top2.jpg - 4040 Bytes
Svar til Søren Utsogn

I Dagen av 19-03 hadde du et innlegg som du kalte for "Guds rike", og som er et angrep på den teologien som jeg lærer. Jeg er uenig i omtrent alt som du skriver, men jeg vil svare deg i den hensikt å presisere nok en gang hvilke synspunkter jeg har angående det som du tok opp.
Du mener at Jesu forkynnelse angår alle mennesker og ikke bare jødene. Hva som gjelder den generelle del av Jesu forkynnelse, så angår det alle mennesker, men hva som gjelder den spesielle siden av den, så angår den Israel og jødene. Jesu to hovedoppgaver ved sitt første komme var forsoningen og opprettelsen av "riket for Israel", som er det samme som 1000 års-riket. Da jødene som folk og nasjon ikke ville ta imot dette tilbudet, så oppreiste Gud en ny mann, Paulus, som fikk i oppdrag å forkynne frelsen for alle hedninger. Han blir kalt for "hedningenes apostel".
Du mener videre at det riket som Jesus forkynte, var et generelt Guds-rike. Jeg er også uenig i dette. Han forkynte ikke et generelt Guds-rike, men han forkynte "riket for Israel". Dette ble sannsynligvis forkynt helt fram til Jerusalems ødeleggelse i år 70 etter Messias. På det tidspunktet var i alle fall mulighetene for å opprette dette riket ikke mer til stede.
Du mener videre at Jesus ikke vil komme tilbake for å bli konge i Israel. Jeg er meget uenig i din vurdering av det. Jesus er jødenes konge. Det stod også som overskrift på korset. Jesus er hode for den kristne menighet, som er lemmer på Jesu legeme.
Du mener videre at Jesus vil komme tilbake midt i åruken. Jeg er uenig i dette. Han vil komme tilbake ved avslutningen av Daniels 70. åruke.
Du skriver at trengselstiden vil bli en forferdelig tid, både for jøder og hedninger, og at Gud vil dømme alt som ikke vil underkaste seg. På det punktet er jeg enig med deg.
Du mener videre at det bare har vært en menighet fra Adam og fram til i dag, og at det bestandig vil være bare en menighet. Jeg er uenig i det. Opp gjennom frelseshistorien har det være mange forskjellige menigheter. I 1000 årsriket derimot vil Gud samle de mange menigheter til en menighet. Det skal bli en hjord (menigheten) og en hyrde. Dette betyr ikke at de forskjellige menigheters særpreg skal viskes ut, men det betyr at Jesus skal være den som leder sitt folk i denne tiden. Jødene vil ha forrang foran de andre. Jødene skal ikke lenger være underkuet og mishandlet, men de skal være de førende i Guds rike i 1000 års-riket.
Du har misforstått min forståelse av de to menigheten som vi har i N.T. Det er for det første den jødiske menigheten, som fikk tilbudet av Jesus om å få del i "riket for Israel", og det er den menigheten som blir uttatt ved Paulus sin forkynnelse om den frie nåden. Det er forskjell på Jesu forkynnelse og Paulus sin forkynnelse. Jesu forkynnelse inneholdt krav for å få del i frelsen, mens Paulus sin forkynnelse var en ren nådeforkynnelse. Det er av den største viktighet at vi forstår dette. Den som ikke ser sin egen egenart, forstår heller ikke andres egenart. (Se mine bøker: Jesu Gjenkomst. Bind 1-5 og min nye bok: Kristendommens Jødiske Røtter. hvor jeg skriver mye om alt dette.)
Hva som gjelder den forkynnelsen som jeg står for, så er det stadig flere mennesker i Norge i dag som ser og forstår dette, og det er jeg glad for, men erstatningsteologien med sine mange avskygninger har vanskelig for å sleppe taket i mange troende. Man tror på det man har hørt og lært og ikke på det som Bibelen lærer oss om de forskjellige problemstillinger.

Med vennlig hilsen: Oskar Edin Indergaard. 6630, Tingvoll. E-mail:oskaredi@online.no