Menneskesønnenes komme til Oljeberget. Foredrag holdt i Ålesund den 28-09-02.
1) Etter at Jesus og hans engler har overvunnet Satan, de onde åndsmaktene, Antikrist, Den falske profet og krigshærene i verden, så kommer han ned på jorden. Han kommer for å opprette riket for Israel. Han kommer for å bygge templet. Han kommer for å underlegge seg hele verden. Han kommer for å skape en ny verden. Han kommer for å gjennomføre sine planer med verden i henhold til det profetiske ordet. Han kommer for å gjennomføre den undervisningen som Johannes, han selv og apostlene hadde. Det er RIKETS UNDERVISNING. Den er ulik Paulus sin undervisning om det kristne legemet og den frie nåden. Nå skal verden igjen legges under tvang. Han skal styre ved hjelp av sin rettferdighet og Torahen. Det er ikke Mose Torah, men det er Jesu FØRSTE TORAH. Det er hans undervisning til jødene. 2) Jesus undervisning i evangeliene er som følgende: a) Han underviste først om "rikets nærhet". b) han la fram grunnloven for riket i sine taler, i Bergprekenen (Mat.5-7) og i Sletteprekenen (Luk. 6,17-38.). c) Han la fram de forskjellige lignelser om Guds- rikets hemmeligheter (Mat.13.). De gikk ut på at jødene ikke kom til å ta imot hans tilbud om opprettelsen av riket for Israel. Legg merke til at ALLE DISSE lignelsene ikke har noe med kirkens tid å gjøre, men med Israel. Kirkens tid er ikke nevnt, men de ligger som en skjult hemmelighet i disse lignelsene. d) Han underviste om sin gjenkomst og dommen over jødefolket og verden. 3) Alle 4 evangeliene handler om jødene. Kirkens tid og dets hemmeligheter er ikke nevnt i evangeliene. De slutter alle med Jesu oppstandelse og himmelfart. Vi bør derfor ikke bruke tekster fra evangeliene for å belyse kirkens tid, for innholdet i dem stemmer ikke med det teologiske grunnlaget for vår tid. (Dette gjelder naturligvis ikke det som er generelt og felles.) 4) Kirkens tekster er ofte hentet fra evangeliene. De som skal utlegge tekstene for ofte problemer med dem, for det vil bestandig gjenstå en REST, som man ikke greier å plassere. En kan fuske det til på forskjellige måter, men det blir ikke rett. Tekstene i evangeliene passer ikke inn i Paulus sin forkynnelse om den frie nåden. Nådesbegrepet i evangeliene opererer med TO NÅDESBEGREPER, og det er menneskets egen rettferdighet og Guds rettferdighet. 5) Vi kan heller ikke bruke Johannes 4,1-3 som et uttrykk for Jesu komme for menigheten. Joh.4,1-3 beskriver Jesu komme til jødene for å ta dem inn i "Faderens hus". Dette kan betyr to ting. A) For de 12 apostlene kan det bety at de skal få boliger i templet i 1000 års-riket. Vi vet at de apostlene skal sitte på 12 troner og styre over Israels 12 stammer. "Da sa Jesus til dem: Sannelig sier jeg dere: Dere som har fulgt meg skal i gjenfødelsen, når Menneskesønnen sitter på sin herlighets trone, sitte på 12 troner og dømme Israels 12 stammer." (Mat.19,28.) b) Det betyr også at hele det frelste Israel skal få bo i Israel i rikets tid. Hva som gjelder ordet "hus" (gr.oikos), så er det SVÆRT ofte brukt om Israel i rikets tid. Dette er det "bryllupshuset", som Jesus talte om i Mat.22,10." Så gikk da disse tjenerne ut på veiene og fikk sammen alle de som de fant, både onde og gode, og BRYLLUPSHUSET ble fullt av gjester." 6) Vi har to andre fortellinger som sier akkurat det samme som Joh.4,1-3, og det er Markus 13,34-37 og Lukas 14,22-23. "Og tjeneren sa: Det er gjort som du bød, og det er ennå ROM. Da sa Herren til tjeneren: Gå ut på veiene og ved gjerdene (til hedningene) for at MITT HUS skal bli fullt." (Luk.14,22-24.) (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. s.135-141, hvor jeg skriver mer om dette.) 