Kristen Mediaallianse Drift AS

 

 

 

 

 

 

 

ÅPNING: Sjefredaktør i Norge IDAG Finn Jarle Sæle ledet i bønn sammen med Jan Hanvold fra Visjon Norge, og holdt appell. Foto: Ingvill Mydland

– Det er fantastisk at vi får lov å gjøre dette på Kristi Himmelfartsdag

Finn Jarle Sæle og Jan Hanvold åpnet markeringen av 1000-årsjubileet for kristenheten i Norge like nedenfor det kjente korset som står på Moster - i fotsporene etter Olav Den Hellige.

INGVILL MYDLAND 

Journalist

Publisert: 09.05.2024 kl 13:35

 

 

 

 

 

 

ÅPNING: Sjefredaktør i Norge IDAG Finn Jarle Sæle ledet i bønn sammen med Jan Hanvold fra Visjon Norge, og holdt appell.
 Foto: Ingvill Mydland

·          

En stor gruppe var møtt opp for å overvære den høytidelige jubileumsmarkeringen.

Deklarasjon på Moster 2024 ble lest opp av Finn Jarle Sæle.

– Dette er opphavet til lovene våre at vi skal vende oss mot Øst og be til Kvitekrist, leste han fra deklarasjonen.

– Vi takker Gud for 1000 år med Kristus, det er det viktigste som har hendt vår nasjon, påpekte Sæle.

Jo Hedberg ledet forsamlingen i Fader Vår, før forsamlingen sang Gud Signe vårt Fedreland. Programmet for kristningsmarkeringen fortsetter utover torsdag ettermiddag.

 

RUSKEVÆR: Torsdag ble det «mer enn dråper», som kom fra himmelen - jfr sangen «Strømmer av nåde».
 Foto: Ingvill Mydland

RUSKEVÆR: Torsdag ble det «mer enn dråper», som kom fra himmelen - jfr sangen «Strømmer av nåde». Foto: Ingvill Mydland

DEKLARASJON: Her leser Finn Jarle Sæle opp deklarasjonen om gjenkristning av landet.
 Foto: Ingvill Mydland

DEKLARASJON: Her leser Finn Jarle Sæle opp deklarasjonen om gjenkristning av landet. Foto: Ingvill Mydland

FADER VÅR: Leder for bønnelista Jo Hedberg leder i bønn.
 Foto: Ingvill Mydland

FADER VÅR: Leder for bønnelista Jo Hedberg leder i bønn. Foto: Ingvill Mydland

PROKLAMASJON: Samlingen markerte åpningen av kristningsjubileet, der man sang fedrelandssalmen.
 Foto: Ingvill Mydland

PROKLAMASJON: Samlingen markerte åpningen av kristningsjubileet, der man sang fedrelandssalmen. Foto: Ingvill Mydland

 

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Menneskelivet blir utrygt – der en berøves Bibelens tro på Gud

 

 

 

Kommentarartikler

Foto: Pete Linforth/Pixabay. Foto: Norge IDAG (innfelt/collage)

Foto: Pete Linforth/Pixabay. Foto: Norge IDAG (innfelt/collage)

 

Berøves mennesket Gud, ja så er mennesket utrygt fra fødsel til død. Abort og eutanasi er tilstrekkelige og åpenbare beviser for det, også i vår sosialdemokratiske tilværelse. I stor stil ble ateismen satt ut i livet i sosialistiske/kommunistiske samfunn. Og resultatet er foreløpig talt opp til 100 millioner lik på 100 år – rundt i verdens ulike, totalt mislykkete sosialistiske eksperimenter.

Finn Jarle Sæle

Sjefredaktør

Publisert: 28.07.2023 kl 20:19

«Kommunismens Svartebok» burde finnes på alle biblioteker – fordi den nøkternt teller opp.
Og den beste måte å vurdere samfunnsform ut fra, er å telle lik, var det en som sa.

Hva har skjedd de siste 100 år, sett ut fra en kristen vurdering av ateismen?
Saken er at ateismen aldri har vært noen vitenskap.
Den kan ikke bevises.
Men verre er det at den ikke kan begrunne våre verdier, det gode, det sanne og det skjønne, som vi er desperat på leting etter – når vi som samfunn og mennesker er på vårt beste.

