SVAR TIL Leif A. Wellerop.
I Norge I Dag av den 10-02 har Leif A.Wellerop en artikkel med tittelen: Jødene hjem til velsignelse og frelse. Der gjør han greie for sitt syn om at Gud ikke skal straffe jødene, når de er kommet hjem til Eretz Israel. Jeg er derimot fortsatt av den oppfatning at Gud vil måtte straffe jødefolket for deres forkastelse av Jesus Messias. Dette gjelder både de jøder som bor i Israel og de jøder som bor i diasporaen. Gud bruker både hedningene til dette og han bruker seg selv. Vi går nå snart inn i en ny tidsperiode, og det er riket for Israel. Det som kjennetegner avslutningen av enhver tidsperiode, er det forholdet at Gud dømmer menneskene. Han begynner på nytt igjen med menneskeheten i den nye tidsperioden. Denne dommen gjelder både jøder og hedninger. Når vi leser om de forskjellige dommene- både i Tanach og i Johannes Åpenbaring, ser vi at dette er riktig. Det skal bare bli få mennesker igjen på jorden. Disse skal gå inn i 1000 års-riket, som er det samme som riket for Israel. Vi vet fra Guds ord at det er bare "levningen" av det jødiske folket som blir frelst. Dette vil da bety at en stor del av jødene skal utryddes i den trengselstiden som ligger foran oss. "Og Esaias roper ut over Israel: Om tallet på Israels barn er som havets sand, skal bare levningen bli frelst." (Rom.9,27.) Levningen er den vesle delen som blir igjen. (Se mine bøker: Jesu Gjenkomst. Bind 1-5.) Jesus sa også at han ville renske ut de jødene som ikke ville anerkjenne ham som konge. "Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, før dem hit og hugg dem ned foran mine øyne." (Luk.19,27.) "og det skal skje. Hver sjel som ikke hører denne profet (Jesus), skal utryddes av folket." (Ap.gj.3,23.) Hva som gjelder Sakarias 13, 8-9, så er dette en tekst som angår endetiden, og den angår derfor Guds dom over jødene i endetiden. Etter at Gud har dømt de jødene som ikke vil anerkjenne Jesus som konge og frelser, så blir resten av jødefolket frelst og får gå inn som Guds folk i riket for Israel. Både kapitel 12,13 og 14 i Sakarias har med endetiden å gjøre. Hva som gjelder de troende jødene, så vet vi at mange av dem skal bli frelst i denne vanskelige tiden. Vi har for eksempel de 144000 av hver av Israels 12 stammer. (Joh.Åp.7.) "Men den som holder ut inntil enden, han skal bli frelst." (Mat.24,13.) "og de visste ikke av før vannflommen kom og tok dem alle, således skal det også være når Menneskesønnen kommer. Da skal to være ute på marken. En blir tatt med (til dom), og en blir latt tilbake (til 1000 års-riket). To kvinner skal male på kvernen. En blir tatt med, og en blir latt tilbake." Mat.24,39-41.) (Mat.24,13-51 har med Guds dom over jødene i endetiden å gjøre.) Leif A. Wellerop sier at han ikke lenger vil være med i en diskusjon om dette av den grunn at han vet at han har rett. Det står naturligvis enhver fritt til å trekke seg fra en debatt på ethvert tidspunkt. Jeg tror imidlertid at du tar feil på dette punktet, og at du trekker deg av den grunn at du ser at du tar feil, men du vil ikke innrømme det. Videre tror jeg at du blander sammen en del Bibel-ord. Du blander for eksempel sammen de Bibel-ordene som har med Guds dom å gjøre med de Bibel-ordene som har med Guds frelse å gjøre. I det hele tatt så synes jeg at du ikke bør være så bastant i dine uttalelser. Det vil ikke tjene verken det synet som du har eller den organisasjonen som du står som leder for. Det er for eksempel du som har innført begrepet "slaktehus" om det som vil skje med jødene i fremtiden. Jeg kunne ikke tenke meg å bruke slike uttrykk. Det er nok at en holder seg til Guds ord. Du foreslår til slutt i din artikkel at undertegnede og Aril Edvardesen burde gjøre alt vi kan for å forhindre at jødene kommer hjem til Israel i vår tid. Dette er ingen god måte å argumentere på. Vi skal både være med på å samle jødene til Israel, men vi skal også forstå det eskatologiske ordet. Du skriver til slutt i din artikkel. "Men Israel er ikke noe slaktehus for Guds eget folk og Jesu kjødelige brødre. Heldigvis finnes det et kristenfolk i Norge som forstår dette." Til slutt i denne artikkelen vil jeg bare peke på at det er to forskjellige syn på dette. Så enkelt er det. En behøver ikke å undervurdere andre for å få fram sitt eget syn. En bør heller ikke undervurdere leserne. Mange av dem har store Bibel-kunnskaper.
|