Verden kommer til å bli
tatt på senga.
INNHØSTNING: –
Det som vi venter på, er opprykkelsen av menigheten, og det kan skje når som
helst, sier pastor Inge Røysland, som er opptatt med å forkynne evangeliet for
alle folkeslag. Her på evangeliseringskampanje i Afrika. Foto: Privat
Inge
Røysland om dyrets merke og endetiden:
Pastor Inge Røysland underviser
mye om de siste tider, og skal i høst ha et eget fag om dette på Himmelpartner
Bibel-skole. – Det er alltid spørsmål som reiser seg når det skjer noe i verdensbildet,
som mellom Iran og Israel nå, påpeker han.
Ingvill Mydland
Journalist
Publisert: 25.06.2025 kl 09:55
·
Røysland
viser til referanser til krig og rykter om krig i Matteus, og at Jesus snakker
om Trengselstiden som skal komme.
–
Det er sunt og positivt at vi som kristne våker og følger med, i henhold til
Bibelen. Det som vi venter på, er opp-rykkelsen av menigheten, og det kan skje
når som helst, sier Inge Røysland i en kommentar til Norge IDAG.
Gog-krig og trengsel
Bibellæreren
understreker at det som er interessant i Bibelen, er at fra verdens syns-punkt,
skal Jesus i utgangspunktet komme som en tyv om natten.
–
Verden kommer til å bli «tatt på senga». Men for oss som er født på ny, kommer
han ikke som en tyv.
Inge
Røysland sier vi vil skjønne mest ut ifra «tegnene» vi ser rundt oss. Det er
visse ting som viser at enden nærmer seg.
Gog-krigen
tenker mange på. Den kan tilhøre begynnelsen av Trengselstiden, og er vanskelig
å plassere tidsmessig. Mer konkret er det når Bibelen snakker om et tredje
tempel, som er tydelig beskrevet i Johannes Åpenbaring. Noe som
Tempelinstituttet i Jerusalem har planer om å bygge opp.
–
Hvis vi skulle se veldig konkrete planer om et nytt tempel, og konturen av det
skulle skje, da vet vi at det skjer ting som viser at vi virkelig nærmer oss
den siste tid for alvor, påpeker Røysland.
–
Jesu poeng, da Han snakket om at den siste tid skal være som i Noahs dager, er
at livet gikk sin gang utenfor arken, og ingen brydde seg før regnet kom. I
Noahs dager var det en enorm ugudelighet – og det ser vi jo også i dag. Det
blir mer og mer ugudelig – samtidig med at det også er vekkelse flere steder.
Røysland
peker på at parallelt med at det blir mørke over folkeslagene, så kommer det
regn fra Himmelen. Tidligregnet fant sted under Pinsefestens dag i Apostlenes
Gjerninger 2. Før opprykkelsen forventer han at det tiltar, at senregnet kommer
og at mennesker blir frelst – og at det er en tid av innhøstning.
–
Hovedsakelig snakker Jesus om endetiden i Matteus 24, og det han sier der,
knyttes hovedsakelig til den store Trengselstiden. Det er litt ulikt syn på om
veene Jesus nevner, er del av Trengselen, eller om vi vil få oppleve noe av det
før opp-rykkelsen. I begge tilfeller, tror jeg på det Jesus sier, at livet som
på Noash tid, vil gå sin vante gang og folk tenker fred og ingen fare, selv om
det er kriger her og der – og så kommer Jesus som en tyv om natten.
Ikke bestemt oss for vrede
Selv
om det står om krig og rykter om krig frem til Jesus kommer, forklarer Røysland
at det største krigsutbruddet først vil skje i Trengselstiden.
–
Jeg underviser at Jesus er Frelseren vår, og Han har ikke bestemt oss for
vrede. Jeg mener at Skriften er veldig tydelig og klar på at vi skal unnfly den
store trengsel, påpeker han.
–
Dyrets merke blir ikke lansert før i Johannes åpenbaring 13, når Antikrist har
plassert seg i tempelet. Da kommer det til å skje mye i Israel, og det er
derfor vi trenger å forkynne evangeliet for både jøder og hedninger. Vi er
opptatt av at så mange jøder som mulig blir frelst, slik at de skal slippe den
store Trengselstiden som kommer.