Ateismen er som alle andre ideologiske forestillinger og religioner en annen tro enn kristendommen. Ateismen er full av kvasivitenskapelige påstander, men like fullt en tro.
Det har de siste 200 år med filosofi bevist.

Ut fra filosofien, og «den rene fornuft» som basis for vår erkjennelse, kan vi ikke begrunne tvilsfritt en eneste verdi. Det fant filosofene ut de siste 200 år. De begynte å undersøke fornuften og erkjennelsesevne med filosofen Kant. Det fortsatte med Nietzsche. Det endte med Wittgensteins berømte oppsummering av resultatet i en setning:

— Hva vi ikke kan tale om, må vi tie om.

Vi kan ikke tale om verdier, det gode, det sanne og det skjønne, ut fra en empirisk fornuft.
Mennesket ble, om det holdt seg til vantroens fornuft, stående igjen verdiløst.
For fornuften kan ikke begrunne våre verdier. Det må tro og Åpenbaring til.

Igjen fra denne filosofiske søken ble bare spørsmåltegnet: Nihilisme?, som en filosof satte som tittel på sin første bok. Ingenting-læren lå ved døren.

Vantroen, er altså en annen tro, ikke en vitenskap, og har ikke noe med empiri å gjøre.
Men den har lenge ført det store ordet i kulturdebatten i vestlige land. Nå banker nye totalitære sekulære ideologier og utopier på døren i Vestens land. Med store følelsesmessige symboler og masse honnørord – for det meste stjålet fra kristendommens bagasje.

Vi ser en ny religion vokse fram og selge seg som fornuft og vitenskap – et filosofisk bedrag ut fra vantroens egen forutsetning. Vantroen er hyllet så lenge at den har forvillet den vestlige verden. Den har undergravet den Åpenbaring av Gud i Jesus Kristus og i Bibelen, Guds Ord, som Vestens kristne kultur og verdier bygger på.

Vi ser en ny religion vokse fram og selge seg som fornuft og vitenskap – et filosofisk bedrag ut fra vantroens egen forutsetning.
Finn Jarle Sæle

Bibelkritikken har svekket Bibelens autoritet i kirkene, så kirken motstandsløst lar seg forvise til periferien av samfunnsdebatten og de tomme kirkebenker – i Vesten.

— Kan Vestens hegemoni gå ned? Slik spør Niall Ferguson, Harvard-universitetets fremste på økonomi og politisk historie. Og svaret er at når kirkene er tomme og kristendommen svekket, kan Vesten gå ned.
Hvorfor kan Kina gå opp og vinne hegemoni, spør Ferguson i BBC-filmen over sin bok Sivilisasjon: Jo, fordi det er fullt i kirkene her. Niall Ferguson gjør opptaket i kirken i Wenzhou, som han kaller en kristen by, og Kinas økonomiske motor.

Harvards store statsviter, Samuel Huntington, sier i sin bok om sivilisasjonshistorie at en sivilisasjon faller om dens kjerne går til grunne. Det har skjedd med sivilisasjoner før.
Og kjernen i Vestens sivilisasjon er kristendommen, sier han.

Vesten overlever ikke nedsmelting av kjernen. Det sier også Os Guinnes i sin siste bok om Amerika på nullpunktet. Han viser at vi står framfor et kulturelt skjebnevalg. Dette valget avgjør Amerikas posisjon i verden, om det skal være ledende - eller en sekulær avkristnet refleks.

Det store spørsmålet for Vesten i dag er dette: Skal vi velge Bibelen og kristendommen? Skal vi forkaste det som ble Vestens suksess i 1000 år med Kristus?

Det er hva vi må fokusere på foran det store Kristningsjubileet i 2024.

 

Margit Liljan Apelthun:

Kristningen og avkristningen

 

Kommentarartikler

Frosta kirke, 20. september 2024.
 Foto: Gorm Kallestad / NTB

 

Frosta kirke, 20. september 2024. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Gjennom de siste 1000 årene har kristendommen vært en sentral del av Norges kultur, historie og samfunnsstruktur. Prosessen med å kristne Norge begynte på 900-tallet, kristenretten ble innført på Moster i 1024. Olav den Helliges fall på Stiklestad i 1030 – og kanoniseringen av han som helgen, befestet kristendommen som «statsreligion».

