DEN
MESSIANSKE JØDEDOMMEN OG DEN PAULINSKE KRISTENDOMMEN. DEL 1 Dette foredraget ble holdt i Oscarshavn 15-02-03. OVERORDNEDE SYSTEMER I LESNINGEN AV GUDS
ORD Når en bygger et hus, må en ha en
grunnmur. Når en gransker Bibelen og dens lære, må
en også ha en grunnmur å bygge på. En må ha OVERORDNEDE SYSTEMER, og de må
være KORREKTE. Grunnsteinen i grunnmuren er naturligvis
Jesus eller jødenes Messias og forsoningsverket.
Det har den bestandig vært, men grunnmuren vil ellers bestå av pakter og
ordninger som gjelder i en bestemt tidshusholdning. Hva som gjelder den
tidsperioden som vi er i, er den "bygget opp på apostlenes og profetenes
(Paulus og hans medarbeidere) grunnvoll (lære), mens hjørnesteinen er Jesus
Kristus selv." (Ef.2,20.) Når Guds menighet har forskjellige
oppfatninger på de samme problemstillingene, så skyldes det at kristenfolket
IKKE FORTOLKER Bibelen på den samme måten. Vi skal innledningsvis se på en del slike
elementer i en teologisk grunnmur. Vi har også den INDIVIDUELLE GRUNNMUREN,
som i tillegg til selve frelsen består av oppgaver, tjenester, embeter og
nådegaver. (1.Kor.12.) Vi skal vite hvilke oppgaver og nådegaver
vi har. Vi skal forkynne hele "Guds
råd". Vi kan tale over ALLE TEMAER og ALLE TEKSTER i Bibelen. Når vi tar
opp et bestemt tema, skal vi underrette tilhørerne i HVILKEN SAMMENHENG det
står. Til hvilken tidsperiode det hører, og dersom vi ikke kan bruke alt som
står i teksten, skal vi gjøre tilhørerne oppmerksomme på det. Det er ikke nok å si: At det står i
Bibelen. Vi vet at Bibelen gir ulike opplysninger på mange forhold, og det
skyldes at tidsperiodene er forskjellige. I vår tid skal vi IKKE forkynne loven som
frelsesgrunnlag, for den er avskaffet og opphevet (Ef.2,14-16.) Vi skal
derimot forkynne Guds kjærlighet og nåde. Det er det som frelser en fortapt
synder. Vi skal også forkynne Guds dom. HVEM ER ADRESSATEN? Når vi gransker Skriftene, må vi bestandig
spørre etter ADRESSATEN. En må spørre seg selv: Til hvem er dette skrevet?
(Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter. s.25.) I vår Bibel har vi 66 Skrifter. Skriftene
i Tanach (G.T.) er heller
ikke enhetlige. De gjelder ikke alle den samme tidsperioden. De har ikke alle
det samme innholdet. I det såkalte Nye Testamente, som heller
burde kalles for Den nye pakt, for å vise sammenhengen med Den første pakten,
er det 27
Skrifter. Paulus har skrevet 14 av disse. Hva som gjelder Hebreerbrevet, så mener
jeg at det er Paulus som har skrevet det. Det er en rekke paulinske
uttrykksmåter i dette brevet til jødene, men til tross for det vi finner ikke
de ny-testamentlige hemmelighetene i dette brevet.
Det er skrevet til jødene, for å vise dem at den nye pakt i Jesu blod er
blitt etablert gjennom Jesu forsoning, at de har fått et nytt prestedømme, og
at ofrene er tatt bort som forsoningsoffer. Skriftene i N.T.
er heller ikke enhetlige hva som gjelder innholdet. Vi må skille mellom de
PROFETISKE Skriftene og Paulus sine Skrifter. Vi må skille mellom de jødiske
Skriftene og Paulus sine brev. Det er mange likheter, men også STORE
FORSKJELLER. De profetiske Skriftene har sin basis i G.T.
og er en fortsettelse av disse. De tar sikte på å få opprettet "Riket
for Israel", mens Paulus sine Skrifter tar sikte på å ta ut Jesu
mystiske legeme eller den kristne menighet. Dette er en frelsesforsamling som
IKKE VAR GJORT KJENT i gammel-testamentlig tid. Den
kristne menighet er beskrevet som DEN STORE HEMMELIGHETEN, som består av
flere del-hemmeligheter. (Ef-2-3.) De jødiske Skriftene i N.T. har ingen ting med de paulinske hemmelighetene å
gjøre. De bygger på løfter, profetier og pakter som er gitt i Tanach (G.T.) Det er først når
vi kommer til Paulus, at vi får NOE VIRKELIG NYTT. Det er ikke merkelig at
mange jøder tar avstand fra Paulus, for de ser at hans undervisning PÅ INGEN
MÅTE stemmer med den jødiske teologien. (Se min bok: Kristendommens Jødiske
Røtter. s.29 og 70-73.) De jødiske Skriftene i N.T. er: De 4 evangeliene, første del av Apostlenes
Gjerninger, Hebreerbrevet, Jakobs brev, Peters første og andre brev, Johannes
første, andre og tredje brev, Judas brev og Johannes Åpenbaring. Mange rabbinere har sagt: Jesus er o.k. Døperen Johannes er o.k.
