GUDS EKSISTENS OG MENNESKETS MØTE MED GUD

 

  

 

 

 

 

 

Det er ikke vanskelig å bevise Guds eksistens. Beviset ligger i selve skaperverket. Det er vel ingen som vil hevde, at skaperverket har gjort seg selv. Når vi ser en bil eller et byggverk, vet vi med all sikkerhet at det er noen, som har fått dette i stand og skapt det. Det er vel ingen som er så dum at han vil nekte for dette.

   Det er det heller ingen som gjør, men når en skal videreføre denne tanken over på skaperverket, så er det plutselig en rekke mennesker som tviler på at Gud har skapt verden og universet. Det oppstår dermed en stor brist i logikken eller i kapasiteten til å tenke. Det er likeså lett å tenke seg at Gud har skapt universet, som det er å tenke seg, at det er mennesker som har skapt mange av de tingene som vi omgir oss med i hverdagen.

 

   Bibelen selv peker på skaperverket som DET STØRSTE BEVISET på Guds eksistens. ”for det som en kan vite om Gud, ligger åpent for dem, for Gud har åpenbart dem det. For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, er synlig fra verdens skapelse av, i det det kjennes av hans gjerninger, for at de skal være uten unnskyldning.” (Rom.1,19-20.)

  Grunnen til at Bibelen trekker Guds skapelse og opprettholdelse av universet frem som det viktigste beviset på Guds eksistens, er at alle mennesker overalt og til enhver tid kan forholde seg til dette.

 

   Ellers så har vi mange andre bevis på Gud eksistens. Jeg vil bare kort nevne en del av dem:

 

a)    Vi har det forholdet at hele frelseshistorien er nedtegnet i de 12 stjernebildene i Zodiakken. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5. s.13-181.)

b)    Vi har det forholdet at vi kan dele ord, setninger og deler av setninger med 7 tallet og få hele tall som kvotient. Dette gjelder både den masoretiske teksten av G.T. og N.T. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 1. Kapittel: Bibelens tallsymbolikk og matematiske mønster.)

c)     Vi har alle de skjulte budskap om personer og hendelser som Bibelen beskriver.

d)    Vi har jødene og Israel. Gud har uttatt jødene til sitt spesielle eiendomsfolk og Israel som sitt eiendomsland. Dette folks historie er nedskrevet i Bibelen. Mye av det som står der, har allerede gått i oppfyllelse, og resten kommer til å bli oppfylt, for bak Bibelens innhold står Gud selv. Han våker over sitt ord (Jer.1,12.), og han vil la det gå hurtig i oppfyllelse når tiden er inne til at det skal skje. (Es. 60,22.)

e)     Vi har det forholdet at mennesker møter Gud og får opprettet en kontakt og en relasjon til Ham. På verdensbasis er det ca. 200000 som tar imot Jesus som sin frelser hver dag. Det er vel ikke de som ikke har fått dette møtet med Gud, som er meningsberettigede i spørsmålet om Guds eksistens. Dersom en vil vite noe om Gud, må en gå til dem som har opplevd dette og til Bibelen. Ateisten og agnostikerne er ikke meningsberettiget i denne saken, for de har ingen ting å bidra med unntatt det å skape forvirring og uklarhet.

          Slik er det og ellers i samfunnet at dersom vi vil få greie på noe, så går vi til den eller de som har kompetanse på og kunnskaper om et bestemt emne.

 

   Det er IKKE VANSKELIG å oppleve Gud og få en relasjon til Ham. Det er bare å påkalle Ham. Han er ikke langt borte fra noen eneste en av oss, for i ham er det vi lever og rører oss og er til. (Asp.gj.17, 27.)

   Det er ikke noe Gud heller vil enn å møte den enkelte og gi vedkommende av sin kjærlighet og nåde.

   Det er ikke riktig som en del av forkynnelsen hevder, at en må føle så og så mye syndeskyld, for at Gud skal ta imot menneskene. Da er det mye bedre det mottoet som Frelsesarmeen har: ”Kom som du er”.

   Synden er ikke det store problemet for Gud, for Jesus har sonet all verdens synd. Menneskene kan møte Gud hvor som helst og i hvilken som helst situasjon, for Gud er over alt og i alle ting.

   Bibelen sier at den som søker Gud av hele sitt hjerte, skal finne ham. Det er ikke noe Han heller vil enn at menneskene skal søke Ham. Han står parat til frelse menneskene og føre dem inn i sitt rike.

   Satan, som er Guds hovedmotstander, er også enig i at menneskene skal omvende seg, men det må ikke skje I DAG. Det skal skje SENERE. Bibelen sier at det skal skje I DAG. ”Når det sies: I dag, om dere hører hans røst, da forherd ikke deres hjerter som ved forbitrelse.” (Hebr.3,15.)

   Det forholdet, at menneskene ikke tar Gud på alvor og omvender seg I DAG, fører til at de ikke får del i Guds rike og går fortapt for Guds rike. Ordene ”IKKE I DAG”, men ”SENERE” har bestandig hatt bare en overskift, og den er: ”FOR SEINT”.

 

  Jeg vet ikke så mye om fortapelsen. Jeg akter heller ikke å utbrodere det som jeg vet om den, men jeg vet en god del om Guds rike og de store mulighetene som ligger og venter på den enkelte. Jeg vil heller skrive om det positive og om menneskenes muligheter til frelse, enn å skrive om det negative om fortapelsen. Jeg tror at vi kan ikke ”skremme” menneskene inn i Guds rike, men vi kan derimot peke på alt det som er positivt ved å komme til tro på Jesus.

   Vi vet at Bibelens vitnesbyrd, når det blir rett utlagt, gir gjenklang i menneskets ånd og sjel, for vi er skapt for å tilhøre Gud. Augustin sa det på følgende måte: ”Menneskets hjerte er urolig inntil det finner kvile hos Gud.”

   Hvilke åndelige fordeler har de menneskene som er kommet til tro på Gud? Jeg skal nevne en  del av dem:

 

a)    De har fått tilgitt sine synder.

b)    De kommer ikke til dom, men de har gått over fra døden og til livet.

c)     De har fått etablert en livsvarig kontakt med Gud.

d)    De har fred med Gud.

e)     De har ikke lenger angst for døden.

f)      De har heller ikke angst for livet.

g)    De har mulighet for å leve et langt liv uten sykdom og bekymringer.

 

   Sett på bakgrunn av dette, skulle det ikke være vanskelig å velge, men det merkelige er at de fleste velger bort Guds frelse og Jesu forsoning. I mange andre sammenhenger velger det som er best for dem, men i denne sammenhengen velger menneskene det som er dårligst for dem. Det skulle ikke være det at det er denne verdens fyrste, som er satan, som påvirker menneskene til å velge det som er ikke best for dem. ”i hvem (de som går fortapt) denne verdens gud har forblindet de vantroes tanker, for at lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde, ikke skal skinne for dem.” (2.Kor.4,4.)

   Lykke til med et riktig valg.

 

Tingvoll den 17-1-08.

 

Med vennlig hilsen Oskar Edin Indergaard.

 

 

Back