Svar til Ivar
Haugsbakk
Det har i den siste tiden vært en debatt i
”Dagen” om innholdet i kirkens syndsbekjennelse. Undertegnede har også deltatt
i denne debatten. I en debatt er det vanligvis flere meninger om en sak. Jeg
har i den anledning utformet en ny syndsbekjennelse, som jeg mener er bedre enn
den syndsbekjennelsen, som vi har i kirken i dag. Den er altfor negativ og tar
ikke hensyn til at en troende er frelst og har fått et nytt liv.
Mitt forslag til en ny syndsbekjennelse stod
i ”Dagen” den 26-06 under tittelen: ”Forslag til en ny og bedre
syndsbekjennelse.”
Ivar Haugsbakk er ikke enig i det som jeg
skrev der. Han skrev et leserinnlegg: Indergaard og syndsbekjennelsen. Det stod
i Dagen den 4-07. Jeg siterer fra begynnelsen av hans innlegg hvor han siterer
følgende fra mitt forslag: ”… og at jeg nå er en tilgitt synder, som ikke
lenger kreker deg med tanker, ord og gjerninger.” Han kommenterer dette på
følgende måte: ”Dette er en løgn, og man serverer ikke Gud en løgn, aller minst
i en bønn.”
Jeg har ikke skrevet dette på en slik måte IH har sitert meg. Han har av en eller annen grunn UTELATT
AVSLUTNINGEN av denne setningen. Når en forandrer på en ting eller et forhold,
kan meningen fort bli en helt annen enn det som er tilsiktet.
Jeg
vil gjengi det som jeg skrev, slik at leseren kan se at IH
har FORANDRET på innholdet i denne setningen. ”Takk for at du har frelst meg
ved in store nåde, og at jeg nå er en tilgitt synder, som ikke lenger krenker
deg med tanker, ord og gjerninger I DET NYE LIVET, som jeg lever.”
Jeg kan ikke se at dette utsagnet ”er en
løgn”, slik som IH uttrykker det. Det nye livet som
vi lever som kristne, er perfekt. Det er likt med det livet som Kristus lever. Det
er uten synd. Vi har fått en ny natur. I gjenfødelsen (ikke i vanndåpen) døde
vi sammen med Kristus. Vi oppstod også sammen med ham. Vår gamle natur ble
korsfestet sammen med ham på korset. Syndelegemet ble utslettet, så vi ikke
lenger skal tjene synden. (Rom.6,3-7.) ”for den som er død, er rettferdiggjort
fra synden.” (Rom.6,7.)
”Derfor, dersom noen er i Kristus, da er han
en ny skapning. Det gamle er borte (bl.a. synden), se, de alle ting er blitt
nye.” (2.Kor.5,17.)
Selve frelsespantet på at vi har fått det nye
livet, er Den Hellige Ånds gave.
IH er heller ikke
enig i at de troende allerede her og nå er satt inn i himmelen sammen Jesus
Kristus. Han skriver: ”… og vi kommer faktisk ikke inn i himmelen før vi har
fått våre herlighetslegemer.” Dette stemmer ikke med det som Paulus skrev om
dette. ”Men Gud som er rik på miskunn (nåde), har for sin store kjærlighets
skyld som han elsket oss med, gjort oss levende (tiden er ”aorist”)
med Kristus, enda vi VAR DØDE, ved våre overtredelser-
av nåde er dere frelst- og oppvakt (aorist) oss med
ham og satt (aorist) oss med ham i himmelen, i
Kristus Jesus.” (Ef.2,4-6.)
Denne utvelgelsen i Jesus Kristus skjedde
FØR VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT. ”likesom han utvalgte (aorist)
oss i ham før verdens grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være ULASTELIGE og
HELLIGE for han åsyn.” (Ef.1,4.)
Vi er utvalgt i Jesus Kristus fra før
verdens grunnvoll ble lagt. Denne utvelgelsen er gjort for lenge siden. Den er
allerede fullført. I åndelig betydning er hele den kristne menigheten allerede
her og nå fulltallig til stede i himmelen. (DEN ÅNDELIGE ER LIKE VIRKELIG SOM
DET JORDISKE selv om det hører med til en annen dimensjon.)
I de Skriftsitatene, som jeg har sitert ovenfor, er det på gresk
brukt en tid som heter ”aorist”. Den uttrykker en
hendelse som skjedde plutselig i fortiden, og som er avsluttet. I stedet for å
tvile på vår frelse, så burde vi heller takke Gud og glede oss over den
UFATTELIGE STORE FRELSEN SOM VI HAR. (Ef.2,7.)
IH mener at de
tankene som jeg gir uttrykk for om FRELSENS SIKKERHET for en som er gjenfødt,
kommer fra Keneth Hagin og
trosbevegelsen.
Jeg
har ikke mine tanker om frelsen verken fra trosbevegelsen eller fra Keneth Hagen, men jeg har dem fra Paulus. Det er han som er
hedningenes apostel, og som har utformet læren om den kristne menigheten.
Frelsen og utvelgelsen av den kristne
menigheten er gjort på grunnlag av KJENNSKAP. ”For dem som han FORUT KJENTE (aorist), dem har han også FORUT BESTEMT (aorist) til å bli likedannet med hans Sønns bilde, for at
han skulle være den førstefødte blant mange brødre, og dem som han forut
bestemte (aorist), har han også kalt (aorist), og de som han kalte (aorist),
har han også rettferdiggjort (aorist), og de som han
rettferdiggjorde (aorist), har han også herliggjort (aorist).” (Rom.8,29-30.)
I stedet for å tvile på vår utvelgelse og
frelsens sikkerhet, bør vi heller begynne å granske Paulus sine Skrifter om
dette og takke Jesus for den ufattelige store frelsen som han har laget i stand
til alle de, som er kommet til tro på ham. For som er en gjenfødt kristen, er
det en UMULIGHET å falle ut av nåden og frelsen, for den kristne menigheten er
allerede fulltallig til stede i himmelen. Den ble plassert der fra før verdens
grunnvoll ble lagt. (Se min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus.)
Det som en troende miste, er helliggjørelsen
og nådelønnen, men ikke frelsen, for den er bestemt for den enkelte fra før
verdens grunnvoll ble lagt, og den er basert på KJENNSKAP FRA GUDS SIDE og ikke
på våre gjerninger.
Tingvoll den 9-07-07.