top2.jpg - 4040 Bytes

 

 

GUDS NÅDES EVANGELIUM

 

 

   Det har vært en del debatt i avisen Dagen om nådens og lovens betydning i forbindelse med frelsen.

    I Dagen av den 21-10-00 blir jeg utfordret av Rolv V. Torp til å utdype hva jeg mener med ”nådens evangelium”. Han skriver bl.a. følgende: "Jeg regner med at Indergaard og jeg har forskjellige oppfatninger av nådens evangelium. Derfor tror jeg det er behov for meningsutveksling og å legge fram alle tanker og ideer om nådens evangelium, slik at vi kan finne sannheten. Hvis vi legger noe annet i nådens evangelium enn det vi vil at Jesus vil at vi skal gjøre, da er vi i vanskeligheter."

 

   For det første har jeg klart gitt uttrykk for dette i innledningen til min artikkel: ”Hedningenes forhold til loven”.

   For det andre synes jeg at det er i orden med debatt, når den bare føres på et saklig nivå.

   For det tredje så tror jeg ikke at undertegnede og Rolv V.Torp har forskjellig syn på det som han kaller for Guds nådes evangelium. Dette evangeliet har lydd til alle tider for menneskene, og det har bestandig hatt følgende innholdet: Den som tror på Gud eller jødenes Messias, som er Jesus fra Nasaret, har del i frelsen.

   Videre er frelsen en gave som ligger langt utenom det som menneskene kan få tak i eller oppnå ved egne gjerninger. Vi oppnår ikke frelsen på grunnlag av våre gode gjerninger. Våre gode gjerninger er bestandig tilsmusset. "Vi ble som den ureine alle sammen, og all vår rettferdighet som et UREINT KLESPLAGG, og som løvet visnet vi alle sammen, og som vinden førte våre misgjerninger oss bort. " (Es.64,5.)

 

   Det er Guds rettferdighet som frelser et menneske. "Og Abraham trodde på Herren, og han regnet ham det til rettferdighet." (1.Mos.15,8.)

   "Se, oppblåst og uærlig er hans sjel i ham, men den rettferdige skal leve ved sin tro." (Hab.2,4.)

   "Den som tror på Sønnen, skal ha tidsalderlig liv (skal ha del i den kommende tidsalderen), men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet (i den kommende tidsalderen), men Guds vrede bli over ham." (Joh.3,36.)

   "og dette er det tidsalderlige livet at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du utsendte, Jesus Kristus." (Joh.17,3.)

   "Og det er ikke frelse i noen annen, for det er helle ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, ved hvilket vi skal bli frelst." (Ap.gj.4,12.)

   "Hvorfor frister dere da nå Gud ved å legge et åk på disiplenes nakke som verken våre fedre enn vi var i stand til å bære? Men ved den Herre Jesu nåde tror vi at vi blir frelst, på samme måte som de." (Ap.gj.15,10-11.)

 

   "For jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, både for jøde først også for greker, for i det åpenbares GUDS RETTFERDIGHET av tro til tro, som skrevet er: Den rettferdige, ved tro skal han leve." (Rom.1,16-17.)

   "For Kristus er lovens ende (siktepunkt), til rettferdighet for hver den som tror. For Moses skriver om rettferdigheten av loven (budene i Mose-loven): Det menneske som gjør disse ting, skal leve ved dem (dette gjaldt under Mose og Kristi lov, som er Rikets forkynnelse.)" (Rom.10,4-5.)

   "Så er da loven (budene i loven) blitt vår tuktemester inntil Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av tro, men etter at troen er kommet er vi IKKE LENGER UNDER TUKTEMESTEREN (budene i loven er lagt til side som indirekte frelsesvei.)" (Gal.3,24-25.)

   "For av nåde er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv. Det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg." (Ef.2,8-9.)

 

   Den som har opplevd Guds rettferdighet og frelsen i Jesus Kristus, forstår at en ikke kan blande Guds krav eller budene inn i frelsen.

   Det som frelser et menneske til alle tider, er Guds rettferdighet. Vi må skille mellom Guds rettferdighet og menneskets egen rettferdighet. Guds rettferdighet har som siktemål å frelse menneskene, mens menneskets egen rettferdighet enten gir til kjenne at de vil ha tak i frelsen, eller det kommer til uttrykk i vandringen som et gjenfødte og troende mennesker.

 

   Når vi arbeider med Bibelens tekster, må vi videre være oppmerksomme på det forholdet at Gud deler frelseshistorien inn i epoker eller frelsestidshusholdninger. Guds rettferdighet står fast i alle tidsperiodene, men Guds Torah, som ikke betyr "lov", men derimot betyr "lære", "undervisning" eller "instruksjon", er forskjellig i tidsperiodene.

   Videre må vi fordele Guds ord på en rett måte. Vi må bestandig spørre: Til hvem er dette er skrevet, og for hvilken tidsperiode gjelder dette. (2.Tim. 2,15.) Dersom vi ikke gjør dette, så blander vi sammen Guds ord, og det mister sin kraft, og vi får en gal forståelse av det.

 

   Jesus opphevet ikke Mose-loven, men han oppfylte den til jødenes frelse. (Mat.5,17.) Han stod derfor fritt til å gi jødene en ny lov, og det gjorde han også. Han utdypet Mose-loven med hensyn til motivene som lå bak handlingene, og han forenklet den.

