Resume af bøger
RABBI EDWARD LEVI NYDLES
UNDERVISNING OM JØDEDOMMEN.
I forbindelse av at jeg
skal holde et foredrag og ha et seminar i Finland, Helsingfors i
tiden 30-7-1-8, så har jeg måttet sette meg ekstra godt
inn i hva jødedommen er. Tittelen på mitt foredrag er:
Kjennskap til jødedom og bibelsk fortolkning. (Se Jødisk
Seminar i Finland) på min internettside
:www.home.no/oeindergaard.
De foredragene som blir
holdt, skal senere gies ut i en bok, som er både på finsk
og på engelsk. Den kan sannsynligvis bli solgt av meg.
I denne oversikten, som
jeg sender ut til mine lesere, har jeg benyttet meg av rabbi Edward
Levi Nydles undervisning. Denne oversikten er ikke liklydene med mitt
foredrag, men jeg gir det til mine lesere, for at også de skal
få en større forståelse av hva jødedommen
går ut på. (www.bnaiavraham.net.)
Edward Levi Nydle er en
messiansk jøde. Jeg er ikke bestandig enig i det som han gir
uttrykk for, men til tross for det, så er det mye verdifullt i
det som han skriver.
Han skiller ikke mellom
den messianske menighets forkynnelse og den kristne menighets
forkynnelse. Han bruker bare deler av Paulus, men han beskriver ikke
den store friheten som vi hedningekristne har i forhold til Mose
Torah. Han mener at det er en total enhet (hebr.echad) mellom jødene
og de kristne, men det er det ikke. Paulus kom med hemmelighetene om
den kristne menigheten.
Han hevder at vi
hedningekristne må leve slik som jødene. Vi skal holde
hele Torahen. Dette er ikke rette. Det ble vedtatt på
apostelmøtet i år 49 at hedningene ikke skulle holde
Mose Torah i vandringen som troende.
Jeg er også uenig
i at han kaller oss hedningekristne for "eframitter". Denne
tittelen er forbeholdt jødene. Efraim var den yngste sønnen
til Moses, og tittelen står fror de 10 jødiske stammene.
Jeg setter mine
kommentarer i parantes i gjennomgåelsen av Nydles undervisning.
Jeg poengterer nok en
gang. Dette er ikke min undervisning, men det er Edward Levi Nydles
undervisning.
Jeg vil også
sette opp mitt foredrag på min internettside på et senere
tidspunkt.
Del 1.
Rabbinerne lærer
oss at hvert utdrag av Torahen har 70 fasetter. Det referer seg til
antall medlemmer i Sanhedrin.
Det er 4 nivåer
i Skriften, og de er: Peshat, Drosh, Remez og Sod.
Peshat representerer
selve teksten.
Drosh representerer
den læremessige og moralske del av teksten.
Remez representerer
den hemmelige og allegoriske del av den.
Sod representerer den
skjulte og esoteriske del av den.
Utgangspunktet er
Peshat. En tekst mister aldri sin bokstavelige betydning.
Fortolkning betyr "Å
FORENKLE", ikke å gjøre det vanskeligere.
En må kunne
hebraisk for å forstå teksten fullt ut.
Peshat har flere lag.
Vi må tolke
teksten ut fra den sammenhengen den står i.
Et problem i en tekst
kan bli løst av en annen takst.
Utgangspunktet for
tolkning må være den bokstavelige forståelsen av
en tekst.
En må ikke
unødig spirituallisere eller allegorisere en tekst.
Det er forskjell på
det å si at dette betyr en bestemt sak og å si at dette
kan tjene som en illustrasjon på et bestemt forhold.
Vi må holde
fast på den opprinnelige betydningen i en tekst.
Den praktiske
anvendelsen av en tekst hører med i Drosh- nivået. Det
er her vi svikter når det gjelder gjennomføringen av et
bestemt bud eller en bestemt læresetning i våre liv. (Vi
kjenner budet, men greier ikke å gjennom føre det i
eget liv. Dette kaller vi for forskjellen på liv og lære.
(Egen kommentar.)
Vi må se på
hvordan jødene forstod og forstår betydningen av en
tekst.
De har ikke alt rett,
men de har mye rett i sine fortolkninger. "Hva fortrinn har da
jøden? Eller hva gang er det i omskjærelsen (det betyr
at de er Guds folk)? Meget i mange måter, først og
fremst at Guds ord ble dem betrodd." (Rom.3,1-2.)
Når vi leser
N.T. (Berit Shadashah), må vi gå tilbake til G.T.
(Tanach), for å se hva de opprinnelige tankene betyr.
Den Hellige Ånd
vil hjelpe oss i arbeidet med Bibelen. (Joh.15,26.)
Del 2.
Rabbi Simlai regnet
ut at det er 613 bud i Torahen. Ordet "bud" er på
hebraisk "mitzva". Flertall er "mitzvot".
Det er følgende
typer bud:
Positive og negative.
Tidsbegrensede og
ikke-tidsbegrensede.
Lette og seriøse
(svært viktige) bud. Det "å gi tiende" er et
lett bud. Det "å vise barmhjertighet" og "å
elske sin neste" er et seriøst bud..
Forståelige og
uforståelige bud.
Bud som angår
Gud og nesten.
Bud som ikke er
relatert til Torahen, slik som å vaske hendene før man
spiser.
Vi skiller mellom:
Misphatim. Det er
moralske og etiske lover.
Edot. Det er lover om
fester og sabbater. De er vitner om Guds gjerninger.
Chukim. Det er lover
som ikke synes å ha noen fornuftig forklaring.
Forfatteren mener at
vi hedninger må holde alle typer lover i Torahen. (Det er jeg
naturligvis uenig i.)
Når vi holder
alle tre typene lover viser vi vår kjærlighet til Yhvh.
Del 3.
Vi må bli
fornyet i våre sinn i forhold til våre jødiske
røtter. "og skikk dere ikke lik med denne tidsalderen
(hebr. Olam ha zeh) , men bli forvandlet ved fornyelse av deres
sinn, så dere kan prøve hva som er Guds vilje, den gode
og velbehagelige og fullkomne." (Rom.12,2.)
Vi må bruke
ordene og uttrykkene i forhold til den hebraiske kultur,
tidsaspektet og den sammenhengen de står i.
Vi kan ikke høre
på de greske og de romerske filosofer og geistlighet for å
forstå Skriften.
Den hele Skrift er
innblest av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til
rettledning, til opptuktelse i retteferdighet." (2.Tim.3,15.)
