Skal vi bortrykkes før trængselen? (Svar til Ragnar Hasting.) Det har vært en del diskusjon mellom Ragnar Hasting og undertegnede om tidspunktet for den kristne menighets bortrykkelse i forhold til trengselstiden. Våre debattinnlegg har stått både i Magazinet og i avisen Dagen. Det siste innlegget til Ragnar Hasting stod i Magazinet den 18. Desember. Vi vet at der er 3 hovedsyn på tidspunktet på menighetens bortrykkelse i forhold til trengselstiden på 7 år. Disse syn er følgende: Menigheten skal bortrykkes før trengselstiden. Menigheten skal bortrykkes midt i trengselstiden. Menigheten skal bortrykkes på slutten av trengselstiden. (Se mine bøker:Jesu Gjenkomst. Bind 1-5 om dette.) Enhver får gjøre seg opp sin egen mening om akkurat dette. Jeg for min del tror og lærer at den kristne menighet skal bortrykkes før trengselstiden. Det er mange argumenter som tilsier dette. En må være oppmerksom på det forholdet at en må skille mellom Guds handlemåte med Israel på den ene siden og Guds handlemåte med den kristne menighet på den andre siden. Menigheten er en parantes i Guds planer med Israel. Det er en ting som forundrer meg meget i slike debatter som dette, og det er det forholdet at våre meningsmotstandere ikke kan godta at dette synet ikke ble til ca. 1830 i England, men at det er et gammelt syn som en del av de første kristne hadde. Hvor ofte skal en måtte bevise dette før det blir forstått og godtatt. ( Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel:De første toende ventet på Jesu snarlige gjenkomst.) Jeg vil også sitere hva Efrahim, Syreren, sa om dette i 370 etter Kristus: "For alle de hellige og Guds utvalgte er samlet, FØR TRENGSELSTIDEN SOM SKAL KOMME, og er BORTRYKKET TIL HERREN slik at de ikke skal se den forvirringen som skal oversvømme verden på grunn av våre synder." Jeg forstår ikke at du Ragnar Hasting og flere med deg etter hvert ikke kan innse og innrømme det, at dette synet er et gammelt syn som er like gammelt som kirken selv. Jeg forstår ikke hensikten med å benekte dette. Det er bare dumt at dere ikke kan gi dere på akkurat dette, for folk ser jo at det er vi som har argmentasjonen på vår side. Det går ikke an å benekte det som står fast. En vinner ikke en sak eller en diskusjon ved å holde fast på det som er galt. Det som jeg her skriver er ikke ukjente ting for Ragnar Hasting. Jeg tror at vi har diskutert dette før, og dessuten er det dokumtert i mange bøker og utsagn. Jeg håper at du kan innse at du tar feil på akkurat dette punktet. Ellers så er det også typisk i en slik debatt at dere som har det synet som du representerer, ikke ønsker å berøre akkurat dette, men skriver om andre ting og trekker inn nye ting. Dette har ingen ting med saklighet å gjøre. Her i denne debatten er det to ting som debatteres, og det bør holdes fra hverandre, og det er: Skal menigheten bortrykkes før trengselstiden eller ikke. Har vi utsagn fra den første tiden om at menigheten skal bortrykkes før trengselstiden eller har vi ikke slike utsagn. Jeg håper at mine meningsmotstandere nå kan gi seg angående det siste punktet. Jeg vi også ta opp en annet punkt, og det er oversettelsen av Johannes Åpenbaring. 3,10. Ragnar Hasting vet like godt som jeg at den oversettelsen som han siterer i sitt siste innlegg i Magazinet er gal. Der står det: "og jeg skal ta vare på deg i den prøvelsens time…" Dette er en gal oversettelsen av den greske preposisjonen "ek". Den skal ikke oversettes med "i", men med "fra! eller "ut fra". Dette har teologene oversatt galt, fordi de mener at menigheten skal inn i trengselstiden. Dette er ikke oversettelse, men dette er tolkning, og det er to forskjellige ting. Til slutt vil jeg bare si at dette synet som jeg og mange andre med meg har, har ikke til hensikt å skille menigheten fra Guds folk, Israel, slik som Ragnar Hasting sier. Vi har dette synet fordi vi mener at det er det riktige synet og at det basert både på Guds ord, en enhetelig forståelse av Bibelen og historiske utsagn. Vi er ikke interessert i å skille de to Guds-folk, men å fordele Guds ord på en rett måte. " Legg vi på å framstille deg for Gud som en som holder prøve, som en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, i det du RETTELIG LÆRER SANNHETS ORD." (2.Tim.2,15.) Tingvoll den 18-12-98. |