GUDS LOV OG GUDS NÅDE Dette foredraget ble holdt i Kristiansund den
8-12-02. Guds
lov og Guds nåde er nøkkelbegreper opp gjennom hele
frelseshistorien. Begge begrepene er knyttet til Guds pakter med menneskene.
Spenningen mellom disse er selve drivkraften- dynamikken- i frelseshistorien. Guds
lov gir uttrykk for Guds vilje med hvordan vi skal leve. Guds
nåde kan enten være: a)
Betinget av at vi oppfyller Guds lov b)
Eller
den kan være gjort uavhengig av oppfyllelsen av lovbudene. Vi
kan derfor snakke om både betinget og ubetinget nåde. Jeg tror vi
gjør en stor feil når vi har en tendens til å snakke om
bare den ubetingede nåden. Når vi gjør det, så
legger vi den kristendomsforståelsen som Paulus hadde, til grunn for
forståelsen av nådesbegrepet i Bibelen. En
annen grunn til at vi har en tendens til å bruke bare ett
nådesbegrep, er det forholdet at det latinske ordet for
"nåde" er "gratia", og det betyr "det som er
gratis". Det
greske ordet for "nåde" er "charis". Det betyr
"noe som skaper lykke”, eller ”gir velvære". Det
er knyttet til et annet ord "chara", som betyr "den lykken”
eller ”den gleden som den opplever, som har del i nåden".
(Har du del i denne nåden?) Hebraisk
har flere ord for "nåde". Ordet "hen" gir uttrykk
for den "ubetingede nåden". Et annet ord er
"hesed". Dette ordet er ofte knyttet til selve pakten. Når
Israel holdt Guds pakt, fikk de del i nåden. Det
greske ordet for "pakt" er diatheke". Det går tilbake
til det hebraiske ordet "berit". Det har sammenheng til verbet
"bara", som betyr "å ete", "å spise
sammen med". Det betyr igjen "å ha fellesskap med".
Når man inngikk pakter, hadde man bestandig et fellesmåltid. (Gud har inngått mange pakter
med menneskene. Så er det store spørsmålet: Kan du
gjøre deg nytte av den eller de paktene som er i funksjon i vår
tidsperiode? Har du fellesskap med Herren?) I
utgangspunktet er alle paktene nådespakter, for det er bestandig Gud
som tar initiativet til at en pakt kan bli opprettet, men til tross for det
så regner vi med "betingede" og "ubetingede pakter”. Når
vi skal beskrive forholdet mellom Guds lov og nåde, så må
vi undersøke den i forhold til de forskjellige tidsperiodene. Guds lov
og Guds nåde vil alltid være de store variablene i tidsperiodene. Guds
lov vil også variere i de forskjellige tidsperiodene. Tidsperiodene
er alle knyttet til en eller flere pakter. En
kan ikke gjøre som den såkalte "paktsteologien"
gjør. Den operer med bare TO PAKTER gjennom hele frelseshistorien. I
tillegg er disse paktene ukjent i Bibelen. De er oppkonstruert. Disse to
paktene kaller de for ”Guds lovpakt” og ”Guds
nådespakt”. Dette blir altfor generelt. (Se min bok:
Kristendommens Jødiske Røtter.) Hva
som gjelder luthersk teologi, så regner den med de fleste av Guds
pakter opp gjennom frelseshistorien, men det er også dessverre en
tendens til at man ikke tar på alvor en del av Guds pakter med
jødene. Dette gjelder både paktene, oppgaver og benevnelser.