De hører med til jødedommen. Apostlenes lære er grei, men problemene begynner
med Johannes og Paulus. Jeg henviser til det som Gary Stearman og J.R. Church sier om de 9 siste Skriftene i N.T. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5. s.533-534.) Hva som gjelder 1. og 2. Korinterbrevet,
Romerbrevet og Galaterbrevet er skrevet både til jøder og til hedninger, men
SENTRUM i disse brevene er den jødiske del av den kristne menighet, for den
måtte ha svar på en rekke problemstillinger i forhold til Moseloven.
Moseloven angår ikke hedningene, men den angikk jødene. Indirekte angår den
også hedningene, for jødene er Guds demonstrasjonsfolk i verden og avspeiler
alle menneskers evne til ikke å greie å holde verken Moseloven eller hvilken
som helst lov. (Rom.3,19.) Hva som gjelder de andre brevene, som
Paulus skrev, så finner vi også jødiske elementer i dem, men hovedfokuset i
dem er en beskrivelse av de paulinske hemmelighetene. Det er også gjort plass for den
nytestamentlige menighet i Tanach- i personer,
profetiske utsagn, hemmelige budskaper og hendelser, men dette er ikke
utdypet der. Paulus sitt evangelium er et rent NÅDESEVANGELIUM, mens de jødiske Skriftene i N.T. beskriver jødiske elementer som deler av Moseloven,
krav for å få del i Guds Rike og ytre seremonier som for eksempel vanndåpen.
Det som frelser til alle tider, er Guds nåde. Det er ingen som fortjener Guds nåde, men
til tross for det må vi likevel mellom to typer nåde i N.T.,
og det er: a) betinget nåde og b) ubetinget nåde. Det er 2
evangelieforkynnelser i N.T. Det er Rikets
forkynnelse og den kristne menighets forkynnelse. Disse må ikke blandes, men
det gjøres i nesten ALLE MENIGHETER. Dette har med den såkalte ERSTATNINGSTEOLOGIEN
å gjøre, og den har en snart 2000 årig- historie
bak seg. I denne teologien er det mye URIKTIG TEOLOGI, og den må lukes bort.
Den går blant annet ut på at kirken har overtatt jødenes løfter og oppgaver.
”Riket for Israel" er blitt tolket til å gjelde kirkens tid.
Verdensmisjonsoppdraget er blitt overtatt av kirken. Kirken har også overtatt benevnelser som
er gitt til Israel. Det er ikke kirken som er JESU BRUD, men det er Israel.
Vi må TOLKE TILBAKE det som er ranet fra jødene, for sine nådegaver og sitt
kall angrer Herren ikke på. (Rom.11,29.) (Dette er sagt til jødene.) Vi må holde fast på det som er sagt til
oss og ikke stjele fra andre. Den som ikke forstår sin egen egenart, forstår
heller ikke andres egenart. DE TO LINJENE I DET NYE TESTAMENTE Det er 2 linjer i N.T.
Det er RIKSLINJEN, og det er den HIMMELSKE linjen. Rikslinjen begynte med
Abraham, gikk over David til Kristus. Apostlene forsatte å forkynne ”Riket
for Israel” til Paulus fikk åpenbaringen om den himmelske linjen. "Men
jeg sier dere at mange skal komme fra øst og vest og sitte til bords med
Abraham, Jakob og Isak i Guds Rike." (Mat.8,11.) "Abraham, deres far,
frydet seg til å se min dag, og han så den og gledet seg.” (Joh.8,56.) "Og gi ikke ham (Gud) ro
før han BYGGER JERUSALEM OPP IGJEN og gjør den til en LOVSANG PÅ
JORDEN." (Es.52,7.) Det var Paulus som først
fikk åpenbaringen om den himmelske linjen. Den er knyttet til den kristne
menighet, som består både av troende jøder og hedninger i vår tidsperiode. Vi
er allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus Kristus. (Ef.1,3
og 2,6.) "For VÅRT BORGERSKAP ER
I HIMLENE, og derfra venter vi også den Herre Jesus Kristus som
frelser." (Fil.3,20.) "han som fridde oss ut
av mørkets makt og satte oss over i sin elskede Sønns rike." (Kol.1,13.) Rikslinjen er knyttet til lover og regler.
Den er knyttet både til Mose-loven og til Jesu nye
lov, som han underviste om i evangeliene og i de jødiske Skriftene. "Å
bli frelst" i denne forkynnelsen var både å gå inn under NÅDEN og LOVEN.
En måtte forplikte seg både på Nåden og på den messianske loven. (Se min bok:
Jødenes Konge. Bind 2. s.181.) Den himmelske linje, slik som Paulus
forkynte den, er ikke knyttet til lover og regler som forutsetning for
frelsen, men til NÅDEN ALENE. Etter den kristne menighets bortrykkelse, får vi igjen den jordiske linjen og Rikets
forkynnelse. TROSLINJEN. En annen linje i Bibelen er TROSLINJEN.
