Svar til Ivar Haugsbakk

 

   Det har i den siste tiden vært en debatt i ”Dagen” om innholdet i kirkens syndsbekjennelse. Undertegnede har også deltatt i denne debatten. I en debatt er det vanligvis flere meninger om en sak. Jeg har i den anledning utformet en ny syndsbekjennelse, som jeg mener er bedre enn den syndsbekjennelsen, som vi har i kirken i dag. Den er altfor negativ og tar ikke hensyn til at en troende er frelst og har fått et nytt liv.

   Mitt forslag til en ny syndsbekjennelse stod i ”Dagen” den 26-06 under tittelen: ”Forslag til en ny og bedre syndsbekjennelse.”

 

   Ivar Haugsbakk er ikke enig i det som jeg skrev der. Han skrev et leserinnlegg: Indergaard og syndsbekjennelsen. Det stod i Dagen den 4-07. Jeg siterer fra begynnelsen av hans innlegg hvor han siterer følgende fra mitt forslag: ”… og at jeg nå er en tilgitt synder, som ikke lenger kreker deg med tanker, ord og gjerninger.” Han kommenterer dette på følgende måte: ”Dette er en løgn, og man serverer ikke Gud en løgn, aller minst i en bønn.”

   Jeg har ikke skrevet dette på en slik måte IH har sitert meg. Han har av en eller annen grunn UTELATT AVSLUTNINGEN av denne setningen. Når en forandrer på en ting eller et forhold, kan meningen fort bli en helt annen enn det som er tilsiktet.

   Jeg vil gjengi det som jeg skrev, slik at leseren kan se at IH har FORANDRET på innholdet i denne setningen. ”Takk for at du har frelst meg ved in store nåde, og at jeg nå er en tilgitt synder, som ikke lenger krenker deg med tanker, ord og gjerninger I DET NYE LIVET, som jeg lever.”

 

   Jeg kan ikke se at dette utsagnet ”er en løgn”, slik som IH uttrykker det. Det nye livet som vi lever som kristne, er perfekt. Det er likt med det livet som Kristus lever. Det er uten synd. Vi har fått en ny natur. I gjenfødelsen (ikke i vanndåpen) døde vi sammen med Kristus. Vi oppstod også sammen med ham. Vår gamle natur ble korsfestet sammen med ham på korset. Syndelegemet ble utslettet, så vi ikke lenger skal tjene synden. (Rom.6,3-7.) ”for den som er død, er rettferdiggjort fra synden.” (Rom.6,7.)

   ”Derfor, dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning. Det gamle er borte (bl.a. synden), se, de alle ting er blitt nye.” (2.Kor.5,17.)

   Selve frelsespantet på at vi har fått det nye livet, er Den Hellige Ånds gave.

 

   IH er heller ikke enig i at de troende allerede her og nå er satt inn i himmelen sammen Jesus Kristus. Han skriver: ”… og vi kommer faktisk ikke inn i himmelen før vi har fått våre herlighetslegemer.” Dette stemmer ikke med det som Paulus skrev om dette. ”Men Gud som er rik på miskunn (nåde), har for sin store kjærlighets skyld som han elsket oss med, gjort oss levende (tiden er ”aorist”) med Kristus, enda vi VAR DØDE, ved våre overtredelser- av nåde er dere frelst- og oppvakt (aorist) oss med ham og satt (aorist) oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus.” (Ef.2,4-6.)

 

   Denne utvelgelsen i Jesus Kristus skjedde FØR VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT. ”likesom han utvalgte (aorist) oss i ham før verdens grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være ULASTELIGE og HELLIGE for han åsyn.” (Ef.1,4.)

   Vi er utvalgt i Jesus Kristus fra før verdens grunnvoll ble lagt. Denne utvelgelsen er gjort for lenge siden. Den er allerede fullført. I åndelig betydning er hele den kristne menigheten allerede her og nå fulltallig til stede i himmelen. (DEN ÅNDELIGE ER LIKE VIRKELIG SOM DET JORDISKE selv om det hører med til en annen dimensjon.)

 

   I de Skriftsitatene, som jeg  har sitert ovenfor, er det på gresk brukt en tid som heter ”aorist”. Den uttrykker en hendelse som skjedde plutselig i fortiden, og som er avsluttet. I stedet for å tvile på vår frelse, så burde vi heller takke Gud og glede oss over den UFATTELIGE STORE FRELSEN SOM VI HAR. (Ef.2,7.)

 

   IH mener at de tankene som jeg gir uttrykk for om FRELSENS SIKKERHET for en som er gjenfødt, kommer fra Keneth Hagin og trosbevegelsen.

    Jeg har ikke mine tanker om frelsen verken fra trosbevegelsen eller fra Keneth Hagen, men jeg har dem fra Paulus. Det er han som er hedningenes apostel, og som har utformet læren om den kristne menigheten.

   Frelsen og utvelgelsen av den kristne menigheten er gjort på grunnlag av KJENNSKAP. ”For dem som han FORUT KJENTE (aorist), dem har han også FORUT BESTEMT (aorist) til å bli likedannet med hans Sønns bilde, for at han skulle være den førstefødte blant mange brødre, og dem som han forut bestemte (aorist), har han også kalt (aorist), og de som han kalte (aorist), har han også rettferdiggjort (aorist), og de som han rettferdiggjorde (aorist), har han også herliggjort (aorist).” (Rom.8,29-30.)

 

   I stedet for å tvile på vår utvelgelse og frelsens sikkerhet, bør vi heller begynne å granske Paulus sine Skrifter om dette og takke Jesus for den ufattelige store frelsen som han har laget i stand til alle de, som er kommet til tro på ham. For som er en gjenfødt kristen, er det en UMULIGHET å falle ut av nåden og frelsen, for den kristne menigheten er allerede fulltallig til stede i himmelen. Den ble plassert der fra før verdens grunnvoll ble lagt. (Se min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus.)

   Det som en troende miste, er helliggjørelsen og nådelønnen, men ikke frelsen, for den er bestemt for den enkelte fra før verdens grunnvoll ble lagt, og den er basert på KJENNSKAP FRA GUDS SIDE og ikke på våre gjerninger.

 

Tingvoll den 9-07-07. Oskar Edin Indergaard.

 

Back