Margit Liljan Apelthun

Produksjonsredaktør

Publisert: 22.09.2024 kl 14:05

Produksjonsredaktør Margit Liljan Apelthun.
 Foto: Norge IDAG

Kirken ble en samlende institusjon utover i middelalderen, og kristendommen formet både lovverk, sosiale normer og politisk makt. Kirken var ikke bare et religiøst sentrum, men også den viktigste aktør i utdanning og helsevesen. Det kom naturlig av den kristne samfunnstanken. Kristne har et kall fra Gud til å dele evangeliet, drive opplæring i kristentroen og bringe legedom og hjelp til syke og fattige. Derfor har kristne opp gjennom tidene respondert på et kall til å etablere samfunnsinstitusjoner som kirker, sykehus, skoler etc.

Det var ikke tilfeldig at det var to prester i Bergen som etablerte Norges første almueskole, Christi Krybbe, på 1700-tallet. Det var heller ikke tilfeldig at det var bedriftsleder Hans Nielsen Hauge som først tok opp problemet med dårlige boforhold for arbeiderne i Sandviken, og fikk organisert barnepass slik at også fattige enker kunne få arbeidsinntekt.

De siste 100 årene har imidlertid Norge gått gjennom en betydelig sekularisering. Vi må forstå at det har ikke «bare skjedd». Det har vært en målrettet ideologisk kulturkamp.

Som sosialistisk ideolog i Arbeiderpartiet, spilte den norske politikeren Edvard Bull en viktig rolle i Aps utvikling, og også i avkristningsprosessen som fant sted i Norge fra 1920-tallet. Bull ønsket å redusere kristendommens innflytelse på det norske samfunnslivet og politikken, og dette var en sentral del av Aps agenda for et mer sekulært samfunn.

Den første regjering fra Arbeiderpartiet, 28/1-15/2-1928, regjeringen Hornsrud, som satt litt over to uker. Stående f.v. Steinnes, Holmboe, Alfred Madsen, J. Nygaardsvold, Alvestad. Sittende fra v.: Fredrik Monsen, Edvard Bull, statsminister Christopher Hornsrud, Magnus Nilssen.
 Foto: NTB / SCANPIX

 

Den første regjering fra Arbeiderpartiet, 28/1-15/2-1928, regjeringen Hornsrud, som satt litt over to uker. Stående f.v. Steinnes, Holmboe, Alfred Madsen, J. Nygaardsvold, Alvestad. Sittende fra v.: Fredrik Monsen, Edvard Bull, statsminister Christopher Hornsrud, Magnus Nilssen. Foto: NTB / SCANPIX

Bull var den første som for alvor gikk inn for å reformere skolen i marxistisk ånd. I 1923, i valgkampheftet «kommunisme og kristendom», skrev Bull at Arbeiderpartiet skulle ha en «pågående og hensynsløs kirkepolitikk» som skulle «slåss uforsonlig mot den bestående offisielle lutherdom og andre fordummende sekter». Han uttalte også at «Kirkens egentlige maktposisjon i vårt samfund ligger i skolen … Er det så at Kirken er vår fiende, blir det først og fremst i vår skolepolitikk, vi må kjempe mot den».

I denne sekulariseringsprosessen ble det lansert et slagord om at religion var en privatsak, og at staten skulle være nøytral i religiøse spørsmål.

Bulls strategi og ideologi sammenfaller med en intellektuell og filosofisk bevegelse som oppstod i Tyskland i 1920-årene ved Institut für Sozialforschung (Institutt for sosialforskning) ved Goethe-universitetet i Frankfurt. Frankfurterskolen er mest kjent for utviklingen av «kritisk teori», en form for marxisme som fokuserer på hvordan samfunn, kultur, økonomi og ideologi fungerer sammen for å opprettholde maktstrukturer. Denne retningen kombinerer elementer fra både marxistisk økonomi, sosiologi, psykologi og filosofi for å kritisere kapitalismen, moderniteten og det vestlige samfunn.