Den skal ikke knyttes til noen bestemt tidsperiode. Troen vil være av
forskjellig karakter i de forskjellige periodene, men det er bestandig den
som frelser. Det som ligger rundt troen av krav og utfordringer, kan være
forskjellig i de forskjellige tidsperiodene. Abraham ble ikke frelst av
gjerninger, men på grunn av den tro som han hadde fått av Gud. "For ble
Abraham rettferdiggjort av gjerninger, da har han noe å rose seg av, men det
har han ikke for Gud. For hva sier Skriften: Abraham trodde Gud, og det ble
regnet ham til rettferdighet." (Rom.4,2-3.) "Således priser også
David det menneske salig, som Gud tilregner rettferdighet uten
gjerninger." (Rom.4,6.) "Derfor skal dere vite
at de som har tro, de er Abrahams barn." (Gal.3,7.) DE FORSKJELLIGE TIDSPERIODENE For at vi skal kunne forstå innholdet i
Bibelen på en rett måte, må vi også regne med TIDSPERIODENE. Det er mange som
er IMOT at vi inndeler frelseshistorien i tidsperioder, men ALLE må
nødvendigvis lese Skriften tidshusholdningsmessig. En må i alle fall regne
med følgende tidsperioder: a) Edens hage. b) Tiden fra utdrivelsen av Edens hage og
til Abraham. c) Tiden fra Abraham og til Sinai. d) Tiden fra Sinai
og til døperen Johannes. e) Tiden fra døperen Johannes og til Paulus. f) Tiden fra den kristne menighets bortrykkelse og til og med ”Riket for Israel”. g) De
kommende tidsaldere. "for at han i de kommende tidsaldere kunne vise sin
nådes overvettes rikdom i godhet mot oss i Kristus Jesus." (Ef.4,7.) Jesus regnet også med tidsperiodene.
"Om noen taler et ord mot Menneskesønnen, det skal det bli ham tilgitt,
men om noen taler mot Den Hellige Ånd, det skal ikke bli ham forlatt verken i
DENNE TIDSALDEREN eller i DEN KOMMENDE (TIDSALDEREN)." (Mat.12,32.) Paulus hadde fått i oppdrag å administrere
en egen tidshusholdniing. ”viss tjener jeg er blitt
etter den Guds HUSHOLDNING som er meg gitt ibklant
dere, det vil si å fullføre Guds ord.” (Kol.1,25.) I og med at teologene og Bibel-oversetterne stort sett ikke regner med
tidsperiodene, så oversetter de også det hebraiske ordet ”olam”
og det greske substantivet "aion" galt.
De oversetter det enten med "verden" eller med ”evighet”, men den korreket oversettelsen er "tidsalderen". Enhver tidsperiode ender med dom. (Se min
bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5.s. 343.) Enhver tidsperiode har sin egen pakt eller
flere pakter. Her er det ett unntak. Den kristne menighet har INGEN EGEN
PAKT. Den er basert på en utvelgelse som Gud gjorde "før verdens
grunnvoll ble lagt". "Likesom han utvalgte oss i ham FØR (gr.pro) VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT, for at vi skulle være
hellige og ulastelige for hans åsyn." (Ef.1,4.) Den som er frelst av bare nåde,
behøver heller ingen pakt. I den frie nådens tidsperiode behøver vi ikke noe
annet enn Guds nåde. Jødene er uttatt fra et SENERE TIDSPUNKT
enn den kristne menighet. Jødene er uttatt FRA verdens grunnvoll ble lagt.
"Da skal kongen si til dem på sin høyre side: Kom hit dere min Faders
velsignede. Arv det Rike (”Riket for Israel”) som er beredt dere fra (gr.apo) verdens grunnvoll ble lagt." (Mat.25,34.) "Jeg mener: Kristus er blitt (var
blitt) en tjener for de omskårne for Guds sanndruhets skyld, for å STADFESTE
LØFTENE TIL FEDRENE, men hedningene skal prise Gud for hans miskunnhet
(nåde)" (Rom.15,8-9.) Hva som gjelder Den nye pakt i Jesu blod,
er den ikke gitt til hedningene, men den er gitt til jødene. Den er et løfte
fra Tanach om at Gud ville gi dem en ny pakt, ikke
som Sinaipakten, som de brøt stadig vekk.
(Jer.31,31-34.) Den kristne menighet administrerer deler
av Den nye pakt i vår tid. "Vi er blitt tjenere for en ny pakt." (2.Kor.3,6.) Augustin har
sagt: "Skill mellom tidsperiodene, og Skriften harmonerer." En gamel vismann
har sagt: Qui bene distinguit,
bene docet." Det betyr: "Den som forstår
å skille, den forstår å lære." Likeså viktig som å skille mellom
tidsperiodene, er det å kunne sette SKILLET mellom dem på RETT STED. Når vi
kommer til N.T., skal vi sette skillet mellom Den
gamle pakt og Den nye pakt ved Golgata. Det er
rett, men vi kan ikke sette skillet mellom den jødiske menighet og den
kristne menighet ved Golgata. VI MÅ SETTE DET VED
PAULUS. FLYTT PREKESTOLEN TIL DAMASKUS Jeg har nettopp hørt på en kassettserie av
Åge Åleskjær, som han har kalt: Flytt prekestolen
fra Sinai til Golgata.
