DEN
MESSIANSKE JØDEDOMMEN OG DEN PAULINSKE KRISTENDOMMEN. Del 2. Dette
foredraget ble holdt i Oscarshavn 15-02-03. JESU OG
PAULUS FORKYNNELSE OM NÅDEN Jesus
kom med forkynnelsen om "Riket for Israel". Paulus forkynnelse
innevarslet en NY TID. Han kom med de nytestamentlige hemmelighetene. De var
ikke åpenbart i Tanach. Vi er frelst av nåde og ikke av
gjerninger. Gud stiller ikke krav i forhold til frelsen i vår
tidsperiode. "Av nåde er dere frelst ved tro, og det er ikke av
dere selv, det er en Guds gave, ikke av gjerninger, for at ingen skal rose
seg. For vi er HANS VERK verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som
Gud forut har lagt ferdige, at vi skulle vandre i dem." (Ef.2,8-10.)
Dette er den frie nåden. Det
var også nåde i TANACH. Gud har bestandig vært en
nådig Gud. Han har bestandig basert sine vurderinger på Jesu
frelsesverk. "Og Herren gikk forbi hans (Moses) ansikt og ropte (selv):
Herren, Herren er en barmhjertig og nådig Gud, langmodig og rik på
miskunn og sannhet." (2.Mos.34,6.) Det
har vært nåde å få i alle tidsperioder, men Gud
kanaliserer sin nåde på forskjellige måter i tidsperiodene. Døperen
Johannes forkynte også Guds nåde, men det var ikke den
nåden som vi har i vår tidsperiode. Det var Jesu nåde i
forbindelse med Jesu forsoning og opprettelsen av ”Riket for Israel”.
"Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss, og vi så HANS
HERLIGHET- en herlighet som den en enbåren sønn har fra sin far-
full av nåde og sannhet." (Joh.1,14.)
"For av hans fylde har vi alle fått, og det er nåde
over nåde, for loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom
med Jesus Kristus." (Joh.1,16-17.) I dette Bibelverset ser vi at det er et
SKILLE mellom Moses og Jesus. Vi må skille mellom BETINGET og
UEBETINGET NÅDE. Når det er stilt betingelse til nåden, er
den forpliktende. Det betyr ikke at vi kan frelse oss selv ved egne
gjerninger, men det betyr at når jødene holdt budene, så
signaliserte de til Gud at de ønsket å leve et godt liv i landet
og i forlengelse av det at de ønsket å bli frelst. (Se mitt foredrag:
Guds lov og Guds nåde.) Ved
siden av at også Paulus satte opp ca.400 regler og bud for vandringen
som troende, så appellerte han også til den enkeltes
SAMVITTIGHET- om hva som er rett og galt. Dette gjorde han av 2 grunner, og
de er: a)
Det er Den Hellige Ånd i oss som skal
bestemme, hva som er galt eller rett. b)
I og med at vi alle er forskjellige, så blir
det opp til den enkelte å bestemme hva som er rett og galt på en
del områder. Det som ikke er gjort i tro, er synd.
SABBATEN. Både
under Mose Torah og Jesu forkynnelse var sabbaten den faste kviledagen. Jesus
holdt den, men kjærlighetsbudet var viktigere for ham enn fariseernes
ensidige forståelse av hva som var tillatt eller ikke på
sabbaten. Det viktigste for Jesus var å hjelpe menneskene og vise
barmhjertighet. Jesus var "herre over sabbaten". (Mat.12,8.) Det
betyr at han la inn en rett forståelse av den. I
Mose Torah var sabbaten en PAKT mellom Gud og jødene. "Og Israels
barn skal ta vare på sabbaten, så de holder den slekt etter
slekt, en tidsalderlig PAKT. " (2.Mos.31,16.) Sabbaten
var også et TEGN mellom Gud og jødene. Den jøde som ikke
holdt sabbaten, måtte dø. "(2.Mos. 31,14-17.) I
og med at Paulus sin lære hørte med til hemmelighetene, så
løsrev han sin lære fra mange ting og forhold i Tanach. Dette
gjaldt spørsmål om mat, offerkjøtt, de forskjellige typer
sabbater og høytidsdager. Det var FRIHET for den enkelte til å
velge. "La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke, eller i
spørsmål om høytid (de jødiske høytidene)
eller nymåne eller SABBATER. Disse ting er en SKYGGE av det som skulle
komme, men legemet hører Herren til." (Kol.2,16-17.)
"Den ene akter en dag framfor en annen. Den andre akter alle
dager like. Enhver være fullt sikker i sitt sinn. Den som akter
på dagen, gjør det for Herren, og den som ikke akter på
dagen, gjør det for Herren. Og den som eter, gjør det for
Herren, for han takker Gud, og den som ikke eter, gjør det for Herren
og takker Gud." (Rom.14,5-6.) "men
nå, da dere kjenner Gud, ja det som mer er, er kjent av Gud, hvorledes
kan dere da vende om igjen til den SKRØPELIGE og FATTIGE
BARNELÆRDOMMEN (Sinaipakten). Vil dere da på ny trelle under den?
Dere tar vare på DAGER og måneder og tider og år. Jeg
frykter for at jeg kanskje forgjeves har gjort meg møye med
dere." (Gal.4,9-11.) VANNDÅPEN. Vanndåpen
hører heller ikke med til det paulinske systemet. Vannet var ett av de
store renselsesmidlene som jødene hadde. Vi skal se noen eksempler
på det: a)
De brukte VANN når de skulle innsette
prestene. "Så skal du føre Aron og hans sønner fram
til inngangen til sammenkomstens telt, og du skal tvette (vaske) dem med
vann." (2.Mos.29,4.) b)
Prestene skulle vaske seg i kobberkaret når de
skulle inn i tabernaklet for å gjøre tjeneste. Dersom de ikke
gjorde det, måtte de dø. (2.Mos.30,20.) c)
Innvollene og føttene på brennofferet
skulle tvettes med vann." (3.Mos.1,9.) d) Når syndofferet ble kokt i et kobberkar,
skulle det skures og skylles med vann. (3.Mos.6,21.) e)
Dersom et ureint dyr falt på et trekar, skulle
det legges i vann for å bli reint. (3.Mos.11,32.) f)
Etter at
presten hadde ofret to fugler, skulle den spedalske rense seg i vann, og
så var han rein. (3.Mos.14,8.) g)
Den som
førte den andre syndebukken ut i ørkenen, skulle tvette sine
klær og bade sitt legeme i reint vann. Deretter kunne han gå inn
i leiren. (3.Mos.16,26). h)
Dersom
prestene kom i berøring med noe ureint, måtte de bade sine
legemer i vann. (3.Mos.22,6.) i)
Når det gikk sæd fra en
mann, skulle han bade hele sitt legeme i vann. Han skulle være urein
til om kvelden. (3.Mos.15,16.) j)
Når en mann og en kvinne hadde
samleie, og det gikk sæd fra ham, skulle de begge vaske seg i vann.