Sekulariseringen av Norge, særlig i etterkrigstiden, førte til en betydelig svekkelse av kristendommens innflytelse. Kristne sykehus og skoler ble overtatt av staten, og den kristne påvirkningen i skolesystemet ble gradvis redusert. Staten og kirken skilte lag i 2012, og kristendommen ble formelt fjernet fra statens verdigrunnlag. Den økonomisk og teknologiske fremgangen i Vesten har vært formidabel, men om vi leser kriminalstatistikker i Norge, kan vi konstatere at avkristningen har gjort samfunnet mer utrygt.

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Vi vil ha tilbake kristningsjubileet vårt

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=980c5b51-32ce-5114-b40e-242641aa3c9a&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.84428&width=1200&height=675&x=1.0E-5&y=0.09568

 

SPILL: Fremdeles blir kong Olavs fall markert både med gudstjenester og såkalte Olavsspill både på Stiklestad og i Sarpsborg, og med Olavsfestdagene som en av Trondheims store kulturfestivaler. Bildet er fra oppføringen av Stiklestadspelet i 2005. 

 Woke-ideologien har lagt seg som et tungt, vått ullteppe over 1000-årsjubileet for kristningen av Norge. Vi har bange anelser for det som skal skje på Stiklestad om seks år.

Leder

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=aa3704e0-6dea-58cb-a4cb-9eff5ded291c&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Vebjørn SelbekkSjefredaktørvebjorn@dagen.no

Publisert: 23.10.2024 10:03Sist oppdatert: 10:38

År 0 for kristningen av Norge. Det er sånn det blodige slaget i trønderbygda i 1030 blir betraktet av ettertiden.

Den nye troen på Kvitekrist hadde ankommet våre breddegrader tidligere, men etter helgenkongens Olavs dramatiske død var det ingen vei tilbake.

Norge var et kristent rike.

Hva skal vi feire?

Og det er akkurat det vi skal feire 1000-årsjubileet for på Stiklestad i 2030. Markere et millennium for Norge som kristen nasjon. Utforske hvordan det kristne menneskesynet og kristne verdier har formet vår historie og vårt samfunn. Gjort oss til de vi er.

Eller er det egentlig det vi skal?

Nei, det ser absolutt ikke slik ut.

Det er fortsatt seks år igjen, men nå er såpass mye av planene for markeringen kjent at det er mulig å fastslå hvor dette er på vei.

I fullstendig feil retning.

Wokeinspirert mangfoldsmarkering

Kristningsjubileet i 2030 ser ut til å bli en woke-inspirert mangfoldsmarkering, ikke en feiring av tusen år med kristen tro i Norge.

Kristningen av Norge, det som virkelig var det store tidsskillet, kommer helt i bakgrunnen. Stiklestad-markeringen er rett og slett i ferd med å bli avkristnet.

Nasjonaljubileets egen hjemmeside er merkverdig lesning. Den fremstår som en slags øvelse i å gjemme bort hovedsaken, som man hvis man skal være helt ærlig, skammer seg litt over. Det hele ligner mistenkelig på et forsøk på å omskrive historien slik at den passer inn i det prosjektet man egentlig ønsker å fremme.

Det starter riktignok med en innrømmelse av at slaget på Stiklestad «ble en milepæl i to avgjørende prosesser for fremveksten av Norge: riksdannelsen og kristningen».

Men etter det er kristningen helt gjemt bort. Man mister den på en beleilig måte på veien. Koster den kjapt under teppet.

Den kristne kulturarven får altså ingen hovedplass. I stedet står det masse om mangfold, bærekraft og om å skue fremover. Se for eksempel på denne oppstablingen av temaer som ramses opp på hjemmesiden helt uten å nevne de opplagte ordene «kristen» eller «kristendom»:

«Olavsarvens mangfoldige, tusenårige avtrykk utgjør samtidig et vindu inn i temaer som lovgivning, folketro, kultur, migrasjon, tilhørighet, samene som Norges urfolk, forholdet mellom majoritet og minoritet, religion og livssyn, historiebruk og mye mer.»

FNs bærekraftsmål

Det hele fremstår etter hvert mer som en feiring av FNs bærekraftsmål enn av kristningen av Norge.

Og jammen dukker disse bærekraftsmålene opp på jubileets nettsider, også. Faktisk som ett av de store målene i det som noe pompøst presenteres som «Jubileumsplattform 2030». Der heter det at «Jubileets fokus på sosial bærekraft skal bidra til at bærekraftsmålene som helhet nås innen 2030».