Han har oppdaget at Paulus sin teologi er en REN NÅDESFORKYNNELSE,
og det er bra, men han har ikke oppdaget at det finnes 2
evangelieforkynnelser i N.T. Jeg tror vi må flytte prekestolen fra Sinai over Golgata og til
Damaskus. Det var der Paulus ble omvendt. Etter hvert fikk han åpenbart det
teologiske grunnlaget for den kristne menighet. Hva som gjelder Golgata,
så skjedde følgende ting der: a) Jesus sonet all verdens synd. "Han
er ikke bare en soning for våre (jødenes) synder, dog ikke bare for våre, men
for hele verdens synd." (1.Joh.2,2.) b) Jesus oppfylte alle Guds krav både i Sinai-pakten og de forskjellige krav, som han hadde stilt
til hedningene opp gjennom frelseshistorien. "idet han tilgav oss
(jødene) alle våre overtredelser, og utslettet skyldbrevet mot oss, som var
skrevet med bud (Sianipakten), det som gikk oss i
mot, og det tok han bort idet han naglet det til korset. "
(Kol.2,13-14.) ”Men vi vet at alt det som
loven sier, det taler han til dem (jødene) som har loven, for at HVER MUNN
(alle mennesker) skal lukkes og HELE VERDEN bli skyldig for Gud.” (Rom.3,19.) c) For den kristne menigheten så tok Jesus
bort jødenes lov- både som forutsetning for frelsen og i vandringen som en
troende. Dette gjelder også den jødiske delen av den kristne menigheten. d) For den messianske menigheten tok ikke
Jesus bort loven, men han oppfylte den og utdypet den. I Rikets evangelium
ble det fortsatt stilt krav til jødene i vandringen som troende. e) Jesus REV NED SKILLET mellom jøder og hedninger
på korset. Skillet var Moseloven som definerte jødene som Guds spesielt
utvalgte folk. Han DREPTE FIENDSKAPET mellom jøder og hedninger i det han
AVSKAFFET den lov kom med bud og forskrifter (Sinailoven)
og satte sammen SITT EGET LEGEME, som består av både jøder og hedninger.
Dette er Jesu Kristi legeme eller den nye skapningen. (Ef.2,14-16.) Golgata er
felles for alle tidsperiodene. Den er grunnlaget for ALL FRELSE. Vi kan ikke
ta Golgata til inntekt for noen spesiell
tidsperiode. Den gjelder både hedningene, jødene og den kristne menighet. Den
virker både framover og bakover i frelseshistorien. SINAIPAKTEN Vi skal videre se på noen få aspekter ved
Sinai-pakten: a) Sinaipakten har aldri vært noen FRELSESPAKT, men en
pakt som gjorde at jødene kunne leve et GODT LIV. "For Moses skriver om
rettferdigheten av loven: Det menneske som gjør disse tingene (etterlever
budene og lovene) skal LEVE ved dem." (Rom.10,5.) b) Sinai-pakten er ikke en pakt til frelse, men TIL
FORDØMMELSE, for ingen kan greie å oppfylle kravene i den. Paulus sa følgende
om den: "siden intet kjød blir rettferdiggjort for ham ved
lovgjerninger, for ved loven kommer syndens erkjennelse."
(Rom.3,20.) "For Kristus er lovens
ende (hensikt)(gr.telos), til rettferdighet for
hver den som tror." (Rom.10,4.) "Så er da loven blitt
vår (jødenes) tuktemester (veiviser) (gr.pedagog)
til (inntil) Kristus (Golgata), for at vi skulle
bli rettferdiggjort ved tro, men etter at TROEN (NÅDEN) er kommet, er vi ikke
lenger under veiviseren." (Gal.3,24-25.) c) Deler av Sinaipakten er opphevet for den
messianske menigheten. Jesus utarbeidet en ny lov for jødene. Den bestod av
deler av Sinaipakten og hans nye lære. Det er den
MESSIANSKE LOVEN. Det var en av Jesu oppgaver å gi jødene
en ny lov. "Han skal lære Jakob dine bud og Israel din lov, og han skal
legge røkelse for ditt ansikt og heloffer på ditt
alter (forsoningen.)" (5.Mos.33,10.) "En profet vil jeg oppreise for dem
av deres brødres midte, og jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal
tale til dem alt det jeg byder dere. Og enhver som ikke hører på mine ord,
som han skal tale i mitt navn, ham vil jeg kreve til regnskap for det."
