https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Religious affiliation: Christian. Risk level: Danger to life

 

Use translator in the browser.

 

Religiøs tilhørighet: Kristen. Risikonivå: Livsfare

 

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=e6e7caaa-aca2-579e-ae88-7d44abc80e5e&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

 

KINA: Patrick Fung er programansvarlig for Lausanne-kongressen og tidligere toppleder i organisasjonen OMF, det som tidligere het China Inland Mission. Foto: Tarjei Gilje

Kommentar

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=84420c31-817f-5717-9cdd-303ea5203834&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Tarjei Giljeredaktør i Dagentarjei@dagen.no

Publisert: 25.09.2024 15:25Sist oppdatert: 15:25

Onsdagen ble en uvanlig sterk dag på den fjerde Lausanne-konferansen her i Sør-Korea. Fra morgen til kveld har forfulgte kristnes situasjon vært i oppmerksomhetens sentrum. I formiddag satte Patrick Fung fra Hong Kong tonen.

Han fortalte om kinesisk misjonshistorie. Visst finnes det noen kjente navn på listen. Men det er de absolutte unntakene. Dette er ikke en arena for influensere, eller andre som helst vil iscenesette seg selv. I hvert fall risikerer man at karrieren blir kortvarig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De fleste misjonærene som bidro til utbredelsen av evangeliet er ukjente. Fung beskrev dette med et utsagn som fungerer best på engelsk: They lived to be forgotten so that Christ would be remembered. Det er sterke ord.

De ble glemt, men Kristus blir husket. Slik synliggjør misjonærene, og i særdeleshet martyrene, de navnløses kraft.

 

CHINA: Patrick Fung is program manager for the Lausanne Congress and former senior leader of the organization OMF, formerly known as the China Inland Mission. Photo: Tarjei Gilje

Comment

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=84420c31-817f-5717-9cdd-303ea5203834&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Tarjei Giljeeditor in Dagentarjei@dagen.no

Published: 25/09/2024 15:25Last updated: 15:25

Wednesday was an unusually strong day at the fourth Lausanne conference here in South Korea. From morning to night, the plight of persecuted Christians has been in the center of attention. This morning Patrick Fung from Hong Kong set the tone.

He told about Chinese missionary history. There are certainly some familiar names on the list. But those are the absolute exceptions. This is not an arena for influencers, or others who would prefer to stage themselves. In any case, there is a risk that the career will be short-lived.

Most of the missionaries who contributed to the spread of the gospel are unknown. Fung described this with a statement that works best in English: They lived to be forgotten so that Christ would be remembered. Those are strong words.

They were forgotten, but Christ is remembered. This is how the missionaries, and in particular the martyrs, make visible the power of the nameless.

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=96b574ff-1994-5688-9839-f950650fd5a4&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

 

BØNN: Etter talene gikk deltakerne sammen i bønn for forfulgte kristne. Foto: Tarjei Gilje

Det var ikke karismatiske ledere eller glimrende strategier som førte til kirkens utbredelse i den første kristne tiden. Sånn er det kanskje ikke nå heller, selv om det iblant kan virke sånn.

I stedet får flere møte Jesus gjennom mennesker som oppfyller mottoet for årets Lausanne-kongress: La kirken proklamere og vise frem Kristus sammen.

Derfor gjorde det inntrykk å høre en kinesisk leder, antakelig på min alder, stå på scenen i dag og fortelle om virkningen av at 200 kinesiske ledere ikke fikk lov av myndighetene til å dra på den forrige Lausanne-kongressen i 2010.

 

PRAYER: After the speeches, the participants joined together in prayer for persecuted Christians. Photo: Tarjei Gilje

It was not charismatic leaders or brilliant strategies that led to the spread of the church in the early Christian era. It may not be like that now either, although it can sometimes seem that way.

Instead, more people get to meet Jesus through people who fulfill the motto of this year's Lausanne Congress: Let the church proclaim and show Christ together.

That is why it made an impression to hear a Chinese leader, probably my age, stand on stage today and talk about the impact of 200 Chinese leaders not being allowed by the authorities to go to the previous Lausanne Congress in 2010

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=6f941e1d-8954-5308-b723-1f94cc2afa05&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

FORFØLGELSE: På scenen stod 50 mennesker med hvite ark hvor navnet på de landene i verden hvor kristne blir utsatt for mest forfølgelse var skrevet opp. Foto: Tarjei Gilje

Til tross for reiseforbudet og den medfølgende skuffelsen hadde forberedelsene knyttet sentrale ledere sammen, og ført til etablering av bevegelsen Mission China Movement. I år, fortalte han gledesstrålende, er mer enn 100 kinesiske delegater på plass i Seoul.

Vi fikk streng beskjed om å ikke å ta bilder eller video av pastoren. Så jeg kan ikke vise frem hvordan han ser ut. Men han uttrykte et frimodig håp. Et håp om at neste gang Lausanne-bevegelsen møtes til kongress, kan det skje i Kina. Det er til å få frysninger på ryggen av.

Like etterpå fikk vi høre to vitnesbyrd fra kristne ledere i Iran. Her var det lov å ta bilder. En av dem, pastor Farshod Fathi, fortalte at han hadde blitt fengslet på grunn av sin tro, bare noen uker etter at han kom hjem fra kongressen i Cape Town i 2010. Der ble

han sittende i fem år, eller 1.820 dager. Regimet, fortalte han, drepte flere av de sentrale pastorene.

PERSECUTION: On the stage stood 50 people with white sheets on which the names of the countries in the world where Christians are most persecuted were written. Photo: Tarjei Gilje

Despite the travel ban and the accompanying disappointment, the preparations had tied key leaders together, and led to the establishment of the Mission China Movement. This year, he beamed with joy, more than 100 Chinese delegates are in place in Seoul.

We were strictly told not to take pictures or video of the pastor. So I can't show off what he looks like. But he expressed a bold hope. It is hoped that the next time the Lausanne movement meets for a congress, it can happen in China. It's chilling.

Shortly afterwards, we heard two testimonies from Christian leaders in Iran. It was allowed to take pictures here. One of them, Reverend Farshod Fathi, said that he had been imprisoned for his faith, just a few weeks after he returned home from the congress in Cape Town in 2010. He stayed there for five years, or 1,820 days. The regime, he said, killed several of the central pastors.

