EN KRITISK VURDERING AV JOSTEIN GAARDERS KRONIKK:

 

GUDS UTVALGTE FOLK.

 

 

 

 

 

 Som de fleste kjenner til, stod denne kronikken i Aftenposten den 5-8- 06. Innholdet i kronikken har voldt voldsomme reaksjoner- både i Norge og i utlandet. De fleste har vært imot enten hele artikkelen eller deler av den, men det overraskende er at det også er mange, som har godt god for hele innholdet i artikkelen. Kronikken er i seg selv både antisionistisk og antisemittistisk (i betydningen antijødisk) og fører helt sikkert til økt til jødehat. Den er nå oversatt og spredd til mange arabiske land. Den sprenger alle grenser for saklighet.

   Da Gaarder har trukket seg fra debatten, kan jeg ikke stille noen spørsmål til ham, men jeg skal kommentere en del av innholdet i artikkelen.

 

    Gaarder anerkjenner staten Israel av 1948, men ikke staten av 1967. Hvorfor nevner han  ikke den jødiske staten av i dag? Det er en inkonsekvens å anerkjenne staten Israel av 1948 og ikke den staten som vi har i dag, for det er den samme staten. Det som skjedde i 1948 var at staten Israel ble opprettet av F.N., og mange jøder begynte på innvandringen til Israel. Det er en historisk umulighet både å anerkjenne en ting for så å forkaste det.

  

   Gaarder skriver: ”Staten Israel i sin nåværende form er historie.”

   Det tror jeg ikke er en riktig vurdering. Staten Israel er opprettet av F.N. i 1948, og den kommer til å forbli i Midt-Østen. I sin ytterste konsekvens er det F.N. og verdenssamfunnet som har hovedansvaret for staten Israels eksistens. Ved siden av dette er den basert både på et historisk og bibelsk fundament. Ingen stat i verden er så godt fundert som Israel.

 

   Av artikkelen går det tydelig fram at Gaarder regner det som helt sikkert at staten Israel kommer til å tape denne kampen mot Hizbolla og den islamske fundametalismen, for han ber verdens befolkning om å ta imot disse uskyldige innbyggerne av Israel, som er blitt forført av sine egne ledere. Han skriver i artikkelen: ”Gi de israelske flyktningene husrom, gi dem melk og honning.”

   Dette er heller ikke en riktig vurdering. Israel kommer ikke til å tape denne krigen. Israel kan ikke tape en eneste krig mot muslimene. Dersom de gjør det, så vil dette føre til et nytt Holocaust og en ny nedslakting av jødene, men det kommer ikke til å skje.

   Araberne derimot kan tape en krig. De taper sin ære, men de kommer stadig vekk tilbake med nye kriger, for de har god støtte av det internasjonale samfunnet og mange enkeltmennesker. Tror Gaarder og hans likesinnede at islam er bedre enn jødedom og kristendom? Vi må be Gud om at han åpner folks øyne, slik at de kan se klart.

   ”Å gå inn for islam” er det samme som å gå inn under et åndelig åk. Dette åket har jødedom og kristendom befridd oss fra i flere tusen år allerede, men den som ikke vil ta vare på sin åndelige arv, han skal miste den.

 

   Gaarder tror heller ikke at jødene er et utvalgt folk. Han skriver: ”Vi tror ikke på forestillingen om Guds utvalgte folk.”

   Til dette er det å si følgende: I følge Bibelen er jødene Guds utvalgte folk. Den som fornekter det, fornekter Bibelens innhold og Yhaveh som den eneste sanne Gud.

 

   Garder skriver videre om jødenes vurdering av å være Guds utvalgte folk: ”Å opptre som Guds utvalgte folk er ikke bare dumt og arrogant, men en forbrytelse mot menneskeheten.”

   Til dette er det å si: Gaarder skjærer her alle jødene under en kam. Det er slett ikke alle jødene som ønsker å være Guds utvalgte folk. Til det har de lidd for mye i verden. De som betrakter seg som Guds utvalgte folk av jødene, er kanskje til og med i et mindretall.

   Det er ikke jødene som har utvalgt seg selv til å være Guds utvalgte folk. Det er Gud, og sitt kall og sine nådegaver angrer Gud ikke på. (Rom.11,29.)

 

   Gaarder skriver videre: ”Vi ler av dette folks griller og gråter over deres misgjerninger.”

   Til dette er det å si: Det store flertallet av det jødiske folket har ingen planer om et stort rike i Midt-Østen. Det eneste de ønsker, er å leve i fred sammen med sine arabiske naboer. Hva som gjelder det, som Garder kaller for ”jødenes misgjerninger”, så går de ut på at de har måttet forsvare sin eksistens hele tiden fra 1948 av. Dette er ingen misgjerning, men det er en stats oppgave å forsvare sine interesser og sine innbyggere.