Dette kaller vi for "erstatningsteologien", og den er meget utbredt
i mange menigheter. Den går ut på at kirken har overtatt
jødenes pakter og løfter. Dette gjelder blant annet
"Abraham-pakten" (1.Mos.1,15.), som har lovet jødene et
stort landområde i Midt-Østen og David-pakten (2.Sam. 7.), som
har lovet at Messias skal komme som en konge i ”Riket for
Israel”. Disse blir fortolket til å gjelde kirkens tid. Sinai-pakten
regner man derimot med, men den feilen som blir gjort i forhold til denne
pakten, er at man trekker den inn i Paulus sin teologi. Dette blir meget galt,
for denne pakten er ikke opprette med kirken, men den er opprettet med
jødene. Det
er en tendens innenfor luthersk teologi at man ensidig legger vekt på
den spenningen som der er mellom loven og nåden. I og med at ingen kan
oppfylle Mose-loven til egen frelse, så gir Gud frelsen ved sin
nåde. Gud gir det som han krever. Man legger Paulus sin
kristendomsforståelse til grunn for hele N.T. Det blir også galt. Når Galaterbrevet 3, 24 sier at ”loven
er vår tuktemester til Kristus”, så blir dette tolket dit
hen at loven fører oss til Kristus. For jødene blir dette rett,
for de greide ikke å oppfylle loven til egen frelse, men for hedningene
blir dette galt, for de er ikke ansvarlig for den jødiske loven. Det
er nåden som fører oss til Kristus.
Loven er ingen frelsepakt i seg selv, for den hadde ingen ting med
selve frelsen å gjøre. Den avdekket bare synden. Den virkelige
frelsespakten for jødene var Abraham-pakten. Sinai-pakten ble lagt ved
siden av Abraham-pakten, slik at jødene kunne bli frelst før
Jesus kom. "Den (Sina-pakten) ble lagt ved siden av (Abraham-pakten) INNTIL
den ætt (Kristus) kom som løftet (løftene i
Abraham-pakten) gjaldt." (Gal.3,19.) I
vår tidsperiode, som er den frie nådens tidsperiode, er det bare
to krav som stilles for å bli frelst, og det er Å TRO og Å
BEKJENNE. Det første får man når man blir frelst, og det
andre følger automatisk. "for dersom du med din munn bekjenner at
Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde,
da skal du bli frelst, for med hjertet tror en til rettferdighet, og med
munnen tror en til frelse." (Rom.10,9-10.) Mange
tror at når man er kommet inn i N.T., så er man kommet inn i
kirkens tid. Dette er også galt. Man ser ikke at N.T. har TO FORSKJELLIGE
kristendomsforkynnelser: a) Den
ene forkynnelsen er den som Johannes og Jesus kom med om "Riket for
Israel". b) Den
andre er den forkynnelsen som Paulus kom med om hemmelighetene med den
kristne menighet. Når
det gjelder Jesu forkynnelse, så stilte han en REKKE KRAV for de som
ville arve "riket for Israel", mens Paulus sier at nåden er
gratis. I
vår tidsperiode er nåden gratis, men det har den ikke vært
bestandig. I ”1000 års-riket” skal menneskene igjen
"tvinges inn" i forpliktelser og Guds lov. Det er ikke godt for
menneskene med bare nåde. "Dersom den ugudelige får
nåde, så lærer han ikke rettferdighet. I rettvishets land
gjør han urett, og han ser ikke Herrens høyhet."
(Es.26,10.) For
å forstå Bibelens innhold på en rett måte, må
en ha OVERORDNEDE SYSTEMER. Det er ikke nok å si at det står i
Bibelen. Det gjør alle trossamfunn, men til tross for det så
kommer de fram til forskjellige konklusjoner på de forskjellige
problemstillingene. Man tolker utsagnene forskjellig. Vi skal se på en
del slike overordnede systemer: a)
For det første må man oversette Bibelen
(N.T.) rett. Det er særlig to ord som må oversettes rett, og det
er ordene "aion" og "loven". Det første ordet skal
ikke oversettes med "evighet" eller med "verden", men med
"tidsalder", og så får sammenhengen vise hvilken
tidsalder det er snakk om.
Når Jesus forkynte,
så gikk frelsen ut på å få del i en bestemt
tidsalder, som er det samme som "Riket for Israel". "og dette
er det tidsalderlige livet at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du
utsendte Jesus Kristus." (Joh.17,3.) Når
Paulus brukte dette ordet, så går det ikke på et liv i et
jordisk rike, men det angår et liv i himmelen sammen med Jesus. "i
håp om tidsalderlig liv, som Gud, han som ikke lyver, har lovet fra
før tidsalderlige tider." (Tit.1,2.) Hva
som gjelder ordet "loven", så burde ordet bli oversatt med
"lære", "undervisning" eller
"instruksjon", for det hebraiske ordet som ligger til grunn for
ordet "loven", er ordet "torah". Det betyr ikke
"lov", men det betyr "undervisning". Den galne oversettelsen av dette ordet
går tilbake til ca.200 år før Kristus. De jødene
(de 70) som bodde i Alexandria, og som oversatte den hebraisk Bibelen til
gresk, var influert av gresk tankegang. De mente at dersom man holdt budene i
torahen, så var det nok til frelse. Dette er grunnen til at det
hebraiske ordet "torah", er blitt oversatt med ordet
"loven". (Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter.