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=006a8a4a-980e-515a-9510-8a7e31588a5c&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

IRAN: Kort tid etter forrige Lausanne-kongress ble Farshod Fathi fenglset for sin tro. Han ble sittende inne i fem år. Nå bor han i et tryggere land. Foto: Tarjei Gilje

Men Fathi understreket også at lidelse og forfølgelse ikke er slutten på historien. I dag, sa han, finnes det minst en million kristne med muslimsk bakgrunn i Iran. Og så la han til: «den sterkeste manifestasjonen av kjærlighet er lidelse.» Det er et dypt kristent utsagn.

Han uttrykte et håp om at neste gang Lausanne-bevegelsen møtes til kongress, kan det skje i Kina.

Derfor er det så tankevekkende å lese det som står skrevet til slutt i kapitlet om Asia i «The State of the Great Commission»: «Kristne må huske at det ikke finnes muligheter uten motstand, ingen seier uten årvåkenhet, ingen vinning uten krigføring. Vårt gudommelige kall er å leve, elske og arbeide for Herren inntil han kommer. Så evangeliets frø med tårer, og høste med glede.»

Rundt de ulike småbordene i kongressalen sitter mennesker med mange slags erfaringer. En av de norske deltakerne fortalte tidligere i dag at på bordet hans sitter det en afrikaner som har opplevd at flere av medarbeiderne hans har blitt drept på grunn av sin tro. Selv viste han frem et arr like ved håndleddet, hvor noen skal ha prøvd å kutte av ham hånden.

Vi bekjenner den kristne troen sammen, og synger de samme sangene. Men jeg lurer på hva vi i Vesten egentlig vet om det å leve som en kristen.

Det er virkelig ingen grunn til å romantisere forfølgelse. Også de sterke vitnesbyrdene om Guds inngripen inneholder elementer av sorg, traumer og vedvarende frykt.

Men i Vesten er likegyldigheten mer påtakelig enn livsfaren. Likegyldigheten kan sluke troens surstoff. Derfor er det så viktig at vi får høre historier som dem kongressdeltakerne fikk høre i dag.

En kirke som ikke møter motstand fra dem som vil være herre i eget liv, trenger prekært å høre vitnesbyrdene fra den forfulgte kirke.

 

IRAN: Shortly after the previous Lausanne Congress, Farshod Fathi was imprisoned for his faith. He stayed inside for five years. Now he lives in a safer country. Photo: Tarjei Gilje

But Fathi also emphasized that suffering and persecution are not the end of the story. Today, he said, there are at least one million Christians of Muslim background in Iran. And then he added: "the strongest manifestation of love is suffering." It is a deeply Christian statement.

He expressed the hope that the next time the Lausanne Movement meets for a congress, it could be in China.

That is why it is so thought-provoking to read what is written at the end of the chapter on Asia in "The State of the Great Commission": "Christians must remember that there is no opportunity without resistance, no victory without vigilance, no gain without warfare. Our divine calling is to live, love and work for the Lord until he comes. Sow the seeds of the gospel with tears, and reap with joy."

People with many different experiences sit around the various small tables in the congress hall. One of the Norwegian participants said earlier today that there is an African sitting at his table who has experienced that several of his colleagues have been killed because of their faith. He himself showed a scar close to the wrist, where someone allegedly tried to cut off his hand.

We profess the Christian faith together and sing the same songs. But I wonder what we in the West really know about living as a Christian.

There really is no reason to romanticize persecution. The strong testimonies of God's intervention also contain elements of grief, trauma and persistent fear.

But in the West, the indifference is more palpable than the danger to life. Indifference can swallow the oxygen of faith. That is why it is so important that we hear stories like the ones the congress participants heard today.

A church that does not face opposition from those who want to be masters in their own lives, desperately needs to hear the testimonies of the persecuted church.

 

Meninger

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 Burnt Bible always stays in Babu's luggage

Brent bibel blir bestandig med i Babus bagasje

Journalisten og historikeren Babu Verghese bruker

livet på å formidle hva som rammer medtroende i India.

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=f569fbe4-222c-5ada-9c9f-9964a5a0a2f7&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

VITNESBYRD: I en nedbrent kirke fant Babu Verghese denne bibelen som han viste fram for Lausanne-forsamlingen. 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=506aab2e-80f0-584f-a1a5-cff450e0a748&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Tore Hjalmar Sæviktore@dagen.no

Publisert: 26.09.2024 08:26Sist oppdatert: 22:58

Under Lausanne-kongressen i Sør-Korea snakket inderen til kirkeledere fra hele verden, om forfølgelse av kristne.

 Jeg ønsker å dele med dere, selv om det skjer med dyp smerte, utfordringen med forfølgelse vi kristne i India står overfor i dag. Jeg vil også dele hvordan forfølgelsen blåser liv i evangeliets flamme, sa Verghese til de 5.000 deltakerne på misjonskongressen.

Flere hundre kirker påtent

Med seg på talerstolen hadde han en bibel som han hadde plukket opp i en kirke som ble rammet av massive kirkeangrep i delstaten Manipur, 3. til 4. mai i fjor.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=cacc7cda-987d-5013-be58-87cb055f9208&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

SAMMENSTØT: Konflikt mellom folkegrupper i den etniske delstaten Manipur har gått ut over både hjem og skoler. Bildet viser ødeleggelser fra juni 2023. FOTO: Altaf Qadri / AP /NTB 

Flere hundre kirker ble påtent. I internasjonale rapporter varierer antallet mellom rundt 250 til over 400.

– Det er et levende vitnesbyrd, sier Verghese til Dagen om bibelen han har i reisevesken sin.

Arv etter Tomas Ifølge tradisjonen kom det kristne budskapet til India allerede med apostelen Tomas, som ble martyr der. Fortsatt minnes inderne 3. juli som St. Tomas-dagen.– Men nå går indiske kristne gjennom den verste forfølgelsen i sin historie. Trosfriheten er under angrep, sier Verghese.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=08abc385-934e-50d1-8575-ee0c2672b9cb&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

KALL: Babu Verghese har bakgrunn som journalist i den sekulære pressen, men har de siste årene konsentrert seg om forfølgelsen av kristne. 

Han viser til lovene mot konvertering, men også til jevnlige angrep på kristne.