 

   Det er ikke jødene som er skyld i stridigheten i Midt-Østen, men det er islam som ikke vil tillate, at verken Israel eller noe annet land i verden skal eksistere. Alt og alle skal inn under islam, som for øvrig betyr ”underkastelse”.

   Hvor lang tid skal det gå før Vestens politikere og andre begynner å forstå dette? Det er ikke Israel som er det store problemet i verden, men det er islam, som ikke vil tolerere noen annen religion enn islam og noen annen stat enn den islamske staten. Vi skal i den kommende tid få nok av bevis på at det som jeg skriver, er rett.

 

   Gaarder skriver videre: ”Vi vil alt folket i Israel, alt vel, men vi forbeholder oss retten til ikke å spise Jaffa-appelsiner så lenge de smaker vondt og er giftige. ”

   Her er det ennå en inkonsekvens i det som Gaarder sier. En kan ikke på den ene siden boikotte Israels varer for så å ønske jødene alt vel. En boikott av Israels varer vil gå ut over hele den jødiske befolkningen- også den arabiske befolkningen.

 

   Gaarder skriver videre: ”Vi anerkjenner ikke staten Israels retorikk. Vi anerkjenner ikke blodhevnens gjengjeldelsesspiral med ”øye for øye og tann for tann… To tusen år er gått siden en jødisk rabbi kritiserte den urgamle doktrinen om ”øye for å øye og tann for tann.”

   Til dette kan en si: Det eneste språket som islam, Hizbolla, Hamas, Libanon, Syria og Iran forstår, er den gamle doktrinen: ”Øye for øye og tann for tann.”

 

   Det er to muligheter for å oppnå fred i verden, og det er:

 

a)      At de fiendtlige islamske statene blir slått fullstendig på slagmarken, slik at de kan be om fred.

b)      At vi må vente til Messias kommer. Bibelen sier at det blir ikke fred i verden, før Fredsfyrsten kommer og folkene blir ham lydige. (1.Mos.49,10.)

 

   Det er det siste alternativet som er realistisk. I og med at folket og statene i verden ikke vil bøye seg for Fredsfyrsten, som er Jesus Messias, blir det ikke fred i verden før han kommer. Det behøver ikke å være så lenge til det skjer.

 

   Når Garder skriver at Jesus har opphevet prinsippet med ”øye for øye og tann for tann”, så er det en halvsannhet, for Jesus sa også følgende: ”Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, før dem hit og hugg den ned for mine øyne.” (Luk.19,27.)

   Når en skal uttale seg om en sak eller et forhold, må en ta med alle sider ved saken. Viss en ikke gjør det, har en manipulert både saken og den personen som dette gjelder. Dersom en skal uttale seg om Jesu utsagn på et område, må en ta med alt. Dette viser bare hvor lite av Skriften Gaarder kjenner til.

 

   Gaarder anerkjenner heller ikke det kommende Davidsriket. Han skriver: ”Vi anerkjenner ikke det gamle Davidsriket som normgivende for det 21.århundrets kart over Midt-Østen. Den jødiske rabbi hevdet for to tusen år siden at Guds rike ikke er en krigersk gjenreisning av det gamle Davidsriket, men at Guds rike er inni oss og iblant oss. Guds rike er barmhjertighet og tilgivelse.”

   Her manipulerer Gaarder igjen med Skriftens tale. Davidsriket, som er det samme som Det Messianske Fredsriket, er sentralt både i G.T. og N.T. Det åndelige innholdet i det er fred og rettferdighet, men det skal opprettes slik som Bibelen forteller om det. Jesus skal komme tilbake til jødene, og da skal de anerkjenne ham som både frelser og Messias. Det skal bli til en stor velsignelse for hele verden- også for araberne. Islam er da borte for godt.

   Dette Davidsriket som Gaarder snakker så nedsettende om, er det eneste håpet som vi har. Menneskene greier ikke å skape fred i verden. De har bevist at de ikke greier det. Krig og rykter om krig er det som vil kjennetegne tiden som vi lever i. (Mat.24,6.)

 

   Ellers så er det mange forhold som kan bli diskutert i forbindelse med Gaarders kronikk, men det rekker jeg ikke i å ta opp i denne artikkelen. Gaarders kronikk er full av usannheter. Den er lite balansert. Den manipuler sannheten. Den er antijødisk, og den fører til et større jødehat. Den er preget av forvirring.

   Det å gå mot Guds ordninger og gå sammen med islam, det vil alltid føre til forvirring, for bak løgnen lurer de onde åndsmakter, og de er ikke interessert i sannhet, men de er derimot interessert i forvirring og kaos. Vi må be Gud om å gi oss opplatte øyne, slik at vi kan velge rett.

 

Tingvoll den 13-8-06.  Oskar Edin Indergaard.

 

Back