s.89-91.) De burde ha oversatt ordet
"torah" med ordet "didaskalja", som betyr "undervisning"
og ikke med ordet "nomos", som betyr "lov". Det beste
hadde vært å bruke det hebraiske ordet "torah" overalt
der som ordet "loven" forekommer (med en eller flere kommentarer),
og så hadde det vært opp til leseren å forstå hvilken
"undervisning" det var snakk om. Når det gjelder de hebraiske
Skriftene i N.T., så hadde det ikke vært noe problem å
bruke ordet "torah", for vi regner med at de opprinnelig var
skrevet på hebraisk.
Når det gjelder
Paulus sine brever, blir dette verre, for vi regner med at han skrev på
gresk, men vi kunne sette ordet "torah" i en parantes. Når vi leser i N.T., ser
vi også at ordet "loven" har forskjellige betydninger: a) Det kan bety innholdet i hele Tanach. b) Det kan bety de 10 budene. c) Det kan bety de 5 Mosebøkene.
d) Det kan bety budene i loven. e) Det kan bety sermonilovene. f) Det kan bety ofrene. g) Det kan bety budene i Jesu
undervisning. Når vi leser i både Tanach
og i N.T, så må vi bestandig spørre oss selv: Hva betyr
dette ordet i den sammenhengen som det står i? Vi skal ta med noen eksempler,
som viser noen av betydningene av ordet "loven". "Dere
må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene.
Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle."
(Mat.5,17.) Her betyr ordet "loven" ”alt det som står i
Mosebøkene om Jesu oppgaver”. "Eller har dere
ikke lest i loven at prestene på sabbaten vanhelliger sabbaten i
templet og er dog uten skyld." (Mat.12,5.) Her betyr ordet
"loven" ”ett av budene (sabbatsbudet) i 10 budsloven”.
Når fariseerne spurte Jesus om hva som var det største
budet i ”loven”, så betyr ordet her ”budene i
Mose-loven”. (Mat.22,36.)
Når Jakob skrev om ”Guds Lov”, så er det
både ”de 10 bud”, som er en del av Jesu undervisning og
”Mose-loven” det gjelder. (Jakob 2.) "For synden skal ikke herske over
dere. Dere er jo ikke under loven, men under nåden." (Rom.6,14.)
Her betyr ordet "loven" ”hele Mose undervisning”.
Budene er en del av den.
Dersom vi er oppmerksomme på den rette betydningen av disse to
ordene, "aion" og "loven" i lesningen av Bibelen,
så vil Bibel-studiet få en helt annen betydning for oss. De
som oversetter N.T., vil ikke ha noe problem med å oversette ordet
"aion" riktig. Det har de også begynt med. Vi finner igjen
den riktige oversettelsen på en del steder i nye oversettelse, men
hvorfor er de ikke konsekvente? Hvorfor har de ikke fullført arbeidet? Teologene
mener at vi godt kan oversette ordet "aion" med
"tidsalder", når det gjelder jordiske forhold, men vi kan
ikke gjøre det når vi skal gjengi sider ved Gud, himmelen eller
Den Hellige Ånd. Dette er galt. Ordet skal oversettes med
”tidsalder” overalt i N.T. Gud
ønsker å være nærværende hos menneskene med
sine egenskaper og sitt himmelske tilbud. En tidsalder er mye nærmere
til menneskene enn en evighet. Gud er interessert i menneskene og i vår
jord. Videre
må vi fordele Skriftene i N.T. på en rett måte. Det er bare
de paulinske Skriftene som angår vår tidsperiode, som er den frie
nådens tidsperiode. De andre Skriftene angår "Riket for
Israel" og endetiden- etter den kristne menighets bortrykkelse.