(3.Mos. 15,18.) k)
Asken av den brente røde kvigen skulle
blandes med vann og oppbevares til et renselsesmiddel for den jødiske
menigheten. Når et menneske var blitt ureint ved noe ureint, skulle
vedkommende sprenge dette renselsesvannet på seg. Dersom han ikke
gjorde det, skulle han dø. (3.Mos.19,20.) l)
Dette renselsesvannet blir også
nødvendig å ha, når jødene skal bygge opp igjen det
nye templet. Både bygningsarbeiderne, prestene, folket og selve templet
må bli innviet med det. (3.Mos.19,1-22.) I alle disse tilfellene var det
ikke snakk om neddykking i vannet, men om vasking eller overøsing. Den
som tror at dåpen absolutt må skje ved neddykking, den bør
undersøke disse forholdene nøyere. Gud
introduserte Johannes-dåpen. Det var Gud som hadde bedt ham om å
døpe med vann. Det var ikke frelse i Israel, dersom ikke jødene
tok vanndåpen. Gud kanaliserte sin frelse gjennom vanndåpen. Apostlene
til Jesus døpte også med vann. Vi kjenner ikke så mye til
denne dåpen, men vi regner med at det var en dåp til syndenes
forlatelse og en dåp inn i Jesu navn. Jesus
ble selv døpt med Johannes-dåpen. (Mat.3,15.) Jesus
sa i misjonsbefalingen i Mat.28,18-20 og i Mark.16,15-16 at apostlene skulle
gå ut i all verden og døpe menneskene med vann. Peter
og apostlene døpte med vann. "Peter sa da til dem: Omvend dere,
og enhver av dere la seg døpe i Jesu Kristi navn til
(gr."eis", som betyr "inn i") syndenes forlatelse
(gr."afesin", som betyr "bortsendelse"), så skal
dere få Den Hellige Ånds gave." (Ap.gj.2,38.) Paulus
døpte med vann helt fram til han kom til Korint første gangen i
året 51. Da viste Herren ham at vanndåpen ikke hørte med
til den kristne menighets lære. (Se 1.Kor.1,14-18.) Paulus
sluttet å døpe med vann av 3 årsaker: a)
Han ønsket ikke at folk skulle si at de var
døpt til hans navn. (1.Kor.1,15.) b)
Han
ville ikke at vanndåpen skulle svekke evangeliet om korset. "for
jeg vil ikke vite noe i blant dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet."
(1.Kor.2,2.) c)
Gud hadde vist ham at vanndåpen hørte
med til de gammel-testamentlige SKYGGENE eller FORBILDENE (gr.typos), og at
den ikke gjaldt i den frie nådens tidsperiode. Etter
den tid døpte ikke Paulus med vann. Apostlene derimot fortsatte
å døpe med vann, for de hadde et ANNET PROGRAM, og det var
Rikets program. At de gjorde det, ser vi av Hebreerbrevet 6,2. "med
lære om DÅP (i flertall) og håndspåleggelse, om
dødes oppstandelse og tidsalderlig dom." Hebreerbrevet
er skrevet til den messianske forsamlingen. Den blir oppfordret til å
gå forbi barnelærdommen mot det fullkomne i læren. Det
betyr ikke at det som står i Hebr.6,1-2, ikke lenger angikk den
messianske menigheten, men det betyr at den skulle gå videre i
åndelig innsikt. Dette gjelder spesielt de forskjellige aspektene ved
Jesu forsoning.) Hva
som gjelder det forholdet at menneskene ble døpt med HELE SITT HUS,
så kan dette også gjelde barna. Vi har vitnesbyrd fra de
tidligste kirkefedrene om at barnedåpen gikk tilbake til apostlenes
tid. Dessuten var heller ikke
barnedåpen ukjent i Israel. De av hedningene som ønsket å
gå over til jødedommen, ble døpt med hele sitt hus.
Rikets forkynnelse tok sikte på å ta ut HELE FAMILIER, HELE BYER
og HELE NASJONER for Guds rike. Det var det misjonsbefalingen i Mat.28,18-20
gikk ut på- å ta ut NASJONENE. Barna hørte med til
familien. (Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter. s.355-356
og 370.) Det er IKKE VÅRT OPPDRAG i dag
å gjøre alle folkeslag til Jesu disipler. Vi skal være med
på å ta ut den kristne menighet, slik at Jesu legeme bli fullt.
"For jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om
denne hemmelighet- for at dere ikke skal tykkes dere selv kloke- at
forherdelse delvis er kommet over Israel inntil FYLDEN AV HEDNINGENE er
kommet inn." (Rom.11,25.) Når denne fylden er full, kommer Jesus
ned i lufthimmelen og tar menigheten til seg. Den
første nasjonen som taes ut, er Israel. Etter den tid skal nasjonene
frelses. Når
Paulus sier i Ef.4,4 at det er "EN DÅP", så er det ikke
vanskelig å se hvilken dåp det er. Det er GJENFØDELSENS
DÅP og ikke vanndåpen.
DEN
KRISTNE MENIGHETS OPPGAVE Når
"hedningenes fylde" er fulltallig, henter Jesus den kristne
menighet til himmelen, og jødene kommer inn igjen, for å bli
frelst. (Se Rom.11,25.) Det
er ingen som kjenner antallet medlemmer i den kristne menighet. Det kan
være fylt i dag eller i morgen. Vår oppgave er ikke å ta ut
folkeslagene. Det skal jødene gjøre. Vi skal ta ut det kristne
legemet, som består av enkeltmennesker, noen her og noen der. Vi
må ikke bli frustrert over at vi ikke greier å ta ut
folkeslagene. Det er ikke vår oppgave. Vi rekker sannsynligvis ikke
å nå hele verden før Jesus kommer tilbake, for å
hente menigheten. Vi
må ikke blande sammen de forskjellige misjonsbefalingene som vi har. Vi
har fått vår misjonsbefaling i 2.Kor. 5,18-21. Der står det
at vi "har blitt overdratt" eller "har fått kommisjon
på" forlikelsens tjeneste". Dette betyr at den oppgaven som
jødene opprinnelig fikk med å forkynne forsoningen, er blitt
overdratt til oss. Vi
skal forkynne evangeliet om den FRIE NÅDEN. Jødene skal forkynne
evangeliet om Riket med dets forskjellige aspekter. "For dette
evangeliet om Riket skal forkynnes over hele jorderike som et vitnesbyrd for
ALLE FOLKESLAG, og da skal enden (gr.telos) komme." (Mat.24,14.) Vi
skal heller ikke innta hele byer og landområder i nådens
tidsperiode. Vi skal være med på å ta ut den kristen
menighet. Vi skal legge hovedvekten på GUDS NÅDE i forkynnelsen.
Denne gjelder for både troende og ikke-troende. Det
er også jødenes oppgave å forkynne DOMMEN, og det skal de
gjøre i trengselstiden på 7 år. De skal også
forkynne frelsen. Dette
stemmer også med det som Jesus sa om Den Hellige Ånd oppgaver
ovenfor det jødiske folket og ovenfor hele verden. "Og når
Han kommer skal han overbevise verden om SYND og om RETTFERDIGHET og om
DOM." (Joh.16,8.) Vi
skal heller IKKE FORKYNNE JØDENES LOV, for den ble opphevet på
Golgata for inneværende tidshusholding. (Det forholdet at den kommer
tilbake igjen i 1000 års-riket, er en annen sak.) Jeg
vil sitere hva E.W.Bullinger skrev om dette i sin bok: Revelation. s.372: ”Det
er dumhet å tale om kristne kongedømmer eller kristne nasjoner,
og det er mer enn dumhet for de som administrerer Nådens evangelium
å beskjeftige seg med å temme disse ville dyr (politikerne). I
stedet for det skal de advare mot den KOMMENDE DOM, som vil ødelegge
dem helt og vitne om GUDS NÅDE til fortapte og hjelpeløse
syndere." Mens jødene er utvalgt til
å styre på jorden i ”Riket for Israel”, er vi uttatt
til å ha et overordnet styre ut ifra himmelen. De 12 apostlene skal
sitte på 12 troner og styre over Israels byer. "Da sa Jesus til
dem: Sannelig sier jeg dere: Dere som har fulgt meg, skal i gjenfødelsen,
når Menneskesønnen sitter på sin trone, også sitte
på 12 troner og dømme Israels 12 stammer." (Mat.19,28.) De
andre jødene skal styre over hele verden. De skal styre over byer i
forhold til sin innsats og sine muligheter. "Og han sa til ham: Vel du
gode tjener, fordi du har vært tro i det små, skal du styre over
10 byer." (Luk.19,17.) Den
kristne menighet skal ha overordnede oppgaver i 1000 års-riket. Det er
ikke nevnt spesielt hva de går ut på, men vi skal herske sammen
med Jesus og styre over englene. "holder vi ut, skal vi og herske med
ham, fornekter vi, skal han og fornekte oss (tap av nådelønn),
er vi troløse, er han trofast, for han kan ikke fornekte seg
selv." (2.Tim.2,12-13.) "Vet dere ikke at vi skal
dømme (styre over) engler? Hvor meget mer i timelige ting?"