"Nåde"
er synonymt med "Torah". På hebraisk brukes det to
ord for "nåde", og det er "chen" og
"chesed". Det er på gresk "charis" og
"eleos".
Det betyr aldri at en
blir satt fri (frelst) på grunn av ufortjent gunst eller
godhet. Den som får "nåde" fra Gud, er blitt
vist gunst fra Gud i den betydningen at han sier til dem: "Du
er verdifull for meg." "Men Noah fant nåde for Gud."
(1.Mos.6,8.)
"Nåde"
betyr UFORTJENT GUNST i form av nåde, medkjensle, kjærlighet
eller barmhjertighet.
David Biven sier at
når de kristne snakker om ordet "nåde", så
er det nesten det samme som den hebraiske betydningen av ordet.
Etter de kristnes
oppfatning utfører nåden det som barmhjertigheten skal
gjøre.
Når Johannes
1,17-18 sier at Loven ble gitt gjennom Moses, og at nåden og
sannheten ble realisert gjennom Jesus, så betyr det ikke at
det ikke har vært nåde før. Det betyr at Jesus
kom med Torahens skjønnhet, elskverdighet og sannheten.
Hebraisk er det beste
språket å uttbre Guds tanker på, for det er et
aktivt og følsomt språk.
Det har få
abstrakte begreper.
Det er verbet som er
i sentrum. Ofte begynner setningene med et verb og deretter kommer
substantivet.
I jødedommen
blir ikke forholdet til Gud uttrykt i ideer, men i forhold til
aksjon og etterfølgelse av Torahen. Det er Gud og nesten som
er viktig.
Hebraisk tanker ser
på en manns indre. De ser på hjertet, innvoller, lever,
nyre som senter for vilje, meninger, sinn, følelser og
åndelig kraft.
"Å være
hel" betyr at en er en "komplett sjel". En er
"achad". Det betyr "å være en enhet",
som ikke er delt.
Hebreerne er ikke
redd for å vise følelser. De skåler gjerne med
vin. Kirkens lære om total avhold fra vin er ikke bibelsk, men
det er en asketisk gresk tanke.
Hebreerne deler ikke
opp tilværelsen i det sekulære og det hellige. Alt skal
være underlagt Yhvh.
Teologi er definert
som "en reise på jorden", ikke som trosbekjennelser,
ideologi eller teologi.
For en jøde er
religion den veien som han har valgt, for å realisere sin
frelse. Det er det samme som å gå sammen med Yhvh.
Jødedommen
sier: "Gå inn igjennom den trange porten, for den port er
vid og den vei er brei, som fører til fortapelsen, og mange
er de som går gjennom den, for den port er trang, og de vei er
smal, som fører til livet, og få er de som finner den."
(Mat.7,13-14.)
Dette er det samme
som "halakah". Det betyr "den måten man går
på". "Halakah" er et veikart for hebreerne. Det
er oversikt over hvordan man skal oppfylle de forskjellige bud i
vandringen som troende. Det er selve læren.
Den hebraisk
historien er lineær, varig og fremadskridende. Den tar sikte
på et mål i fremtiden, og målet er Olam ha bah,
som er Den kommende verden, hvor Messias vil styre som enehersker.
Den greske
historieoppfattelsen er syklisk, hvor de samme begivenhetene gjentar
seg.
Mens hebreerne tenker
i LOGISKE BLOKKER, tenker vi vestlendinger i ideer som bygger på
hverandre. Vi tenker i LOGISKE STEG.
Der vi vestlendinger
synes at tankene kolliderer med hverandre på grunn av mangel
på "logikk", der ser ikke hebreerne disse
problemene.
Det forholdet at Gud
er allmektig, bryter ikke med det forholdet at mennesket har en fri
vilje. Dersom vi mener det, da begrenser vi Guds barmhjertighet og
allmakt.
Rabbi Akiba har sagt:
"Alt er underlagt forsynet, men til tross for det så har
mennesket en fri vilje."
Hebreerne behøver
ikke å vite alle ting, for da hadde de vært som Gud
-allvitende.
Hebreerne ønsker
heller "å kjenne sannheten" enn "å tenke
sannheten".
Sannhet er å
møte Gud gjennom å gjøre hans vilje mer enn å
tenke hans tanker.
"Å vandre
i sannheten" er viktigere enn "å analysere
sannheten".
Del 4.
"Men dette er
lignelsen: Seden er Guds ord." (Luk.8,11.)
"Torah"
betyr ikke "lov", men det betyr "lære",
"undervisning" eller "instruksjon."
Når Jesus
underviste, så ville han fylle sine tilhører med sed
fra Torahen som gjaldt Himlenes Rike (hebr.malkut ha shamayim).
Når seden er
sådd inn i jødenes hjerter, så vil de etter hvert
bære frukt for Guds rike.
Selv om seden ikke er
større enn et sennepskorn, skal den vokse. Mat.13,31-32.)
Seden er Guds ord
eller budene i Torahen.
Jo mer vi studerer
Guds Torah, jo mer får vi av Guds visdom.
Både studiet av
Torahen og etterlevelse av budene krever at vi går aktivt inn
for dette, og at det blir inkorporert i våre liv.
Det er forskjell på
grunnen til at et bud blir gitt og hensikten med det.
Vi skal ikke spørre
hva som er grunnen til at et bud er gitt, men hva som er hensikten
med budene.
Vi får ikke
bestandig svar på hvorfor et bud er gitt, men vi må
spørre etter hensikten med det.
Det er viktig at vi
finner hensikten med budene i våre liv. Det gir mening i våre
liv. Dersom vi ikke finner hensikten med budene, kan vi ikke nyte
den freden og den velsignelsen som budene gir.
De paktene som Gud
opprettet med jødene, fører til at Torahen blir
opprettholdt.
Torahen opphever ikke
de løftene som Abraham fikk av Gud. Torahen ble lagt til
løftene. (Gal.3,16-21.)
Forskjellen på
Guds Torah og hedningenes lover er at det er Gud som har gitt jødene
deres Torah.
Når vi
etterlever Torahen, kan vi stå imot synd i eget liv. (Paulus
sa noe helt annet. Han sa at loven vekker synden.
Torahen er løsningen
på verdens problemer.
Israel ble utvalgt
for å være et forbilde for hele verden.
Ved etterlevelse av
Torahen setter vi grenser i våre liv.
Vi må gå
imot det som bryter ned Guds Torah.
Vi må studere
Guds Torah- ut ifra teksten og ikke ut ifra våre subjektive
vurderinger av den.
Bruk av symboler er
viktige. Torahen er full av symboler. Hva som f.eks, gjelder bruken
av tzit-tzit, så var duskene i gamme tid symboler på
status eller til og med stamme-tilknytning.