Protesterer fånyttes

United Christian Forum, All India Catholic Union, Persecution Relief, Evangelical Fellowship of India og All India Christian Council er blant gruppene som har rapportert til myndighetene.

De mener det dreier seg om brudd på både universelle og grunnlovsfestede rettigheter.

 Men til ingen nytte, konstaterer Verghese.

Rørt av foreldreløs jente

Situasjonen i delstaten Manipur har gjort sterkt inntrykk på Verghese. Han tørker tårer når han forteller om en jente på seks år han møtte i en flyktningleir. Hun fortalte at hun manglet foreldre, hus, mat og skole.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=cda8c7c8-db67-509e-946a-21c1680db520&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

INNTRYKK: Babu Verghese merker at den brente bibelen gjør inntrykk på mennesker som ser den. 

Rundt 67.000 mennesker er blitt fordrevet fra hjemmene sine etter angrepene i fjor, meldte religionunplugged.com tidligere i år.

Verghese forklarer situasjonen henger sammen med konflikter mellom folkegruppene meitei og kiku-zo. Økonomiske, politiske og religiøse årsaker ligger bak.

Krig mot Bibelen

Gjennom årene har han skrevet en rekke bøker om hva den kristne tro har betydd for utviklingen av India, ikke minst gjennom bibeloversettelse. Derfor synes han det er ekstra trist at kristendommen blir gjort til en fiende.

– Vi i India står overfor en krig mot Bibelen, en krig mot Bibelens folk, en krig mot bibelsk tro.

Guddommelig mot

Han mener kristne står overfor tre typer angrep i dagens India: Fysiske, intellektuelle og økonomiske.

– Men i alt dette er vår respons positiv. Når vi blir fysisk truet, vil vi ikke gjengjelde, men fortsette å be for dem og vitne om Herren,

·         .

Han forteller at tusenvis av evangelister deler evangeliet med søkende mennesker, og at nye troende blir med i husgrupper.

– Den forfulgte kirken vokser dag for dag, og de ferske historiene er fortellinger om guddommelig mot og forpliktelse.

 

 

 

 

Kristen Mediaallianse Drift AS


Myrdet av islamister for å ha ledet muslimer til Jesus

·        

Illustrasjonsfoto fra Calvary Temple Worship Center - fellesskapet den myrdede evangelisten tilhørte i Mbale, øst i Uganda.
 Foto: Calvary Temple Worship Center/Facebook.

Illustrasjonsfoto fra Calvary Temple Worship Center - fellesskapet den myrdede evangelisten tilhørte i Mbale, øst i Uganda. Foto: Calvary Temple Worship Center/Facebook.

– Vi har advart dere mot å konvertere våre muslimske brødre og søstre til kristendommen, men dere tok ikke hensyn til vår advarsel. Det har kostet deg livet, skrev islamistene som myrdet den hengivne evangelisten på en lapp festet til den døde kroppen hans.

 

Publisert: 

Ugandas grunnlov sikrer landets borgere religionsfrihet, også den muslimske minoriteten på 12 prosent. Men islamister i landet vil det annerledes.

8. mars ble den hengivne kristne evangelisten Kiisa Masolo myrdet av islamister fordi han forkynte evangeliet og ledet muslimer til tro på Jesus, melder Christian Daily Africa.

Masolo hadde kommet hjem til landsbyen Nakitiku, etter å ha forkynt evangeliet på gatene i Nakaloke og Busajjabwankuba, da syv maskerte menn kledd som islamister brøt seg inn i hjemmet hans og bortførte ham, forteller hans mor, ifølge Morning Star News.

– Etter å ha bortført ham, ble tre menn igjen og fortalte meg at «allah er veldig misfornøyd med sønnen din, og vi er ute etter å straffe for det», forteller moren, Norah Nandege.

Liket av den hengivne evangelisten ble senere funnet i bushen, med dype kutt i nakken og hodet. På en lapp festet på likte stod det skrevet på arabisk: «Vi har advart dere mot å konvertere våre muslimske brødre og søstre til kristendommen, men dere tok ikke hensyn til vår advarsel. Det har kostet deg livet.»

– Jeg forsøkte å råde sønnen min til å være forsiktig, men han pleide å fortelle meg at livet hans var i Guds hender og at han var kalt til å forkynne Kristi evangelium. Siden den gang har jeg visst at min sønns liv var i fare og at han kanskje ikke ville leve lenge, forklarer moren.

Masolo hadde mottatt flere truende meldinger på mobiltelefonen sin fra islamister som advarte ham mot å forkynne evangeliet for muslimer og med trusler om at allah ville drepe ham.

Morning Star News har den siste tiden dokumentert hvordan islamister i Uganda forfølger og dreper kristne som forkynner evangeliet for muslimer. I februar delte Norge IDAG nyheten om et ektepar som ble myrdet fordi de konverterte fra islam til etterfølgelse av Jesus.

Masolo tilhørte menighetsfelleskapet Calvary Temple i Mbale, øst i Uganda. Fellesskapet har 1200 medlemmer, og har et fokus på å evangeliser og trene disipler.

 

 

 

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

75 år med kommunisme i Kina: – Nå må kristne møtes i hemmelighet

 

 

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=0fe91d08-8694-5b73-b49c-cca3fffbb80c&function=hardcrop&type=preview&source=false&q=75&width=1200&height=675

 

JERNHÅND: Både dagens kinesiske leder, Xi Jinping, til venstre, og Mao Zedong, gir ifølge Helsingforskomiteen liten plass for reell religionsfrihet. Dette bildet er tatt i 2016. (AP Photo/Andy Wong, File) 

 Etter Mao Zedongs død fikk kirkene i Kina bedre kår. Nå har vinden snudd igjen, og dagens sterke mann, Xi Jinping, lager store problemer for kristne.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=52a58527-98a1-5f96-aaae-be6a956bb3fb&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Espen Ottosenespen@dagen.no

Publisert: 01.10.2024 20:46Sist oppdatert: 02.10.2024 08:18

– Troverdige rapporter forteller at Kina bygger en kontrollstat. Det brukes moderne teknologi og ansiktsgjenkjenning. I sensitive områder er kameraovervåking og hyppige politikontroller utbredt, forteller Gunnar M. Ekeløve-Slydal, assisterende generalsekretær i Den norske Helsingforskomiteen.

Ifølge Ekeløve-Slydal er Kina langt unna å gi innbyggerne en religionsfrihet som gir dem mulighet til fritt å velge religion og til å endre religion.