(5.Mos.18,18-19.) Hva som gjelder Jesu undervisning for de
messianske jødene, så sa han at han ikke var kommet for å oppheve loven og
profetene, men han var kommet for å oppfylle. "Dere må ikke tro at jeg
er kommet for å oppheve loven og profetene (både de 613 budene i Moseloven og
det som stod i Tanach), men for å oppfylle. For
sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste
bokstav (jota) eller en eneste tøddel av loven forgå, før det er skjedd alt
sammen." (Mat.5,5.) Dette betyr: a) at alt det som både loven og profetene
har skrevet, skal skje. b) at Jesus skulle fylle opp (utfylle,
utvide) loven, slik at den ikke bare gjaldt de ytre bud men også menneskenes
motiver. c) at Jesus skulle oppfylle den til
frelse for jødene. Det er forskjell på det "å OPPFYLLE" og det
"å OPPHEVE". Dette utsagnet i Matteus 5,5. betyr ikke
at Jesus avskaffet loven, men på grunn av en ufullstendig oversettelse av
ordet "loven", tror vi at det er det som står. Til grunn for ordet
"loven" ligger det hebraiske ordet "torah",
og det betyr ikke "lov", men det betyr "undervisning",
"instruksjon" eller "lære". Det er sammenhengen i teksten
som må vise HVILKET ASPEKT ved loven det gjelder. Selve ordet Torah
kan bety: a) Alt som er skrevet i Tanach. b) Alt det som er skrevet i de 5 Mosebøkene. c) Budene og forordningene i Mose Torah. d) De 10 bud eller "dekalogen". e) Ofringene. "For da loven (ofringene)
bare er en skygge av de kommende goder,…" (Hebr.10,1.) Jesus opphevet ikke jødenes Torah, men han OPPFYLTE den og FORANDRET den. Han utvidet
den til også å gjelde motivene. Han skjerpet den. Han gjorde det enda
vanskeligere for jødene å holde den. (Se Mat.5,19-22.) (Se også min bok: Matteus
Evangeliet. Jesu Liv og Lære.) I og med at Jesus tok bort synden ved sitt
offer- en gang for alle mennesker, så forandret han også Mose Torah. Han tok den ikke bort for den messianske
menigheten, men han FORANDRET DEN. "Forandres prestedømmet, da går jo
nødvendigvis også en FORANDRING AV LOVEN for seg. " (Hebr.7,12.). Mose Torah var
fullkommen, men jødene var ufullkomne. "For hadde den første (Sinaipakten) vært ulastelig, da var det ikke søkt rom for
en annen, for han finner FEIL MED DEM (JØDENE),…" (Hebr. 8,7-8.) (Dette Skrift-stedet er dårlig
oversatt i våre Bibler. Det ser ut til at det er Moseloven, som det er
noe galt med, men det er det ikke. Det var jødene som feilet. De greidde ikke
å oppfylle Moseloven.) Jesus tok bort de forskjellige ofrene. Han
var både offer og yppersteprest på en og samme tid. "men han har
frembåret et OFFER FOR SYNDEN FOR ALLTID, og har deretter satt seg ved Guds
høyre hånd (for alltid). (Her skal man flytte ordene "for alltid"
lenger fram i konteksten enn det som står i våre Bibler), og nå venter han
bare på at hans fiender skal legges til skammel for hans føtter, for med ett
offer har han for alltid gjort dem fullkomne som blir helliget."
(Hebr.10,12-14.) Paulus sa at den kristne menighet SKAL
DRIVE UT Sinaipakten. "Men hva sier Skriften?
Driv ut trellkvinnen og hennes sønn. Altså brødre, er vi (både jøder og
hedninger) ikke trellkvinnens barn, men den frie kvinnes."
(Gal.4,30-31.) Dette betyr at ALLE KRAV og ALLE BUD i Sinaipakten ER OPPHEVET for den kristne menigheten. Dette
betyr ikke at vi ikke har bud og krav i vandringen som troende, men de er
ikke basert på Moseloven, men de er basert på den paulinske undervisningen.
(Ef.2,10.) Det er tre grunner til at mange ikke ser,
at Moseloven er opphevet for den kristne menigheten, og de er: a) De ser ikke at der er to forkynnelser i N.T. b) Kjødet (den uomvendte natur i oss) vil
gjerne ha et tillegg til nåden. c) Store deler av den kristne menigheten er
utsatt for gal teologi og gal forkynnelse. DE TO EVANGELIENE I DET NYE TESTAMENTE Jesus stilte krav til jødene, for at de skulle
kunne få del i Guds rike. Han krevde en STØRRE RETTFERDIGHET enn den som de
skriftlærde og fariseerne hadde. Han fokuserte på gjerningene. (Mat.5,20.) Bergprekenen (Mat.5-7.) og Sletteprekenen
(Luk.6) er GRUNNLOVEN i ”Riket for Israel”, mens Ef.4,4-6 er grunnloven for
den kristne menigheten. Det blir hevdet at i og med at innholdet i
evangeliene skjedde før Golgata, så gjelder ikke
Jesu krav lenger, men Jesus sa også ETTER GOLGATA
at apostlene skulle gå ut i verden å lære alle folkeslag ALT DET som han
hadde lært dem. (Se misjonsbefalingen i Mat.28,18-20.) Dermed faller det
argumentet bort at jødenes lov er opphevet for jødene. Den er ikke opphevet,
men i Paulus sin undervisning med det nye budskapet for jøder først og så for
hedninger, er loven opphevet som indirekte frelsesvei. "Men NÅ er Guds
rettferdighet (frelsen), som loven og profetene telte om, åpenbart uten loven
(uten at en behøver å holde budene i den). Det vil si Guds rettferdighet ved
troen på Jesus Kristus for alle og over alle som tror, for det er ingen
forskjell." (Rom.3,21-22.) Peter hadde den samme undervisningen som
Jesus: "Omvend dere og la dere døpe, så skal dere få Den hellige Ånds
gave.” (Apgj.2,38.) "Jeg skjønner i sannhet at Gud
ikke gjør forskjell på folk, men blant ethvert folkeslag tar han imot de som
frykter ham og GJØR RETTFERDIGHET." (Ap.gj.10,35.) Stefanus sa det
samme: "Dere som mottok loven, gitt ved engler, og dere har ikke holdt
den." (Ap.gj.Ap.gj.7,35.) (Se min bok: Jesu
Gjenkomst. Bind 5. s.318.) Jakob forpliktet også jødene på loven.
