Tilber
kristne og muslimer dypest sett samme gud?
| Debatt
SAMME
GUD: Tidligere pave Johannes Paul II var en av dem som møtte muslimene på denne
måten: «Deres Gud og vår er en og samme».Foto: Remy de la Mauviniere / Ap / NTB
Dagfinn StærkHalden
Publisert 15.03.25 - 18:00 Sist oppdatert 15.03.25 - 18:33
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Tilber kristne og muslimer dypest sett den samme
Gud/Allah fordi de begge stammer fra Abraham? Tidligere pave Johannes Paul II
var en av dem som møtte muslimene på denne måten: «Deres Gud og vår er en og
samme, og vi er brødre og søstre i Abrahams tro.» Men der mange i dag peker på
Abraham som stamfar til kristendom og islam (og jødedom), avviste tidligere
tiders kristne dette som en misoppfatning.
100 år etter Muhammeds død ble en munk fra klosteret
Beth Hale (i dagens Irak) spurt av en arabisk leder om ikke kristne og muslimer
hadde samme røtter. Nei, svarte munken. I det ytre er det likhetspunkter, men
muslimene har misforstått historien. For munken – og den kristne måten å lese
dette på – var Abraham og hans handlinger forbilder på Kristus. Omskjærelsen
pekte på dåpen, Abrahams offer av Isak pekte på Kristi død på korset.
Forsto ikke muslimene historiene om Abraham på en
slik måte, var det ikke grunnlag for å tale om en felles opphavsmann til deres
tro.
Muslimene ønsket tydeligvis å knytte seg til Abraham
og hans tro, men de kristne anså islam som en primitiv religion, nærmest på
barnestadiet. Muslimene manglet nemlig noe vesentlig, det Jesus kom med. Han er
oppfyllelsen av løftene til Abraham. Jesus er oppfyllelsen av profetiene som
både Abraham og de andre i Det gamle testamentet fikk.
Imam deltok under vigslinga av
Gylver: – Brot på første bod
For datidens kirke var det viktig at Abraham og alle
de gammeltestamentlige fortellingene skulle forstås kristologisk. Man
leste Bibelen bakover, det vil si at de forsto Det gamle testamentets skrifter
i lys av Kristus. I skriftet «Oppsummering av troens vei» sier forfatteren at
selv om kristne og muslimer til dels kan bruke de samme ordene, legger de ulik
mening i dem.
Når muslimene fremsa sin trosbekjennelse – Det er
ingen gud uten Allah – mente de kristne da at de bekjente seg til en Gud som
var annerledes enn Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Ordene kunne til dels
være like, men muslimene la noe annet i dem enn det de kristne gjorde.
Mitt studium av de kristnes reaksjoner på de første
muslimske århundrene («Ansikt til ansikt: Islam på kristen jord» – Efrem
forlag) har hjulpet meg til klarere å forstå hvor grensene mellom islam og
kristen går. Det virker som om dette er et tema med økende aktualitet for mange
i dagens kirker.
gud abraham islam meninger kristendom jesus