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=0ffeeefd-be58-5918-bb6f-af98a239aac2&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.84428&width=1200&height=675&x=1.0E-5&y=0.0788

 

MINORITETER: Gunnar M. Ekeløve-Slydal i Den norske Helsingforskomiteen er opptatt av hvordan myndighetenes stramme kontrollregime rammer kinesiske minoriteter. 

– Særlig vanskelig er det for dem som både er en religiøs minoritet og en etnisk minoritet, som den muslimske folkegruppen uigurene, sier Ekeløve Slydal.

Vi skal snart komme tilbake til den folkegruppen, men først litt mer generelt om situasjonen i landet. 1. oktober er det nemlig 75 år siden Mao Zedong proklamerte opprettelsen av den kommunistiske folkerepublikken, skjønt det markeres i liten grad.

Stengte alle kirker

Hjalmar Bø bodde sammen med sin familie i Kina fra 1998 til 2004. Siden har han fulgt med på situasjonen i landet. Han er nå generalsekretær i organisasjonen Digni og har tidligere blant annet vært leder for Misjonssambandet Utland.

Han mener de 75 årene med et kommunistisk Kina kan deles inn i tre epoker.

– Mao styrte til 1976. Da ble alle kirker, moskeer og templer stengt. Ideen var å knekke all religion, forklarer Bø. Han forteller også stor isolasjon og stor fattigdom. På grunn av flere katastrofale veivalg døde mange millioner av innbyggerne av sult.

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=977fc9fd-3ced-57f4-b1da-f479692f5dff&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.84906&width=1200&height=675&x=1.0E-5&y=0.07547

 

HJALMAR BØ: Har bodd i Kina i seks år. 

Etter Maos død ble det noe mer frihet i landet. Den første kirken ble gjenåpnet i 1978.

– Det kom rapporter om vekkelser fra begynnelsen av 70-tallet. Veksten var stor både i den offisielle Tre-selv-kirken og i husmenighetene, forklarer Bø.

Særlig øst i Kina, og sentralt i landet, vokste menighetene.

– Men fra 2013, og kanskje særlig fra 2017, rapporteres det om innstramninger hos kirkene, sier Bø.

Optimismen som forsvant

En av de som har opplevd innstramningene i Kina på nært hold er norske Marianne. Her bruker vi bare fornavn av sikkerhetshensyn.

Sammen med mann og barn bodde hun i Kina fra 2010 til 2020 – og fikk dermed orkesterplass til myndighetenes innstramninger.

– Vi kom til Kina på et tidspunkt hvor det var mye frihet og stor optimisme. Vi håpet at det snart skulle bli mulig å dele troen vår åpent, sier Marianne.

Drømmen var et tett samarbeid mellom kristne teltmakere og kinesiske kristne om å drive misjon.

Den drømmen ble knust få år senere. Hun og mannen bodde i et område i Kina med en stor muslimsk befolkning. Det var det tydelige at president Xi Jinping, som besøkte byen omkring 2016, fant utfordrende.

– Våget ikke å møte meg

– Det kom beskjed fra høyeste hold om at all religiøs aktivitet skulle begrenses, forteller Marianne.

Det ble også mye vanskeligere for vestlige kristne å fortsette som teltmakere.

– Jeg hadde en bibelgruppe med syv pastorfruer, og vi møttes i ulike hjem. Plutselig fikk jeg beskjed om at de ikke våget å møte meg lenger, sier Marianne.

Hun forteller også om økt overvåking og kontroll fra myndighetenes side. Da familien reiste tilbake til Kina i 2019, etter en kort periode i Norge, måtte de fylle ut en svært detaljert visumsøknad.

– Det ble for vanskelig å være der under pandemien. Så i 2020 dro vi tilbake til Norge. Nå hører jeg at mange av de kristne organisasjonene som tradisjonelt har hatt mye folk inne i Kina fortsatt sliter med å sende folk tilbake igjen.

Lederne ble avslørt

Omtrent det samme har Øystein Åsen opplevd. Han har siden 2004 ledet misjonsorganisasjonen AsiaLink som blant annet har tett kontakt med nettverk av husmenigheter i Kina. Han var regelmessig i Kina i over ti år.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=51d63c61-e955-545a-832b-ba3a949d5763&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

IKKE LENGER: Øystein Åsen i AsiaLink har sluttet å besøke Kina. 

– Vi kan ikke lenger, som vestlige kristne, gjøre noe sammen med husmenighetene inne i Kina, sier Åsen. Derfor reiser han ikke lenger til landet.

Han forteller at flere av lederne i nettverket av husmenigheter som han kjenner, opplevde seg lurt av Xi Jinping. For da dagens mektige mann ble landets leder i 2013, hadde han en del kontakt med kristne ledere. Det opplevde de som svært positivt.

– Men det førte til at de måtte trekke seg tilbake fra sine lederroller. De var blitt avslørt, sier Åsen.

Strengt hemmelighold

– Det var mye vekst blant kristne for noen tiår siden. Hva vet du om situasjonen nå?

– Kina er så stort og mangfoldig, så det er vanskelig å svare presist. Men vi får rapporter fra våre kontakter om at det fortsatt er vekkelse. Men nå foregår det meste i små grupper i hjemmene, sier Åsen.

For over ti år siden kunne en del av husmenighetene bygge store kirker med kors på taket. Noen av disse er blitt revet, og motstanden har økt.

– Nå velger de kristne ofte å møtes under strengt hemmelighold.

Oppsøker Bibelen på nett

Dagen har også vært i kontakt med en kristen nordmann som sammen med familien reiste til Kina på 80-tallet. Der jobbet han i ni år som lærer. Ønsket var å dele tro og liv med en muslimsk folkegruppe i landet.

– Det var en tøff mark å pløye. Først etter fem år kom den første til tro, forteller mannen som vil være anonym fordi han fortsatt har kontakt med mennesker fra denne delen av Kina.

Selv opplevde han at mange av muslimene var svært sekulære og lite åndelige interesserte.

– Men jeg vet også at det nå ligger ute på nett en bibeloversettelse på det lokale språket. Til tross for den store overvåkingen velger flere tusen å oppsøke Bibelen hvert år. Det er inspirerende.

Han kan også fortelle at det er blitt langt vanskeligere for vestlige kristne å bo i dette området av Kina.