"For enhver som holder hele loven, men snubler i en ting, er blitt
skyldig i alle." (Jakob.2,10.) "For dommen skal være ubarmhjertig mot den som ikke har vist
barmhjertighet, men barmhjertigheten roser seg mot loven." (Jak.13.) Det er i det hele 9 evangelier som er
beskrevet i N.T (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5.s.423.), men i denne
sammenhengen skal vi bare behandle to av dem, og det er: a) RIKETS EVANGELIUM og b) DEN FRIE NÅDENS EVANGELIUM. De har både likheter og
ulikheter. De må ikke blandes sammen. De tilhører to forskjellige
tidsperioder. Både Jesus og apostlene forkynte Rikets evangelium. Den skal
komme tilbake igjen i trengselstiden og i ”1000 års-Riket”.
Denne forkynnelsen ble avbrutt ved at Paulus kom med sitt delvis nye budskap
om nåden alene. Det er hans forkynnelse som gjelder i dag-
både for jøder og for hedninger. I disse to evangeliene er frelsens
orden følgende: a) I Rikets forkynnelse er det NÅDE,
GJERNINGER og GJERNINGER. Frelsen var avhengig av at jødene kom til tro på
Jesus og holdt den messianske loven. b) I
Paulus undervisning er det NÅDE og GJERNINGER. Han forkynte et rent nådesevangelium. Gjerningene hadde ingen ting med frelsen
å gjøre. De som var frelst, skulle gjøre gode gjerninger. (Ef.2,10.) Disse to periodene har to forskjellige toraher. Jeg pleier å kalle dem for JESU FØRSTE og JESU
ANDRE UNDERVISNING eller Jesu FØRSTE og ANDRE TORAH. Det var ikke Jesus som utformet den kristne
menighets læremessige basis, men det var Paulus. Paulus fikk sine
åpenbaringer gjennom den oppstandne Jesus. ”Men han som er mektig til å
styrke dere etter MITT EVANGELIUM og JESU KRISTI FORKYNNELSE, etter
åpenbaringen av den hemmelighet som har vært fortidd i tidsaldelige
tider, men nå er kommet for lyset ved profetiske Skrifter etter den
tidsalderlige Gud befaling for å virke troens lydighet.” (Rom.16,25-26.) HVA ER DET SOM KJENNETEGNER JESU
FORKYNNELSE? La oss se litt på hva som KJENNETEGNER
Jesu forkynnelse og den åndelige basis for "Riket for Israel". (Se
min bok: Kristendommens Jødiske Røtter. s. 80-82.) Ved siden av sine krav, så viste også
Jesus STOR KJÆRLIGHET mot dem som var mislykket i samfunnet, mot dem som viste
stor kjærlighet og mot dem som angret sine synder. Dette betyr ikke at han
opphevet kravene i loven, men det betyr at det ikke til enhver tid var riktig
å komme med en ensidig
forkynnelse av loven. Jesus avpasset forkynnelsen etter
situasjonen. Det er SUMMEN av Guds ord som er rett. Vi skal i det følgende ta med en del slike
Bibelord der Guds kjærlighet og nåde blir forkynt på bekostning av
forkynnelse av loven: 1) "Kom til meg alle dere som strever
og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile (nåden). Ta mitt åk (Jesu bud)
på dere og lær av meg. For jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet, så skal dere
finne kvile for deres sjeler. For mitt åk er gagnlig og min byrde er
lett." (Mat.11,30.) 2) Kvinnen som ble grepet i hor. (Johannes
8,3-11.) Jesus kunne ikke dømme henne av følgende grunner: a) Det var ikke slått fast hvilken type hor
det her var snakk om- om det var frivillig hor, eller om det var en voldtekt. b) Den mannen som hadde vært delaktig i
ugjerningen, skulle også stilles fram og bli steinet. c) Jesus var ikke kommet for å dømme verden,
men for å frelse verden. Jesus gav henne en advarsel: "Heller ikke jeg
fordømmer deg (nåde), gå bort å synd ikke mer (krav)." (Joh.8,11.) 3) Synderinnen i Simon, fariseerens hus. (Luk.7,36-50.)
