Står Ungdom
i Oppdrag for erstatningsteologi?
ÅPENBARINGEN:
Er ikke kapittel 20 en kronologisk profeti? Torgeir Tønnesen stiller spørsmål
til Ungdom i Oppdrags Terje T. Konradsen (bildet t.h.). Foto: Odd Mehus /
Privat
Ungdom
i Oppdrag-leder mener at Johannes åpenbaring er symbolsk – ikke fremtidige
profetier.
Debatt
Torgeir
TønnesenNesttun
Publisert: 22.04.2024 13:46Sist
oppdatert: 13:46
«Slik
jeg ser det, handler boken primært om åndelige realiteter i en usynlig verden,
ikke om historiske hendelser i framtiden» (sitat).
For noen dager siden presenterte profilert leder i
Ungdom i Oppdrag, Terje T. Konradsen, denne uttalelsen i avisen
Dagen.
At
selveste Ungdom i Oppdrags representant fornekter profetiene i Bibelen, tar
endetidsdebatten til nye forvirrende høyder. Konradsen sier at Johannes
åpenbaring er «åndelige realiteter i en usynlig verden». Altså ikke noe i boken
som angår oss på denne jorden, slik jeg forstår ham.
Artikkelen fortsetter under
annonsen.
Dette
argumentet mangler logikk. Skriver Johannes om ting som skal skje et «annet
sted» i universet eller i himmelen?
La oss begynne bakfra i Johannes åpenbaring:
«Og jeg så en ny himmel og en
ny jord; for den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er
ikke mere. Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned av himmelen
fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom (Åp 21,1–2).
Er
denne siste jord (nye jord) og det nye Jerusalem symbolsk? Peter lærer at denne
jorden skal brenne opp i ild etter siste Gog-krig ved slutten av tusenårsriket.
Bibelen avsluttes med beskrivelsen av den nye jord i kap. 22:
«Og
jeg så en engel stige ned fra himmelen, som hadde nøkkelen til avgrunnen og en
stor lenke i sin hånd. Og han grep dragen, den gamle slange, som er djevelen og
Satan, og bandt ham for tusen år» (Åp 22,1–2). Har dette skjedd?
Her
ser vi to begivenheter: 1) fengslingen av satan i 1000 år og 2) Tusenårsriket,
det messianske riket og fredstilstanden som er beskrevet i Jes. 11: «Ingen skal
gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg; for jorden er
full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn. På den tid skal
hedningfolkene søke til Isais rotskudd, som står som et banner for folkeslag,
og hans bolig skal være herlighet.»
Er
dette symbolsk? Vel, dersom ikke Bibelen beskriver ulike dispensasjoner
(fremtidige verdener, husholdninger), da blir hele Bibelen en grøtete allegori,
en myte som i beste fall blir et eventyr.
«Salig
og hellig er den som har del i den første oppstandelse; over dem har den annen
død ikke makt, men de skal være Guds og Kristi prester og regjere med ham i
tusen år» (Åp 20,6).
Oppstandelsen
fra de døde, er det symbolsk? Nei, Bibelen sier troende skal regjere med
Kristus som prester i tusen år. Prestebegrepet blir utvidet: Troende jøder og
kristne blir regenter, konger på jorden med Kristus, som skal ha sitt hovedsete
i Jerusalem. Vi skal sitte til bords med Abraham, Isak og Jakob.
Jeg
må spørre: Representerer Ungdom i Oppdrag erstatningsteologi? Tror dere ikke på
løftene til Abraham og Jakob om det gudgitte landløftet til Israel?
.
«Og
når de tusen år er til ende, skal Satan løses av sitt fengsel» (Åp 20,7).
Har dette skjedd? Satan, engang engel skapt engang
av Gud, herjet i Edens hage, forførte jorden, krigen mot Israel – når ble han
fengslet? Når slapp han ut av fengselet? Det kan ikke være på Golgata, da hadde
Satan ikke virket de siste 2000 år. Men profetien er klar: Satan
skal fengsles og oppbevares i Abyssen like etter slaget ved Harmageddon, før
tusenårsriket begynner:
«For
at han (Satan) ikke lenger skulle forføre folkene, inntil de tusen år var til
ende» (Åp 20,3).
Etter
at verden har hatt fred og ro i nesten tusen år, klarer Satan, etter å ha
sluppet ut av avgrunnen (fengselet) å forføre folkemassene, slik han gjorde på
Noahs tid. Satan slippes ut ved slutten av tusenårsriket, for at de mennesker
som vokste opp under denne fredsperioden skal fristes/prøves av Satan. Gud gjør
ikke forskjell – alle må fristes av Satan, uansett tidsalder.
Millioner
av mennesker lar seg forføre. Vi ser i samme vers et nytt stort militært anslag
mot Jerusalem. Mennesker produserer våpen igjen, en ny opprustning til
Gog-krigen.
«Og
når de tusen år er til ende, skal Satan løses av sitt fengsel. Og han skal gå
ut for å forføre de folk som bor ved jordens fire hjørner, Gog og Magog, for å
samle dem til strid, og deres tall er som havets sand. Og de drog opp over den
vide jord og kringsatte de helliges leir og den elskede stad. Og ild falt ned
fra himmelen og fortærte dem» (Åp 20,7–9).
Jeg
må spørre Konradsen: Er kapittel 20 vanskelig å tolke? Er ikke kapittel 20 en
kronologisk profeti? Jeg finner ingenting uklart i kapittel 20, som ikke finnes
hos GTs profeter.
Jesaja-boken
har mange kapitler som omhandler den sjuårige trengselen, Jesu andre gjenkomst
og opprettelsen av tusenårsriket.
Bibelen advarer
oss mot et stort frafall i endetiden
(Bortrykkelsen
finner du ikke i profetene, siden profetene ikke profeterte om kirken. De
profeterte om Messias 1. og 2. komme, og om Israels gjenopprettelse, men ikke
om kirkens tidshusholdning, nådens tidsalder. Nåden ble åpenbart for Paulus og
apostlene, et godt stykke ut i apostelgjerningene.)
Et
siste bevis på kronologien:
«Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i
sjøen med ild og svovel, hvor dyret og den falske profet var, og de skal pines
dag og natt i all evighet. Og jeg så en stor hvit trone, og ham som satt på
den; og for hans åsyn vek jorden og himmelen bort, og det ble ikke
funnet sted for dem.
Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i
sjøen med ild og svovel, hvor dyret og den falske profet var, og de skal pines
dag og natt i all evighet. Og jeg så en stor hvit trone, og ham
som satt på den; og for hans åsyn vek jorden og himmelen bort, og det ble ikke
funnet sted for dem» (Åp 20,10–11).
Dommen
over djevelen og ildsjøen, er det symbolikk? Vi ser også at antikrist og den
falske profet allerede befant seg i ildsjøen. Dyret og den falske profet er de
eneste mennesker som ikke kommer til doms for den store hvite trone.
Er
det symbolikk, at antikrist kommer, slik Daniel over flere kapitler skriver? Er
det symbolikk at Israel skal få sitt rike? Er det tegn i tiden, som tyder på at
en forvirret verden søker en leder for seg?
Historisk regnefeil om endetiden