 

– Det finnes fortsatt koreanske kristne der. Men jeg tror ikke lenger at det bor en eneste person fra vesten der vi bodde.

23 millioner muslimer

Kina er et sammensatt land. Offisielle tall forteller at det finnes ti ulike muslimske folkegrupper i Kina – disse utgjør 23 millioner mennesker.

Omkring halvparten av disse er uigurer. Situasjonen for disse har vært svært vanskelig siden et opprør i provinshovedstaden Ürümqi i 2009. Da ble over 200 personer drept.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=87a29126-fcb6-5678-a616-7bcdb3d8338b&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.84428&width=1200&height=675&x=1.0E-5&y=0.15572

 

UIGURER: Dette bildet er tatt i desember 2018 og er tatt rett utenfor en såkalt omskoleringsleir i provinsen Xinjiang. Det ble fremalgt i forbindelse med en høring i London i 2021. 

Det er blitt grundig dokumentert at det finnes såkalte omskoleringsleirer for uigurer i Kina. Anslagsvis én million mennesker oppholder seg i disse leirene.

– I dag finnes mye pålitelig dokumentasjon om hvordan leirene fungerer. De er designet som fengsler. Målet er å forvandle uigurene, slik at de tar avstand fra islam, hyller kommunistpartiet og lærer det kinesiske språket, sier Gunnar M. Ekeløve-Slydal i Den norske Helsingforskomiteen.

Han legger til at de som slipper ut av disse leirene ikke nødvendigvis vil oppleve reell frihet.

– Det er også dokumentert at de som slipper ut av leiren ofte blir utnyttet som dårlig betalte arbeidere andre steder i Kina.

Ifølge nettsiden Joshuaproject er bare 0,01 prosent av alle uigurer kristne, noe som gjør dem til et av de aller minst nådde folkeslagene i verden.

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

Når også politiet drep for blasfemi

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=dfa9bf89-15a9-54d9-8063-221010f8fdd5&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

MØTTE PRESSEN: Familen til den drepte Shah Nawaz snakker med pressen i hjemmet deres i provinsen Sindh. Foto: Allah Bux / AP / ntb

 Frykta herskar i Pakistan etter to tilfelle der politifolk har lete seg styra av mobben og drep menneske som var skulda for blasfemi.

Debatt

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=98128da9-3233-5e73-abde-c8b093cf7389&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Johannes Morkenredaktør i Stefanusalliansen

Publisert: 03.10.2024 21:06Sist oppdatert: 21:06

Framfor ein politistasjon i det sørlege Pakistan ropte folkemengda islamske slagord. Mange hadde med seg blomster. Gleda var ekstatisk. Ein politioffiser hadde nemleg skote og drepe ein mann som mobben skulda for blasfemi mot profeten Muhammed.

Først sa politiet at den 36 år gamle legen var drepen då han skal ha sett seg til motverje mot politiet som ville arrestera han. 36-åringen hadde gått i dekning for å berga livet då ein mobb skulda han for blasfemi.

.

Men menneskerettsgrupper var klare på at dette var endå eit tilfelle av kaldblodig drap utan å venta på ein rettsprosess. No har også provinsregjeringa i Sindh slått fast at politiet skaut og drap mannen som sat i varetekt, og deretter laug om kva som hadde hendt. Den blasfemimistenkte Shah Nawaz hadde overgitt seg til politiet mot ein garanti: Han skulle få lov til å prova at han var uskuldig. Han losna ingen skot. Innanriksministeren i Sindh-provinsen seier at familien no kan melda politiet for mord.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=6f1d5f2d-f7be-5e99-999a-7876f5f7963b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Pakistanar som var arrestert etter skulding om blasfemi, vart drepen av politimann

Det var det andre politiutførte drapet sist månad. Den 12. september vart ein 52 år gamal mann som sat i varetekt for mistanke om blasfemi, skoten og drepen inne på ein politistasjon i Quetta, sørvest i Pakistan.

Tek dødsstraffa i eigne hender

Blasfemilova har dødsstraff. Så langt er ingen faktisk blitt avretta. Men mobben tek dødsstraffa i eigne hender, kring 100 tilfelle er dokumenterte på 30 år. Tendensen i år og i fjor er at talet på slike drap går opp.

Til no har det derimot svært sjeldan hendt at politiet har drepe blasfemimistenkte. Dette er endå eit blodig prov på at blasfemilova i Pakistan er livsfarleg for uskuldige og katastrofal for landet. Ekstremistar har nakketak på samfunnet. Når jamvel politifolk drep, er rettsvernet og tryggleiken heilt borte.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=5ba7a5bd-e75c-57fa-a05f-d3612ba2708f&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Dommer endret blasfemi-dom etter drapstrusler

Frå før veit vi at lågare domstolar ofte dømmer folk til døden basert på mobbens ugrunna skuldingar. Først etter årevis i fengsel blir dødsdømde frikjende av høgare domstolar – som ser det lågare domstolar også skulle slått fast: mangel av prov.

Både sunni-muslimar, sjia-muslimar, ahmadia-muslimar og kristne er blant offera for dødsdommar og mobbens drap.

Politiet sviktaMange gonger tidlegare har politiet svikta under presset frå mobben. Pakistanske kristne kallar det «den svarte dagen»: 16. august i fjor blei eit heilt nabolag sett i brann. 90 heimar og 25 kyrkjer blei vandaliserte og tende på av ein ekstremistisk muslimsk mobb.

Hundrevis av rasande menneske ropte på galgen etter funnet av nokre koransider: Dei stal, vandaliserte og tende på. I ettertid er brørne sette fri frå fengselet – dei hadde ingenting med dei sundrivne koransidene å gjera. Dei kristne hjelp av muslimske naboar til å koma seg unna før mobben kom. Politiet kom altfor seint.

Styresmaktene har gitt pengar til å byggja opp att heimar og kyrkjer. Men det fjernar ikkje frykta. Valdsmennene i Jaranwala er ikkje stilte for retten. Dei fleste av dei meir enn hundre som blei arresterte for herjingane, er derimot sette fri, mange mot kausjon. Dei blir helsa velkomne som heltar av venene. Mangelen på rettsoppgjer viser ekstremistar at dei kjem unna med det meste. Og kvar gong det skjer noko andre stader i Pakistan, vekkjer det frykt på ny i Jaranwala.