Et symbol kan aldri
bli forstått fullt ut, men det hjelper oss til å forstå
innholdet i de forskjellige budene og trekke oss nærmere til
Gud.
Vi kan ikke tolke en
tekst på en slik måte at den er ukjent for jødene,
for Torahen ble gitt til dem, men et symbol kan gi oss ny forståelse
av en tekst.
Vi må også
tolke symbolene i forhold til den tiden som de ble brukt i, og i
forhold til sammenhengen i teksten.
Når vi forstår
den rette meningen med symbolene, knytter dette oss nærmere
til Gud. Det kan være symboler som tzit-tizt, tefilin, shofar,
ofringer, omskjærelse, usyret brød og feiringen av
sabbaten(e).
Jesus lærte at
det som ble sådd i den gode jorden, er de som hørte
Guds ord og forstod det. Det er den som bærer frukt.
Jesus forsto at Torah
(Guds ord) var en slik sed (hebr.zerah), som skulle såees ut i
Israel. Det var opp til mottagerens åndelige situasjon om han
var i stand til å ta imot Jesu undervisning.
Seden er både
Guds ord og den som forstår Guds ord.
Jesu mange lignelser
var beregnet på den seden i Israel som kunne forstå Jesu
undervisning. De utgjorde Bnai Malkut. Det er Himlenes Rikes
forsamling.
Jesus sa: for dere er
det gitt å vite Himlenes Rikes hemmeligheter, men for de andre
er det ikke gitt.
Den seden som blir
sådd, må vatnes og stelles før den kan bli
innhøstet. Dette skjer ved bønn og etterfølgelse
budene og Torahen.
Innhøstingen
skal skje i endens tid ved at Bnai Malkut bli høstet inn i
Guds rike.
Del 5.
"Jødene
insisterer på en boktavelig tolkning av Torahen, som er basert
på 13 lover, men vi vet at den åndelige fortolkning er
mye høyere. "(Jerome.) (Dette sa Jerome for å
diskriminere jødenes 13 regler for fortolkning av Bibelen.)
Et viktig spørsmål
er: Hvordan oppfattet jødene det som Jesus sa?
2.) Det er et spørsmål
om fortolkning (hermeneutics). Det kommer av det greske ordet
"Hermes", som var den guden i gresk mytologi, som kom med
"Guds ord" og fortolket det, og ordet "pneuma",
som betyr "ånd". Ordet betyr "å sette opp
regler for fortolkingen av Guds ord ved Ånden".
Fortolkning er å
sette opp regler for forståelse av Skriften, slik at vi kan
forstå det som er skrevet eller sagt.
3.) Jødene har
bestandig vært enig i budene i Torahen. Det som de ikke har
vært enig i, er hvilken betydning de skal legge i de enkelte
bud.
4) Clement av Alexandria
var den første som brøt de jødiske lovene for
fortolkning. De kristne såg på den bokstavelige
forståelsen av Guds ord som "jødisk" og
begynte å åndeliggjøre Bibelens ord.
5.) De kristne begynte å
lage dogmer, og enhver som ikke var enig i dogmene, ble dømt
som kjettere.
For å oppnå
dette, måtte de kristne omdefinere innholdet i en rekke
jødiske ord. Slike ord er: Ordet, nåde, Messias, frelse
og forsoning.
Satan har brukt dette
til å skille den kristen kirken fra sine jødiske
røtter. Han har også brukt dette til å skille de
forskjellige kirkesamfunnene.
Jødene har
ikke noen teologi, men de har regler for fortolkning, der ordene har
sin faste betydning.
Det er profetordet
som er basis for fortolkningen. De har en fast tydning og ikke en
privat tydning. "idet dere første og fremst vet det at
ikke noe profetord er gitt til egen (privat) tydning, for aldri er
noe profetord fremkommet ved et menneskes vilje, men de hellige Guds
menn talte drevet av Den Hellige Ånd. (hebr. Ruach ha Kodesh)"
(2.Pet.1,20-21.)
Den Hellige Ånd
og Skriften motsier aldri hverandre.
Grunnen til at kirken
forkastet den jødiske fortolkningen, var at den var for
"jødisk".
Den jødiske
fortolkningen er delt i 4 regler, som blir kalt for prds eller
PaRDeS, som betyr "hage", "frukthage" eller
"Edens hage". (Det siste er også et navn på
Den kommende verden.)
Det er mange i dag
som forkaster kirkens tanker og dogmer og går tilbake til sine
jødiske røtter.
Martin Luther var
også- dessverre en jødehater.
Dersom de kristne går
tilbake til de jødiske tankene om fortolkning, vil de få
et møte med den jødiske Messias Jesus
(Masiach-Yeshuah)
Der er 4 nivåer
i fortolkningen av Guds ord, og de er:
Pashat, som uttrykker
den enkle betydningen.
Remez, som uttrykker
antydning eller den allegoriske siden ved Guds ord..
Drash, som er
fortolkningens nivå.
Sod, som er den
hemmelige eller den skjulte siden ved Guds ord.
17.) De 4 nivåene
står ikke i motsetning til hverandre, men de utfyller
hverandre.
18.) Markus evangelium
representerer det første nivået. Lukas evangelium
representerer det andre nivået. Matteus evangelium
representerer det tredje nivået. Evangeliet etter Johannes
representerer det fjerde nivået.
Johannes beskrev Jesu
liv som Gud. Han fokuserte sin fortelling rundt 7 mirakler i Jesu
liv. Nøkkelen til forståelsen av dette evangeliet finner
vi i Joh.20,30-31, hvor det står: "Også mange andre
tegn gjorde Jesus for sine disipler øyne, tegn som ikke er
skrevet i denne bok, men disse er skrevet for at dere skal tro at
Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha
liv i ham."
Han presenterte Jesus
som Guds sønn. Han beskrev Jesus som lyset og livet.
Johannes beskrev Jesu
liv på en helt annen måte enn de andre evangelistene. Han
gjorde ikke det minste forsøk på å skrive som de 3
første evangelistene.
19.) De 4 nivåene
skal vise kontraster og flere betydninger av Guds ord. Slik er det
også med de 4 evangeliene. De beskriver Jesu liv ut fra 4
forskjellige utgangspunkter.
20) Pashat nivået er
for den enkle man. Det er den enkle forståelsen av en tekst.
Den forteller den vanlige mann hva han skal gjøre for "å
arve tidsalderlig liv".
Remez-nivået er
det allegoriske nivået. Det gjelder de som har utdannelse i
samfunnet. Dette nivået erstatter ikke det første
nivået, men utfyller det.