(1.Kor.6,3.) Hva
som gjelder den kristne menighet, så skal den være med å
herske både i 1000 års-riket og i de følgende tidsaldere.
"og oppvakte oss med ham, og satt oss med ham i himmelen, i Kristus
Jesus, for at han i de kommende tidsaldere (både i Riket og senere)
kunne vise sin nådes overvettes rikdom i godhet mot oss i Jesus
Kristus." (Ef.2,6-7.)
DET ER JØDENE
SOM ER KONGER OG PRESTER Det
er jødene som skal være KONGER og PRESTER på jorden i 1000
års-riket. Det er ikke den kristne menigheten. Jødene ble uttatt
til å være prester for hele verden. "Og dere (jødene)
skal være meg et kongerike av prester og et hellig folk, for hele
jorden hører meg til." (2.Mos.19,6.) Vi
vet at prestene ble innviet med olje og vann i gammel-testamentlig tid.
På bakgrunn av dette forstår vi også Johannes-dåpen.
Han skulle døpe det jødiske folket, slik at de kunne være
prester for Herren ut over den hele jord i ”1000 års-riket”,
som kunne ha blitt opprettet ved Jesu første komme. Dette
gir oss også enda en NØKKEL til en rett forståelse av Guds
ord. Hva som gjelder uttrykket "et kongerike av prester", så
er det jødene det går på. Dette er også ett av
bevisene på at 1.Petes brev og Johannes Åpenbaring er skrevet til
jødene, for dette uttrykket blir brukt i disse Skriftene. "og som
har gjort oss (de 7 messianske menighetene i Lilleasia) til et kongerike og
til prester for Gud og sin Fader. Ham tilhører æren og styrken i
tidsaldrene." (Joh. Åp.1,6.) "Men dere er en utvalgt
ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, for
at dere skal forkynne hans dyder, som kalte dere til mørke til hans
underfulle lys." (1.Pet.2,9) Bare et ORD eller en bestemt
KOMBINASJON AV ORD i en tekst kan fortelle oss om et brev eller et Skrift er
skrevet til jødene, eller om det er skrevet til den kristne
menigheten. Så NØYAKTIG er Guds ord. Når vi kjenner til
disse nøklene, blir det lett for oss å skille mellom de
forskjellige Skriftene i N.T. (Se artiklene: Det er jødene
som er Herrens konger og prester og Det alminnelige prestedømmet. Del
1 og 2.)
TIENDEN. Hva
som gjelder tienden, så skulle den gies av olje, frukt, korn og fe. Det
var 3 forskjellige tiender (hebr.maaser) i Israel, og de var: a)
Den første tiende (hebr.maaser rishon) skulle
gå til levittene, som skulle gi tiendedelen av dette til prestene.
(4.Mos.18,24 og 26.) b)
Den andre tienden (hebr. maaser sheni) skulle
gå til familien selv. De skulle selv nyte tienden med å holde en
fest, der de kunne glede seg over det som Herren hadde gitt dem. Denne festen
skulle holdes ved templet i Jerusalem. Den skulle finne sted ved en av de tre
store høytidene som var påsken, pinsen eller løvhyttefesten.
(5.Mos.14,22-27.) c)
Hvert 3. år skulle denne tienden (hebr.maaser
ani) gå til de fattige og levittene på hjemstedet.
(5.Mos.14,28-29 og 26,12-14.) Til sammen utgjorde tienden mer enn 20
prosent. Fariseerne
utvidet tienden til også å gjelde hagevekster. De gav tiende av
mynte, anis og karve, men de brydde seg ikke om det som veide tyngre i loven,
rett og barmhjertighet. (Mat.23,23.) De
spurte Jesus om det var tillatt å gi keiseren skatt. Han svarte at
både Gud og keiseren skulle ha skatt. (Luk.20,21-25.) Paulus
uttalte seg ikke om tienden. Han sa at de kristne skulle legge til side det
som enhver måtte ønske på søndagen. Dette gjelder
ikke tienden, men det angår innsamlingen til de fattige i Jerusalem.
(1.Kor.16,2.) Han
sa videre at de som forkynner evangeliet eller har åndelige oppgaver i
menigheten, skulle nyte godt av det som medlemmene i menigheten tjente.
"Har vi sådd for dere de åndelige goder, er det da noe stort
om vi høster deres timelige goder?" (1.Kor.9,11.) (Se min bok:
Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære. s.319-321 om tienden.) HVOR LENGE
VARTE TILBUDET OM OPPRETTELSEN AV RIKET FOR ISRAEL? Da
Jesus kom første gangen, hadde han 5 oppgaver, og det var: a)
Han skulle forsone all verdens synd, b)
Han skulle forandre Mose undervisning slik at den
kom i samsvar med hans egen undervisning. Jesu undervisning er en
videreføring av Mose undervisning. c)
Han
skulle forandre rabbinernes undervisning, slik at den kom i samsvar med
Torahen. Han skulle ta bort ”de gamles vedtekter”, som han kalte
for ”menneskebud”. c) Han skulle opprette ”Riket
for Israel”. d)
Han skulle avskaffe Mose Torah for den kristne
menigheten. Det skjedde på Golgata. (Han skulle ikke avskaffe Torahen
for det jødiske folket. Han skulle "oppfylle" den, slik at gjenfødelsen
ikke var gjort avhengig av jødenes egen etterlevelse av Torahen.) Den
nye tiden begynte ikke med Jesus, men den begynte med døperen
Johannes. "Loven og profetene hadde sin tid INNTIL Johannes. Fra den tid
forkynnes EVANGELIET OM GUDS RIKE, og enhver trenger seg (holder loven) inn i
det med makt." (Luk.16,16.) (Se også Mat.11,12-13.) Det
er mange som forsøker å sette et skille mellom døperen
Johannes og Jesus, men det er galt. Det nye programmet begynte med
døperen Johannes. Både
han, Jesus og apostlene forkynte ”Himlenes Rike”, ”Riket
for Israel” eller ”Guds Rike”, som er det samme. "I de
dager stod døperen Johannes fram i Judeas landsbygd, og sa: Omvend
dere for Himlenes Rike er nær." (Mat.3,1-2.)
"Fra den tid begynte Jesus å forkynne og si: Omvend dere,
for Himlenes Rike er kommet nær." (Mat.4,7.) (At det var
"kommet nær" betyr at det "var kommet.") Johannes
brukte VANNDÅPEN for å kanalisere Guds frelse. Det var ikke
frelse i Israel på den tid, uten at jødene tok vanndåpen. "Himlenes
Rike" er det FREDSRIKET, som profetene hadde profetert om i Tanach. (Se
Esaias 9,6-7. og Daniel 7,13-14 og 26-27.) Tiden
var også kommet til at Riket kunne opprettes. (Se Daniel 9,24-27.) Templet
stod også på det tidspunktet. "Se jeg sender mitt bud
(Johannes), og han skal rydde vei for mitt åsyn, og BRÅTT skal
han komme til sitt tempel, Herren som dere søker, paktens engel, som
dere stunder etter. Se, han kommer, sier Herren, hærskarenes Gud."