Når vi skal finne ut noe om den kristne menighet, så må vi
gå til Paulus sine Skrifter. Vi kan bruke en del generelle ting fra de
andre Skriftene, men dersom vi bygger vår teologi på en
sammenblanding av alle Skriftene i N.T., blir dette GALT. Videre
er det av den største betydningen at vi deler opp frelseshistorien i
TIDSPERIODER. De ha alle sin egenart. De er ikke like med hensyn til
forholdet mellom lov og nåde. De ender alle sammen med frafall og Guds
dom. Vi
må også lære oss å sette SKILLENE MELLOM DEM på
de rette stedene. Dette gjelder særlig når vi er kommet til N.T.
De aller fleste menighetene forkynner at kirkens tid begynte: a) ved
Jesu forkynnelse. b) ved Jesu
død og oppstandelse. c) på
pinsefestens dag. Alt dette er galt. Kirkens tid begynte først ved
Paulus sin omvendelse utenfor Damaskus i året 37. (Ap.gj. 9.)
Teologene har også en tendens til å skille døperen
Johannes fra Jesus. Man sier at døperen Johannes hører med til Den
gamle pakt, mens Jesus hører med til Den nye pakt. Dette blir
også galt, for de samarbeidet og stod for det samme programmet. De
forkynte ”Riket for Israel”, som står midt mellom
Mose-loven og Paulus sin forkynnelse. Jesus forkynte ikke den frie
nåden. Han forkynte den betingede nåden. Det er
følgende tidsperioder, og de har sine egne pakter. De ender alle med
dom: 1.) Det
er Uskyldighetens Tidsperiode. Den har Guds pakt med Adam og Eva.
(1.Mos.1,28.) Den har bare ett bud, og det var det forholdet at de ikke
måte ete av treet il kunnskap om godt eller ondt. (1.Mos.2,16-17.)
Dommen i denne tidsperiode var at Gud drev menneskene ut av Edens
hage. (1.Mos.3,24.) 2.) Det er Samvittighetens Tidsperiode. Den har Guds
pakt med Adam og Eva. (Mos.3,14-19.) I denne perioden hadde menneskene ingen
skriftlig lov. Det var samvittigheten som skulle regulere forholdet til Gud.
(Det er mange hedninger som fortsatt lever i denne tidshusholdningen.)
Dommen i denne perioden var syndfloden. (1.Mos.6,17.) 3.) Det er Perioden for Menneskelig Styre. Den er
inngått med Noah. (1.Mos.9,1-7.) Etter syndfloden bestemte Gud at
menneskene skulle ha en øvrigheten til å styre dem. Den skulle
styre over mennesker, dyr og fugler. Menneskene skulle ikke ta liv. Det vil
si: De skulle ikke myrde. De som myrdet mennesker og dyr, skulle selv miste
livet. De skulle ikke ete kjøtt med blodet i.
Rabbinerne sammenfattet Guds bud i denne perioden til 7 bud. Det er de
såkalte "noahkittiske" bud. (Se min bok: Kristendommens
Jødiske Røtter. s.101.)
Dommen i denne tidsperioden var Babels forvirring og atspredelsen av
folkeslagene. (1.Mos.11,8.) 4.) Det er Løftets Tidsperiode. Den hadde
Guds pakter med Abraham. (1.Mos.15,8-21 og 1.Mos.17,7-14. ) Først fikk
Abraham løfter og deretter fikk han pakter. Det er bare ett bud som er
presisert i Tanach angående denne perioden, og det var at alle mannfolk
skulle omskjæres. Den som ikke ble omskåret, skulle dø.
(1.Mos.17,9-14.)
Ut ifra studiet av Bibelen ser vi imidlertid at det også var en
lovgivning i Midt-Østen før Mose-loven kom. (Se min bok: Jesu
Gjenkomst. Bind 5, hvor jeg har satt opp 30 forskjellige lover.) I
tillegg til dette har vi Hammurabis lover, som ble til 800 før Mose-loven
og som regulerte hele området fra Persia og til Middelhavet. Den
harmonerer med Guds lov på en del punkter. Abraham hadde derfor store
muligheter til å kjenne til store deler av Guds lov. Det står om
Abraham. "Og jeg vil gjøre din ætt tallrik som stjernene
på himmelen, og jeg vil gi din ætt alle disse land, og i din
ætt skal alle jordens folk velsignes, fordi han lød mitt bud og
holdt alt det som jeg bød ham å holde, mine bud, mine
forskrifter og mine lover." (1.Mos.26,5.)
