SVAR TIL ROLF G. HEITMANN

 

   Den 6-3-07 skrev jeg et leserinnlegg i Dagen. Det var en reaksjon på 2 utsagn i Den Norske Israelmisjonens nye Prinsipperklæring.

   Generalsekretæren i Israelsmisjonen, Rolf G.Heitmann, har et svar til meg: Israel, løftene og Israelsmisjonen. i Dagen 9-3. Jeg takker for svar og reaksjon på mitt leserinnlegg.

   I sitt svar til meg forklarer han og fortolker det som ligger i de 2 utsagnene, som jeg kommenterte i mitt leserinnlegg. Jeg må for sammenhengens skyld gjenta de to utsagnene og kommentere dem nok en gang.

 

   Det første utsagnet lyder: ”Det Nye Testamente utvider perspektivet på løftene om landet i retning av den endelige forløsning, knyttet til Guds rikets komme. I Rom.4,13 sier Paulus om Abraham at han fikk det løftet, at han skulle bli arving til verden (jfr.Mat.5,5.) Dette svarer til løftene om at det forløste gudsfolket skal oppleve det fellesskapet med Gud på den nye jord (Åp.) Løftets land blir altså omfattet til å omfatte hele det forløste skaperverket.”

   Det er helt galt det som står her. Løftet om landet er en ting, og løftet om den kommende verden er noe annet. Dette er to forskjellige forhold. Løftet om landet er et løfte om et geografisk område i Midtøsten, men løftet om ”den kommende verden” eller ”den kommende tidsalderen” er et rabbinsk uttrykk for ”Riket for Israel” eller ”1000 års-riket”. Dette begrepet er ikke et uttrykk for ”den nye himmelen og den nye jorden”. Vet ikke Heitmann det?

 

   Teologene har ikke bare underslått og sådd tvil om hvorvidt opprettelsen av staten Israel i 1948 er en oppfyllelse av det løftet som Gud har gitt jødene om et geografisk område i Midt-Østen, men de har også fortolket bort den herlige tidsperioden som kommer i forlengelsen av opprettelsen av staten Israel, og det er ”Riket for Israel”. Dette må vi kalle for erstatningsteologi.

   Teologene både i og utenom DIN regner ikke med denne herlige tidsperioden i sine religiøse systemer. De går rett fra kirkens tid og inn på ”den nye himmelen og den nye jorden”. Dette er galt. (Se mine bøker om alt dette.)

 

   Det andre usagnet lyder: ”Det universelle perspektivet på landløftet gjør det problematisk å se opprettelsen av en jødisk stat i 1948 som en direkte og endelig oppfyllelse av de bibelske løftene om landet.”

   Det burde ikke være mye tvil om at opprettelsen av den jødiske staten i 1948 er et uttrykk for at det profetiske ordet går i oppfyllelse. Det er ikke DEN ENDELIGE OPPFYLLELSEN, men det er en DEL AV OPPFYLLELSEN. Israel er lovet et enda større område i Midt-Østen- fra Egyptens elv og like til Eufrat. (1.Mos. 15,18.)

   Det utvidede landområdet har med ”1000 års-riket” å gjøre. Jesus skal ifølge det profetiske ordet komme tilbake å styre hele verden ut ifra Israel og Jerusalem. Det blir i Rikets tid. I og med at teologene ikke regner med denne tidsperioden, så trekker de disse løftene inn i et diffust prinsipp som de kaller ”det universelle perspektivet på landløftet”.

 

   Heitmann hevder videre at dersom vi skal skille ut løftet om landet fra de andre profetiske utsagnene, så fører dette til et ”sorteringsproblem” og en ”reduksjonistisk teologi”. Dette er bare ord som teologene bruker, for å tilsløre hele denne problemstillingen. Dersom de hadde hatt et rett syn på løftet om landet som grunnlag for ”Riket for Israel”, så hadde de ikke behøvd å bruke slike ord og uttrykk som tilslører det hele. Dette er teologisk tåkeprat. Teologene har brakt det profetiske ordet i vanry med slik tale. Det profetiske ordet er enkelt å forstå.

   Dersom teologene i DIN hadde talt riktig og forståelig om disse forholdene, så hadde de heller ikke behøvd å utrede slike Prinsipperklæringer med jevne eller ujevne mellomrom. Da kunne de holdt fast på det som Bibelen sier om disse tingene.

   Grunnen til at disse Prinsipperkæringene dukker opp er følgende: Teologene har et FORKLARINGSPROBLEM i forhold til både det som står i Bibelen og i forhold til sine medlemmer, men i og med at de ikke ønsker å komme inn i en rett teologisk forståelse av det profetiske ordet, så blir disse erklæringene fortsatt diffuse og ikke riktige. De blir bare halvsannheter, og det har aldri vært sannhet.

 

   Ellers så var det flere forhold ved Heitmanns artikkel, som jeg kunne ha hatt lyst til å kommentere, men for at mitt leserinnlegg ikke skal bli for langt, må jeg avslutte her. Jeg håper at jeg kan få anledning å komme tilbake til resten ved en senere anledning.

 

Tingvoll den 10-3-07

 

Oskar Edin Indergaard.

 

Back