Drash-nivået er
parabolsk i sin natur. Den bygger på hele fortellingen og ikke
på det enkelte ord og den enkelte setning. Den sammenligner
åndelige forhold med forhold som hører dagliglivet til.
Den begynner fortellingen med følgende uttrykksmåte:
"Guds rike er å ligne med".
Sod- nivået er
det hemmelige og skjulte nivået. Det er mer utenomjordisk og
profetisk i sin natur. Det ser verden gjennom det overnaturlig i
stedet for å se den overnaturlige verden gjennom det
materielle.
Når vi ser de 4
evangeliene ut fra denne synsvinkelen, at de beskriver Jesu liv ut
fra 4 forskjellige synsvinkler, så forstår vi også
at det "synoptiske problemet" er en oppdiktet
problemstilling, som står i motsetning til det hebraiske
konseptet om de 4 nivåene i Guds ord. Det "synoptiske
problemet" må avvises som et hedensk konsept, som ikke
gir oss noen forklaring på hvordan de 3 første
evangelistene har utvalgt stoffet til sine fortellinger. De har ikke
brukt forskjellige kilder og bygger ikke på hverandre, men det
er Den Hellige Ånd som har valgt ut stoffet for dem.
Enhver som er villig
til å forkaste de greske reglene for fortolkning av Skriften,
vil bli gitt en krone av Visdom, Forståelse og Kunnskap. Han
vil oppdage at Den Hellige Ånd vil lede deg til hele
sannheten, og sannheten vil sette deg i frihet.
Del 6.
"Men bli du
(Timoteus) i det som du har lært. Og som du er blitt
overbevist om, da du vet hvem du har lært det av, og da du fra
barndommen av kjenner de hellige Skrifter (Tanach), som kan gjøre
deg vis til frelse ved troen på Jesus Kristus."
(2.Tim.3,14-15.)
Kirkefedrene tok ikke
hensyn til det som stod i Tanach, når de utformet sin nye
teologi.
De løsrev sin
teologi fra den jødiske Torah og det jødiske
oljetreet.
Kristendommen er
blitt en blanding av greske og hebraiske tanker.
De greske tankene går
ut på det er et skille mellom kropp og sjel. Frelsen går
ut på at sjelen frigis fra kroppen.
Jødiske
tankegnag er motsatt. Sjelen og kroppen hører sammen, og de
skal begge få del i frelsen.
Jødene brukes
begrepet "ecad" om dette. Det betyr "enhet", som
ikke kan deles opp. Grekerne derimot brukte ordet "dualisme"
om dette.
Disse tankene går
tilbake til Platon.
Origenes og skolen i
Akexandria gikk også inn for disse tankene.
Også en del av
de jødiske lærde ble influert av det greske synet om
dualismen.
Marcion (ca.150), som
var gnostiker, lærte at begrep som lov og evangelium, vrede og
nåde, gjerninger og tro, kjød og ånd, synd og
rettferdighet, død og liv ikke kunne forenes.
Han kom derfor fram
til at den Gud som var beskrevet i Tanach, var den strenge Gud, som
ikke var den samme som den Gud som ble bekrevet i N.T.
Han mente at verden
ble skap av en streng gud som han kalte for Demiurgen. Han var ikke
det samme som den gode og milde Jesus, som er framstilt i N.T.
Marcion framholdt
Paulus sine Skrifter som de rette på bekostning av de jødiske
Skriftene, og mente at de kristne var fri fra Torahen.
Han var påvirket
av Platons ideer om dualismen. Han forkastet det jødiske
begrepet "echad".
Tanach ble underodnet
Skriftene i N.T.
Jødene ser på
Den nye pakt i Jesu blod som en fortsettelse av Den gamle pakt.
(Jer.31,31-34.). Det er altså "ecahd" mellom disse
to.
Jødene så
på verden som et godt sted. Det var Gud som hadde skapt verden
til bosted for menneskene. Her kunne de tjene Gud gjennom
overholdelse av budene.
Gjennom overholdelsen
av budene kunne menneskene utvikle og forbedre sin sjel. De skulle
arbeide på sin frelse "med frykt og beven".
(Filp.2,12.)
Jødene kunne
ikke være enig i den greske dualismen om at det var bedre å
være i himmelen enn å være på jorden. Det
var på jorden at en skulle utvikle sin frelse.
Deres tanker var ikke
fokusert på det framtidige livet, men på livet her og
nå.
Abraham fikk det
løftet at han skulle være arving til verden
(gr.kosmos). (Rom.4,13.)
Løftene ble
gitt til Abraham og hans ætt. (Gal.3,16.)
De greske tankene om
dualismen førte til gnostisisme eller asketisme. En skulle
bli medlem i Guds rike enten ved hemmelig kunnskap eller ved å
leve et liv i forsakelse.
Jesus bad heller ikke
Gud om at han skulle ta disiplene ut av verden, men at han skulle
bevare dem i verden. (Joh.17,15-17.)
Etter greske tanker
ble også ekteskapet sett på som noe negativt.
Katolikkene utviklet læren om sølibatet.
I Tanach blir
ekteskapet sett på som noe positivt. Guds forhold til det
jødiske folket ble beskrevet som et kjærlighetsforhold,
som endte i ekteskapet. (Salomos Høysang.)
Jerome har sagt: "Den
som elsker sin hustru for høyt, er avgudsdyrker."
Tanach sier at vi
skal bli mange og oppfyll jorden. (1.Mos.1,28.)
(Himmelen skal heller
ikke være de helliges evige hjem. Himmel og jord skal forenes
på den nye jorden. (Ef.1,9-10.) Min kommentar.)
Jesus brydde seg om
menneskene og hjalp dem på forskjellige måter. Han hadde
fellesskap med syndere og dranker, mens han vendte seg bort fra
mange av de "religiøse".
Mens grekerne delte
opp mennesket i ånd, sjel og legeme, så jødene på
dette som en enhet. (hebr "echad").
Grekerne mente at
sjelen var den viktigste komponenten. Det var den som skulle
frelses.
Jødene mente
at ånden, som var selve livs-gnisten, skulle forene legemet og
sjelen til en enhet etter døden. (Det var også dette
som skjedde i forbindelse med Jesu død og oppstandelse.)
Hebreerne mente at
sjelen ikke var en del av mennesket, men selve mennesket.
Også Paulus bad
om at de troendes sjel, ånd og legeme må bli bevart
fulkomne inntil Jesu gjenkomst. (1.Tess.5,23.)