Rabbinerne regner også denne perioden med til lovens periode.
Det er ikke perioden for Sinai-loven, men det var en lov også i denne
perioden Løftene som
Gud gav Abraham var ubetingede, men frelsen i tidsperioden var betinget av at
Abraham holdt Guds bud.
Dommen i denne perioden var Guds dom over jødene i
ørkenen. 5.) Det er Sinai-paktens Tidsperiode. Den varte fra
Moses og til døperen Johannes. (2.Mos.20- Mat. 3.) "i de dager
stod døperen Johannes fram og forkynte i Judeas ørken
(landsbygd)".(Mat.3,1.) Denne perioden varte i ca.1500 år.
Sinai-pakten er en betinget lov-pakt. De som holdt budene i pakten, skulle
få leve i landet og i forlengelse av det arve Guds Rike.
Sinai-pakten har 613 bud. Det er ingen frelsespakt. Den som holdt
budene i denne pakten, skulle få del i jordiske velsignelser og leve
lenge i landet. (Se de mange løfter i 5.Mos.28,1-14.) Israel har
fått jordiske løfter, men den kristne menighet har fått
himmelske løfter. "For Moses skriver om rettferdigheten av loven.
Det menneske som gjør disse ting, skal leve ved dem." (Rom.10,5.) Det
var jødedommens store feiltagelse at rabbinerne betraktet loven som
frelsesvei, og derfor så forsøkte de å grunne "sin
egen rettferdighet". "De gav seg ikke under Guds
rettferdighet", som er Jesus. (Rom.10,3.) I
Sinai-paktens tidsperiode er det to typer rettferdighetsbegreper, og de
"lovens rettferdighet" og "Guds rettferdighet". I
denne perioden har vi også en annen pakt, og det er Abraham-pakten. Den
er selve frelsespakten i Tanach. Den ble gitt 430 år før
Sinai-pakten. Den kunne ikke
oppheve løftene i Abraham-pakten. Sinai-pakten ble lagt ved siden av
Abraham-pakten. "En pakt som er stadfestet av Gud gjør ikke loven
(Torahen), som er gitt 430 år etter, ugyldig, så den skulle
gjøre løftet til ingen ting." (Gal.3,17.)
Dommen i denne perioden var Guds ødeleggelse av templet og
bortdrivelsen av jødene til alle land. 6.) Det er Perioden for Rikets Nærhet. Denne
perioden ble dessverre avbrutt. Den ble bare en UTFORDRING til jødene.
Den varte fra døperen Johannes og til Paulus. Denne perioden blir helt
oversett i den lutherske teologien. Dette gjelder også mange av de
andre kirkesamfunnene. Det kaller vi for "erstatningsteologien".
"Loven og profetene hadde sin tid INNTIL Johannes. Fra den tid forkynnes
evangeliet om GUDS RIKE, og enhver trenger seg inn i det med makt."
(Luk.16,16.) Det Guds-Riket, som det her er snakk om, er "Riket for
Israel" eller ”1000 års-riket”.
Dette Riket har Jesu forkynnelse som sin basis. Det er følgende
forhold som kjennetegner Jesu forkynnelse: a) Han
oppfylte det som stod i Tanach om ham. b) Han
oppfylte budene i Sinai-loven på Golgata. Sinai-loven er det mest
ekstreme uttrykk for Guds vilje. c) Han
gav jødene en ny lov. Den nye loven bygde på Mose-loven. Han
utdypet den ved å legge vekt på motivene bak gjerningene. Denne
nye loven består av ca. 30 bud. Det er forpliktende bud. Den som ikke
oppfylte dem, fikk ikke arve Guds Rike. (Se min bok: Kristendommens
Jødiske Røtter.s.79-84.) Tanach
sier klart ifra om at Messias skal gi jødene en ny lov. "Han skal
lære Jakob dine bud og Israel din lov. Han skal legge røkelse
for ditt ansikt og heloffer på ditt alter." (5.Mos.33,10.)