Lynsja til dødeI juni blei ein kristen skomakar i Sargodha lynsja til døde av ekstremistar på ugrunna påstandar om at han hadde øydelagt ein koran då han rydda opp etter vind og regn. Nett i dette tilfellet vart politiet heidra for innsatsen. Dagar seinare døydde enkja av påkjenninga. Då var familien gøymt på ein stad ekstremistane ikkje kunna finna dei. Men gøymestaden verna henne ikkje mot frykt og sorg.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=455ec4ee-e962-561d-8ee0-13db3fae8f7f&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Hat og vald mot fleire minoritetar i Pakistan

Den 21. juni vart ein pakistansk turist i Peshawar-området drepen av ein mobb. Mannen var skulda for blasfemi og var arrestert. Mobben forlanga han utlevert for å drepa han. Då politiet ikkje utleverte mannen, storma mobben politistasjonen. Politiet flykta. Mannen vart slått i hel og politistasjonen sett i brann.

Spør igjen, Barth Eide!

Noreg har teke opp med Pakistan behovet for tiltak mot hatretorikk mot minoritetar og misbruk av blasfemilova, også i FNs menneskerettsråd. Det er tid for at utanriksminister Espen Barth Eide på nytt minner Pakistan om at det finst ein annan veg for landet enn ekstremismens dødelege nakketak på samfunn, rettsvesen og tidvis også politiet.

I det store og heile er det her i landet dessutan nesten dørgande stille om den livsfarlege tilstanden i Pakistan. Dette kan verken muslimske leiarar, norske politikarar eller norske kyrkjeleiarar leva godt med.

Meninger

 

 

Kristen Mediaallianse Drift AS

 

 

Iran:

Kristen kvinne fengslet uten siktelse og dom

 

 


Illustrasjonsfoto av kristne i Iran.
 Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi/NTB

Illustrasjonsfoto av kristne i Iran. Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi/NTB

En kristen kvinne som har sittet fengslet uten siktelse i Iran siden 9. september, gråt ukontrollert under de fem minuttene moren fikk besøke henne mandag, forteller en slektning.

Publisert: 

·          

Den islamske revolusjonsgarden arresterte Mojdeh Falahi, 36, en konvertitt fra islam, da hun dro til påtalemyndighetens kontor i Shiraz etter anmodning fra en kristen som var blitt arrestert dagen før, og som sa at han trengte dokumenter for å bli løslatt.

Under besøket på mandag, det andre for hennes mor, gråt Falahi utrøstelig, og familien er bekymret for mishandling fra myndighetene og forholdene hun holdes under, sier Sam Khosravi, Falahis svoger, ifølge Christian Post.

– Psykisk sett er hun i veldig dårlig tilstand og gråter bare, forteller Khosravi til Morning Star News.

Falahi, som jobber som frisør, har blitt overført til Pelak-e 100-fengselet, et fengsel som drives av Irans etterretningstjeneste, ifølge Khosravi.

Selv om ingen siktelser er blitt reist mot Falahi, tror familien at etterretningsagenter intenst avhører henne for informasjon om andre kristne. Slektninger er spesielt bekymret fordi fengslingen har vart i mer enn 10 dager, noe som er uvanlig i etterforskning av de fleste kristne kvinner.

– Mojdehs mor drar til retten hver dag for å forfølge saken og ber dommeren om å løslate henne. Hun dro til retten i dag, og etter mye bønn ga dommeren henne lov til å se Mojdeh, sier Sam Khosravi.

Slektninger er også forvirret over fengslingen fordi hun ikke er en leder i noen kirke og derfor mindre sannsynlig har informasjon om andre kristne. Hun har ikke fått tilgang til en advokat.

Før mandag hadde familien gått til påtalemyndigheten flere ganger for å be om besøk, men de fikk bare snakke kort med Falahi over telefon og se henne en gang i tre minutter. Iranske tjenestemenn tilbød familiemedlemmer, inkludert Falahis mor, mer besøkstid hvis de oppmuntret henne til å gi dem mer informasjon, men familien nektet.

Slektninger har ikke klart å fastslå de nøyaktige forholdene vedrørende Falahis fengsling fordi hun ikke kan snakke åpent under besøkene.

– Vi vet ikke nøyaktig hva som har skjedd med henne fordi hun ble overvåket, sier Khosravi til Morning Star News og legger til:

– Vi er bekymret og undrer oss over hvorfor de har holdt henne så lenge.

Slektninger og venner har også blitt arrestert

Slektningene frykter mest at iranske myndigheter mishandler Falahi på en måte som kan gi henne varige psykiske arr. Khosravi er kjent med hvordan den iranske regjeringen behandler fengslede konvertitter, da han selv har sittet fengslet for sin tro sammen med sin kone og svigerinne, Falahis eldre søsken.

Agenter fra etterretningstjenesten arresterte Khosravi i juli 2019 i Bushehr sammen med sin kone, Maryam Falahi, hans bror, Sasan, og hans kone, Marjan Falahi, samt fire andre under razziaer mot husmenigheter og konvertitter fra islam. Regjeringen fengslet åtte konvertitter totalt og fant til slutt alle, bortsett fra én, skyldige i «propaganda mot staten.»

De fikk ulike straffer, inkludert fengsel, bøter, forvisning fra Bushehr, og ble diskvalifisert fra visse typer arbeid. Maryam Falahi, som var sykepleier, fikk forbud mot å arbeide ved nasjonale sykehus.

Det mest hjerteskjærende var en iransk domstols beslutning i september 2020 om å avslutte Khosravi Falahi-familiens omsorgsrett for deres adoptivdatter, Lydia, fordi de var kristne. Lydia, som har ukjent opphav, ble betraktet som muslim av den iranske regjeringen.

Sprer frykt

Khosravi sier at hovedmålet med fengsling ikke alltid er straff eller å samle informasjon, men å bryte fangen ned på et så fundamentalt nivå at de blir ødelagt permanent. Målet er å tvinge dem til å fornekte sin tro eller spre frykt blant andre konvertitter fra islam.

Khosravi fortalte at en annen kristen ble behandlet så dårlig at hun nektet å gå inn i kirker selv flere år etter løslatelsen. En annen kristen som var tvunget til å høre på skrikene fra en kvinne i en nærliggende celle, ble overbevist av vaktene om at det var hans kone som ble voldtatt gjentatte ganger.