"Men dersom hans
Ånd som oppvakte Jesus fra de døde, bor i dere, da skal
han som oppvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre
deres dødelige legemer ved sin Ånd som bor i dere."
(Rom.8,11.) (Det er Ånden som oppvekker fra de døde.)
Sjelen er menneskets
innerste personlighet. Det er selve livet. Det er Ånden som
forener sjelen og legemet. Den endelige frelsen er at disse to blir
forenet. Ånden er sleve hjelpemidlet.
Når Paulus sier
at Torahen er åndelig, så er det på grunn av at
Guds Ånd har blåst sitt liv inn i den. (2.Tim.3,16.)
Vi skal ikke velsigne
tingene som Gud har skapt gode, men vi skal velsigne giveren, som er
Gud.
"og når du
eter og blir mett og lover din Gud for det gode land han har gitt
deg." (5.Mos.8,10.)
Det hebraiske ordet
for "å frelse" er "yasah". Det betyr ikke
å bli frelst til himmelen, men det betyr "å bli
frelst fra det onde", "å ha seier", "å
være fri fra sorg".
Jesus forberedte sine
disipler til den messianske tidsalderen, slik at den kunne komme for
fullt.
For den vanlige
kristne er troen noe som ligger på det intellektuelle planet.
Uttrykket at "vi er frelst ved tro, av nåde"
(Ef.2,8-9.) blir misforstått av de kristne.
Etter jødisk
tankegang er tro (hebr. aman) det samme som "ha tillit til",
"å tro på", "å støtte",
"å gi næring til", "å gjøre
sterk og fast". Det er ikke det samme som intellektuell tro.
Den rettferdige lever av sin standhaftighet, urokkelighet.
(Hab.2,4.)
Det hebraisk ordet
for "tro" er "emunah", og det betyr
"trofasthet", "tillit", "fasthet",
"stabilitet", "støtte".
Paulus sier det samme
i Rom.1,16-17, hvor det står: "Jeg skammer meg ikke ved
evangeliet for det er en Guds kraft til frelse for hver den som
tror, både for jøde først og så for
greker, for i det åpenbares Guds rettferdighet fra tro og til
tro, som skrevet er (i Tanach). Den rettferdige, ved tro (tillit)
skal han leve."
"Og at ingen
blir rettferdiggjort for Gud ved Torahen, er åpenbart, for:
Den rettferdige, ved tro (tillit til Gud) skal han leve."
(Gal.3,11.)
Jesus sier det samme.
"Men den som HOLDER UT inntil enden, den skal bli frelst.
(Mat.24,13.) (Se også Mat.10.22.)
Jødene måtte
ha "tro" for å stå fast og å være
trofast inntil Jesu gjenkomst.
Det som jøden
hadde i sitt hjerte (troen), måtte også komme til
uttrykk i at han handlet på det. Han var sikker på at
Gud ville møte ham i hverdagen og støtte ham. Tro var
det samme som tillit.
De troende i Tanach
handlet på grunnlag av at de hadde denne troen. Hebr.11. "tro
er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting vi
ikke ser." (Hebr.11,1.)
Jesus sa at hans
disipler ikke skulle frykte for den dag i morgen, for han ville gi
dem alle ting. (Mat.6,24-34.)
"men uten tro er
det umulig å tekkes Gud, for den som treder fram for Gud, må
tro at han er til, og at han lønner dem som søker
ham." (Hebr.11,6.)
Tro er heller et
uttrykk for tillit enn det er et uttrykk for tanken.
Det er ikke bare den
enkelte som skal bli frelst, men hele Israel som et samfunn. De som
blir frelst, utgjør en familie. (hebr.mishpachah).
Det er de som gjør
Faderens vilje, som hører med til familien. (Mark.3,33-34.)
Troende hedninger
hører også med til Guds familie. (Ef.2,19.)
Hedningene er koblet
inn i jødenes løfter og pakter. (Ef.2,13.)
De troende hedningene
blir også kalt for sønner og døtre. (2.Kor.6,18)
Som medlemmer i en
familie skal vi gjøre gode gjerninger.
Jakobs brev er det
mest jødiske av alle Skriftene i N.T. Det er en kommentar av
Bergprekenen. En troende skal ikke bare tro. Han skal også
handle på sin tro.
Tro og gjerninger er
ikke motsetninger, men de utfyller hverandre.
"Mine barn. La
oss ikke elske med ord eller med tunge, men i gjerning og sannhet."
(1.Joh.3,18.)
"For likesom
legemet er dødt uten ånd (uten livs-gnisten), så
er og troen død uten gjenringer." (Jakob.2,26.)
Det messianske Israel
er Kristi legeme. Vi er seden (familien) til Abraham. Vi er alle
"echad" eller en familie. Alle som tror på Jesus, må
være ett (gr.hen) (hebr.ecad). (Joh.17,18-26.) (Han mener at
vi hedninger hører med til det messianske Israel.)
Abraham er far til
alle som tror på Jesus. (Rom.4,11.)
"alle er dere jo
Guds barn i troen på Kristus Jesus." (Gal.3,26.)
Når en lider,
så lider alle. (I.Kor.12,26.)
Israels frelse er en
frelse av hele nasjonen, ikke bare av enkeltindivider.
Del 7.
Den nye (fornyede)
pakt i Jesu blod er ikke inngått med kirken, men med Israel.
Det er dermed bare en
pakt.
Før Gud gav
lovene, så gav han velsignelse. Han førte jødene
ut fra Egypt før Torahen ble gitt.
Ingen ting av det som
Israel gjør, kan forandre på Guds kjærlighet til
Israel. Han tar folket tilbake etter at de har angret sine synder.
Jesus er selve
Torahen. Han er selve hjørnesteinen, som Israel bygger sin
frelse på.
Jesus kom for å
forsone jødenes brudd på Torahen.
De 613 budene er
forskjellige måter å knytte seg selv til Faderen.
Torahen kan gi
hellighet til våre liv. (Dette er riktig i den messianske
jødedommen, men Paulus sa at Torahen vekker synden i våre
liv. (Rom.7,8.)
Torahen er hellig og
god. (Rom.7,12.)
Torahen er åndelig.
(Rom.7,14.)
Din Torah er sannhet.
(Joh.17,17.)
Det var en katastrofe
at kirken begynte å kalle Tanach for "den gamle pakt".
Paulus sa til
Timoteus at hele Tanach var inspirert av Gud og nyttig til lærdom,
til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet.
(2.Tim.3,16.)
Vi må kjenne
til de hebraiske tankene i Tanach, for å forstå
innholdet i N.T.
De gode nyhetene er
ikke at vi fikk N.T., men at Jesus kom for å bortta synden.