Det er altså på en måte FNs bærekraftsmål vi skal feire under 2030-jubileet. Egentlig er jo ikke det helt ulogisk. På mange måter har jo de nærmest overtatt som vårt verdigrunnlag, vår moderne ikke-omstridte kvasi-religion.

Human-etisk frykt

Human-Etisk Forbund var tidlig ute og advarte mot at jubileet skulle bli for kristent. Men i dag kan vi fastslå at de ikke hadde noen som helst grunn til å bekymre seg.

Frykten for å være politisk ukorrekt og ikke-inkluderende har nemlig lagt seg som et tungt, vått ullteppe over hele tusenårsjubileet. I dagens Norge er det er et alvorlig brudd mot woke-kulturen å fremheve kristne verdier og vår kristne nasjonalarv.

Hvis man likevel skulle driste seg til å nevne noe sånt, så må man i hvert fall passe på å si samtidig at disse verdiene også er humanistiske – for ikke å si human-etiske.

Kristningsjubileet er kidnappet av folk som folk som føler en sterkere forpliktelse overfor woke-ideologien enn historiske fakta.

Og at de gode livsprinsippene er felles for alle religioner og livssyn. Ja, og spesielt for islam da, religionen som på grunn av høy innvandring nå har blitt landets nest største.

Men er det virkelig slik det forholder seg? Er alle religiøse verdier de samme? Hadde nordmenn figurert like høyt på lykke- og velstandsoversikter dersom Norge hadde blitt islamisert i stedet for kristnet?

Eller om landet vårt ikke hadde blitt kristnet i det hele tatt?

Går vi ikke rett og slett glipp av den største sjansen vi får i vår levetid til å utforske vårt eget kristne verdigrunnlag? Til å sette søkelys på hvilken ekstremt positiv transformasjon av samfunnet kristningen representerte? Og hvordan disse kristne, vestlige verdiene har gjort vår del av verden til det området som folk fra hele kloden, også de med andre religioner, søker seg til.

Verdimessig hamskifte

Nå, et årtusen senere, er det vanskelig å fatte fullt ut hvor stort brudd med det tidligere rådende menneskesynet som kristningen av Norge representerte.

.

Den gangen, på begynnelsen av 1000-tallet, var menneskets verdi avhengig av ytre faktorer: Fysisk styrke, sosial og økonomisk stilling, kjønn, funksjonsdyktighet og så videre.

Det var klanens eller familiens høvding som bestemte om nyfødte skulle få leve opp. Uønskede barn ble satt ut i skogen for å dø av sult eller bli drept av ville dyr.

Det var den sterkestes rett som gjaldt. Den sterke kunne bestemme over den svake, i ytterste konsekvens også over liv og død for et annet individ.

Kristen etikk har et helt annet utgangspunkt. I denne tenkningen er menneskelivet hellig fordi ethvert menneske er skapt i Guds bilde. Ingen har rett til å ta avgjørelser om at et annet individ ikke skal få leve.

Med kristendommens innføring ble derfor skikken med å sette ut barn avskaffet. Blotingen, som iblant også inkluderte menneskeoffer, opphørte.

Kristningen representerte også det ideologiske dødsstøtet for slaveriet, selv om det tok noe tid før hele ordningen med trellehold ble avskaffet.

Den kristne helligdagstenkningen medførte at alle fikk rett på en fridag i uken. Nå kunne storkarene ikke lenger drive arbeiderne sine ubarmhjertig uten opphør. Alle, både høy og lav, fikk en jevnlig pause i slitet.

Nå ble trofasthet i ekteskapet ikke noe som var forventet kun av hustruen, mens mannen kunne ha så mange friller og elskerinner han ville. Mannens forpliktelse til det monogame ekteskapet og egen familie representerte en drastisk endring i positiv retning for kvinnenes stilling.

.

Kristningsjubileet kunne og burde ha handlet om dette enorme verdimessige hamskiftet for nasjonen vår. Men så ble arrangementet i stedet kidnappet av folk som folk som føler en sterkere forpliktelse overfor woke-ideologien enn historiske fakta.

Til dem er det bare en ting å si, og det må sies nå før det er for sent: Vi vil ha tilbake jubileet vårt.

Meninger