"En profet vil jeg oppreise for dem av deres brødres midte
likesom deg, og jeg vil legge MINE ORD i hans munn, og han skal tale til dem alt
det jeg byder dere." (5.Mos.18,18.) d) Jesu forkynnelse bygde på det
jødiske rettferdighetsbegrepet, men han la inn en stor porsjon med
kjærlighet i det. Han var mildere in sin forkynnelse enn det som
Mose-loven gav uttrykk for. e) Han
sa at den som kom til en levende tro på ham, skulle arve Guds Rike. f) Han
kom med NÅDEN. "For av hans fylde har vi alle fått, og det
er nåde over nåde. For loven ble gitt ved Moses. Nåden og
sannheten kom med Jesus Kristus." (Joh.1,16-17.)
Dette er ikke den nåden som vi har i vår tid, men det er
den nåden som man skal ha i "Riket for Israel". Når vi
ser ordet "nåde" i N.T., så har vi altfor lett å
tro at det gjelder vår tidsperiode, men det er ikke riktig. Det har
vært nåde å få i alle tidsperioder. Når man
ikke regner med "Riket for Israel", ser man heller ikke at denne
nåden som Jesus talte om, angikk dette Riket.
"Nådens tidsperiode" begynte på Golgata. Nåden
angår alle tidsperiodene. Det er fellesnevneren i alle tidsperiodene.
Det er det som binder tidsperiodene sammen. Jesu forsoning er grunnlaget for
all syndenes forlatelse i alle tidsperiodene.
Pakten i denne tidsperioden er Den nye pakt i Jesu blod. (Mat.26,28.)
Denne pakten er et løfte til jødene om at Gud skulle gi dem en
ny pakt i stedet for Sinai-pakten, som ikke er noen frelsespakt.
Dommen i denne tidsperioden, var at Gud måtte legge et
åndelig dekke over jødene, slik at de dessverre ikke så (ser)
at Jesus fra Nasaret er deres Messias. Dette dekket blir først tatt
bort ved Jesu gjenkomst til jødene. "For jeg sier dere: Fra
nå av skal dere ikke se meg før dere sier: Velsignet være
han som kommer i Herrens navn." (Mat.23,39.) 7.) Det er Den Frie Nådens Periode. Det er
perioden som vi lever nå. Det er Paulus sin forkynnelse som er aktuell
i dag. Vi er både frelst og bevart som troende på grunn av Guds
nåde. Vi har
INGEN PAKT for denne tidsperioden.
Den er basert på hemmeligheter og på Guds nåde. Vi
er koblet inn i Den nye pakt i Jesu blod sammen med jødene.(Ef.2,12-13.) Den
nye tidsperioden kom som en STOR OVERRASKELSE på jødene. De
kunne ikke akseptere og forstå at Gud gikk utenom jødedommen med
sitt tilbud om frelsen. Mange av hedningene tok imot tilbudet, men
jødene vegret seg for å ta imot det nye tilbudet. Det står
at "hedningene ble glade", når de hørte at Jesus
skulle være ”et lys for hedninger”, og at han skulle
”være til frelse inntil jordens ende”. (Ap.gj.13,46-48.)
Det var ikke ukjent for jødene at hedningene hadde del i Guds Rike,
for det står mye om det i Tanach. De skulle frelses gjennom og sammen
med jødene. De skulle oppnå frelsen ved å slutte seg til
jødedommen. Da jødene ikke ville ta imot tilbudet om
opprettelsen av Riket, så fikk vi et nytt program fra Herren.
Jødene ble satt til side og hedningene ble hovedbærerne for Guds
rike på jord. Det
er et BESTEMT ANTALL hedninger som skal takes ut som Jesu legeme. Når
det antallet er fullt, får vi den kristne menighets bortrykkelse.
Deretter kommer jødene inn igjen og fortsetter der de sviktet for
snart 2000 år siden. "For jeg vil ikke brødre, at dere skal
være uvitende om denne hemmelighet- for at dere ikke skal tykkes dere
selv kloke- at forherdelse delvis er kommet over Israel, inntil fylden av
hedningene er kommet inn, og således skal HELE ISRAEL bli
frelst…" (Rom.11,25-26.)