Det er den samme Gud i både Tanach og N.T.
Det å elske Gud
og nesten er det sentrale budet både i Tanach og i N.T. (Jesus
var den første som knyttet dem sammen til et bud. Min
kommentar.)
Til og med deler av
den messianske forsamlingen har et negative bildet på deler av
jødedommen. (Han regner hedningene med til den messianske
forsamlingen.)
Erstatnigsteologien
går ut på at kirken har tatt Israels plass, at den er
det nye Israel, og at Israel er forkastet av Gud.
Dette er roten til
antisemmitismen.
Kirken begynte ikke
på pinsefestens dag. (Det var et løfte til Israel som
ble oppfylt på den dagen.)
Gjennom Abraham og
Jesus er vi podet inn i jødedommen. (Gal.3,7 og 29.)
Omskjærelsen
var paktstegnet mellom Israel og Gud. (Det er mulig at forfatteren
mener at også vi kristne skal la oss omskjære. Det
kommer ikke tydelig fram i leksjonen så langt.)
Tertullian
introduserte læren om treenigheten. Han lærte at de
syndene som ble begått før dåpen, var dødssynder.
Han lærte at Jesus gav de kristne en ny lov, som var
overordnet jødenes lov. Han mente at Torahens lover var falt
bort. Han mente at omskjærelsen var falt bort, og at vi nå
hadde den åndelige omskjærelsen.
De kristne glemmer at
N.T. har flere bud enn Tanach. N.T. har 1050 bud, mens Tanach har
613. (Han skiller ikke mellom den messianske jødedommen og
den paulinske kristendommen.)
Når jødene
holder Torahen, så gjør de det ikke for å bli
frelst ved det, men de legger sine liv under Guds Torah og vilje.
Jesus var en jødisk
rabbiner som brukte de rabbinske reglene for fortolkningen av Guds
Torah, som er et uttrykk for Guds vilje.
Jesus var aldri i
opposisjon til den muntlige loven. Det som han kritiserte var at den
muntlige Loven ble ansett som overordnet den skrevne Torahen. (Jeg
er uenig i dette.)
Paulus holdt også
fedrenes skikker. (Ap.gj.28,17.)
Jesus godtok en del
av den muntlige loven som ikke var forordnet i den skriftlige.
Eksempler er at han deltok i Chanukka-festen, og at han brukte vin
og 4 beger i påskefesten. Dette er ikke forordnet i Tanach.
Når Paulus
skrev til sine menigheter, så bad ham dem om å holde de
tradisjonene, som han hadde lært dem. (1.Kor.11,2 og 2.Tess.
2,15.) (Forfatteren mener at dette var den muntlige Torahen. Jeg
tror ikke at det er riktig.)
Den første
messianske menigheten levde etter Jesu regler om Torahen. Den levde
innenfor jødedommen. De holdt seg ikke til Hillel eller
Shammai men til Jesus.
Når hedningene
ble med i de messianske menigheten, oppstod det problemer. De mente
at de 613 budene var opphevet, at omskjærelsen, de jødiske
festene og sabbaten var opphevet, for Jesus hadde "opphevet"
Torahen.
En del av Den
messianske bevegelsen har også sluttet med omskjærelse,
påskefeiring, kosher mat, sabbatsfeiring og andre jødiske
regler.
Når en holder
budene, blir vår tro perfekt. (Forfatteren henviser til (Jakob
2,14 og 2,17.)
Forfatteren operer
med begrepet "de to hus av Israel". Han kaller hedningene
for "eframitter". Han mener at også "eframittene"
skal holde de forordninger, som er beskrevet i Tanach. (Jeg er uenig
i at han kaller hedningene for "eframitter" og at
hedningene skal holde alle buden ei Torahen.)
Tanach er av den
kristne kirken blitt kalt for "loven", mens N.T. er kalt
for "Jesu evangelium", som er fullt av nåde.
Kirken har lært
at etter Jesu død på korset, kom nådens
tidsperiode.
Forfatteren mener at
vi bør gå tilbake til Jesu og apostlenes undervisning.
Både Tanach og
N.T. er inspirert av Gud.
N.T. har 1600
referanser til Tanach.
Tanach utgjør
80 prosent av Bibelen.
Vi må tilbake
til de jødiske tankene for fortolkning og forståelse av
Bibelen.
Vi må også
forstå at jødedommen har utviklet seg. Vi må
forstå de forskjellige utsagn mot den tiden som de ble uttalt
i.
Jesus kom for å
frelse de fortapte i Israel og samle dem inn i et nytt menneske, som
var innenfor Israels borgerskap.
Josef Klausner har
sagt at det er ingen ting- hverken i Jesu eller Paulus sin
undervisning som vi ikke kan finne igjen enten i Tanach eller i de
øvrige jødiske Skriftene.
Del 8.
Hillel var den første
som skrev ned de 7 reglene for fortolkning av Bibelen. De var kjent
fra før.
Det var to store
Bibel-lærere på Jesu tid- Hillel og Shammai. Hillel
tolket Tanach på en mildere måte enn Shamai. Hillels
lære lå mer opp til det som Jesus lærte. Han er
særlig kjent for sitt utsagn om nestekjærligheten: "Det
som ikke du liker, det skal du ikke gjøre mot din neste. Det
er hele Torahen."
Nestekjærligheten
er et av de fundamentale begreper nåde i Tanach og i N.T.
Han ble senere leder
for Sanhedrin. Han var bestefar til Gamaliel som var Paulus sin
lærer. Denne ble også leder for Sanhedrin på et
senere tidspunkt.
Tradisjonen sier at
Gamaliel senere ble en kristen, men vi vet ikke dette sikkert.
Det er i alle fall
klart at Gamaliel lærte Paulus om fariseismen og dens regler
for fortolkning av Skriften. Det kommer tydelig fram i Paulus sine
Skrifter.
Det første
prinsippet er Kal Va Chomer. Dette prinsippet går ut på
at man drar en konklusjon fra en mindre til en større sak.
Når Gud eller mennesker utfører en bestemt handling i
en situasjon, kan de gjøre noe mye større i en annen
situasjon.
Dette
prinsippet kommer fram i uttrykket: "Hvor meget mer". (Se
for eksempel Ester 9,12 og Ordspråkene 11,31.)
Dette
prinsippet kommer også til uttrykk i Matteus 5,8-9. Her er det
ikke snakk om at en skal rive ut sitt øye og hugge av sin fot,
men det betyr at en må passe på at ikke en MINDRE SYND
fører til at man ikke får del i frelsen.
