KIRKENS SYNDBEKJENNELSE ER IKKE KORREKT. DEL 2

 

   Jeg ser av avisa Dagen av den 10-4 at Knut Lid har skrevet en artikkel: Rettferdiggjort synder. I denne artikkelen utfordrer han undertegnede på en rekke punkter. Jeg ber derfor om spalteplass, slik at jeg både kan imøtegå hans syn og svare på de spørsmålene, som han stiller meg.

  Mange vil sikkert være enig med deg i din fremstilling av kirkens syndsbekjennelse. Jeg er HELT UENIG med deg. Innholdet i kirkens syndsbekjennelse dekker på ingen måte den åndelige situasjonen som en gjenfødt kristen BØR befinner seg i. Det forholdet at mange føler det slik, som du fremstiller, tror jeg er riktig, men det behøver ikke å være rett av den grunn.

   La oss repetere kirkens syndsbekjennelse slik at vi kan se, hva den går ut på. ”Hellige Gud. Himmelske Far. Se i nåde til meg, syndige menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger og kjenner lysten til det onde i mitt hjerte. For Jesus Kristi skyld ha langmodighet med meg. Tilgi meg alle mine synder og gi meg å frykte og elske eneste deg.”

 

   Når vi ser på innholdet i kirkens syndsbekjennelse, ser vi at den er en SAMMENBLANDING av det som er rett og det som ikke er rett. Den er en sammenblanding av følgende tre forhold, og det er:

 

a)    Den blander sammen det nye livet, som er perfekt, med det gamle livet, som ikke er perfekt.

b)    Den blander sammen vår stilling i Kristus, som er perfekt og med vår status som kristen, som ikke er perfekt.

c)     Den blander sammen det åndelige innholdet i Paulus sine Skrifter med det åndelige innholdet i de jødiske Skriftene. (Se mine bøker: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære og Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus.)

 

  Dersom jeg skulle ha formet en syndsbekjennelse på grunnlag av den syndsbekjennelsen, som kirken har, så ville den lyde: ”Hellige Gud. Himmelske Far. Takk for at du har frelst meg ved din store nåde, og at jeg nå er en tilgitt synder, som ikke lenger krenker deg med tanker, ord og gjerninger i det nye livet som jeg lever. Takk for at din store forsoning dekker alle mine synder, og at jeg allerede her og nå er satt inn i himmelen sammen Kristus og alle de troende, som hører med i Jesu åndelige legeme. Takk for at frelsen er sikret for en som er i Jesus Kristus. Den som en gang er satt inn i himmelen, kan aldri komme ut derifra.

   Takk for at vi som tror på deg både er RETTFERDIGGJORT, HELLIGGJORT og HERLIGGJORT. (Rom.8,29-30.)

  Takk også for at du på grunnlag av forsoningen vil ta deg av den synden, som jeg fortsatt har i mitt kjød. Takk for at Den Hellige Ånd skal ta seg av den, slik at den blir mindre dag for dag.

   Takk for at du på grunn av Jesu forsoning har langmodighet med meg og har tilgitt meg alle mine synder- også de som er i mitt kjød. De har ikke innvirkning på frelsen, men de telles med når nådelønnen skal utbetales. På grunnlag av din store kjærlighet vil jeg frykte og elske deg alene.”

 

   Dersom jeg hadde fått bestemme, hadde det ikke blitt mye igjen av kirkens syndsbekjennelse, som er en blanding av sannhet og usannhet. Jeg ville ha fylt den med takk og glede over Jesu store forsoning, som er en fri gave, som vi får i troen på Jesus.

   Den syndsbekjennelse, som kirken har, er bare DELVIS basert på en rett forståelse av Guds ord, slik som det kommer til uttrykk i Paulus sine Skrifter. Det er han som har gitt oss det åndelige fundamentet for den tidsperioden som vi lever i. Han fikk det overgitt fra Jesus. Han kalte sitt evangelium for ”mitt evangelium” eller ”mine veier i Kristus”. Det er Paulus sine Skrifter som gjelder i dag.

   Dersom vi bygger opp vår kristendomsforståelse på de jødiske Skriftene, kommer vi aldri til å forstå hva sann paulinsk lære går ut på. Vi blander da loven inn i den frie nåden. Loven er tatt bort som indirekte frelsesvei i vår tidsperiode. Vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)

   Når vi undersøker de jødiske Skriftene- også de som er skrevet etter Golgata- ser vi at den jødiske loven ikke er falt bort. Den utgjør en del av frelsesgrunnlaget.

 

   Det er riktig at vi må skille mellom vår stilling i Kristus og den statusen som vi har som kristne. Det siste går på gode og mindre gode gjerninger i kristenlivet. I kirkens syndsbekjennelse er dette byttet om, slik at vår status som kristne blir det viktigste og vår stilling i Kristus blir mindre viktig.

   Dersom vi hadde forstått Paulus sin lære om forsoningen rett og overgitt våre liv og vårt kjød til Den Hellige Ånd, så hadde vi også fått del i de åndelige erfaringene som Paulus skrev om. Disse gjelder ikke bare for Paulus, men de gjelder for alle som er kommet til en levende tro på Jesus. Vi hadde da fått se og erfare hvor overfladisk og gal kirkens syndsbekjennelse er.

 

   Paulus behandlet noe av dette i Romerbrevet, kapittel 6. Jeg vil sitere en del av disse herlige ordene. ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at nåden kan bli større?  Langt derifra! Vi som er AVDØD FRA SYNDEN, hvorledes skulle vi ennå LEVE I DEN? Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt (gjenfødelsen) til Kristus Jesus, ble døpt til HANS DØD. ” (Rom.6,1-3.)

   ”for den som ER DØD, ER RETTFERDIGGJORT FRA SYNDEN.” (Rom.5,7.)

   ”Således skal dere akte dere DØDE FRA SYNDEN, men levende for Gud i Kristus Jesus.” (Rom.7,11.)

   ”Men nå da dere er FRIGJORT FRA SYNDEN og er trådt i Guds tjeneste, har dere deres frukt til helliggjørelse og til utgang et evig liv.” (Rom.6,22.)

 

   Ellers så stiller du meg en del spørsmål i din artikkel. De skal jeg svare på i en ny artikkel.

 

 

 Tingvoll den 11-4-04.

 

Oskar Edin Indergaard.

 

Back