"Derfor sier jeg deg (Simon): "Hennes mange synder er henne
forlatt, for hun ELSKET MEGET, men den som lite forlates, elsker lite. Og han
sa til henne: Dine synder er deg forlatt. Da begynte de som satt til bords
med ham å si ved seg selv. Hvem er denne mann som endog forlater synder? Men
han sa til kvinnen: Din tro har frelst deg, gå bort i fred." (v.Luk.7,47-50.) Det var følgende ting som
frelste henne: Hennes anger, hennes kjærlighet til Jesus (Du skal elske
Herren din Gud) og hennes tro. Dette betyr ikke at Jesus
opphevet kravene i sin torah, men det betyr at han
underviste om de forskjellige aspekter ved sin lære. Vi må forsøke å se
HELHETEN i Jesu undervisning. 4) De to mennene som var i templet for å be.
(Luk.18,10-14.) Fariseeren fremhevet sin fortreffelighet. Han fastet to
ganger i uken, og han gav tiende av hele sin inntekt. Tolleren sa: "Gud
vær meg synder nådig." (v.13.) Han gikk rettferdiggjort hjem til sitt
hus. (v.14.) 5) De to bortkomne sønnene. Den ene angret
sitt utsvevende liv og fikk NÅDE. Den andre holdt loven og fikk ikke nåde.
(Luk.15,11-32.) Det var altså ikke nok bare å holde loven, en MÅTTE OGSÅ FÅ
TAK I GUDS NÅDE. Jesus sa om den virksomheten som døperen
Johannes og han hadde: " De (jødene) ligner små barn som sitter på
torvet og roper til hverandre og sier: Vi (Jesus og Johannes) blåste på
fløyte for dere (forkynte nåden), og dere ville ikke danse (glede dere). Vi
sang sørgesanger (forkynte loven) for dere, og dere ville ikke gråte (angre
deres synder)." (Luk.7,32.) Uansett hva de gjorde for den jødiske
nasjonen, så var jødene ikke fornøyd med det nye tilbudet om ”Himlenes Rike”.
Den som ville ha tak i
frelsen, den måtte gå inn under både Jesu krav og Jesu nåde. Vedkommende
måtte FORPLIKTE SEG PÅ BEGGE DELER. I vår tid er vi frelst
utelukkende på grunn av tro. (Ef.2.8-10.) Jeg vil i det følgende ta
med tre krav som de messianske jødene måtte oppfylle, for å få del i Guds
Rike, og det var: a) Det var et ABSOLUTT KRAV i Jesu undervisning at en måtte være
villig til å selge alt det som en eide og gi det til de fattige. Dette kommer
blant annet til uttrykk i fortellingen om den unge rike mannen som kom til
Jesus og spurte om hva han skulle gjøre for "å arve tidsalderlig liv".
(Det betyr et liv i den kommende tidsalderen, som er ”Riket for Israel”.)
(Mat.19,16-23.) Jesus sa at han måtte holde
budene. (v.17.) Jesus sa videre at hvis han
ville være FULLKOMMEN (etisk fullkommen), så måtte han selge alt det som han
hadde og gi til de fattige. Dersom han gjorde det, skulle han få en skatt i
himmelen. Når han hadde gjort det, skulle han komme og følge Jesus. Det vil
si at han skulle få del i troen og i frelsen. (v.21.) Jesus sa videre at det var
vanskelig for en som var rik å komme inn i Guds rike, for han var ikke villig
til å dele med andre. (v.23.) Peter benyttet anledningen
og spurte Jesus hva apostlene skulle få. De hadde forlatt alt og fulgt Jesus.
Jesus sa at i gjenfødelsen skulle de få sitte på 12 troner og dømme (frelse)
Israels 12 stammer, og enhver som hadde forlatt sine familier og sine
gjøremål, skulle få mangfold igjen og arve tidsalderlig liv. (Mat.19,27-30.) b) Det var et ABSOLUTT KRAV at de messianske jødene skulle dele med
andre, og når noen spurte om å få et lån, da skulle en låne ut sine penger.