Det andre prinsippet
er Gezarah Shavah. Dette prinsippet går ut på at en
analyserer de forskjellige uttrykk i en setning og den indre
sammenhengen som der er mellom dem. (Se Romerne 4,1-5.)
En kan også
sammenligne to setninger og finne ut den indre sammenhengen som det
er mellom dem. Sammenlign Her.7,11 med 1.Mos.2,2. Kvilen blir dermed
på 1000 år.
Det tredje prinsippet
er Binyan Av Mikatuv Ecad. Dette prinsippet går ut på at
man samler opp setninger, ord og uttrykk som er beslektet med
hverandre, opp i grupper eller familier. Slike ord er "klippe",
"stein", "brød", Vin", "forløsning",
"profeten" og "blod".
Det
som står i Hebreerne 9,11-22, bygger på en rekke utsagn
fra Tanach om blodet.
Det fjerde prinsippet
heter Binyan Av Mishnei Ketuvim. Dette prinsippet går ut på
at man danner en generell konklusjon ut ifra to tekster eller deler
av en tekst. En kan f.eks sammenligne Hebreerne 1,5 med Salme 2,7.
Det er dermed slått fast at Messias er Guds sønn.
Det femte prinsippet
heter Kelal Uferat Uferat Ukelal. Dette prinsippet går ut på
at man går fra et generelt utsagn i en setning og utdyper det
med det som står i en annen setning. Man går fra det
generelle til det særegne. Når en sammenligner det som
står i 1.Mos.1,27 med det som står i 1.Mos.2,7, finner
vi ut at Gud ikke bare skapte mennesket, men også hvordan det
skjedde.
Det sjette prinsippet
heter Kayotse Bo Mimekom Akahr. Dette prinsippet går ut på
at to setninger som synes å motsi hverandre, blir løst
av en tredje setning. Det som står i 2.Mos.25,22 og 3.Mos.1,1,
blir løst av det som står i 4.Mos.7,8.
Det som står i
Romerne 1,17 og det som står i Romerne 3,10, blir løst
av det som står i Romerne 4,3.
Det sjuende
prinsippet heter Davar Ha Lamed Me Inyano. Dette prinsippet går
ganske enkelt ut på at man drar praktiske og åndelige
konklusjoner av en tekst.
Når
Paulus stilte spørsmålet: "Hva skal vi da si til
dette?" i Romerne 9,30-32, så benyttet han seg av dette
prinsippet.
Disse 7 prinsippene
for fortolkning ble både brukt av Jesus og av Paulus. Vi kan
ikke rive Skriften ut av sin sammenheng. Vi må også
bruke disse reglene i vår tolkning av Bibelen.
Del 9.
Den jødiske
fortolkningen av Tanach er bygd på 3 generelle prinsipper, og
det er:
A) Logikk.
B) Analogi som er likhet.
C) Sammenligning.
Når vi skal
fortolke Skriften, må vi bruke disse prinsippene. Vi kan ikke
bare benytte oss av en gresk tankegang, for da forstår vi ikke
innholdet i tekstene.
Når Paulus ber
oss om "å rettelig lære Gud ord (Torah)"
(2.Tim.2,15.), så er det dette han tenkte på.
Mens Hillel satte opp
7 regler for fortolkningen av Skriften, satte rabbi Ishmael B.
Elisha opp 13 regler.
Hans regler var mer
logiske enn de reglene som Hillel satte opp. Han mente at reglene
for fortolkning skulle bygges på den ENKLE (hebr.peshat) og
BOKSTAVELIGE forståelsen av ordene, for Torahen skulle
forståes bokstavelig.
Han var ikke enig i
det som rabbi Akiba lærte, at til og med den enkelte bokstav i
teksten kunne ha sin mening i forståelsen av Torahen.
De 4 første
reglene var lik med Hillels regler.
Jeg vil ikke sette
opp de øvrige av Ishmaels regler. Vi får nøye
oss med de 7 reglene som Hillel satte opp.
Del 11.
Jesus er den sentrale
pilaren i Livets Tre. Han gir visdom og forståelse til den
troende.
Verbet "å
kjenne" er på hebraisk "yada". Det betyr "å
ha et intimt kjennskap til" og "å ha et personlig
forhold til". Slik er det ikke i den greske tankegangen. Der
betyr dette verbet "å ha intellektuelle kunnskaper om".
"Forstå
det jeg sier, for Herren skal gi deg forstand på alt."
(2.Tim.2,7.)
"Å kjenne
Herren" er også "å utføre de ting som
han ønsker". Det står i Guds Torah. Det er å
leve etter de reglene som han har satt opp for livet. Det gjelder
forholdet til Gud og nesten.
"Den som sier at
han kjenner meg og ikke gjør hans vilje, han er en løgner
og sannheten er ikke i ham. (1.Joh.2,4.)
Rabbi Akiba
diskuterte med andre rabbinere om hva som var størst- studium
eller praktisering. Han sa: Studiet er størst, for det fører
til praktisering."
Målet for
kjennskap var for jødene å få kunnskap
(hebr.daat) om Gud. Målet for grekerne var å kjenne
(gr.gnosis) seg selv.
Guds-frykten er
begynnelsen til visdom. (Ordspråkene 1,7.)
Grekernes
utgangspunkt var mennesket. En skulle ut ifra seg selv forsøke
å få kunnskaper om Gud.
Jødene måtte
først gå om Gud for å få kunnskaper. Den
som ikke er født på ny, kan ikke se Guds Rike.
(Joh.3,3.)
Potagoras, som var en
sofist, sa: "Målet for alle ting er mennesket."
Den som hadde
utdannelse og kunnskaper, var best skikket til å forstå
alle ting.
Den som hadde de
beste argumentene, vant en debatt. (Dette kjenner vi godt til fra
vår tenkemåte.)
Et viktig spørsmål
for grekerne var hvordan de skulle oppnå "dyd"- det
som var rett. De stilte det som var fast i universet, naturen
(gr.physis), opp mot det som forandret seg, skikker og lover
(gr.nomos).
Problemstillinger
kunne være: Eksisterer gudene (naturen), eller er de skapt ved
menneskets tanker (nomos)?
Var det i det hele
tatt noe som var fast?
Sokrates mente at
mennesket ikke forstod noe som helst. Han stilte spørsmål
til menneskene. Når de ikke kunne svare fornuftig på
hans mange spørsmål, så hadde han åpenbart
at de ikke visste noe som helst.
(Som vi vet stilte
han også spørsmål med statens guder.)
Platon som kom etter
Sokrates, mente at menneskene bare delvis kunne forstå verden,
for de hadde ikke kunnskaper til å forstå den. Han mente
at verden var basert på selve ideen om den virkelige tingen.
