Sekularisering av både seg selv og Skriften
OPINIONSDANNERE: Teologene Åste Dokka og Ingunn
Aadland får i innlegget motbør, blant annet for å drive teologisk
selvsekularisering.Foto: Herman Frantzen
Bernt T. Oftestadprofessor emeritus, MF
Publisert 01.04.25 - 05:00 Sist oppdatert 01.04.25
- 10:25
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Åste Dokkas bok, «Litt kristen», har vakt betydelig oppmerksomhet – og
skarpe kritiske motforestillinger. Hvorfor er hun opptatt av de som er
«litt kristne»? Bakgrunnen må være den voldsomme sekularisering som har
fått et stadig kraftigere gjennomslag i vårt samfunn.
Hvorfor er hun opptatt av de som er «litt kristne»?
Den har rammet også Kristen-Norge og ikke minst Den norske kirke som
folkekirke. Bevisst avvisning av kristendom og kirke har fått større
bredde og tyngde i folket. Norge er ikke alene om en slik utvikling.
Blant folkekirkens medlemmer er det mange uten tro. Omkring den aktive
kjernen i menighetene er det mange som identifiseres seg med kirke og
kristendom, men uten den klare troens bekjennelse. De er marginale. Men på
sin måte er de knyttet til og identifiserer seg med det kristne som kilden
til livsverdier. De er med andre ord «litt kristne». Hvordan skal
vi forholde oss til deres «kristendom»?
Litt kristen: teologi på
vidvanke
Denne utfordring har Dokka tatt opp. Hennes svar kan vel
formuleres omtrent slik: Trenger man å tro på Gud for å bruke den kristne arven
i sin eksistensielle søken? Nei. For uansett hva vi tror på, kan
bibelfortellinger speile eksistensen vår, begravelser være til trøst og
gudstjenester fungere terapeutisk.
Slik argumenterer hun for at det er mulig å være nettopp «litt
kristen».
Som kommentator i Vårt Land er Dokka knyttet til en viktig
opinionsdanner – religiøst, teologisk og kirkepolitisk. I avisen finnes
bidrag som belyser hennes tenkesett. Interessen for dem som er «litt
kristne» inngår i avisens formidlingsstrategi overfor den
kirkelige offentlighet.
Under rubrikken Min tro intervjues ulike mennesker – ofte
kjendiser – om sin tro. De kan ha ulike ideologiske adresser. Det
journalistiske poeng er å gi en «erfaringsbasert» dokumentasjon av at
kristentro kan være så mangt. Å markere skarpe grenser og klare teologiske
bestemmelser hører ikke hjemme her. Vag gudstro er også en tro.
Vårt Land vil også berette om personer eller grupper som har brutt
opp fra og forlatt det tradisjonelle kristne syn for eksempel på kjønn og
samliv, og slik marginalisert seg i forhold til mye av det etablerte
kirkelivet.
Avisens anliggende er: Det kirkelige fellesskapet bør være så åpent at
de som søker det, kan inkluderes. Nær sagt uansett. Men hvordan?
Er kristen tro oppskriften på
livskvalitet?
En av avisens faste bibelutleggere, Ingunn Aadland, viser på en enkel
måte metoden. Bibelen er det gitte utgangspunkt: «Sjølvsagt kan vi leite i
Bibelen etter gode rammer for samfunn og samliv.» Og «bibelske sanningar»
kan gi trygghet. Men tryggheten kan være «falsk». For Bibelen er
flertydig, og nettopp de «sannheter» vi fant trygge, oppgis og endres.
Teolog svarar Dagen:
Autoritære stemmer kan vere ein falsk tryggleik
Aadland bruker denne usikkerheten autoritetskritisk: «Det er vanskeleg
å overhøyre (...) gjentakingane i media og frå religiøse autoritetar. Og
nokre gonger får mas og roping gjennomslag, så vi bør vere mistenksame»
(«Kva er sanning? VL 25.03). Det betyr at Bibelen oppgis som historisk
gitt autoritativ tekst. Kirkelig autoritet kan ikke redde den.
Og Aadland slutter seg til en avgjørende forutsetning for
sekularisering: «Avtrylling» av tanken om objektive og blivende
metafysiske eller religiøse sannheter (Max Weber). Men Aadland legger ikke
Bibelen til side. Den har ingen gitt autoritet, men som tekstsamling har den
verdi.
Ingunn Aadland er førsteamanuensis ved MF Vitenskapelig Høyskole.Gunnar
Baekkevold
Og som det kan den utlegges. Aadlands hermeneutikk består i å lete
fram de som lider, bl.a. under trykket fra «dei såkalla bibelske sanningane».
Slike som holdes fram i «Felleskristen erklæring om ´kjønn
og seksualitetsmangfold´».
Ifølge Aadland er det ikke teologiens hovedoppgave å hamre inn de
Bibelske sannheter, men å lese tekstene og finne fram til «noko meiningsfullt
som kan erfarast som godt.» Teologien skal ha en terapeutisk
funksjon.
Det betyr å finne fram til og utlegge de bibeltekster som gir en
«god erfaring». Men lidelse kan være så mangt. For Karl Marx
led arbeiderklassen, fordi den var fremmedgjorte under kapitalismen.
