https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Vær på vakt mot smal kristendom

| Leder

 

Det store frafallet blant mennesker som sier de hadde en kristen oppvekst, maner til selvransakelse for både familier og menigheter. 

 

https://image.dagen.no/1412934.webp?imageId=1412934&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=644&format=jpg

 

HELE LIVET: Kristen tro handler ikke bare om det som skjer i kirken, men om hele livet, skriver Dagen på lederplass. Moholdt kirke og Tyholttårnet i Trondheim.Foto: Gorm Kallestad / NTB

 

Dagen

Publisert 02.04.25 - 11:48 Sist oppdatert 02.04.25 - 14:42

Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post

Som Dagen skrev om i forrige uke, viser en omfattende internasjonal undersøkelse at mange mennesker forlater religionen de ble oppdratt i. Undersøkelsen omfatter 36 land og er utført av velrenommerte Pew Research Center i Washington D. C. Tendensen til å gi sin barndoms tro på båten er særlig tydelig i Vesten.

De fleste som skifter trosretning, går over til «ingenting». Mange av disse vokste opp som kristne, ifølge tallene fra Pew. For eksempel sier 29 prosent av svenskene at de ble oppdratt som kristne, men nå kaller seg ateister, agnostikere eller «ikke noe spesielt».

En interessant problematisering av denne «reisen» ble formulert av forfatter Theo Hobson i britiske The Spectator. Han tar utgangspunkt i at 38 prosent av britene som ble oppdratt som kristne, nå sier at de ikke identifiserer seg med noen religion. 

«Ble disse menneskene faktisk oppdratt som kristne? Eller kastet de bare et blikk i denne retningen nå og da som barn», spør Hobson.

Han viser til evolusjonsbiologen Richard Dawkins som eksempel. Oxford-professoren er blitt ateismens fremste fanebærer etter årtusenskiftet. Men hvor dypt stakk egentlig gudstroen som Dawkins forteller at han vokste opp med? 

Hobson mener det er snakk om en «vag anglikanisme, blandet med imperiestolthet». Da denne virkelighetsforståelsen bleknet, kunne han stå fram som en heroisk forkjemper for fri tanke, vitenskap og rasjonalitet.

En bred kristendom er ikke det samme som en utydelig eller pluralistisk kristendom.

«Nyateismen» som Dawkins gjorde seg til ridder for tidlig på 2000-tallet, mistet piffen oppsiktsvekkende fort. Det var ikke underlig, drevet som den var av karikaturer og høyst begrenset innsikt i kristen tanketradisjon. 

Den kristne intellektuelle tradisjonen er mye rikere, dypere og sterkere enn de fleste er klar over. Dessverre gjelder det også mange kristne.

Nå kan det være flere tegn som tyder på at åpenheten for gudstro i Vesten igjen er blitt større. Foreløpig er det snakk om tendenser som ikke så lett lar seg fange opp statistisk. 

Men enten man står overfor mennesker som beveger seg bort fra kristendommen, eller mennesker som nærmer seg den, er ett spørsmål svært viktig. Er det faktisk kristendommen de tar stilling til?

Evangelikal kristendom er ikke klar for det kulturelle skiftet mot høyre, hevder den amerikanske konservative teologen Andrew T. Walker i World Magazine. Han mener evangeliske kristne står i fare for å misforstå eller misbruke anledningen når flere mennesker synes mer åpne for gudstro. 

Grunnen er at de har en for smal teologi. Særlig etterlyser han skapelsesteologi. Kristendommen handler selvsagt om hva det betyr å bli frelst, men den gir også en helhetlig forståelse på hvorfor mennesket er skapt og hva som er Guds tanke med verden og alle sider ved vårt liv i den.

I en verden preget av mangel på mening og retning, er det avgjørende at kristne forstår mer av hvor bredt troen på Gud lodder og hvor bredt den favner. Faktisk gjelder den alle sider ved livet. 

En bred kristendom er ikke det samme som en utydelig eller pluralistisk kristendom. Men det er en kristendom som tar inn over seg at Gud er alle tings skaper og Herre. Får man opp øynene for hva det betyr, er det ikke så lett å legge fra seg en kristen merkelapp med et skuldertrekk.

richard dawkins pew research center ateisme meninger leder kristendom evangelikal kristendom