Selve tingen fantes i himmelen. Det som var på jorden var et
svakt gjenskinn av det som var i himmelen.
Aristoteles inntok et
lignende syn. Han mente at noe var fast i tilværelsen, for
eksempel matematikken, mens andre ting som etikk og politikk
forandret seg hele tiden.
Dette var
problemstillinger som de første kristne tenkerne tok opp i
sine systemer.
I den jødiske
tankegangen var det som Herren hadde bestemt, det som var rett. Av
den grunn så levde jødene også atskilt fra den
tankeverden som grekerne og romere levde i.
For jødene var
det viktig å studere og underkaste seg Torah.
Jødene
opprettet skoler for barna, hvor de lærte om Torahen. Den
første boken som barna lærte, var 2.Mosebok, for den
var et spesielt uttrykk for Guds vilje.
Ved de forskjellige
festene ble også Torahen lest opp for folket, og folket skulle
følge Torahens regler.
I tillegg til dette
ble det lagt vekt på den jødiske historien, for Gud
handlet gjennom og i den.
Gamaliel har sagt:
"Skaff deg en lærer."
Studiet av Torah
skulle føre til to ting. a) kunnskaper om Torahen. b)
praktisering av Torahen.
Ved siden av studiet
av Torah, var det også viktig å lære guttene opp
slik at de fikk et yrke.
Den greske læreren
forsøkte å utvikle studentes intellekt. Han skulle
tilegne seg kunnskaper og være flink til å argumentere.
Den som hadde vunnet diskusjonen, fikk rett.
Det greske konseptet
av kunnskaper var å kjenne til mange ting. Det var å
vite facts.
Platon lærte at
det var bare de mest intelligente som skulle få skolegang og
styre staten.
For jødene var
ikke vanlig arbeid underordnet. Alle måtte ha et håndverk-
også rabbinerne. Hele folket skulle lære Guds Torah. En
skulle begynne med barna.
Jesus gikk omkring
som en vandrende rabbi. Han lærte, underviste, gjorde godt og
helbredet folket. (Mat.9,35-36.)
Tittelen "rabbi"
betyr "min herre" eller "min store (mester)".
En hyrde (hebr.raah)
skulle ikke bare undervise. Han skulle også forsyne sin
menighet med mat. Dette gjaldt både åndelige mat
(Joh.4,34) og vanlig mat (Joh.21,15-17.)
De forskjellige
tjenester skal bygge opp Guds menighet. (Ef.4,11-12.)
En lærer skulle
både gi kunnskaper og forståelse til sine elever.
Elevene skulle ikke
bestandig forstå alle ting, men de skulle gi de rette svarene.
De skulle også lære seg å stille de rette
spørsmålene. Ofte ble et spørsmål svart
med et annet spørsmål. Jesus brukte denne metoden.
(Mark.11,29.)
Guds Torah skal ikke
bare lære, men det skal også trenge inn i hele
personligheten. Det skal kløve sjel, ånd, ledesmot,
marg, og dømme hjertes tanker og råd. (Hebr.4,12.)
"Å lære"
er på hebr. "lamad". En "lærer" er
en "talmid", og elevene er "talmidim". "Talmud"
betyr "lærting" eller "studier".
Elevene skulle føre
videre lærerens undervisning. Uttrykket "i mitt navn"
betyr at de skulle føre videre rabbinerens læresetninger,
som om han selv var til stede. "Hittil har dere ikke bedt om
noe I MITT NAVN (i henhold til Jesu lære), bed, og dere skal
få, for at deres glede kan bli fullkommen." (Joh.16,24.)
Hedningene skal både
leve som Israel og gjøre seg bruk av de hebraiske tankene og
metodene for studiet av Bibelen. (Jeg er uenig i det første
utsagnet.)
Det viktigste med
studier er ikke intellektuell kunnskap, men gjerning. "Mine
barn! La ikke noen forføre dere. Den som gjør
rettferdighet, er rettferdig, likesom Han er rettferdig."
(1.Joh.3,7.)
Del 12.
Det tok et år å
skrive av de 5 Mosebøkene.
De hellige bøkene
fantes bare i templet, i synagogene eller i de religiøse
skolene. An den grunn måtte elevene gjenta det som læreren
sa.
Det vanlige var at
læreren las opp det som var skrevet.
Hva som gjelder Jesu
liv og lære, så levde dette som en muntlig tradisjon i
20 år, før det ble krevet opp.
En bok ble sett på
som en hjelp for minnet og ikke som en erstatning for å lære
det utenatt.
Det var flere metoder
for å lære innholdet i Bibelen utenatt. En tredjedel av
Tanach var poesi. Dette gav seg uttrykk i parallellismen, hvor de
samme tankene ble utrykt i ulike setninger.
En annen måte å
lære på var at innholdet ble sunget sammen med
instrumenter.
I tillegg til dette
ble det brukt mange symboler og billedtale. Dette gjør at en
lærer innholdet bedre.
Jødedømmen
lærer at et av de første spørsmålene som
menneskene får på dommens dag, er dette: Hadde du satt
opp faste tider for læringen av Tanach?
Både synagogen
og hjemmet skulle være senter for lærdom. Både
rabbineren og husfaren skulle kjenne til Skriftene og lære
andre.
En skulle studere på
Skriften både dag og natt. (Salme 1.)
Det ble også
brukt mange visuelle hjelpemidler. I forbindelse med påskefeiringen
hadde man en rekke konkrete gjenstander, som skulle peke på de
forskjellige hendelser som jødene hadde opplevd både i
Egypt, på reisen fra Egypt og fra deres historie.
Jesus brukte også
gjenstander fra det daglige livet i sine fortellinger.
En skulle ha ærefrykt
for Torahen. Når det ble lest fra den, reiste folket seg, og i
en prosesjon skulle den bæres først og folket skulle
røre ved den.
Når en
Torah-rull ble gammel, ble den begravd som et menneske.
Man skilte ikke
mellom det sakrale og det verdslige. Alt skulle vært underlagt
Gud. "Enten dere altså eter eller drikker, eller hva dere
gjør, så gjør alt til Gud sære."
(1.Kor.10,31.)
Talmud lærer at
på samme måten som fiskene dør når de blir
tatt ut av vannet, på samme måten dør også
menneskene når de atskiller seg fra Guds ord. (Avodah Zara
3,b.)
"Å studere
Guds Torah" er ikke en forberedelse til livet, men det er livet
selv.
Tingvoll den 19-5-04.
Oskar Edin Indergaard.
|