Våre sentrale
vestlige verdier er kristne
Debattinnlegg
JESU VERDISYSTEM: Kristendommens grunnlegger, Jesus
Kristus, etablerte et radikalt nytt verdisystem som forandret måten vi
oppfatter menneskelivet på, skriver Hanne Nabintu Herland. Foto: iStock
Hanne Nabintu Herland:
Mange antar at de fleste av
våre sentrale verdier har et sekulært opphav, men det er feil.
Hanne Nabintu Herland
Religionshistoriker,
bestselgende forfatter, leder av nettstedet Herland Report
Publisert: 25.03.2025 kl 17:37
·
Etter ateismens fremvekst i Europa fra 1800-tallet,
har vi vært utsatt for en historieforfalskning av enorme dimensjoner – der
sekulære intellektuelle har omskrevet historien til å passe deres
gudsfornektende historiesyn. De har fått det til å høres ut som om det var
opplysningstiden fra 1700-tallet som skapte de moderne verdiene som har gjort
den vestlige sivilisasjon til verdens mest fremgangsrike moderne prosjekt.
La meg se på noen av de sentrale, etiske prinsipper
som har sin rot i kristen tenkning.
Det var kristendommen som introduserte
likeverdsprinsippet, tanken om at hvert menneske, uavhengig av klasse, kjønn og
rase, har en helt unik verdi. Kristendommens grunnlegger, Jesus Kristus,
etablerte et radikalt nytt verdisystem som forandret måten vi oppfatter
menneskelivet på. Mens den romerske og greske antikken skilte mennesker opp i
et klassesystem, der slaveri var vanlig og kun de rike og utdannede hadde
stemmerett, ble Jesus feminismens første forkjemper. Han hjalp edelt kvinner
fra alle lag av samfunnet, fremmet rettferdig behandling for både fattig og
rik, og barn fikk en ny status. Slaveriet har alltid vært bekjempet av kristne
helt fra troens første tid i Roma.
Den kjente tyske filosofen og ateisten, Jürgen Habermas,
hevder at kristen teologi i middelalderen og spansk skolastikk er opphavet til
det vi i dag kaller moderne menneskerettigheter. Den kristne filosofien var
fullstendig revolusjonerende med dens definisjon av at hver enkelt person har
et menneskeverd fordi de er skapt av Gud. Den franske filosofen Bernard-Henri
Levy og Frankrikes kanskje mest kjente forfatter, ateisten Michel Houellebecq,
sier at de er overbevist om at vi aldri ville hatt menneskerettigheter uten den
opprinnelig jødiske og senere kristne hypotesen: Den dristige ideen om den
guddommelige skapelsen av mennesket, formet i Guds skikkelse, og derfor også
helliggjort som vesen.
«Det er umulig å overdrive betydningen av
kristendommens innflytelse på vestlige verdier,» sier professor ved Princeton
og Yale, Robert Palmer. Sammen med Joel Colton, professor ved Duke University,
har han skrevet boken A History of the Modern World, som brukes ved flere tusen
skoler og universiteter. Han snakker om solidaritetsprinsippet som preget de
tidlige kristne. Helt fra begynnelsen arbeidet kristne aktivt for å lindre
lidelse hos sine medmennesker, hjelpe de fattige, forsvare de farløse. Det var
en etisk dyd, som med største alvor ble videreført fra Jesu’ eksempel. De
underviste at menneskets oppgave på jorden er å hjelpe Gud til å gjøre verden
til et bedre sted. Det ble oppgaven til den enkelte troende: Å bruke sine evner
til – på best mulig måte – å skape godhet og rettferdighet i størst mulig grad.
De tidlige kristne lærte bort ydmykhet og at alle mennesker var brødre på en
revolusjonerende måte.
Den kristne etikken ble kilden til tanken om
menneskets rettigheter og en av historiens viktigste bidragsytere til utjevning
av klasseskiller. «Her er verken jøde eller greker, slave eller fri» skrev
apostelen Paulus. Sosialismen hentet flere av sine mest kjente verdier fra det
kristne tankegodset. Det er noe å tenke på når ateister hevder at kristen tro
ikke er aktuell i dag.