– Alt handler om ydmykelse, sier Khosravi. – Det vil være ting i deres sinn og hjerte de aldri kommer over.

Falahis mor er den som har blitt mest påvirket av fengslingen.

– Hennes situasjon er så dårlig. Hun har blitt som en person med Alzheimers. Hun gjør noe én gang, glemmer det og gjør det igjen. Hun er under et enormt press.

Khosravi lever i skjul for å unngå iranske myndigheter.

Iran på verstingliste

Iran var rangert som nummer ni på den kristne støtteorganisasjonen Open Doors sin 2024 World Watch List (WWL) over de 50 landene der det er vanskeligst å være kristen. Rapporten bemerket «den økende involveringen av den islamske revolusjonsgarden (IRGC) i raid mot husmenigheter, og en økning i voldshandlinger begått under arrestasjoner og avhør.»

 kristenforfølgelse, etterfulgt av Somalia og Libya. Det viser ferske tall fra World Watch List 2024 fra Åpne Dører.

 

 

 

Åpne Dørers World Watch List 2024:

I disse landene er kristne mest forfulgt akkurat nå

 

 

 

 

NORD-KOREA: Folket lever under et strengt kommunistisk diktatur.
 Foto: Åpne Dører

 

NORD-KOREA: Folket lever under et strengt kommunistisk diktatur. Foto: Åpne Dører

Nord-Korea troner aller øverst på kristenforfølgelse, etterfulgt av Somalia og Libya. Det viser ferske tall fra World Watch List 2024 fra Åpne Dører.

Ingvill Mydland

Journalist

Publisert: 17.01.2024 kl 21:30

 

 

Publisert: 

World Watch List – også kalt Forfølgelseslisten – er Åpne Dørers kartlegging av omfanget av forfølgelsen av kristne verden over. Listen ble første gang offentliggjort i 1993 og er siden publisert i en årlig oppdatert utgave.

I den ferske listen fra 2024, fremgår det at hvis du blir oppdaget som kristen i Nord-Korea, er det i det hele tatt en dødsdom – i praksis. Enten kan du bli drept på stedet, eller sendt til en arbeidsleir, der bare få overlever.

Kristne kvinner som er sendt til arbeidsleir i Nord-Korea er utsatt for seksuell vold, både under forhør og i dag-liglivet generelt i arbeidsleirene. Vaktene i leirene har som formål å undergrave det kristne budskapet om sek-suell renhet.

Det er omtrent umulig å leve åpenlyst som kristen i Nord-Korea, ifølge Åpne Dører, som viser til en ny lov som kom i desember 2020, som slår fast at å være kristen eller å eie en bibel er en alvorlig forbrytelse, som straffeforfølges.

Åpne Dører hjelper kristne fra Nord-Korea, som har flyktet over grensen til Kina. Gjennom hemmelige agenter får rundt 100.000 nord-koreanske troende mat og husly og disippeltrening, på den kinesiske siden av grensen.

Muslimske Somalia

SOMALIA: Nummer 2 på listen over land med mest kristenforfølgelse i dag.
 Foto: Åpne Dører

SOMALIA: Nummer 2 på listen over land med mest kristenforfølgelse i dag. Foto: Åpne Dører

Neste på listen over farligste land for kristne, er Somalia. Der er de fleste kristne konvertitter fra muslimsk bak-grunn. Det gjør dem til et mål for al-Shabab, en militant gruppe som gjentatte ganger har uttrykte sitt ønske om å utrydde kristne fra landet.

Hvis de blir oppdaget, kan troende bli drept på stedet, ifølge Åpne Dører.

I det siste året, har al-Shabaab utført sine operasjoner, til tross for regjeringens innsats for å ta tilbake territoriet fra gruppen. Selvmordsbombinger og ulike former for vold pågår, sammen med angrep rettet mot kristne. Dette har ført til at mange kristne har flyktet for livet, og noen forlater landet helt.

Somalisk kultur er først og fremst klan-basert, og nesten utelukkende muslimsk. Kvinner har lite spillerom for personlig tro eller uttrykk. De som mistenkes for å konvertere til kristendommen, vil vanligvis bli ydmyket i offentligheten, holdt under streng husarrest, bli bortført, tvangsgiftet med en muslim eller drept.

I Somalia, identifiserer menn seg vanligvis først som muslimer, deretter som somaliere. Menn anses å være ledere som må representere den islamske tro. Innenfor denne forståelsen av mannlig identitet, kan alle som forlater islam for en annen religion bli underlagt slag, fengsling, trusler, tortur, bortføring og til og med død.

Åpne Dører hjelper somaliske kristne med disippeltrening, og bistår dem i å takle alvorlig forfølgelse.

Kidnapper kristne i Libya

LIBYA: Nummer 3 på listen over land med mest kristenforfølgelse i dag.
 Foto: Åpne Dører

LIBYA: Nummer 3 på listen over land med mest kristenforfølgelse i dag. Foto: Åpne Dører

Libyske kristne med muslimsk bakgrunn møter ofte voldelig og intenst press fra sine innbyggere, familie og storsamfunnet om å ta avstand fra troen. Utlendinger fra andre deler av det afrikanske kontinentet, er også mål for islamske militante grupper og organiserte kriminelle grupper i Libya.

Disse gruppene kidnapper kristne, og det har også vært tilfeller der kristne har blitt drept på brutalt vis.

Konvertitter fra islam møter det mest intense og voldelige presset fra familie og samfunn. De risikerer husarrest, angrep, bortføring, seksuell vold og drap. Det er utrolig farlig for konvertitter å møtes for å tilbe, og menighetsli-vet er nesten ikke-eksisterende.

Selv kristne som ikke er libyere eller konvertitter, er i faresonen. Kristne har blitt kidnappet, og i noen få høyprofilerte hendelser, er de blitt brutalt myrdet.

Folk som prøver å komme seg til Europa, står overfor ytterligere risiko. På grunn av deres mangel på offisiell status, kan de bli kidnappet og utsatt for menneskehandel, og ekstremistgrupper angriper også disse troende.

I Libya arbeider Åpne Dører med lokale partnere og kirker i Nord-Afrika for å gi lederskap og disippeltrening, støtte til levebrød og rettshjelp, traumerådgivning og sjelesorg.

