Forvirring om evangeliene
Rolf V. Torp skriver blant annet følgende i en artikkel i Dagen den 8-7: "Det er stor forvirring i kristenheten med hensyn til hva Jesus lærer og hvilket evangelium vi skal tro og rette våre liv etter. En av indikasjonene på forvirringen er Oskar Edin Indergaards innlegg i Dagen 15-05-00 om de åtte evangelier i det Nye Testamente. Hans konklusjon er at vi i dag ikke skal forkynne det evangelium Jesus opprinnelig forkynte." Jeg er enig med Rolf V. Torp at det er stor forvirring om hvilket evangelium som gjelder i inneværende tidsperiode. Denne forvirringen finner en overalt i forkynnelsen og i den kristne litteraturen, og hovedgrunnen til det er a man ikke skiller mellom riket for Israel og den kristne menighet. Både døperen Johannes, Jesus og de 12 apostlene forkynte riket for Israel. Da jødene ikke ville ta imot tilbudet om dette riket- verken før Jesus død eller etter Jesu oppstandelse, ble tilbudet om opprettelsen for riket av Israel etter hvert satt til side, og vi fikk Paulus sin nye forkynnelse om den kristne menighet. Dette er to typer forkynnelse som ikke må blandes sammen. Mens rikets forkynnelse inneholdt en rekke krav til jødene, for at de skulle få del i riket for Israel, så inneholdt ikke Paulus forkynnelse noen slike krav. Han forkynte at vi er frelst av nåde ved tro og ikke ved gjerninger. (Ef.2,8-9.) Dette var en HELT NY forkynnelse i Israel og mange av de Jesus-troende jødene tok avstand fra Paulus sin forkynnelse, for de forstod ikke at han introduserte en helt ny tidsperiode. "Da de hørte det, priste de Gud, og så sa de til ham (Paulus). Du ser, bror, hvor magfoldige titusener det er blant jødene som har tatt ved troen, og alle er de nidkjære for loven (Mose-loven)." (Ap.gj.21,20.) Ved apostelmøtet i Jerusalem i år 49-50 ble apostlene og Paulus enige om at hendingene var løst fra Moseloven, både som en forutsetning for frelsen og i vandringen. De ble også enige om at Paulus skulle gå til hendingene med sitt nye budskapet, mens de fortsatt skulle gå til jødene med budskapet om en fortsatt opprettelse av riket for Israel. I denne tiden har vi derfor TO FORKYNNELSER. Apostlene forkynte til jødene at dersom de omvendte seg, så ville Gud sende Jesus tilbake til dem, og riket for Israel ville bli opprettet. (Ap.gj.3,19-21.) Paulus forkynte den frie nåden og de ny-testamentlige hemmelighetene både til jødene og til hendingene. I denne perioden har vi også TO FORSKJELLIGE MENIGHETER. Det er den jødiske menigheten, som ble uttatt ved rikets evangelium, og den ny-testamentlige menigheten, som ble uttatt ved Paulus sin forkynnelse. Den ny-testamentlige menigheten begynte heller ikke ved pinsefestens dag, men den begynte med Paulus sin omvendelse utenfor Damaskus. Paulus var det første medlemmet i det kristne legemet. Pinsefestens dag var oppfyllelsen til jødene om at de skulle få en ny pakt. (Jer.31,31-34.) Det er ikke vanskelig å se at Jesu forkynnelse er knyttet opp mot Mose Torah. Jeg skal bare ta med 4 eksempler på dette: Den som ikke var villig til å oppgi alt det som han eide, fikk ikke del i riket for Israel. (Mat.19,21.) Den som ikke tilgav andre, fikk ikke selv tilgivelse. (Mat.6,14-15.) Den som ikke holdt Mose Torah, fikk ikke del i riket for Israel. (Mat.7,21-23.) Den som ikke viset barmhjertighet, fikk ikke selv barmhjertighet. (Mat.5,5.) Jesus stilte ca.30 slike krav til dem som ville arve Guds rike eller himlenes rike, som var nær på Jesu tid og tiden deretter. (Se min bøker: Jesu Gjenkomst. Bind 1-5, hvor jeg skriver mye mer om dette.) Jeg holder fortsatt på at vi har 8 forskjellige evangelier i N.T. Ja, vi har sogar 9, og jeg vil bare kort referere dem, da jeg anser dette for den STØTSE VIKTIGHET, at vi er oppmerksomme på dette. De er: Guds evangelium. (Rom.1,1-4.) Evangeliet om Jesu forsoning. (1.Joh.2,2.) Evangeliet om himlenes rike. (Mat.4,17.) Omskjærelsens evangelium, som er en utvidelse av evangeliet om himlenes rike. (Gal.2,7-8.) (Disse versene er forøvrig galt oversatt i våre Bibler.) Jesu sosiale evangelium. (Mat.19,21.) Evangeliet om den frie nåden. (Ef.2,8-9.) Evangeliet om Kristi herlighet. (2.Kor.4,3-4.) Det tidsalderlige evangeliet. (Joh. Åp.14,16-17.) Den som mener at Jesus og Paulus forkynner det samme evangeliet, bør for eksempel selge alt det de eier og gi det til de fattige. Dette understreket Jesus en rekke ganger- særlig i evangeliet etter Lukas. Har du gjort det Rolv V.Torp? Til slutt vil jeg si: At det er ikke jeg som forvirrer. Jeg forsøker bare å rette opp den store forvirringen som der er i forståelsen av Guds ord. Dersom man ikke er villig til å se at der er flere evangelier, som er beskrevet i N.T, så er man selv med å bidrar til forvirringen. Jeg vil også utfordre Rolv V.Torp til å peke på hvor jeg eventuelt tar feil. Det er lett å avfeie andres meninger, når man slipper å underbygge dette. Tingvoll den 17-07-00. |