Kristen Mediaallianse Drift AS

 

Verden kommer til å bli tatt på senga.


INNHØSTNING: – Det som vi venter på, er opprykkelsen av menigheten, og det kan skje når som helst, sier pastor Inge Røysland, som er opptatt med å forkynne evangeliet for alle folkeslag. Her på evangeliseringskampanje i Afrika.
 Foto: Privat

 

INNHØSTNING: – Det som vi venter på, er opprykkelsen av menigheten, og det kan skje når som helst, sier pastor Inge Røysland, som er opptatt med å forkynne evangeliet for alle folkeslag. Her på evangeliseringskampanje i Afrika. Foto: Privat

Inge Røysland om dyrets merke og endetiden:

Pastor Inge Røysland underviser mye om de siste tider, og skal i høst ha et eget fag om dette på Himmelpartner Bibel-skole. – Det er alltid spørsmål som reiser seg når det skjer noe i verdensbildet, som mellom Iran og Israel nå, påpeker han.

Ingvill Mydland

Journalist

Publisert: 25.06.2025 kl 09:55

·          

Røysland viser til referanser til krig og rykter om krig i Matteus, og at Jesus snakker om Trengselstiden som skal komme.

– Det er sunt og positivt at vi som kristne våker og følger med, i henhold til Bibelen. Det som vi venter på, er opp-rykkelsen av menigheten, og det kan skje når som helst, sier Inge Røysland i en kommentar til Norge IDAG.

Gog-krig og trengsel

Bibellæreren understreker at det som er interessant i Bibelen, er at fra verdens syns-punkt, skal Jesus i utgangspunktet komme som en tyv om natten.

– Verden kommer til å bli «tatt på senga». Men for oss som er født på ny, kommer han ikke som en tyv.

Inge Røysland sier vi vil skjønne mest ut ifra «tegnene» vi ser rundt oss. Det er visse ting som viser at enden nærmer seg.

Gog-krigen tenker mange på. Den kan tilhøre begynnelsen av Trengselstiden, og er vanskelig å plassere tidsmessig. Mer konkret er det når Bibelen snakker om et tredje tempel, som er tydelig beskrevet i Johannes Åpenbaring. Noe som Tempelinstituttet i Jerusalem har planer om å bygge opp.

– Hvis vi skulle se veldig konkrete planer om et nytt tempel, og konturen av det skulle skje, da vet vi at det skjer ting som viser at vi virkelig nærmer oss den siste tid for alvor, påpeker Røysland.

– Jesu poeng, da Han snakket om at den siste tid skal være som i Noahs dager, er at livet gikk sin gang utenfor arken, og ingen brydde seg før regnet kom. I Noahs dager var det en enorm ugudelighet – og det ser vi jo også i dag. Det blir mer og mer ugudelig – samtidig med at det også er vekkelse flere steder.

Røysland peker på at parallelt med at det blir mørke over folkeslagene, så kommer det regn fra Himmelen. Tidligregnet fant sted under Pinsefestens dag i Apostlenes Gjerninger 2. Før opprykkelsen forventer han at det tiltar, at senregnet kommer og at mennesker blir frelst – og at det er en tid av innhøstning.

– Hovedsakelig snakker Jesus om endetiden i Matteus 24, og det han sier der, knyttes hovedsakelig til den store Trengselstiden. Det er litt ulikt syn på om veene Jesus nevner, er del av Trengselen, eller om vi vil få oppleve noe av det før opp-rykkelsen. I begge tilfeller, tror jeg på det Jesus sier, at livet som på Noash tid, vil gå sin vante gang og folk tenker fred og ingen fare, selv om det er kriger her og der – og så kommer Jesus som en tyv om natten.

Ikke bestemt oss for vrede

Selv om det står om krig og rykter om krig frem til Jesus kommer, forklarer Røysland at det største krigsutbruddet først vil skje i Trengselstiden.

– Jeg underviser at Jesus er Frelseren vår, og Han har ikke bestemt oss for vrede. Jeg mener at Skriften er veldig tydelig og klar på at vi skal unnfly den store trengsel, påpeker han.

– Dyrets merke blir ikke lansert før i Johannes åpenbaring 13, når Antikrist har plassert seg i tempelet. Da kommer det til å skje mye i Israel, og det er derfor vi trenger å forkynne evangeliet for både jøder og hedninger. Vi er opptatt av at så mange jøder som mulig blir frelst, slik at de skal slippe den store Trengselstiden som kommer.