https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Vi, med vår hjerne, er skapt med en hensikt

| Meninger

https://image.dagen.no/1437504.webp?imageId=1437504&x=0.00&y=27.76&cropw=100.00&croph=47.29&width=960&height=606&format=jpg

 

SKRIBENT: Asbjørn Berland er daglig leder i stiftelsen BioCosmos.Foto: Stig Orla Høyklint

Asbjørn Berlanddaglig leder i Stiftelsen BioCosmos

Publisert 31.05.25 - 19:10 Sist oppdatert 31.05.25 - 19:10

Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post

Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning.

6. Januar 1995 smører to menn ansiktet sitt inn i sitronsaft. Deretter går de inn i en bank i Pittsburgh uten forkledning, drar frem hver sin revolvær og stikker kort tid etterpå med penger for å rane en annen bank i samme området. De to bankranerne var av den oppfatning at det å smøre ansiktet sitt inn i sitronsaft ville gjøre dem usynlige for overvåkningskameraene. 

Sitronsaften hjalp ikke stort, for en stund senere ble de arrestert av politiet, og måtte sitte flere år i fengsel. Da han ble konfrontert med kamerabildene skal den ene av ranerne, McArthur Wheeler, ha vært sjokkert, og ropt ut, “Men jeg hadde sitronsaften på! Jeg hadde sitronsaften på!” Sitronsaften ga en falsk trygghet når de egentlig burde ha tenkt bedre.

«Bruk hjernen!», sier vi gjerne til folk som tydeligvis ikke tenker nok. Og hvorfor skal folk bruke hjernen? Fordi hjernen kan hjelpe oss med å produsere sanne oppfatninger. Vi tror at hjernen stort sett hjelper oss til å tenke pålitelige tanker. Derfor reagerer vi om noen viser tegn på alvorlige vrangforestillinger og demens. Noe må være galt i hjernen, for vi kan åpenbart ikke stole på det de sier.

https://image.dagen.no/1388260.webp?imageId=1388260&x=0.00&y=0.00&cropw=98.68&croph=100.00&heightx=0.00&heighty=0.00&heightw=98.68&heighth=100.00&width=712&height=322&format=jpg

Disse er ansatt for å forsvare intelligent design

 

I dag verserer det vidt forskjellige historier om hvordan hjernen vår ble til. Noen sier at hjernen vår er et resultat av en ikke-guidet utvikling. I denne fortellingen finnes det ingen hensikt. Dette blir oppsummert av Richard Dawkins som sier at universet har «ingen design, ingen hensikt, ingen ondskap og godhet, ingenting utenom blind likegyldighet.» Dermed er det heller ingen hensikt eller mening med hjernen. Og dermed har vi ingen grunn til å tro at hjernen hjelper oss til pålitelige tanker. 

Denne historien, ofte kalt naturalisme, blir gjerne forkledd av en aura av “vitenskap”, gitt at store navn som Steven Weinberg, Peter Atkins og Stephen Hawking har hatt denne oppfatningen. Men vi kan like gjerne dra av forskerfrakken og vise at “forskeren” ikke har noen klær.

De fleste snakker som om hjernen har en hensikt. Og de fleste forstår at hjernen har en hensikt. Dette er sunn fornuft. Men om det ikke finnes en hensikt med universet, finnes det heller ingen hensikt med hjernen. Og da gir det også dårlig mening å stole på tankene om at hjernen er uten hensikt. Farvel, sunn fornuft.

Filosofen James Spiegel skriver: «Hvis et verdensbilde, som naturalisme, ikke gir oss noen grunn til å tro at våre mekanismer for dannelse av tro generelt er pålitelige, har vi ingen grunn til å tro at dette verdensbildet er sant. Gitt dette verdensbildet, bør vi heller ikke stole på andre oppfatninger vi tilfeldigvis har.» Sagt enkelt: Naturalisme skyter seg selv i foten.

Noen vil kanskje moderere seg litt, og si at hensikten med oss, inkludert våre hjerner, er overlevelse. Vi er en del av kampen for å overleve, og målet er å spre sine gener videre, slik at vi kan «leve videre», selv når vi har dødd. Men om målet bare er overlevelse, hvorfor stole på at hjernen kan gi oss sanne tanker? Hjernen har jo da tross alt bare blitt uviklet for å øke sjansen for å overleve. Om noe er sant har i så fall ikke vært relevant. Det relevante har vært om det man tror øker sjansen for å overleve. 

Vrangforestillinger kan ha overlevelsesverdi, og slik være å foretrekke fremfor sannheten. Hvordan kan så naturalisten vite at det han eller hun tror faktisk er sant, og ikke bare enda en overlevelsesstrategi?

En av dem som selv innså problemene med å kombinere naturalisme, evolusjonsteori og en tro på sannhet, var Charles Darwin. I et brev til William Graham i 1881, skrev han: «Hos meg oppstår alltid den fryktelige tvil: Kan vi stole på menneskets overbevisninger – når sinnet vårt er utviklet fra dyr? Ville noen stole på tankene til en ape, hvis den i det hele tatt har tanker?» 

En del tiår senere spilte C.S. Lewis videre på Darwins tvil, for å i enda større grad dekonstruere naturalisme. Lewis viste til at om solsystemet ble til av en tilfeldig kollisjon, er også vi mennesker tilfeldige biprodukter, og vi har ingen garanti for at våre tanker er sanne. Den anerkjente filosofen Alvin Plantinga videreutviklet dette poenget i nyere tid, og viste at det er liten sannsynlighet for at både evolusjon og naturalisme er sant.

Om vår hjerne er et resultat av naturalistisk evolusjon, er ikke vår hjerne opptatt av sannhet, men overlevelse. Vi kan da altså ikke stole på at hjernen vår leder oss til sannhet. Selv troen på at vi bare er et resultat av ikke-guidet evolusjon er i seg selv bare et produkt av hensikten om egen overlevelse, uavhengig av sannhet. Vi kan altså ikke, selv når vi antar naturalisme, stole på at naturalisme er sant.

https://image.dagen.no/1364668.webp?imageId=1364668&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&heightx=0.00&heighty=0.00&heightw=100.00&heighth=100.00&width=712&height=322&format=jpg

Darwin-kritikere utvider staben. – Kjærkomment, sier prest

 

Har vi blitt skapt med en hensikt, gir det derimot mening at hjernen kan hjelpe oss til pålitelige tanker. Leger gir diagnoser når det er noe ved kroppen vår som ikke fungerer som det skal. Enten det er hjernen eller noe annet, impliserer «fungerer ikke som det skal» at det var en hensikt med hjernen og kroppen vår. Hensikten kan ikke bare være en slags «sosial konstruksjon», noe vi har funnet på. Hensikt er derimot det vi intuitivt oppfatter.

Og nettopp denne hensikten peker utover oss selv. Hvis hjernen er designet for å tenke sant, må det finnes en designer – en fornuftens kilde som selv er sann. Da blir tilliten til tankene våre ikke et tilfeldig mirakel, men en naturlig konsekvens av å være skapt i en fornuftig Guds bilde. Slik sett er det intellektuelle livet – med alt fra matematikk og logikk til skjønnhet og moral – ikke bare nevroner som fyrer, men sjelen som gjenkjenner det virkelige.

Det er på tide å vaske bort sitronsaften og bruke hjernen slik den var ment. Da kan man se det i øynene: Vi, med vår hjerne, er skapt med en hensikt!

meninger naturalismedebatt evolusjonsteori charles darwin hjernefunksjon hensikt

Del på FacebookDel på Twitter