Paulus sin forkynnelse kjenner vi godt til fra hans brever, men det
triste er at man i mye av forkynnelsen i vår tid blander både
Sinai-lovens forkynnelse og Jesu forkynnelse inn i den paulinske læren
om den frie nåden. I en slik forkynnelse, som ikke virker
frigjørende, blir folk usikre på om nåden er fri, eller om
man skal prestere noe for å bli frelst og for å bli bevart som
troende. Man er til og med usikker på om man er frelst. Det står
følgende om frelsen. "Men tro er full visshet om det som
håpes, overbevisning om ting som ikke sees." (Hebr.11,1.) Dette er
troens karakter i alle tidsperiodene.
Vi må lære oss å skille mellom Rikets forkynnelse og
den kristne menighets forkynnelse. Vi må forsøke å
gjøre de troende frie, lykkelig og glade som kristne. Vi har altfor
mye TUNGSINN i våre forsamlinger, og en av grunnene til det er at
forkynnelsen ikke er rett.
Vi må skille mellom de paulinske hemmelighetene på den ene
siden og det profetiske ordet på den andre siden. Det er bare i de
paulinske Skrifter og i den siste delen av Apostlenes Gjerninger at vi finner
hemmelighetene. De andre Skriftene i N.T. angår det profetiske ordet.
De har også sine hemmeligheter, og de kommer til uttrykk i de
profetiske Skriftene.
Dommen i denne tidsperioden, er at den kristne menighet blir
borterykket til Gud, og det blir en forferdelig domstid over både
jøder og hedninger i trengselstiden på 7 år.
Vi skal legge vekt på følgende i forkynnelsen i vår
tidsperiode: 1)
Vi skal forkynne hele Bibelens innhold, men
når vi forkynner, så må vi gjøre tilhørerne
oppmerksomme på hva vi forkynner. Vi må grunnfeste menneskene på
og i Guds ord. Dette er ikke bare forkynnerens oppgave. Menigheten må
også kjenne til Guds ord, slik at den kan bedømme det som blir
sagt. Vi skal ikke være småbarn i læren, men vi skal vokse
i kunnskap opp til ham som er hodet for menigheten, Jesus. (Ef.4,15.) 2)
Forkynnelsen har også en tendens til å
bli FOR GENERELL. Man blader sammen tidsperiodene og forstår ikke Guds
planer og ledelse med menneskene. Her har både forkynnerne, lærerne,
Bibel-skolene og de teologiske fakulteter et stort ansvar fordi de underviser
galt på en rekke områder. Jakob sier: "Mine brødre.
Ikke mange av dere bli lærere, ettersom vi vet at vi skal få dess
tyngre dom." (Jak.3,1.) 3)
I vår tid skal vi ikke forkynne Mose-loven og
heller ikke Jesu første Torah, og som angår "Riket for
Israel". Den første er tatt av programmet. På Golgata
så satte Jesus Sinai-loven til side. Han avviklet "den lov som kom
med bud og forskrifter". (Ef.2,15.) Vi
skal heller ikke forkynne Guds-Rikets lover, for de angår en
tidsperiode som ennå ikke er kommet. 4)
Det er
mange store forkynnere som har sagt, at vi skal forkynne loven, før vi
kan forkynne nåden. Dette blir etter min vurdering galt, for vi kan ikke
forkynne noe som Gud selv har opphevet. John Wesley sa: "Før jeg
prediker kjærlighet, barmhjertighet og nåde, må jeg predike
synd, lov og dom." Han sa videre. "Predik 90 prosent Lov og 10
prosent nåde." Charles Finney sa:
"Loven må forberede veien for evangeliet."