Les også:

Abonner på vårt nyhetsbrev? / Motta vårt nyhetsbrev per e-post med nyheter og spennende innhold!

Abonner på vårt nyhetsbrev? / Motta vårt nyhetsbrev per e-post med nyheter og spennende innhold!

 

Åpne Dørers World Watch List 2024: Forfølgelse av kristne øker i Afrika og India

Åpne Dørers World Watch List 2024: Forfølgelse av kristne øker i Afrika og India

 

Åpne Dørers World Watch List 2024: – Regimet i Nord-Korea frykter kristendommen

Åpne Dørers World Watch List 2024: – Regimet i Nord-Korea frykter kristendommen

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Aldri har jeg følt meg nærmere evigheten

 

 


|
 Andakt

https://image.dagen.no/1383030.webp?imageId=1383030&width=960&height=548&format=jpg

 

 

Tarjei GiljeRedaktør

Publisert 

.

https://image.dagen.no/1383035.webp?imageId=1383035&width=960&height=548&format=jpg

SEOUL: Bildet er fra Yoido Full Gospel Church i Seoul i Sør-Korea i september. Foto: Tarjei Gilje

Ved overgangen fra et år til et annet spør vi gjerne hverandre om høydepunkter og forsetter. Jeg synes som regel det er vanskelig å svare på hva som var høydepunktet i året som gikk. Det er ikke så lett å huske hva som skjedde dette året og hva som skjedde året før.

Men når det gjelder 2024 er det lettere å svare enn vanlig. Den drøye uken i Sør-Korea i forbindelse med Lausanne-kongressen i september tror jeg at jeg kommer til å huske for alltid. Summen av inntrykk ga meg et inntrykk av det verdensvide Guds rike som jeg aldri har opplevd maken til.

Når jeg skal konkretisere, er det to øyeblikk jeg tenker på. Det ene er bildet av de fem-seks personene rundt småbordene i den digre møtesalen som bøyde hodene i bønn før de brøt opp og dro hver til sitt. De visste med relativt stor grad av sikkerhet at akkurat denne gruppen mennesker ikke kom til å møtes igjen på denne siden av evigheten. Men de hadde et felles oppdrag, og de hadde fått del i en felles inspirasjon.

Det andre inntrykket fikk jeg en ukes tid tidligere. Det var ikke planlagt. Og det var strengt tatt ikke del av Lausanne-kongressen heller. Men det hang likevel nært sammen.

Da kollega Tore Hjalmar Sævik og jeg ankom hotellet der vi skulle bo, viste det seg at flere andre nordmenn også var innlosjert der. Det var Misjonssambandets generalsekretær Gunnar Bråthen, Normisjons generalsekretær Kjetil Vestel Haga, Agder-biskop Stein Reinertsen og generalsekretær Olof Edsinger i Svenska Evangeliska Alliansen

SEOUL: Agder-biskop Stein Reinertsen (fra venstre), Normisjons generalsekretær Kjetil Vestel Haga, generalsekretær Olof Edsinger i Svenska Evangeliska Alliansen og Misjonssambandets generalsekretær Gunnar Bråthen. Foto: Tarjei Gilje

Den første søndagen begynte ikke kongressen før på ettermiddagen. Dermed hadde vi tid til å reise den knappe timen inn til Seoul for å besøke Yoido full gospel church, som lenge har vært kjent som en av verdens største menigheter, kanskje den aller største.

Jeg forbinder denne menigheten med trosbevegelsen, og det er en av de delene av kristenheten jeg føler meg minst beslektet med. Når den aktuelle menigheten likevel har hatt så stor betydning for så mange, var det lett å svare ja da de andre spurte om Sævik og jeg ville være med.

Og det ble en helt annerledes opplevelse enn jeg hadde ventet. En ting er at de sang sanger vi kjenner fra norske bedehus. Ja, vi er i grunnen stort sett ferdig med å synge dem på norske bedehus. De har blitt for gamle. 

Men i Seoul sang de «Guds kjærlighet er langt, lang større» av full hals. Kanskje 10.000 mennesker, på en av de fem gudstjenestene den dagen.

Jeg skjønner ikke et ord koreansk. Men i denne forsamlingen følte jeg meg likevel hjemme. Vi hadde ulik nasjonalitet og ulik bakgrunn. Men vi tilhørte det samme Guds rike.

I løpet av gudstjenesten ble det mange slike øyeblikk.

Det aller sterkeste kom like før prekenen, da koret med en fremragende solist skulle fremføre en sang. Jeg vurderte om jeg skulle filme det hele, men kom til at det var bedre å legge telefonen ned og heller nyte øyeblikket.

Aldri har jeg følt meg nærmere den store hvite flokk enn der og da. Selv om jeg aldri hadde hørt sangen før og ikke forstod språket.

Heldigvis kunne man følge teksten også på engelsk på en av skjermene i salen underveis. Dermed var det mulig for en tilreisende nordmann å oppfatte at sangen hadde tekst fra Salme 23.

Den ble sunget med en slik innlevelse at ordene ble levende. Og sangen ble et vitnesbyrd om den Gud som salmen handler om.

Stor var derfor gleden da jeg et par uker senere oppdaget at menigheten hadde publisert opptak av akkurat denne fremføringen på Youtube-kanalen sin. Gjennom høsten har jeg derfor gang etter gang spilt koreansk klassisk sang på høyttalerne hjemme, til en viss undring hos de øvrige medlemmene i familien.

Det blir nok langt flere koreanere enn nordmenn i himmelen. De er et vesentlig større folk enn oss. Og det finnes mange andre land hvor den kristne kirke også er større enn i Norge. I Johannes' åpenbaring finner vi flere skildringer av den himmelske lovsang, av jubelen foran tronen når de frelste er samlet. Gudstjenesten i Yoido full gospel church føltes som det nærmeste jeg har vært et glimt av dette. Den følelsen fornemmer jeg fortsatt når jeg hører sangen.

Johannes' åpenbaring 19,6-7

Da var det som jeg hørte lyden av en stor skare, et brus av veldige vannmasser og et drønn av mektige tordenbrak. De ropte: «Halleluja! For Herren [vår] Gud, Den allmektige, er blitt konge! La oss glede oss og juble og gi ham æren! For tiden for Lammets bryllup er kommet.

 

lausanne-kongressen guds rike yoido full gospel church sør-korea tro salme 23