7) Det ble opplyste allerede ved Jesu himmelfart at han skulle komme igjen. "og de sa: dere gallileiske menn, hvorfor står dere og ser opp mot himmelen. Denne Jesus som er opptatt fra dere til himmelen, skal komme tilbake på samme måten som dere så ham fare opp til himmelen." (Ap.gj.1,11.) 8) Det første som skjer i forbindelse med Jesu gjenkomst, er det forholdet at Oljeberget revner i to, slik at det blir en dal der i øst-vestlig retning. Sak.14,4. 9) Jesus kommer for å dømme jødene, verden og opprette riket for Israel. Enhver tidsperiode ender med dom. Hele trengselstiden har vært en sammenhengende dom, men nå skal Jesus dømme de menneskene som er igjen etter trengselstiden. Det er ikke så mange, så det vil ikke være noe problem å flytte dem til Jerusalem. "Jeg vil gjøre folk sjeldnere enn fint gull og mennesker sjeldnere enn gull fra Ofir." (Es.31,12.). "Derfor fortærer forbannelse jorden og de som bor på den må bøte. Derfor brenner jordboerne, og det blir bare FÅ MENNESKER IGJEN." (Es.24,6.) (Se også Es.24. som blir kalt for Esaias apokalypse.) 10) Når Jesus kommer tilbake, skal han dømme både jødene og hedningene. "Og jeg så troner og de (medommerne) satte seg på dem, og det ble gitt de makt til å holde dom. Og jeg så deres sjeler som var blitt halshugget for Jesu vitnesbyrds og for Guds ords skyld, og dem som ikke hadde tilbedt dyret eller dets bilde og som ikke hadde tatt merket på sin panne og på sin hånd, og de ble levende og regjerte med Kristus i 1000 år." (Åp.20,4.) "Dette (er) den første oppstandelsen." (Åp.20,5.) 11) Denne oppstandelsen blir også kalt for "de rettferdiges oppstandelse". Det var den oppstandelsen Marta talte om i forbindelse med Lasarus sin død. "Jesus sier til henne: Din bror skal oppstå. Marta sier til ham: Jeg vet at han skal oppstå i oppstandelsen på den ytterste dagen." (Joh.11,23-24.) 12) Den "første" eller "de rettferdiges oppstandelse" gjelder alle som er frelst fra Adam og til opprettelsen av 1000 års-riket. De andre døde blir ikke levende før etter de 1000 år. Det er "dommens oppstandelse". De skal bli dømt etter sine gjerninger. Alle disse går fortapt og må tilbringe evigheten i helvete eller ildsjøen, som er den annen død. (Åp.20,11-15.) 13) Guds dom skal begynne med "Guds hus". Det er de troende jøder- ikke kirken. Her har vi igjen ordet "hus" (gr.oikos). "For det er NÅ tiden (tiden er kommet) da dommen skal begynne med GUDS HUS, men begynner den med oss, hva blir da enden for dem som ikke vil tro Guds evangelium. Og blir den rettferdige vanskelig frelst, hvor skal det da bli av den ugudelige og synderen?" (1.Pet.4,17-18.) 14) Guds dom over de jødiske eller messianske menigheter etter sin gjenkomst, er beskrevet i dommen over de 7 lilleasiatiske menigheter. Dette er jødiske menigheter. Dette har vi vært inne på i foredraget om "Den store trengsel." Det er menighetene i Efesus, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia og Laodikea. Det er bare to av disse menighetene som fullt ut er Guds menigheter, og det er Smyrna og Filadelfia- menigheten. Noen i Smyrna-menigheten skal gjennomleve trengselstiden, mens andre skal dø for sin tro. 15) Filadelfia-menigheten får løfter om at den skal bli befridd ut fra trengselen. (Åp.3,10.) 16) De andre menighetene med unntak av Laodikea-menigheten er delte menigheter, der en del av medlemmene er gjenfødte troende, mens andre igjen er ugjenfødt, og blir dømt til ikke-deltagelse i riket for Israel. 