Sterkt, springende og upresist om
Bonhoeffer
| Filmanmeldelse
Hollywoods
forsøk på å gjøre den tyske teologen Dietrich Bonhoeffers kamp mot nazistene
til et spenningsdrama er bare middels vellykket.
KONFLIKT: Teologen og pastoren Dietrich Bonhoeffer
valgte å kjempe imot nazistene og måtte betale en høy pris.Foto: SF Studios
Espen OttosenKommentator og journalist
Publisert 24.03.25 - 14:17 Sist oppdatert 24.03.25
- 14:37
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Pastor. Spion. Leiemorder.
Disse tre ordene står oppført på filmplakaten som brukes for å fortelle
om filmen Bonhoeffer.
Ordene sier oss litt om hva slags film Bonhoeffer er. Her er det
spenning og dramatikk fra krigens dager.
PLAKATEN: Slik markedsføres filmen om Bonhoeffer. Men i filmen bærer
han aldri våpen.Foto: SF Studios
Men de tre stikkordene røper også to viktige svakheter ved
filmen.
Den ene er at Bonhoeffer var langt unna å være en leiemorder. Nå er det
slett ikke noe nytt at en spillefilm justerer noen fakta for å få en sann
historie til å fungere godt på kinolerretet. Men i dette tilfellet er noen endringer for store og viktige.
Den andre er at andre stikkord ville sagt mer om hvem Bonhoeffer
virkelig var. Ja, han var pastor, men han var i større grad en akademisk teolog
og prestelærer. Og årsaken til hans enestående posisjon i dag er at han var
forfatter og ble henrettet.
Om filmen
Premiere i
Norge: 04.04.2025
Skuespillere:
Jonas Dassler, Phileas Heyblom, August Diehl
Sjanger: Drama
/ Thriller / Biografi
Regi: Todd
Komarnicki
Manus: Todd
Komarnicki
Aldersgrense :
12 år
Springende – men med nerve
Filmen starter med noen glimt fra Dietrich Bonhoeffers lykkelige
barndom i et velstående tysk hjem. Faren Karl var professor i psykiatri – og
befant seg på toppen av det tyske samfunnslivet. Han var ingen bevisst kristen,
noe filmen antyder, i motsetning til moren Paula.
Hele familiens verden rystes da storebroren Walter forlater hjemmet for
å bli soldat under 1. verdenskrig og så mister livet. Deretter hopper filmen
mellom mange ulike episoder i den tyske teologens liv.
Vi får med oss at Dietrich Bonhoeffer har to opphold (det var et langt
studieopphold og et kortere besøk) i USA. En scene viser oss at han er i
England.
Ellers befinner han seg ulike steder i Tyskland. Han leder en hemmelig
teologisk utdanning. Vi ser at han oppgir sin pasifisme og bidrar i en
sammensvergelse (men han var langt unna å bruke pistol) hvor målet er å ta
livet av Hitler.
Innimellom klippes hans siste dager inn i filmen. De er sterke og har
mye nerve. Som kjent ble Bonhoeffer hengt 9. april 1945 – bare få uker før
Tyskland kapitulerte.
HENRETTES: I to år satt Bonhoeffer fengsles før han henrettes få uker
før krigen er over.SF Studios
Hengende i lufta
Bonhoeffer gjorde svært mye forskjellig i løpet av sitt 39 år lange
liv. Slik sett er det forståelig at en film – selv om den er over to timer lang
– ikke får plass til alt det viktige.
Et større problem er at mye blir hengende i luften. Jeg misunner ikke
kinogjengere uten forhåndskunnskap.
Mange vil antakelig gå forvirret ut av kinoen og spørre: Hvor lenge var
Bonhoeffer egentlig arrestert? Når var han i USA? Hva i filmen skjedde før
krigen og hva skjedde underveis? Og hva slags «bekjennelseskirke» ledet han? Og
hvem var biskopen som var noenlunde positiv til Hitler før han skiftet
mening?
Svaret på det siste spørsmålet er Martin Niemöller, men det fremgår
ikke. Den plasserer dessuten biskopens berømte dikt om ikke å være taus når
nazistene går etter andre enn deg (som sosialister og fagforeninger) på en
talerstol i en kirke lenge før 1945, mens faktum er at strofene først ble
forfattet etter krigen.
