Mystisk
erfaring om natten ga gnist til geniets gudstro
VEDDEMÅL:
Peder Solberg forteller i Ulest om det såkalte veddemålet som er noe av det
mest kjente fra Blaise Pascals kristne trosforsvar. Foto: Bjørn Olav
Hammerstad
Livet
hans varte bare i 39 år, men Blaise Pascal ble en banebrytende vitenskapsmann
og en kristen apologet for århundrene.
Tore
Hjalmar Sæviktore@dagen.no
Publisert: 05.07.2024 18:19Sist
oppdatert: 18:19
Hver
eneste dag refereres den franske tenkerens navn når noen skal måle trykk.
Måleenheten for dette er nemlig stadig pascal. Som 19-åring utviklet han
tidenes første regnemaskin.
Den
franske matematiske geniet, som levde fra 1623 til 1662, var sønn av en dommer
som også var en dyktig matematiker. Moren døde allerede da Blaise var tre år
gammel.
Artikkelen fortsetter under
annonsen.
Levetiden
hans var sterkt preget av trettiårskrigen. Den brøt ut i kjølvannet av
reformasjonstiden og varte fra 1618 til 1648.
–
På denne tiden dreper folk hverandre på grunn av ulike forståelser av religiøse
spørsmål, sier førstelektor Peder Solberg ved NLA Høgskole i en episode av
podkasten Ulest - kristne klassikere.
Økende skepsis i
Europa
Solberg
legger til at dette skapte en skepsis til religiøse spørsmål. I Europa hadde
man i hundrevis av år tenkt at sannheten er den samme på alle steder til alle
tider. Nå ble den definert av landegrenser.
Ulest - kristne
klassikere
Podkastserie som utforsker én tekst fra hvert
århundre av kirkens historie.
Produseres i samarbeid mellom NLA Høgskolen og
Dagen.
Teologene Peder Solberg og William Grosås samtaler
med jorunalist Tore Hjalmar Sævik.
Alle episoder finnes fritt tilgjengelig på Spotify,
iTunes og andre plattformer som formidler podkast.
Det
rådende prinsippet ble at kongens tro var rikets tro. Hvis man bodde i ett
land, var reformatorisk kristendom sann. Hvis man bodde i et annet, var katolsk
kristendom sann.
Teologisk Twitter
Blaise
Pascal var katolikk, men også preget av noen teologiske impulser som var
viktige for Jean Calvin og andre reformatorer. Det gjaldt for eksempel i
spørsmålet om fri vilje, og menneskets mulighet til å samarbeide med Gud.
I
møte med tidens skepsis og gryende gudløshet, så han det som en oppgave å drive
kristent trosforsvar. Verket fikk han ikke ferdigstilt, men i ettertid er de
mange og stort sett korte refleksjonene samlet mellom to permer i «Pensées»
(norsk: «Tanker»).
–
Det er som Twitter, sier høgskolelektor William Grosås ved NLA Høgskolen når
han skal beskrive teksten.
Artikkelen fortsetter under
annonsen.
Betraktningene
har ikke bare front mot ateismen, men også deismen - tanken om Gud som en
verdensånd som har trukket seg tilbake og er passiv i menneskenes tilværelse.
Kastet ut i
virkeligheten
For
Pascal er virkeligheten ikke stabil og nærmest kjedelig, men tvert imot full av
uforutsigbarhet og risiko.
–
Mennesket er kastet ut i en virkelighet det ikke kan kontrollere, sier Grosås.
Når
det eneste sikre mennesket kan vite om sitt eget liv, er at det skal dø, mener
Pascal det er helt absurd hvis mennesket lar være å søke Gud.
Dyp
omvendelseserfaring
Etter
Pascals egen tidlige død fant man det som senere er blitt kalt minneseddelen
innsydd i jakkeslaget hans.
Der
beskriver han en dyp omvendelseserfaring i form av en mystisk opplevelse.
–
Det er som om den skulle være nær hjertet hans og beskrive grunnlaget for hans
vei med Gud, forklarer Solberg.
Selve
erfaringen daterer Pascal til mandag 23. november 1654, altså da var 31 år
gammel. Fra klokken halv elleve om kvelden til halv ett på natten.
Artikkelen fortsetter under
annonsen.
«Ild.
Abrahams Gud, Isaks Gud, Jakobs Gud, ikke filosofene og de lærdes. Visshet,
visshet, følelse, glede, fred. Jesu Kristi Gud» er noe av det han skriver for å
huske hva han erfarte.
–
Det er en sterk tekst å lese. Det er tydelig at dette har gjort enormt inntrykk
på ham og grepet ham i hjertet, sier Solberg.
Tro som forklarer
virkeligheten
For
Pascal ble det avgjørende å fremholde at troen først og fremst går gjennom
hjertet. Det betyr ikke at den er i strid med fornuften, men at fornuften alene
ikke er i stand til å gripe den.
–
Det er en sammenheng mellom fornuft, erfaring, vilje og lengsler. Troen bygger
i veldig stor grad på hva jeg har erfart som sikkert, forklarer Solberg.
Grosås
legger til at ren fornuftstenkning kan være tilstrekkelig hvis målet bare er å
utvikle filosofiske resonnementer. Men han mener Pascal viser at fornuften ikke
klarer å romme hva det innebærer at mennesker er kroppsliggjorte vesener.
–
Den apologetiske strategien hans er å vise at kristendommen er sann fordi den
forklarer virkeligheten for meg, hva det er å være menneske, sier han.
Solberg
påpeker at sannheten ifølge Pascal ikke lar seg finne før mennesket elsker den
og virkelig leter etter den.
Uunngåelig veddemål
Pascal
lar seg overvelde av spenningen mellom menneskets uendelige litenhet og
storhet. På den ene siden befinner mennesket seg i et verdensrom som sprenger
dets fatteevne. På den andre siden rommer mennesket selv uutgrunnelige
mysterier.
Artikkelen fortsetter under
annonsen.
I
det mye omtalte «veddemålet» mener Pascal at mennesket ikke kommer unna å
avgjøre om det vil satse på at Gud finnes og fyller tilværelsen med mening,
eller at den er tom og meningsløs. Han mener det er opplagt hva som er det
beste alternativet.
–
Du kommer ikke unna å satse på at målet med livet enten er helvete og
destruksjon, eller himmelen og glede, fred og kjærlighet, sier Solberg.
Han
mener det er mer treffende å snakke om å satse enn å vedde.
–
Satser du på Gud, så har du alt og vinne og ingenting å tape. Du får være hos
Gud når du våkner opp i himmelen, og samtidig blir du et godt og elskelig
menneske i denne verden. Du søker ikke bare din egen tilfredsstillelse og egen
lykke, men finner den dype lykken i å være et menneske som andre kan glede seg
over.