https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

 

 

Tausheten som talte – og tillot Guds hvisken

 

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=70654445-7bf5-577b-847f-a4f70acd79f3&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.84428&width=1200&height=675&x=1.0E-5&y=0.15572

 

 

 

BJØRKELANGEN: Hester fraktet båren til Sara Christiane Holmedahl Sandsmark fra Bjørkelangen skole, der hun var elev, til Bjørkelangen kirke, hvor hun ble begravet. Foto: Heiko Junge / NTB

 Det som hjalp meg i min gudskamp, var de troende som tidde. I den tausheten fikk Gud hviske i hjertet mitt – med ord som gir meg håp og trøst.

Debatt

Jostein H. Sandsmarketterlatt pappa, terapeut og forfatter av boken Vern alle med din sterke hånd

Publisert: 11.04.2024 14:47Sist oppdatert: 14:47

I 2014 ble min datter Sara (13 år) og hennes venninne Tiril (11 år) påkjørt og drept, i det media kalte Bjørkelangen-tragedien. Det sendte meg ut i en troskrise, rasende som jeg ble på Gud for at han ikke hadde passet på de to jentene våre.

Da var det en rekke kristne som må ha ment seg kallet til å snakke meg til rette. Brev og e-poster, telefoner og direkte samtaler ble det mange av. Jeg må tro det var velment, men det opplevdes grusomt – og helt imot sin hensikt. For hver kristen som mente å se en slags «mening» i jentenes død, flyktet jeg lenger bort fra Gud og det kristne fellesskapet. Smerten ved ikke å bli sett og forstått var uutholdelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Midt i denne kampen leste jeg en lederartikkel på dagen.no: «De mest ambisiøse teologiske påstandene kommer ikke så sjelden til kort når livet røyner på», skrev redaktør Tarjei Gilje – og du verden som jeg kjente meg igjen i det.

Som jeg skriver i min ferske bok Vern alle med din sterke hånd, var jeg knust av sinne mot Gud og av skyld for at jentene var døde. Da å bli møtt med «fromme» «forklaringer» på dødsfallene opplevdes som hån. Som hun som mente at unge kan måtte dø for å unngå mulige seinere frafall. Og han som belærte meg: «Gud sendte ikke sin Sønn for at vi skulle være uten problemer og motgang» – blind og døv for at barns død er noe helt annet enn «problemer» og «motgang»?

Noen plusset også på med å kalle meg «verdens verste far» for ikke å ha passet på Tiril og Sara.

Utenfor det kristne fellesskapet

«Når mennesker har det vondt, fører ikke logiske resonnementer dem ut av smerten», skriver Mpho og Desmond Tutu i boken Tilgivelse – og fortsetter: «Når vi har det vondt, trenger vi å bli sett og hørt. Vi ønsker å føle oss så trygge at vi kan si ifra når vi blir såret, vite at det er rom for å uttrykke de negative følelsene på ulike måter.»

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=42f8b587-a9e1-5b67-8320-66afcdb61c05&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

SKRIBENT: Jostein H. Sandsmark. Foto: Privat

I lederartikkelen, gjengitt i boken min, konkluderte Gilje: «Ingen mennesker skulle føle at de må søke utenfor det kristne fellesskapet for å finne arenaer hvor de kan sette ord på sin tvil og sine ærlige tanker.» Om det hadde vært så vel, kommenterer jeg i Vern alle med din sterke hånd. I stedet for å få hjelp av kristne ble jeg en gudløs som hadde mer enn nok med skyldfølelsen: Når Gud ikke passet på jentene, var det min pappaplikt å gjøre det – og jeg sviktet.

Hvorfor blir noen kristne så sinte og refsende i møte med andres gudskamp? Det har jeg grunnet mye på. Føler de seg sviktet av en av sine «egne»? Er de redde for at andre skal bli «smittet» av tvilen? En skrev til meg og var bekymret for «hvilket gudsbilde du, Sandsmark, gir det norske folk». Selv trodde jeg at Jesus-tro skulle gjøre at den troende viser medynk og omsorg, men det gjelder åpenbart ikke for alle.

Gir andre ubehag og usikkerhet?

Forfatter Vigdis Hjorth har skrevet at «de med store fysiske eller psykiske utfordringer gjør en stor jobb for at majoriteten ikke skal kjenne ubehag og usikkerhet i møte med dem. At det ofte er de som har det vanskeligst blant oss, som betaler prisen for majoritetens fred og fordragelighet, på verdensscenen og i familien», ifølge Hjort. Er det slik også i kristne sammenhenger? At en del troende blir usikre og finner det ubehagelig at andre gjør opprør mot Gud? Derfor refser de heller opprøreren i hans kamp?

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b881f134-00aa-5bfb-9e6c-36a7eadcf1b1&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.84428&width=1200&height=675&x=1.0E-5&y=0.08818

 

 

BLE PÅKJØRT: Blomster og lys er på stedet langs fylkesvei 125 i Bjørkelangen hvor de to jentene ble påkjørt og senere døde, da de var ute og red i en sulky. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Det kunne ha endt i mørke. I stedet ble jeg reddet – av dem som tålte meg. Av dem som ga meg en klem eller fire. Av kristne som våget å tie. De som ikke lot seg friste til å kritisere og belære. De som ikke hakket på et pappahjerte som alt var knust. Fordi de så og forsto smerten? Fordi de skjønte at det ikke var noe «fornuftig» å si? Fordi de ikke ante hvilke ord som kunne passe?

.

I den stillheten disse få kristne etterlot seg, fikk Gud litt etter litt hviske noe i hjertet mitt. Med Bibelens ord. Med sju bibelvers som lå latent i minnet mitt, og som Gud nå aktiverte. De bibelversene hektet seg litt etter litt sammen til en tankerekke som ga meg håp. Et bibelsk håp. Et håp jeg kan hvile i. Et håp som trøster.

MENINGER