Horisonten i dag er fremfor alt den seksuelle revolusjon: De som
hindres av moralske fordommer/bibelske sannheter i å leve ut sin egen
seksualitet, de lider. For Aadland bør skriftutleggelsen være frigjørende
fra gitte sannheter, da kan den også virke terapeutisk.
Sekulariseringen har dekonstruert Skriften som kunnskapskilde. Den er
ikke bare lite troverdig, men forutsetter en virkelighet som ikke er
kompatibel med vitenskapelig erkjennelse og rasjonalitet. Den kan ikke
være autoritet for noe som helst.
Aadland forsøker å redde Skriften ved hente fram tekster som kan
være relevante for samtidsmenneskets terapeutiske behov. Dermed snur hun
teologien på hodet.
Aadland forsøker å redde Skriften ved hente fram tekster som kan
være relevante for samtidsmenneskets terapeutiske behov.
Bibelske tekster blir gyldige for oss fordi de understøtter
menneskets søken etter lykke – i dag fremfor alt seksuell lykke. Slik
blir bibelteksten et menneskelig ord, og teologien blir antropologi.
Menneskets lykke- og meningsbehov er historisk og kulturelt betinget.
Det er under endring. Om teologien skal være relevant, må den være
pragmatisk og svare på eller være koherent med de behov som gjelder for
menneskene i tiden. Det er kravet for Aadland og likesinnede.
Det som her skjer, er en teologisk selvsekularisering.
meninger den norske kirke debatt vårt land åste dokka teologi sekularisering
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
4 kommentarer27 pålogget
Alle kommentarer må skrives med ditt fulle navn. Vi vil moderere
kommentarfeltet aktivt for å se etter brudd på våre retningslinjer.
Les debattreglene våre for kommentarfeltet
her.
For trangt i
kommentarfeltet? Send leserinnlegg til debatt@dagen.no
Top
L
Lillian Haug
Det er ikke så vanskelig å gjennomskue den tidsånden som utspiller seg
i kulissene her. Det er den kristne moralen som er under angrep. Ikke rart
neste generasjon er i ferd med å miste fotfeste. Hvem vil vel holde fast i et
håp, som ikke er ekte?
Enten så tror vi at Gud er sannhet, og til å stole på, eller så tror vi
det ikke.
0
Reply
H
Henning Simonsen
Teologisk selvsekularisering - I et feminisert samfunn, må vi ha
oppmerksomhet på kjønnsrelaterte “tilbøyeligheter”. Kvinnens gudgitte
selvoppofrende egenskap er omsorg, for nærmest sitt spedbarn. Når kvinner gis
leder- eller teologisk autoritet kan kvinnens urinstinkt slå gjennom når
pervertert, omsorgsgenet trumfer teologien. Her at menneskers høyeste nytte tolkes
til aksept og bekreftelse, heller enn sann tilfredsstillelse og frelse. Derfor
er det kjent sannhet at voksne barn trenger en far, for generelt å mer bli
konfrontert med konsekvensene av egne valg og opprør, heller enn “omsorg” og
“nåde” for rett, og voksentrening. Derfor ikke kvinner vanligvis egner seg som
militære heller, mindre testosteron.
Maskuline tilbøyeligheter eksisterer også, når egoet kan bli større enn
Gudsfrykten, slik Bibelen er full av eksempler på. I dagens kristen Norge er
Hegertun og Tor Eiken eksempler. Man tenker seg smartere enn Gud selv og setter
Guds ord til side til fordel for egen teologi og verdensbilde. Relativisering
av Bibelen som sekularisering er en fordekt nedgradering av Bibelens autoritet
til fordel for akademisk, “intelligent” og rasjonell tolkning relatert til egne
og andres opplevelser og behov. Dette er egentlig et klassisk egosentrisk
menneskeopphøyd verdensbilde. Man er egentlig forført eller med overlegg vil ta
æren selv. Som skrevet her er teologisk konsekvens at Bibelens autoritet kan
undergraves etter den enkeltes preferanse, heller enn at man i holdning
underordner seg (kan selvfølgelig stille spørsmål), som uttrykk for Gudsfrykt,
stolthet i kort. Igjen står 0 Bibelske absolutter, og flere blir forledet fra sann
omvendelse.
8
Reply
John-Olav Hoddevik
3 timer
siden(Edited)
Dette var veldig godt oppsummert.
Det er vanskelig å forstå at at nokon kan tenke at meg og mitt
følelsesliv er det beste verktøyet for å vurdere kva som er sant i bibelen.
5
Reply
K
Kjetil Mæhle
Takk til Oftestad for nok en god kommentar! Her blir Vårt Land avkledd
den agenda som gjennomsyrer avisen. “Det kirkelige fellesskapet bør være så
åpent at de som søker det, kan inkluderes. Nær sagt uansett.” Nå kalles
det nok ikke agenda i redaksjonen men det brukes nok det mer korrekte ordet
strategi. Vårt Land er gjennomsyret av libaral teologi og inkludering. På
bekostning av bibelens autoritet. Det må jo gå galt!
1
Reply