DE FORSKJELLIGE FASENE AV GUDS RIKE.
Ordet "rike" eller "kongedømme" kommer av det greske ordet "basileia". Det kan ikke være noe rike uten at det har en konge (gr.basilevs). På hebraisk er disse ordene "maluk" og "malak". I de forskjellige fasene av Guds rike er det enten Gud eller Messias som er kongen. Når kongen er til stede, da fungerer riket slik som det var tiltenkt.
Vi skal i det følgende se på de forskjellige fasene av Guds rike. Jeg kommer ikke til å skrive utfyllende om dette, da jeg har skrevet så mye om det i mine bøker, og da dette er kjente ting for mine lesere. (Se min bøker: Jesu Gjenkomst. Bind 1-5.)
1.) Vi har for det første Guds evige rike. Dette har ikke noe geografisk område på jorden, men det har et geografisk utgangspunkt i himmelen. På jorden blir det derimot representert ved de menneskene som har fått del i troen. Der mennesker blir vunnet for Guds rike, der går Guds rike fram, og der mennesker taper sin tro, der går Guds rike tilbake.
Det generelle Guds rike vil være for bestandig og vil også være overordnet de andre fasene av Guds rike.
2.) Vi har for det andre den del av Guds rike som eksisterte før verden ble skapt. På den tid bestod Guds rike av Gud, Sønnen og Ånden pluss de englene som hadde holdt fast på sin opprinnelige tilknytning til Gud.
3.) Vi har for det tredje den fasen av Guds rike som eksisterte fra verdens skapelse og inntil Abraham. Dette riket var et generelt rike, og det bestod av de hedningene som hadde kommet til tro på Gud. (Jødene var ennå ikke tatt ut som Guds folk.) Denne fasen av Guds rike hadde ikke noe geografisk område på jorden, og det hadde Gud som kongen.
4.) Vi har for det fjerde den del av Guds rike som eksisterte fra Abraham og til Paulus forkynnelse. Dette riket var basert på løfter og pakter helt inntil døperen Johannes og Jesus stod fram.
Dette riket er basert på følgende pakter:
a) Abrahampakten med løftet om et stort landområde i Midtøsten.
b) Sinai-pakten med løfter om en frelser som skulle komme og oppfylle kravene i denne pakten.
c) David-pakten som lovte en konge som skulle sitte på Davids trone for alltid.
d) Den nye eller fornyede pakt i Jesu blod.
Dette kongeriket hadde et geografisk utgangspunkt først nåe Josva inntok en del av det landet som Herren hadde lovet Abraham.
Dette riket hadde Gud til konge helt inntil Messias kom. Han overtok da kongeverdigheten i Israel. Når kongen i dette riket var kommet, så var også riket etablert på en fastere måte enn før. Det hadde både en konge, et landområde, et styre (Jesus og apostlene) og tilhengere (de messianske jødene.)
Mens Tanach gav jødene løfter om dette riket, så ble døperen Johannes den som introduserte dette riket ved sin forkynnelse og sin dåp. Det ble kalt "himlenes rike" eller "Guds rike".
Det var bare Matteus som brukte uttrykket "himlenes rike". Dette ble brukt 22 ganger i dette evangeliet. Han brukte uttrykket "Guds rike" fem ganger. De andre evangelieforfatterne brukte uttrykket "Guds rike" om det samme riket.
Grunnen til at Matteus brukte utrykket "himlenes rike" om dette riket, var det forholdet at jødene hadde ærefrykt for å bruke Guds navn direkte.
Det er noen Bibel-tolkere som hevder, at når de andre evangelie-forfatterne brukte benevnelsen "Guds rike" isteden for "himlenes rike", så gjaldt det det generelle Guds rike. Vi kan ikke være enig i det, for mange av tekstene omhandler de samme begivenhetene.
Dessuten vet vi at de bibelske forfatterne delvis brukte de samme benevnelsene om ulike forhold. De hadde anledning til å gjøre det, og så står det opp til oss som leser Bibelen, å skille ut den ene fasen av Guds rike fra den andre. I dette arbeidet får vi god hjelp av Den Hellige Ånd, som vil veilede oss til HELE SANNHETEN. (Joh.16,13.)
I og med at Matteus-evangliet primært er skrevet til jødene, så er det heller ikke noe merkelig at betegnelsen "himlenes rike" blir brukt i dette evangeliet. Dette evangeliet beskriver på en spesiell måte Jesus som kongen i riket for Israel.