(Mal.3,1.) Messias
skulle også komme før Juda mistet retten til å ta viktige religiøse
avgjørelser i Israel. Denne retten mistet jødene i året 7
etter Messias. "Ikke skal kongespir vike fra Juda, ikke herskerstav fra
hans føtter, inntil (før) Fredsfyrsten (Shilo) kommer og
folkene blir ham lydige." (1.Mos.49.10.) (Se min bok: Kristendommens
Jødiske Røtter. s.167.) Disiplene
til Jesus var oppmerksomme på dette Riket. De spurte Jesus om
forskjellige aspekter ved Riket, som f.eks: a)
Hvem av dem som var størst i dette Riket. b)
Tidspunktet for opprettelsen av dette
Riket. (Se Ap.gj.1,6-11.) Jesus
ville ikke svare dem på spørsmålet om NÅR Riket
skulle opprettes, men han bad dem gå ut i hele verden med evangeliet om
Guds Rike. Dette betyr at først måtte jødene omvende seg.
Deretter skulle Jesus komme tilbake. Deretter skulle de forkynne i hele
verden det budskapet som Jesus hadde gitt dem. Dette budskapet kommer til
uttrykk i de 4 evangeliene, i første del av Apostlenes Gjerninger og i
de jødiske Skriftene i N.T. og i Hebreerbrevet. Dersom
jødene tok imot apostlenes forkynnelse, så ville Jesus komme
tilbake å opprette Riket for dem. (Se Ap.gj.3,19-21.) Dette var en
BETINGET GJENKOMST. Betingelsen var at jødene som HELT FOLK tok imot
Jesus, men det skjedde ikke. Den
kristne menighets bortrykkelse er IKKE BETINGET. Den kommer når Jesu
legeme er fullt. Jesu gjenkomst er derimot BETINGET av at jødene tar
imot Jesus som sin Messias. Det
er forskjellige vurderinger blant Bibel-tolkerne om hvor lenge tilbudet om
Rikets opprettelse varte. Vi skal i det følgende beskrive og
kommentere de forskjellige posisjonene: 1) Tilbudet varte til KAPITTEL 12 I MATTEUS EVANGELIET.
I dette kapitlet tok Jesus er kraftig oppgjør med fariseerne, de
skriftlærde og hele folket. Han talte om bespottelse mot Den Hellige
Ånd, som ikke kunne bli tilgitt, verken i denne tidsalderen eller i den
kommende. (Mat. 12,31.) Som
en følge av at Israel forkastet Jesus, så fortalte og utla Jesus
7 lignelser i kapittel 13. De har med Guds rikets hemmelige side å
gjøre. Lignelsene går ut på følgende: a)
Forkynnelsen om Riket ble forkynt i Israel, men bare
en del av jødene tok imot den. (v.1-23.) b)
Guds-rikets barn og djevelens barn skal få
vokse sammen inntil endens tid. (v.24-30.) c)
Lignelsen om sennepskornet og himmelens fugler, er
et bilde på jødenes samarbeid med Antikrist i endetiden.
(v.31-32.) d)
Lignelsen om surdeigen og kvinnen er et bilde
på jødenes samarbeid med den store skjøgen. (v.33.) e)
Lignelsen om skatten i åkeren er et bilde
på den jødiske nasjonen som blir bevart i verden til Jesu
gjenkomst. (v.44.) f)
Lignelsen om den kostelige perlen er et bilde
på de jødene som tok/tar imot Jesus. (v.45-46.) g)
Lignelsen om noten i havet er et bilde på
dommen over menneskene i endens tid. (v.47-50.) Denne vurderingen er ikke rett,
for tilbudet om opprettelsen av ”Riket for Israel” måtte
vare inntil Jesu død og oppstandelse, for Rikets åndelige basis
var avhengig av Jesu forsoning. 2)
Tilbudet varte TIL OG MED KAPITTEL 23 I MATTEUS
EVANGELIET. I dette kapitlet tok Jesus et kraftig oppgjør med de
religiøse lederne. Han kommer med 8 ve-ropene over dem. (v.13-32.) Disse
8 ve-ropene motsvarer Saligprisningene i Bergprekenen. (Mat.5,1-12.) Denne vurderingen kan heller
ikke være rett. (Se begrunnelsen under punkt 1.) 3)
Tilbudet varte TIL OG MED KAPITTEL 7 I APOSTLENES
GJERNINGER. Dette er en skildring av mordet på Stefanus. Han så
at Menneskesønnen stod ved Guds høyre hånd i himmelen og
var villig til å komme tilbake til jødene, dersom de omvendte
seg. (v.56.) Denne vurderingen er heller ikke
rett, for Jesus hadde enda ikke satt seg ved Faderens høyre hånd
i himmelen. Han stod ved siden av Guds trone ferdig til å komme tilbake
til jødene, dersom de ville omvende seg som folk og nasjon. 4)
Tilbudet varte TIL KAPITTEL 9 I APOSTLENES
GJERNINGER. I dette kapitlet har vi en beskrivelse av Paulus sin omvendelse.
Dette skjedde i år 37 etter Messias. Han fikk et tredobbelt kall fra
sin Herre, og det var: a)
Han skulle forkynne for hedninger. b)
Han skulle forkynne for konger. c)
Han skulle forkynne for Israels barn. (Ap.gj.9,15.) Det siste kallet viser at
nådetiden for opprettelsen av Riket var slutt ved Paulus sin
omvendelse, for han fikk ikke i oppdrag å forkynne til Israel som
nasjon, men han fikk i oppdrag å forkynne til den enkelte jøde. Paulus skrev også selv at
han var DEN FØRSTE som tilhørte den kristne forsamlingen.
”Det er et troverdig ord og fullt verdt å motta at Kristus Jesus
kom til verden for å frelse syndere, og blant dem er jeg DEN
FØRSTE (gr.protos), men derfor fikk jeg miskunn, for at Jesus Kristus
på MEG FØRST (gr.protos) kunne vise hele sin langmodighet, til
ET FORBILDE på dem som skulle tro på ham til et tidsalderlig
liv.” (1.Tim.1,15-16.) Etter sin omvendelse var Paulus
3 år i Arabia. Vi vet ikke eksakt hva som skjedde der, men vi vet at
Gud tok Paulus til side, for å undervise ham om DEN NYE TIDEN og om de PAULINSKE
HEMMELIGHETENE. Vi tror ikke at han dannet noen menighet i løpet av
disse 3 årene.
Det første som han gjorde, etter at han kom tilbake fra Arabia,
var at han besøkte Barnabas og apostlene. Han hadde samtaler med dem-
både om den messianske jødedommen og det budskapet som han hadde
fått.(Ap.gj.9,26-29.)
Da Paulus ble truet på livet av jødene, sendte apostlene
ham til Tarsus, hvor han ble i 7 år. (Ap.gj.9,30.) Vi vet at han dannet
menigheter i Lilleasia i løpet av disse årene. (Ap.gj.15,23 og
41.) Det begynte en NY TID med Paulus
sin omvendelse. Jødene hadde fått en nådetid på
ca.38 år til å omvende seg til Jesu og apostlenes lære.