"Selg det dere eier og gi almisse. (Luk.12,33.) (Se
min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5. Kapittel: Jesu forkynnelse s.299.) c) Den som IKKE VILLE TILGI,
DEN FIKK IKKE TILGIVELSE SELV. Dette kommer bl.a. til uttrykk både i
Fadervåret og i forklaringen til det. "For dersom dere forlater
menneskene deres overtredelser, da skal deres himmelske Fader også forlate
dere, men dersom dere ikke forlater menneskene deres overtredelser, da skal
heller ikke deres far forlate deres overtredelser." (Mat.6,14-15.) Dette kravet kommer også til uttrykk i lignelsen om den kongen som
ville ha oppgjør med sine tjenere. (Mat.18,23-35.) Kongen er her Jesus. Han
tilgav den jødiske nasjonen alle deres synder (nåden) (v.27.), men tjeneren
(Israel) ville ikke tilgi sin medtjener. Av den grunn kunne han ikke få tak i
nåden. Nåden var betinget av at han tilgav selv. Paulus sa derimot at vi skulle tilgi,
fordi vi selv er blitt tilgitt. (Ef.4,32 og Kol.3,13.) Tilgivelsen skulle
være en følge av omvendelsen og ikke en forutsetning for frelsen. TORLEIF BOMANS VURDERING AV INNHOLDET I DET NYE
TESTAMENTE Jeg vil sitere fra Torleif Bomans bok:
"Jødenes Messias- Grekernes Kristus. s.12: ” I
Det nye testamente finnes det 2 RELIGIONSFORMER i så rene former som aldri
senere, DEN JØDISKE KRISTENDOM i de eldste lag av Markus, Matteus og Lukas-
de såkalte synoptiske evangeliers overlevering, og i Peters taler i de første
kapitler i Apostlenes Gjerninger. Den GRESKE FRELSESKRISTENDOM finnes i sin
reneste og mest konsekvente form i de paulinske brever. Paulinismen
utgjør, som det siden skal påvises, en EGEN KRISTNEDOMSFORM, en variant av
den opprinnelige jødekristendommen. I Det nye testamente har vi
også den dypeste og fineste FORMIDLING MELLOM DE TO FORMENE, nemlig Johannesevangeliet og i 1.Johannes
brev. Videre kan vi finne
verdifulle BLANDINGSFORMER i1.Petes brev,
Hebreerbrevet, Jakobs brev og pastoralbrevene.” Torleif
Boman så klart at det var to religionsformer i N.T. Han regnet også med at det fantes en del
mellomformer mellom jødedommen og kristendommen. Jeg ser det også slik at det
er to trossystemer i N.T. Det er den messianske
jødedommen og den paulinske kristendommen. Alle Skriftene i N.T. kan innordnes i ett av disse to systemene. (Se min
bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5. s.524.) Jeg vil i det følgende sitere
en del viktige tanker fra Torleif Bomans bok: a) Jødekristendommen la vekt på LYDIGHET mot
Gud, mens Paulus la vekt på TROEN. "At en verdensreligion (jødedommen)
har kunnet gjennomgå en slik forvandling, og det i løpet av så kort tid,
allerede noen få år etter stifterens død, er et nesten utrolig faktum."
(s.14.) b) Jesus hadde det JØDISKE RETTFERDIGHETSBGREPET, men han førte inn GODHET og
KJÆRLIGHET overfor synderen i det. Han gav det en NY DIMENSJON. Han var mild
og menneskelig overfor folket. (s.55.) c) For oss som har overtatt det
gresk-romerske rettferdighetsbegrepet, er det en kløft mellom rettferdighet
og godhet. De utelukker hverandre, for det er rettferdig at den som har brutt
loven, den skal straffes og ikke ha nåde og godhet. (s.56.)
(Som foreldre så kjenner vi godt til dette.Våre
barn skulle ha hatt en eller annen form for avstraffelse, fordi de hadde
gjort noe galt, men vil tilgir dem og gir dem kjærlighet i stedet. Min
kommentar.) d) Fariseerne og de skriftlærde var sinte over
at Jesus viste synderne GODHET, når de ANGRET, mens han viste HÅRDHET MOT DEM (s.57.) e) Hovedordet i jødedommen er RETTFERDIGHET,
mens hovedordet i kristendommen er KJÆRLIGHET. (s.61.) f) Torleif Boman ville ha tilbake
den opprinnelige kristendomsformen, som er Jesu lære. (s.82.) (Dette blir galt, for det er Paulus sin lære som gjelder i dag.
Min kommentar.) g) Paulus stiftet en variant av den
opprinnelige jødekristendommen. (s.141.) h) Det er bare Paulus som fullt ut har greid
å realisere sin egen kristendomsforståelse. For alle andre er den over evne.
(s.144.) i)
Kirken har
ikke fulgt Paulus. Den har plukket ut det som passet for den. (s.145.) j)
Jesus opphevet
ikke de jødiske budene. Han forkynte til HELE FOLKET, slik som profetene før
ham hadde gjort. (s.172.) k) Paulus forkynte sitt budskap for det
ENKELTE MENNESKE, men kirken fortsatte med å forsøke å KRISTNE NASJONENE.
Dette gjaldt både i oldtiden og i middelalderen. Da reformasjonen kom, innså
Luther at det kristne budskap ikke gjaldt nasjonene som sådan, men
enkeltmennesket. Et BEFRIENDE BUDSKAP til den enkelte som var i nød. Din nåde
er nok for meg. (s.173-174.) l) Luther regnet
med 2 regimer. Et åndelig og et verdslig. Det åndelige var overordnet det
verdslige, men han fant ingen fellesnevner for dem. Han fant ikke noe som
kunne binde dem sammen. (s.175.) (Det var ikke noe rart at Luther
ikke greidde å utarbeide en syntese mellom disse to regimene, for vi mangler
bindeleddet mellom dem i vår tid. Bindeleddet er Jesus Kristus og et
rettferdig styre. Når Jesus kommer tilbake, skal han greie å kombinere det
åndelige og det verdslige regimet. Min kommentar.) m) Marx og kommunismen derimot utarbeidet
et system, som skulle styre hele nasjonene. Det var et ateistisk system.
Dette systemet ble innført i en rekke land. (s.176.) (Det
ble opprettholdt ved hjelp av tvang og diktatur. Min kommentar.) Tingvoll den
19-12-03 og 15-3-06. Oskar Edin Indergaard. |