Israel var det geografiske området for dette riket. Døperen Johannes, Jesus og apostlene la det åndelige grunnlaget for dette riket, men på grunn av at jødene ikke tok imot kongen i dette riket, så kunne det ikke bli etablert fullt ut ved Jesu første komme.
5.) Vi har for det femte den del av Guds rike som angår Paulus sin forkynnelse om hemmeligheten med den kristne menighet. Dette riket har ikke noe bestemt geografisk område, men det gjelder hele verden. De som kommer til tro på Jesus fra Nasaret som jødenes Messias og verdens frelser, har del i dette riket. De hører med til Jesu åndelige legeme. Paulus underviste om dette riket. "og han forkynte GUDS RIKE og lærte om den Herre Jesus med all frimodighet, uten hindring." (Ap.gj.28,31.)
Dette riket blir også kalt for hans "ELSKEDE SØNNS RIKE". "han som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over sin elskede Sønns rike." (Kol.1,13.)
"For VÅRT BORGERSKAP er i himlene, og derfra venter vi og den Herre Jesus Kristus som frelser." (Fil.3,20.)
"Herren skal fri meg fra all ond gjerning og frelse meg inn i sitt HIMMELSKE RIKE. Ham være æren i tidsaldrenes tidsaldere. Amen." (2.Tim.4,18.)
Det er Jesus som er den øverste leder i dette riket. Han er hodet for dette riket. Dette riket var en hemmelighet inntil Paulus fikk åpenbaring om det. Dette riket skal bestå inntil Jesus henter den kristne menighet hjem til himmelen før trengselstiden på 7 år. Da skal det ikke lenger være en jordisk forsamling, men en himmelsk forsamling.
Ved siden av at Guds rike består av den kristne menighet, så har vi også Guds generelle rike i denne tidsperioden. Det er de hedningene som kommer til tro på Gud som verdens skaper uten at de har hørt evangeliets eller Lovens forkynnelse. (Rom.2,7-16.)
6.) Vi har for det sjette den fasen av Guds rike som vi kaller for riket for Israel eller 1000 års-riket. Ved Jesu gjenkomst blir dette riket etablert. Det var nær ved å bli etablert ved Jesu første komme, men da jødene ikke ville ta imot kongen i dette riket, ble tilbudet om det trukket tilbake.
Dette riket vil ha Jerusalem og Israel som sitt utgangspunkt, men det vil strekke seg over hele verden. Det vil heller ikke være et rike som helt ut greier å underkaste seg hele verden. På slutten av dette rikets tid vil det bli et verdensomspennende opprør mot riket. Denne tidsperioden vil ende med dom.
Ved Jesu gjenkomst vil han renske ut alt det som ikke hører med til hans rike. "Menneskesønnen skal utsende sine engler, og de skal sanke ut av hans rike alt det som volder anstøt, og dem som gjør urett (ikke holder Jesu Torah)
Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Faders rike. Den som har ører, han hører." (Mat.13,41 og 43.)
Jødene skal være prester og konger i dette riket: Jesus skal være kongen, og de 12 apostlene skal sitte i templet i Jerusalem og styre over Israels 12 stammer. (Mat.19,28.)
Den kristne menighet skal ha overordnede oppgaver i rikets tid. Jesus skal være hodet for den kristne menigheten.
Jesus skal styre både ut ifra himmelen og ut ifra Jerusalem.
7.) Vi har for det sjuende det riket som vil bli etablert etter at riket for Israel er endt. Det kaller vi for "den nye himmel og den nye jord". I dette riket skal Gud være kongen.
Etter at Jesus har styrt i riket for Israel i 1000 år, skal han underlegge sitt rike under Guds evige rike, og Gud skal være alt i alle. "deretter kommer enden (på oppstandelsen), når han overgir riket (riket for Israel) til Gud og Faderen, når han har tilintetgjort all makt og all myndighet og alt velde. For han (Jesus) skal være konge inntil han får lagt alle sine fiender under sine føtter." 1.Kor.15,24-25.)
Denne fasen av Guds rike vil igjen bli delt inn i flere perioder, som vi ikke har kjennskap til i dag. Det er de kommende tidsaldere. (Ef.2,7.)
Tingvoll den 4-3-04.
Med vennlig hilsen: Oskar Edin Indergaard. 6630, Tingvoll.
oskaredi@online.no
forrige side
|