(Det var det samme antallet år som jødene hadde vandret i
ørkenen under Mose ledelse.) I forbindelse med Paulus omvendelse var NÅDETIDEN
FOR JØDENE UTE. Tilbudet om opprettelsen av Riket ble trukket tilbake,
og vi fikk den kristne menighets tid. Dette betyr ikke at apostlene
sluttet med å forkynne det messianske budskapet for jødene, men
det betyr at tiden var ute for opprettelsen av ”Riket for
Israel”. Årene fra 37 og til 70 var en AVVIKLINGSTID for den
messianske jødedommen. Det er også en del
Bibel-granskere som mener, at Paulus forkynte ”Riket for Israel”
og en variant av den messianske jødedommen, som var tilpasset
proselyttene, helt inntil sitt fangenskap i Roma i årene 60-62. Dette
får da følgende konsekvenser: a)
Innholdet i hele Apostlenes Gjerninger angår
den messianske jødedommen og opprettelsen av ”Riket for
Israel”. b)
De 6 første brevene som Paulus skrev, gjelder
ikke den kristne menigheten, men de gjelder jødene og deres
proselytter. Jeg er ikke enig i denne
vurderingen. Jeg mener at den kristne menigheten begynte ved Paulus sin
omvendelse i året 37, og at innholdet i alle hans 13 brever angår
den kristne menigheten. (Hebreerbrevet er derimot skrevet til den messianske
menigheten.) (Se artiklene: Den kristne
menigheten begynte ikke på pinsefestens dag og Den kristne menigheten
begynte ikke ved avslutningen av Apostlenes Gjerninger.) 5)
Tilbudet gjaldt TIL KAPITTEL 10 I APOSTLENES
GJERNINGER. Peter oppsøkte de Gud-fryktige i Kornelius sitt hus etter en
åpenbaring fra Herren. (v.9-20.) Dette skjedde i år 40. Gud viste
ham at evangeliet ikke bare var for jødene, men også for
hedningene. ”Peter opplot da sin munn og sa: Jeg skjønner i
sannhet at Gud ikke gjør forskjell på folk.” (v.34.) Da
Peter kom tilbake til Jerusalem, ble han kritisert av de troende der, for at
han hadde forkynt evangeliet til hedningene og vært sammen med dem
(Ap.gj.11,3.), men når de hørte hva som hadde skjedd, forstod de
at dette var Herrens vilje, og de begynte å prise Herren. ”Da de
hørte dette, slo de seg til ro, og de priste Gud og sa: Så har
da Gud også gitt hedningene omvendelsen til livet.”
(Ap.gj.11,18.) Denne hendelsen viser at det var
inntrådt en NY ÅNDELIG SITUASJON og EN NY TID. Hedningene fikk
innpass i Guds rike uten at de måtte la seg omskjære og gå
inn i den messianske jødedommen. Peter forkynte den messianske
jødedommen til hedningene om at de måtte frykte Gud og holde
loven (Ap.gj.10,35.), men til tross for at de ikke hørte med til
jødedommen, så fikk de likevel Den Hellige Ånd og talte i
tunger og lovpriste Gud. (Ap.gj.10,44 og 46.) Til tross for at Peter hadde
forkynt den messianske jødedommen til disse menneskene, ble de likevel
tilhørende det kristne legemet, for det ble ikke krevd av dem at de skulle
la seg omskjære. Denne hendelsen gjorde det
også lettere for Paulus når han senere skulle introdusere sitt
eget budskap for både jøder og hedninger. I og med at den kristne
menigheten begynte ved Paulus sin omvendelse i året 37, så kan
ikke denne vurderingen være rett. 6)
Tilbudet gjaldt TIL KAPITTEL 13 I APOSTLENES
GJERNINGER. Her begynte Paulus sammen med Barnabas den første misjonsreisen.
Den begynte i året 45 og varte til 47. Dette var den OFFISIELLE
BEGYNNELSEN på den kristne menighets tid. "Mens de holdt
Guds-tjeneste og fastet, sa Den Hellige Ånd: Ta ut for meg Barnabas og
Paulus til den gjerning som jeg har kalt dem til." (v.2.)
Dette betyr at de ledende i Jerusalem anerkjente Paulus sitt budskap
for hedningene. Han hadde et annet evangelium enn det som de forkynte. Dette betyr videre at
nådetiden for opprettelsen av ”Riket for Israel” var slutt.
7)
Tilbudet gjaldt TIL KAPITTEL 15 I APOSTLENES
GJERNINGER. I dette kapitlet blir apostelmøtet i Jerusalem beskrevet.
Dette skjedde i år 50. Paulus fikk her FULL STØTTE for sin
lære om den frie nåden. Det ble bestemt at hedningene
ikke behøvde å holde Moseloven eller den messianske loven i
vandringen som troende. Det eneste de måtte passe på, var at de
overholdt 4 bud, og det var: a)
De måtte avholde seg fra ofring til avgudene. b)
De måtte avholde seg fra hor. c)
De måtte avholde seg fra å spise det som
var kvalt. d)
De måtte avholde seg fra å drikke blod.
(Ap.gj.15,20.) I tillegg til dette ble det bestemt at
Paulus og hans medarbeidere skulle samle inn penger til den messianske
menigheten i Jerusalem.
Det ble også bestemt at apostlene skulle gå til
jødene med Rikets budskap, mens Paulus skulle gå til hedningene
med det nye budskapet om nåden alene. (Gal.2,7-9.) Dette betyr at de ledende i Jerusalem
nå OPPHEVET den misjonsbefalingen som Jesus hadde gitt i Matteus
evangelium 28,18-20, om at jødene skulle gå ut i ALL VERDEN for
å vinne nasjonene for Jesus.
Dette betyr videre at Jakob og apostlene innså at det hadde
kommet en ny tid, og at nådetiden for opprettelsen av Riket var slutt. 8)
Tilbudet gjaldt TIL PAULUS SITT BESØK I
JERUSALEM i året 58. Dette besøket er beskrevet i Apostlenes
Gjerninger 21,17-23,30, og det skjedde ved slutten av hans tredje
misjonsreise. Paulus brøt her den avtalen som han hadde inngått
med apostlene på apostelmøtet i året 50, om at apostlene
skulle forkynne for jødene, mens han skulle forkynne for hedningene.
Grunnen til at han drog til Jerusalem for å forkynne der, var at
han forstod at nådetiden for opprettelsen av Riket var slutt. Han kunne
dermed bryte avtalen og forkynne for jødene i Jerusalem. Det
forholdet at TEMPLETS DØRER BLE LUKKET (Ap.gj.21,30.), etter at Paulus
hadde vært i templet, er også et tegn på at nådetiden
for opprettelsen av Riket var slutt på dette tidspunktet. 9)
Tilbudet gjaldt TIL APOSTLENES GJERNINGER, 28,28,
hvor det står: "Så være det dere (jødene)
vitterlig at denne Guds frelse er blitt utsendt til hedningene. Hos dem skal
den også finne øre." Dette skjedde i året 60. Dette utsagnet gir også uttrykk
for at nådetiden for opprettelsen av Riket var slutt. P.G.Felter deler opp perioden
for jødenes avvisning av Jesus i TO PERIODER. Han skriver
følgende i sin bok: Guds frelsesplan i Bibelen. s.79: ”I
Matth.13 lukkedes døren for folket i landet. I Acta 28 lukkedes
døren for jøderne i adspredelsen og dermed hele Israels
hus.” Dette vil i praksis si at
nådetiden for opprettelsen av ”Riket for Israel” allerede
var slutt ved Matteus 13. 10)
Tilbudet
gjaldt HELT TIL ÅR 70. Da ble templet brent, Jerusalem ble delvis
ødelagt, en million jøder ble drept av romerne og store deler
av den jødiske befolkningen ble sendt ut i landflyktigheten. I og med at templet ble ødelagt,
så var dette det endelige beviset på at nådetiden for opprettelsen
for Riket var slutt. Den endelige dommen var kommet.