NIEMÖLLER: Biskop Martin Niemöller dukker opp i filmen flere ganger,
men presenteres aldri.SF Studios
Kjent for «billig nåde»
Dietrich Bonhoeffer var en fascinerende og sammensatt skikkelse. I lys
av at han tok en teologisk doktorgrad som 21-åring er det som forventet at han
var noe akademisk i formen.
Han skrev dessuten mange bøker. Den mest kjente er «Etterfølgelse» hvor
vi også finner hans kritiske og kjente ord om «billig nåde».
Men filmen makter i liten grad å fortelle hva slags teolog og prest
Bonhoeffer var. Det er lett å forstå lys av at rammene for filmen er en
dramatisk spenningsfilm.
Samtidig er det godt å se at filmen slett ikke skjuler at troen var
viktig for Bonhoeffer. Han fremstilles – heldigvis – ikke først og fremst som
en motstander av Hitler, men som en prest som både tar troen på dypeste alvor
og gjerne vil formidle den videre.
Det dukker opp en del teologi, i korte glimt, i filmen. Men det er ikke
enkelt å få noe grep om hva som kjennetegnet Bonhoeffers teologi.
Et eksempel er påstanden, som også gjengis i filmen, om å utforme en
«religionsløs kristendom». Uttrykket fremstår paradoksalt – og var utvilsomt
tenkt slik. Så hva betyr det? Forskere er fortsatt uenige og filmen gjør
egentlig ikke noe forsøk på å svare.
Egentlig temmelig liberal
Å plassere Bonhoeffer teologisk er uansett krevende. Langt på vei sto
han for en liberal og moderne tysk protestantisme. Han avviste at Bibelen var ufeilbarlig og at noen ville
gå fortapt. Hans studieopphold i USA var knyttet til et Union
Theological Seminary i New York som var svært liberalt.
Samtidig var nok Bonhoeffer mer konservativ enn mye tysk teologi i
første halvdel av 1900-tallet. Og kanskje viktigst: Han var opprørt over
prester og teologer som ikke gjorde motstand mot det nazistiske tankegodset.
Mens Bonhoeffer var i USA ble han introdusert for en afroamerikansk
kirke – Abyssinian Baptist Church i Harlem – som han ble dypt fascinert av. Det
er da også noe filmen får tydelig fram.
Den viser også Bonhoeffers møte med den amerikanske rasismen, og hans
begeistring for både jazz og gospel. Men at han noen gang spilte piano på en
jazzklubb er usannsynlig.
I USA: Bonhoeffer hadde flere opphold i USA og fascineres av stemningen
i en svart baptistkirke.SF Studios
Til inntekt for kristennasjonalisme?
I vår tid prøver mange å ta Bonhoeffer til inntekt for seg selv. Mest
kjent er kanskje Eric Metaxas som i 2010 utga en omfattende biografi om
Bonhoeffer – som også er kommet på norsk.
I fjor brukte han Bonhoeffers frase «religionsløs kristendom» som
tittel på en ny bok og hevdet at den som skal følge etter Bonhoeffer i vår tid
må støtte Trump. Han har også på sosiale medier kalt Biden for «vår tids Hitler».
Er det fordummende å kalle
Trump fascist?
Dette er en av årsakene til at 80 etterkommere av Bonhoeffers søsken, rett i forkant av
at filmen hadde premiere i USA i fjor høst, rykket ut med en uttalelse.
Der tok de skarp avstand fra alle forsøk på å ta Bonhoeffer til inntekt for
høyreorientert kristennasjonalisme.
Troens store betydning
Mitt inntrykk er at filmens forfatter, regissør og produsent, Todd
Komarnicki, først og fremst har prøvd å gjøre Bonhoeffer til en film om sann og
kompromissløs kristen tro.
Komarnicki har selv et sterkt vitnesbyrd om sin vei til
tro. Han har uttalt at han ikke ønsker at
filmen ikke er et forsvar for en høyrenasjonalistisk agenda.
«Det kristne skal gjøre er å se etter enker og foreldreløse og tjene de
fattige. Vi ser ikke så mye av det fra ytre høyre», har han sagt.
Han har også uttrykt seg kritisk til at filmen markedsføres av et bilde
av Bonhoeffer med en pistol – og altså stikkordet «leiemorder».
For Komarnickis ønske har vært å fortelle om Bonhoeffers kjærlighet til
Gud. Det er en intensjon som bør applauderes. Og selv om filmen gir mange
sterke glimt av troens betydning for Bonhoeffer, har den dessverre også en del
mangler.
kultur dietrich bonhoeffer film nazisme kristendom teologi
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
0 kommentarer