17) Laodikea-menigheten står i sin helhet utenfor samfunnet med Jesus. Han står utenfor og banker på, så er det opp til denne menigheten om den vil slippe Jesus inn. 18) Guds dom over jødene etter sin gjenkomst er også beskrevet i lignelsen om de 10 jomfruene i Mat.25,1-13. "Men mens de gikk bort for å kjøpe, kom brudgommen, og de som var rede, gikk med ham inn til bryllupet, og døren ble lukket. " (Mat.25,10.) 19) Dette er også beskrevet i lignelsen om talentene i Mat.25,14-31. Den kloke tjeneren gikk STRAKS bort og kjøpslo med dem og tjente 5 talenter til. (Mat.25,16.) Den andre tjeneren, som hadde fått 2 talenter, tjente to til. Den tjeneren som hadde fått bare en talent, grov den ned i jorden. Han gjorde ingen ting med den. De to første tjenerne representerer troende jøder som har fått del i den første oppstandelsen. Den siste tjeneren representerer overlevende jøder fra trengselstiden. De skal ikke få adgang til riket for Israel, men de skal bli kastet utenfor riket. Der skal det være gråt og tenners gnissel." (Mat.25,30.) 20) Hva som gjelder Jesu dom over hedningene, så kommer den til uttrykk i lignelsen om "gjetene" og "fårene", som Jesus stiller ved sin høyre og venstre side. (Mat.25,31-46.) De står for ALLE FOLKESLAG". Han stiller "fårene" ved sin høyre side og "gjetene" ved sin venstre side. Fårene blir dømt til deltagelse i riket. "Da skal kongen si til dem ved sin høyre side: Kom hit, dere min Faders velsignede. Arv det rike som er beredt dere fra verdens grunnvoll ble lagt." (Mat.25,34.) (den kristne menighet er uttatt "før verdens grunnvoll ble lagt." (Ef.1,4.) "Gjetene" blir dømt til "evig" eller "tidsalderlig pine". Det betyr at de ikke får del i tidsalderen. De som ikke får del i tidsaldere, får heller ikke del i evigheten.(Mat.25,46.) 21) Domsgrunnlaget er hvordan de har stilt seg til Jesu "minste brødre" i trengselstiden. Jesu "minste brødre" er jødene. Her kommer menneskets egen rettferdighet inn i bildet. "Og kongen skal svare og si til dem: Sannelig, sier jeg dere: Hva dere har gjort mot en av disse mine minste brødre, har dere gjort mot meg."(Mat.25,40.) 22) I forbindelse med Jesu gjenkomst, skal han også bygge templet i Jerusalem. Det templet som man har hatt i Jerusalem i trengselstiden, er blitt oppbrent, slik som de 2 andre templene. (De ble oppbrent på den samme datoen. Det var den 9. Av i året 586 før Messias og i året 70 etter Messias. Det skal ikke forundre meg om det blir på den samme datoen denne gangen også. "Vårt hellige og herlige hus, hvor våre fedre lovet deg, er blitt OPPBRENT av ild, og alt som er vår lyst, er blitt til ruiner." (Es.64,10.) Dette kan skje ved flere anledninger. a) Det kan skje i forbindelse med de to vitnenes himmelfart. Da blir det utløst et jordskjelv som ødelegger 1-10 del av Jerusalem (Åp.11,13.) b) Det kan skje i forbindelse med den 5. vredesskålen. "Og den 5.engel tømte sin skål ut over dyrets trone (som er i Jerusalem), og dets rike ble formørket og de tygget sine tunger av pine." (Åp.16,10.) c) Det kan skje i forbindelse med den 7. vredesskålen. Da blir Jerusalem delt i 3. (Åp.16,19.) d) Det kan skje i selve kampene mot Jerusalem. e) Det kan skje i forbindelse med at Oljeberget revner. (Sak.14,4.) 23) Det er både Jesus, jødene og troende hedninger, som skal bygge dette templet. (Sak.6,12-15.) 24) I forbindelse med byggingen av templet vil Jesus opprette stammene i Israel. Han vil opprette Levis stamme først og senere de andre stammene. Det er viktig for at Guds tjenesten skal kunne fungere, at stammene blir gjort kjent. I følge rabbinerne er dette noe av det første Jesus (Messias) vil gjøre når han kommer. Tingvoll den 24-09-02. Oskar Edin Indergaard. |