APOSTLENE
VISSTE AT JØDENE IKKE KOM TIL Å TA IMOT TILBUDET OM OPPRETTELSEN
AV RIKET FOR ISRAEL De jødiske lederne visste
også at Riket IKKE KOM TIL Å BLI OPPRETTET ved Jesu første
komme. Det stod i Tanach, og det hadde Jesus undervist om ved en rekke
anledninger- både i lignelser og i direkte utsagn. I Mat.23,37-39 gav Jesus utrykk
for at jødene ikke kom til å ta imot ham før på et
senere tidspunkt. "Jerusalem! Jerusalem! Du som slår i hjel
profetene og steiner de som er sendt til deg. Hvor ofte ville jeg ikke samle
dine barn likesom en høne samler sine kyllinger under sine vinger. Og
dere VILLE IKKE. Se, deres hus (både templet, Jerusalem og landet) skal
lates dere øde. For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se
meg før dere sier: Velsignet være han som kommer i Herrens
navn." Etter at satan hadde fristet
Jesus i ødemarken i 40 dager, kom Jesus tilbake til Nasaret. I
synagogen der las han fra profeten Esaias hvor det står at Messias
skulle forkynne et NÅDENS ÅR fra Herren (Es.61,2.) (Uttrykket
”et nådens år” er det samme som ”Riket for
Israel”.)
Etter at han hadde gjort det, la han fra seg bokrullen og las ikke det
resterende av dette verset som lyder: ”og en hevnens dag fra vår
Gud, til å trøste alle sørgende. Dette var en hentydning til at
jødene ikke kom til å motta tilbudet om opprettelsen av Riket.
Dermed kunne heller ikke dommen og opprettelsen av Riket komme.
”I Lukas 13,7-9 fortalte Jesus en lignelse om fikentreet i
vingården (Israel), som han hadde lett etter frukt på i 3
år. Gud ville hugge det ned, men Jesus bad om at det ennå
måtte få stå DETTE ÅRET. Dersom det ikke bar frukt til
neste år året, kunne han hogge det ned. (Vi gjør oppmerksom
på at uttrykket "dette året", ikke betyr "et
år", men det betyr "en tidsperiode".) Fikentreet er her et bilde
på det vantro Israel. Vingården er et bilde på Israel. Her
blir det antydet et håp om at jødene kunne omvende seg, men
dersom det ikke skjedde, måtte Gud hogge det ned. Den endelige dommen
over Israel kom i året 70. Jesus fortalte også
jødene en lignelse om en konge som ble forkastet av jødene, og
som drog til et land langt borte (himmelen), for å få kongemakt
der. (Luk.19,11-12.) Denne lignelsen viser også
om at jødene ikke kom til å anerkjenne Jesus ved hans
første komme. I Lukas 21,20-24 fortalte Jesus
at Jerusalem skulle bli ødelagt, og at jødene skulle
føres som fanger til ALLE FOLKESLAG, og at Jerusalem skulle ligge
nedtrådt av hedninger INNTIL HEDNINGENES TIDER VAR TIL ENDE. Denne profetien viser også
at ”Riket for Israel” ikke kom til å bli opprettet ved Jesu
første komme. Apostlene kjente også til
fra Tanach at før Israel tok imot sin Messias, så kom hedningene
til å ta imot ham. "De (jødene) vakte min nidkjærhet
ved det som ikke er av Gud. De vakte min harme med sine tomme avguder.
Også jeg vil vekke deres nidkjærhet ved det som ikke er et folk
(hedningene). Ved et uforstandig folk vil jeg vekke deres harme."
(5.Mos.32,21.) "Han (Gud) sier: Det er FOR
LITE at du (Messias) er min tjener til å gjenreise Jakobs stammer og
føre den frelste rest av Israel tilbake, så vil jeg gjøre
deg til HEDNINGENES LYS, for at min frelse må nå til jordens
ender." (Es.49,6.) "Jeg bød meg fram
til de som ikke spurte. Jeg var å finne for de som ikke søkte
meg. Jeg sa til hedningefolk som ikke var kalt med mitt navn: Se, Her er jeg.
Her er jeg. Jeg bredte ut mine hender hele dagen til et gjenstridig folk, som
går på den vei som ikke er god, etter sine egne tanker."
(Es.65,1-2.) (Dette siste kommer også til
uttrykk i Es.53.) Gamle Simeon i templet var
også oppmerksom på dette AT HEDNINGENE SKULLE BLI FRELST
FØR Israel. Han sa: "for mine øyne har sett din frelse
(din Yeshuah) som du har beredt til frelse for alle folks åsyn, et LYS
TIL ÅPENBARELSE FOR HEDNINGENE og en herlighet for ditt folk
Israel." (Luk.2,30-32.) I dette utsagnet er hedningene
nevnt først. På apostelmøtet i
Jerusalem gav også Jakob uttrykk for dette synet. Først måtte
Gud ta seg ut et folk av hedninger for Jesu navns skyld, og deretter skulle
Israel bli frelst. Resten av hedningene skulle bli frelst som en følge
av jødenes misjonsvirksomhet i endens tid og i 1000 års-riket.
(Ap.gj. 15,13-18.)
HVA
SIER BREVENE I DET NYE TESTAMENTE OM JØDENES FORKASTELSE AV RIKET FOR
ISRAEL? Hva som gjelder Jakobs brev,
så er det skrevet til "DE 12 STAMMENE". Det er bl.a. skrevet
som en advarsel til de rike jødene som undertrykte sine landsmenn og
utnyttet dem økonomisk. Dette brevet er skrevet ca. 45 etter Messias.
Det er skrevet til JØDENE og ikke primært til den messianske
forsamlingen. "Jakob, Guds og den Herre Jesu Kristi tjener, hilser de 12
stammer, som er spredt omkring i landene." (Jakob.1,1.) (Se min bok: Jesu
Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: Jakobs brev er nær knyttet til Moseloven
og endetiden.) Hva som gjelder de 2 brevene som
Peter skrev, så er de IKKE SKREVET til jødene som sådan,
men de er skrevet til TROENDE JØDER I DIASPORAEN. De er skrevet ca.
år 63 og år 66. Dette betyr at NÅDETIDEN FOR JØDENE
VAR SLUTT på dette tidspunktet. "Peter, Jesu Kristi apostel, til
de UTVALGTE UTLENDINGER (troende jøder) som er spredt omkring i
Pontus, Galatia, Kappadokia, Asia og Bitynia." (1.Pet.1,1.) "Dette er nå alt det annet
brev jeg skriver til dere, dere elskede, for atter ved påminnelse
å vekke deres rene hu." (2.Pet.3,1.) Dette
brevet ble skrevet fra Babylon. Markus var sammen med ham. (1.Pet.5,13.)