   En del av rabbinerne sa: Når Messias kommer, vil han oppheve Mose Torah (de 615 bud) og gi jødene 30 bud, og det var det Jesus gjorde.

   Jesus gav oss ikke det læremessige grunnlaget for kirkens tid. Han gav jødene det læremessige grunnlaget for ”Riket for Israel”, som var en mulighet ved Jesu første komme. Den som ikke regner med ”Riket for Israel” og ikke ser at Jesu  forkynnelse gjaldt jødene og ”Riket for Israel”, den tar feil i å fordele Guds ord på en rett måte. Det er dessverre dette som har skjedd innenfor nesten alle forsamlinger ut over den hele verden. Dette kaller vi for ”erstatningsteologi”, og den er ikke fra Gud, men den er inspirert av denne verdens fyrste, som er satan. Han ønsker å motarbeide Guds planer med jødene og Guds planer med verden.

 

   Jesus krevde en STØRRE RETTFERDIGHET enn de skriftlærdes og fariseernes rettferdighet, for de som ville arve Guds Rike (”Riket for Israel”). (Mat.5,20.) Dette er ikke det samme som Guds rettferdighet, men det er menneskets egen rettferdighet eller Guds Rikets rettferdighet, slik som Jesus underviste om. Både Tanach og Jesus utfordret jødene på deres egen rettferdighet. "Herren holder dom folkene. Døm meg, Herre, etter min rettferdighet og etter min uskyld, som er hos meg." (Sal.7,9.)

   "Herren gjengjeldte meg etter min rettferdighet. Han betalte meg etter mine henders renhet." (Sal.18,21.)

 

   Det var ikke frelse i Israel på Jesu tid uten at jødene tok vanndåpen, og at de holdt Jesu lov.

   "For dersom dere forlater menneskene deres overtredelser, da skal deres himmelske Fader også forlate dere, men dersom dere ikke forlater menneskene deres overtredelser, da skal heller ikke deres Fader forlate deres overtredelser." (Mat.6,14-15.)

   "Og det kom en til ham og sa: Mester hva godt skal jeg gjøre for å få tidsalderlig liv? Men han sa til ham: Hvorfor spør du meg om det gode? Det er bare en som er god, men vil du gå inn til livet (i ”Riket for Israel”), da hold budene (menneskets egen rettferdighet)." (Mat.19,16-17.)

 

   Det var ikke Jesus som introduserte kirkens tid. Kirken begynte heller ikke på pinsefestens dag, som mange mener. På pinsefestens dag ble et gammelt løfte til jødene innfridd om at Gud ville gi dem en ny ånd og et nytt hjerte. (Jer.31, 31-34.)

   I den forbindelse spurte også jødene: Oppretter du ved Den Hellige Ånds komme riket for Israel? (Ap.gj.1,6.) (Se artikkelen: Den kristne menighet begynte ikke på pinsefestens dag.)

   Apostlene førte videre Jesu forkynnelse. De fullførte det oppdraget de hadde fått av Herren.

 

   Da jødene ikke ville ta imot- verken kongen i Riket eller selve Riket, introduserte Gud den hemmelighet som hadde vært fortidd fra tidsaldrene av, og det var den nye tidsperioden om menigheten, som både består av jøder og hedninger. Paulus kom til begge folkegruppene med det samme evangeliet om at Jesu lov var lagt til side som indirekte frelsesvei, og at både jøder og hedninger ble frelst ved troen alene. Både Mose-loven og Jesu lov var lagt til side som indirekte frelsesvei.

  Både jødene og hedningene ble frelst på et eget grunnlag, uten at de måtte gå veien om jødedommen. De måtte ikke lenger tilslutte seg jødedommen for å bli frelst. "Men NÅ er GUDSRETTFERDIGHET, som loven og profetene vitner om, åpenbart uten loven. (Det vil si: ”åpenbart uten at loven blir krevd som indirekte frelsesvei.)" (Rom.4,21.)

 

   Hva som gjelder Guds rettferdighet og frelsen, så er den det samme gjennom hele frelseshistorien. Hva som gjelder menneskets egen rettferdighet, som er en etisk rettferdighet, så er den forskjellig i de forskjellige tidsperiodene.

   Jesus og Paulus forkynte den samme rettferdighet, når det gjelder Guds rettferdighet, men de forkynte ikke den samme rettferdighet når det gjelder menneskets egen rettferdighet. Dersom vi skal vite noe om kirkens egenart, må vi gå til Paulus sine Skrifter.

 

   Jeg holder fortsatt fast på at det er forskjell på Jesu og Paulus forkynnelse. Jesu forkynnelse angikk ”Riket for Israel”, som var nær på Jesu tid. Etter menighetens bortrykkelse før den siste og syttiende åruken for Israel, skal igjen Jesu forkynnelse lyde. Det er jødene som da skal fullføre det oppdraget som de fikk av Jesus med å gå ut i hele verden og gjøre alle folkeslag til Jesu disipler. (Mat.28,18-20.)

   Paulus sin forkynnelse angår den kristne menighets tidsperiode, som er en parantes i Guds planer med jødene. (Se mine bøker: Jesu Gjenkomst. Bind 1-5., hvor jeg skriver mye om dette.)

 

Tingvoll den 22-10-00 og den 1-05-06. Oskar Edin Indergaard.

 

forrige side