Til tross for at disse mennene stod i store vekkelser, er det ikke
riktig det som de sa om dette. Forkynnelsen kan være delvis gal, men
folk kommer likevel til tro. Dette viser bare hvor stor Guds nåde er i
vår tid. 5)
Det vi skal forkynne
i dag, for å få menneskene frelst, er at menneskene er SYNDERE,
og at de trenger Guds kjærlighet og nåde. Det er forskjell
på å forkynne Guds krav i loven og å forkynne at vi alle
sammen er syndere. I stedet for å forkynne loven, skal vi forkynne det som
står i Brevet til Romerne 3,10-18 om at det ikke finnes en eneste
rettferdig. Det finnes ikke en som gjør godt. Alle (både
jøder og hedninger) er kommet bort fra Gud. Her er det snakk om et
UNIVERSALT FRAFALL. Forkynnelsen av loven kan ikke
befri dem fra synden, men det kan derimot forkynnelsen av Guds nåde og
Guds kjærlighet. Vi skal legge stor vekt på forkynnelsen av Guds
kjærlighet og Guds nåde i Jesus Kristus. Når vi forkynner
ensidig Guds lov, kommer menneskene lett i en forsvarsposisjon. Forkynnelsen
av Guds krav gjør at menneskene gjerne vil forsvare sine handlinger.
Det skaper opposisjon. Når vi forkynner nåden og Guds
kjærlighet, vil mennesket lettere åpne seg for evangeliet. Paulus
sa aldri i sine brev at vi skal forkynne loven som døråpner for
evangeliet. Han sa derimot at loven er opphevet som indirekte frelsesvei, og
at vi som troende ikke lenger er under loven. "Eller forakter du
(jødene) hans godhets og tålmods og langmods rikdom, og vet du
ikke at GUDS GODHET (Guds nåde) driver deg til omvendelse?
"(Rom.2,4.)
"Men NÅ er Guds rettferdighet, som loven og profetene
(Tanach.) vitner om, åpenbart UTEN LOVEN. Det vil si Guds rettferdighet
ved troen på Jesus Kristus for alle og over alle som tror. For det er
ingen forskjell. Alle har syndet og fattes Guds ære og de blir
rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen i Jesus
Kristus." (Rom.3,21-24.) Dette er den frie nåden som vi skal
forkynne i dag.
"For synden skal ikke herske over dere. Dere er jo ikke under loven,
men under nåden." (Rom.6,14.) "og han sa til meg: Min
nåde er nok for deg, for min kraft fullendes i (din)
skrøpelighet." (2.Kor.12,9.) "For av nåde er dere
frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv, men det er Guds gave, ikke av
gjerninger, for at ingen skal rose seg." (Ef.2,8-9.) "For Guds nåde er
åpenbart til frelse for alle mennesker, i det den (nåden)
OPPTUKTER OSS til å fornekte ugudelighet og de verdslige lyster og leve
tuktig og rettferdig og gudfryktig i den nåværende verden, mens vi
venter på det salige håp (bortrykkelsen) og åpenbarelsen av
den store Guds og vår frelser Jesu Kristi komme (for menigheten). Han
som gav seg selv for oss, for å forløse oss fra alle
urettferdighet og rense seg selv et eiendomsfolk, nidkjær til gode
gjerninger." (Tit.2,11-14.) Når vi feiler som kristne,
møter heller ikke Gud oss med sine krav og bud. Nei. Han rekker ut en
hånd til forsoning. Han sier: Er det ikke bedre å komme tilbake
til min kjærlighet og nåde? Nå
blir det som står i 1.Tim.1,8-10, brukt som et bevis på at vi
skal forkynne loven i våre forsamlinger. "Men vi vet at loven er
god dersom noen bruker den på lovlig vis, så han vet dette at loven
ikke er satt for en rettferdig, men for lovløse og selvrådige,
for ugudelige og syndere, for vanhellige og urene, fadermordere og
modermordere, manndrapere." Dette
er naturligvis ikke sagt til de troende, men det er sagt til de jødene
som ikke ville innordne seg under Paulus sin forkynnelse. Det er av den
største viktighet at vi fordeler Guds ord på en rett måte. Det
er stor motstand mot at vi legger ensidig vekten på det paulinske
evangeliet i forkynnelsen, for mange synes at det blir for lettvint. At det
er Guds nåde som frelser, det blir godtatt, men mange vil gjerne koble
inn egne gjerninger i vandringen som troende, men det går ikke, for vi
lever i dag i den frie nådens tidsperiode. Når skal forkynnerne
og Bibel-skolene oppdage det? Tingvoll den 8-12-02 og 29-4-06. Oskar Edin Indergaard. |