Da Peter skrev sitt andre brev, gav han klart uttrykk for at Jesu
gjenkomst og opprettelsen av Riket for Israel VAR UTSATT til et senere
tidspunkt. Han skrev følgende om dette: "Men dette ene må
dere ikke være blinde for, dere elskede, at en dag i Herrens
øyne er som 1000 år, og 1000 år som en dag. Herren er ikke
sen med løftet (løftet om Jesu gjenkomst), således som
noen akter det for senhet, men han har langmodighet med oss, da han ikke vil
at noen skal fortapes, men at alle skal komme til omvendelse." (Se mine
resymeer over Peters to brev på min internettside. www.
home.no/oeindergaard.) I året 66 i forbindelse med de
romerske krigene måtte HELE DEN JØDISKE MENIGHETEN FLYKTE FRA
JERUSALEM og ISRAEL. Menigheten, som bestod av 50000 til 60000 personer,
flyktet til Pella i Dekapolis. Dette var også et bevis på at
nådetiden for opprettelsen av Riket var slutt. 4 år senere ble
templet ødelagt. Hva som gjelder Johannes sine
brev, så viser også det teologiske inneholder i dem, at de er
skrevet til de messianske jødene og ikke til Israel som folk og
nasjon. De er de skrevet til "mine barn". (1.Joh,2,2 og 3,18.) De er skrevet til "dere
barn", "dere unge", og "dere barn". 1.Joh.2,13. Dette gjenspeiler det
TREDOBBELTE KALLET som Peter fikk. "Fø (pass på) mine
lam". "Vogt mine får". "Fø mine
får". (Joh.21,15-17.) I sitt andre brev skrev Johannes til
"DEN UTVALGTE FRUE". (2.Joh.1,1.) Alle kvinnebenevnelser i Bibelen
som er brukt i symbolsk betydning- det være seg kvinne, jomfru, brud,
hustru, horkvinne eller skjøge- går på Israel og på
jødene med unntak av "den store skjøgen", som er
"kvinnen som sitter over de mange vann." (Åp,17,1.) Disse uttrykkene går aldri
på den kristne menighet, som er benevnt som "Kristi legeme",
"Kristi lemmer" o.s.v. (Se mine resymeer over Johannes brev
på min internettside.) Allerede ved sin omvendelse i
året 37 fikk Paulus klar beskjed om at nådetiden for
jødene var ute. Han fikk et tredobbelt kall. Han skulle forkynne Jesus
både for hedninger, konger og Israels barn (Ap.gj.9,15.)
Det siste betyr at han ikke skulle forkynne for Israel som nasjon, men
han skulle forkynne for den enkelte jøde. Paulus
tok også opp denne problemstillingen i 1.Tessalonikerbrevet, Galaterbrevet,
i 2.Korintierbrevet og i Romerbrevet. Disse ble skrevet henholdsvis i
år 52,57, 57 og 58. I 1.Tessalonikerbrevet 2,16 står
det VREDEN HAR NÅDD JØDENE. ”idet de (jødene) hindrer oss i å
tale til hedningene, så de kan bli frelst, for at de alltid må
fylle sine synders mål. Dog vreden har endelig nådd dem.” ”I
Brevet til Galaterne 4,22-31 står det at Jerusalem er i TRELLDOM med
sine barn, at judaistenes Jerusalem ikke skal arve sammen med den frie
kvinnens barn (som både er den messianske forsamlingen og den kristne
forsamlingen), og at trellkvinnen og hennes sønn skal DRIVES UT. I
2 .Korintierbrevet 3,14-16 står det følgende om
jødene: "Men DERES SINN ER BLITT FORHERDET, for like til denne
dag blir det samme DEKKE liggende når de leser Den gamle pakt, uten at
det blir åpenbart at det (dekket) oppheves i Kristus. Men TIL DENNE DAG
ligger et dekke over deres hjerte når Moses leses, men når det
(hjertet) omvender seg til Herren, blir dekket tatt bort."
(2.Kor.14-16.) I
Romerbrevet 11,25 står det: "For jeg vil ikke brødre at
dere skal være uvitende om denne hemmelighet- for at dere ikke skal
tykkes dere selv kloke- at FORHERDELSE ER DELVIS KOMMET OVER ISRAEL, inntil
fylden av hedningene er kommet inn." (Rom.11,25.)
Dette betyr at nådetiden for jødene om opprettelsen av
Riket var tatt bort allerede før disse brevene var skrevet. APOSTLENE
OG PAULUS DELTE VERDEN MELLOM SEG Vi vet at apostlene og Paulus
fordelte den daværende kjente verden mellom seg på
apostelmøtet i Jerusalem. Paulus gikk FØRST til de
jødene i utlendigheten som tilhørte den jødiske
synagogen med sitt nye budskap. På mange steder SPRENGTE han den
jødiske synagogen. Han tok med seg de jødene som ville tro
på Jesus, ut av synagogen, og dannet en kristen menighet. Deretter
inviterte han de hedningene, som kom til tro på Jesus, inn i
menigheten. Det ble dermed en blandet menighet. (Se min bok: Jesu Gjenkomst.
Bind 1. s.407.) Paulus
gikk IKKE til de messianske menighetene med de nytestamentlige hemmelighetene
og evangeliet om den frie nåden, for de messianske menighetene hadde
sitt eget evangelium. Det var basert på Jesu og apostlenes
undervisning. På den måten kunne man ha
både JØDISKE, MESSIANSKE og PAULINSKE menigheter i en og samme
by. Vi hører aldri om at Paulus og Peter forkynte sammen i den samme
menigheten. De kunne heller ikke gjøre det, for deres evangelier var
forskjellige og deres oppgaver var forskjellige. I menigheten i Korint
hører vi om at det var LÆRESTRID. Noen holdt seg til Jesus, noen
til Peter, noen til Paulus og noen til Appollos. (1.Kor.1,12.) Det var strid
om vanndåpen, og det var strid om læren. I
Efesus for eksempel var det både en paulinsk og en messiansk menighet.
Paulus var der i 2,5 år. Han forkynte både for jøder og
grekere. (Ap.gj.19,10.) Paulus gjorde usedvanlige kraftige gjerninger der.
(v.11.) Da Johannes krev til menigheten
i Efesus, så skrev han til den messianske menighet som var der.
(Joh.Åp.2,1-7.) Johannes Åpenbaring hører med til de
jødiske Skriftene. Dette gjelder også de 7 sendebrevene.
(Åp.2-3.) På sin andre misjonsreise
(51-53) ønsket Paulus å dra til Bitynia (romersk provins ved
Svartehavet), men Den Hellige Ånd tillot ham ikke det. (Ap.gj.16,7.)
Hvorfor ikke? Jo, fordi det var en messiansk menighet der. Peter hadde
skrevet brev til den. (1.Pet.1,1.) Johannes evangelium er
også skrevet etter at nådetiden for jødene var slutt.
"Han kom til sitt eget (sine egne (ting)), men HANS EGNE TOK IKKE IMOT
HAM. Men alle de (både jøder og hedninger) som tok imot ham, de
gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn."
(Joh.1,11-12.) Etter
at muligheten for opprettelsen av ”Riket for Israel” var slutt,
besøkte apostlene de messianske menighetene. De forkynte det
messianske budskapet. De skrev sine brev til dem. Dette gjelder Peter,
Johannes, Jakob og Judas sine brev. Den menigheten som står i ferd med
å stagnere eller gå i oppløsning, må også ha
trøst, oppmuntring og forkynnelse. Det viktigste er ikke hvilken type
menighet man tilhører, men at man er frelst. I
tillegg til dette må vi også være oppmerksomme på det
forholdet at de jødiske brevene skal komme til sin aktualitet igjen
etter den kristne menighets bortrykkelse. De skal sammen med evangeliene
dannet det åndelige fundamentet i ”Riket for Israel”.
Jeg vil sitere en del av det som Karmels formann, John Skåland,
skrev i en kronikk: Forvirringens Tider. Den stod i Karmel Israel Nytt. nr.
21. 2002."… La oss gå tilbake til tiden da Jesus kom inn i
verden. Som før nevnt kom han inn i verden under Lovens
tidshusholdning. Han kom til sine egne, jødene, men disse tok ikke
imot Ham. Men hans budskap til dem var evangeliet om Riket. Og allerede her
blandes ofte dette evangeliet sammen med nådens evangelium. Nei,
evangeliet om Riket var Herrens tilbud til jødene om der og da å
opprette Det messianske fredsriket. Nå visste Gud i sin allvitenhet at
jødene skulle komme til å si nei. Derved fikk hedningefolkene
sin tid under nådens husholdning. Men ET STYKKE UT I APOSTLENES
GJERNINGER ER DET FORTSATT ”Rikets Lover” som er gyldige.” EN KORT VURDERING
AV JOHANNES EVANGELIUM Det er mange som ser
motsetninger mellom de såkalte synoptiske evangelier og Johannes
evangeliet. En behøver ikke å se det på denne måten.
En kan også ha den vurderingen at de har forskjellige siktemål,
og at de utfyller hverandre. De synoptiske evangeliene tar
sikte på å framstille Jesus som det PERFEKTE MENNESKET og som
KONGEN i ”Riket for Israel”, mens Johannes framstilte ham som den
PERFEKTE GUD. De jødene som ikke ville
ta imot Jesus som Gud, blir i Johannes evangelium kalt for
"jødene". (Se min bok: Jødenes Konge. Bind 2. s.198.) Det motsatte av
"jødene" er ”bruden”, som er et bilde på
de frelste jøder på denne tiden. "Den som har bruden, han
er brudgom." (Joh.3,29.) "Den som tror på
Sønnen, har tidsalderlig liv, men den som ikke vil tro på
Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede skal bli over ham."
(Joh.3,36.) Den store
rabbinske forskeren Israel Abraham har sagt følgende om Johannes
evangeliet: "Det er mitt overveiende inntrykk at det (Johannes
evangeliet) inneholder en ekte tradisjon om en side ved Jesu forkynnelse som
ikke har funnet plass hos synoptikerne." I et forsøk på
å forklare ulikhetene mellom evangeliene har en del forskere ment at
Johannes evangeliet har blitt til i en tradisjon i et sørlig
jødisk miljø i tiden før Jerusalems ødeleggelse i
år 70. (Se Studiebibelen. Nr.2 s.497.) Se også hva Sidny Collet
skrev om forholdet mellom de 4 evangeliene i sin bok: Sannhets bok.s.135-139.
(Se min bok: Jødenes Konge. Bind. 2. s.198-200, hvor jeg siterer dette.) NÅDEASPEKTET er mye mer
framtredende i Johannes evangeliet enn i de andre evangeliene, hvor lovs-
eller gjerningsaspektet er mer framtredene, men det er heller ikke vanskelig
å finne gjerningsaspektet i Johannes evangeliet. Vi skal i det
følgende sitere en del slike tilfeller i det vi er oppmerksomme
på at: "Loven ble gitt ved Moses. Nåden og sannheten kom med
Jesus." (Joh.1,17.) Den vannføre mannen som
lå ved Betesta dammen, er et bilde på det jødiske folket,
nåden og loven. "Betesta" betyr "NÅDENS HUS".
Han hadde ingen til å kaste seg ut i dammen (lovens gjerning), men
Jesus gjorde ham frisk på grunn av sin store nåde." (Joh.5,1-16.)
"og de skal gå ut. De som har gjort godt (holdt loven), til
Livets oppstandelse, og de som har gjort ondt til dommens oppstandelse."
(Joh.5,29.) "De sa da til ham: Hva skal
vi gjøre for å gjøre Guds gjerninger (de gjerninger som
Gud har behag i)? Jesus svarte og sa til dem: Dette er Guds gjerning at dere
skal TRO på den han har utsendt." (Joh.6,28-29.) "Sannelig, sannelig sier
jeg dere: Den som tror, har tidsalderlig liv." (Joh.6,47.) Den mannen som var født
blind, er også et bilde på Israel. Han ble bedt om gå og
vaske seg i Siloas vann, "de som rinner så stilt". (Es.8,6.)
Da denne mannen hadde gjort det (lovens gjerning), ble han frisk (Guds
nåde.) (Joh.9,1-38.) "Siloa" betyr
"utsendt". Dette vannet er et bilde på både Jesus og
Den Hellige Ånd. Det er to som er utsendt fra Gud.
Det er naturlig at
NÅDEN er mer framtredende framstilt i dette evangeliet enn i de
synoptiske evangeliene, for det er skrevet ETTER AT templet var blitt
ødelagt og etter at den endelige dom over Israel var fullført. Vi vet ikke eksakt når de
4 evangeliene ble skrevet, men vi regner med at de såkalte synoptiske
evangeliene ble skrevet mellom år 60 og 70, mens Johannes Evangeliet
kan være skrevet så sent som år 100. I
de synoptiske evangeliene er jødene framstilt som "Ammi",
som betyr "mitt folk."
I Johannes evangeliet er "jødene" framstilt som
"Lo-Ammi"- som betyr "ikke mitt folk". "Han kom til
sine egne, men hans egne tok ikke imot ham, men ALLE DE som tok imot ham, de
gav han rett til å tro på ham, de som TROR på hans navn.
"(Joh.1,11-12.) "Og lyset skinner i
mørket og mørket tok ikke imot det." (Joh.1,5.) Det
er ingen som brukte ordet "BUD" mer enn Johannes i sitt evangelium
og i sine brev. "Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud. (Det er
de 30 bud i den messianske læren, som Jesus utformet.)"
(Joh.14,15.) De som HOLDT JESU BUD, BLE I HANS
KJÆRLIGHET. "Dersom dere holder mine bud (gjerninger), da blir
dere i min kjærlighet (nåden), likesom jeg har holdt min Faders
bud og blir i hans kjærlighet." (Joh.15,10.) "Dersom dere blir i meg og
mine ord (mine bud) blir i dere, da bed om hva dere vil, og DERE SKAL
FÅ DET." (Joh.15,7.) Oppfyllelsen var avhengig av at jødene
holdt Jesu bud. "Alt det dere ber FADEREN
om, skal han gi dere i MITT NAVN." (Joh.16,23.) Dette er BETINGEDE
LØFTENE. De er ikke aktuelle i vår frokynnelse, for de er
knyttet til overholdelse av Guds bud. Den kristne menigheten forholder seg
ikke til bud og regler når det gjelder frelsen, men til Guds
nåde. Etter den kristne menighets
bortrykkelse skal den messianske
læren føres inn igjen. Den skal være læren i
”Riket fro Israel”. Jesus betegnet sin lære,
som Faderens lære. "Min lære er ikke min lære, men han
som har sendt meg." (Joh.7,16.) ”Riket for Israel”
er også nevnt i dette brevet. "Men trellen blir ikke i huset (det
jødiske frelseshuset) i tidsalderen, men Sønnen blir der i
tidsalderen. Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig
fri." (Joh.8,35-36.) Vi kan ikke løsrive
Johannes evangeliet fra den jødiske tradisjonen. Det hører
hjemme der. Vi kan ikke tolke den kristne menighets tidsperiode inn i dette
evangeliet, for det blir galt, og det fører til forvirring for de som
leser det. Vi kan naturligvis bruke
Johannes evangeliet i forkynnelsen i vår tid, men vi må forklare
at det er gitt til jødene, og at det angår "Riket for
Israel". Når vi møter på utsagn i dette evangeliet,
som ikke stemmer med Paulus sine brev, må vi forklare dette til
tilhørerne. (Se artikkelen: En sammenligning mellom den messianske
jødedommen og den paulinske læren ut ifra Johannes Evangeliet.) Tingvoll den 27-5-04 og den 20-3-06. |