LES
SAMAN: Sofie Marhaug og Mímir Kristjánsson hadde som mål å lese heilie Bibelen
saman i 2024. Foto: Sindre Deschington
Raudt-paret skulle lesa heile Bibelen på under
eitt år. Slik gjekk det
–
Jo meir eg lærer om kristendommen, jo meir sympatisk innstilt blir eg.
Alice TegleJournalist
Publisert 24.12.24 - 15:00 Sist
oppdatert 24.12.24
- 15:36
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
«Men engelen sa til dei: «Ver ikkje redde! Sjå, eg
kjem til dykk med bod om ei stor glede, ei glede for heile folket: I dag er det
fødd dykk ein frelsar i Davids by; han er Messias, Herren. Og dette skal de ha
til teikn: De skal finna eit barn som er sveipt og ligg i ei krubbe», les
Raudt-nestleiar Sofie Marhaug.
For henne blir det aldri jul utan Lukas 2:1-20. For
sambuar og Raudt-kollega, Mímir Kristjánsson, var det alltid uaktuelt
å blande Gud inn i julefeiringa.
I dag, derimot, sit han og lyttar til sambuaren som
les juleevangeliet.
Paret byrja å lesa frå Bibelen saman i vår.
Paret med hånden på Bibelen. Foto: Sindre
Deschington
Vårt
Land omtalte Raudt-paret sitt bibelprosjekt i juli. Den gongen
var målet å gjere seg ferdig med heile Bibelen innan nyttår. Dei ville forstå
kva verdiar som blir formidla.
– Noreg er eit kristent land, bygd på kristne
verdiar og sånn er det berre. Det er heilt utruleg barnsleg å late som om det
ikkje har noko å seie. Det har alt å seie. Derfor er det viktig å forstå
Bibelen, seier Kristjánsson.
Nå fortel dei korleis det har gått.
«Tvangsbøn» på skulen
Sidan starten i vår har paret har lese alle
Mosebøkene og alle evangelia. Men det går litt trått, innrømmer dei.
Marhaug har lese delar av Bibelen før.
– Men du Mímir, du har ikkje?, spør ho.
– Både ja og nei. Sjølv om eg les noko første gong,
er det som eg kjenner det, for når du veks opp i Stavanger er det så mykje
prestegreier og bønnegreier i skulen.
Han kallar det ein institusjonalisert form for
kristendom.
– Me blei tvungne til å be kvar morgon og på
storsamlingar med prest i gymsalen. Derfor er det med Bibelen så veldig, veldig
nært.
Endra meining i Oslo
Heime i familien Kristjánsson var det verken bøn
eller bibel. Kristendom og kristne var undertrykkjande. Religionsfridom handla
om retten til ikkje å tru.
UNG OG LOVANDE: Dåverande leiar Mimir Kristjansson i
Raud Ungdom då det nye partiet Raudt blei stifta i 2007. Foto: Stian
Lysberg Solum / NTB
Så flytta han til Oslo og opplevde det han kallar
eit sekulært hegemoni.
– Eg skjønte eg var kristnare enn dei som bur i
Oslo, sjølv om eg var den minst kristne i Stavanger. Då gav det ikkje så mykje
meining lenger å vere så antikristen.
– Antikristen?
– Å meine at kristne er dumme eller ikkje er skjøner
noko. Eg slutta å tru på at viss du berre diskuterer det vondes problem lenge
nok med dei, vil dei sjå at dei tar feil. Det er jo ikkje slik trua fungerer,
har eg sett i vaksen alder.
– Du kan ikkje banke trua ut av folk med
diskusjonar.
I dag kallar Kristjánsson den 17 år gamle versjonen
av seg sjølv hovmodig.
– Du trur du skal endre verda og at verda berre
venta på deg. Så blir du eldre. Du ser ting du har gjort og sagt i eit nytt
lys. Du angrar og angstar, og då kjem behovet for nåde og tilgjeving. Jo eldre
du blir jo, meir treng du forlating for syndene.
– Treng forlating for syndene
Det er bodskapen om nåde og tilgjeving som har gjer
mest inntrykk på Kristjánsson når han les evangelia.
– Det er det som for meg skil kristendommen frå
mykje anna moral. At uansett kor mykje du har øydelagt i livet kan du komme til
Jesus, få tilgjeving og bli rekna blant dei frelste på dommens dag, seier han.
Marhaug trur at forholdet til tru kan endra seg med
livserfaring.
– Livserfaring gir nokre innsikter som gjer at ein
kanskje forstår tru betre, men og mange andre samanhengar i samfunnet. Når
trusdimensjonen og det heilage blir borte er det veldig mykje som går tapt i
kva som har status og verdi, fordi det ikkje kan målast i kroner og øre, seier
ho.
Vil ikkje gjera Jesus ideologisk
Politikarparet innrømmer det er freistande å ta
Jesus til inntekt for eigne politiske meiningar, medan dei les.
Sindre Deschington
– Det er jo slik i alle evangelia. Dei siste skal
bli dei første. Jesus er jo ikkje glad i eitt rikt menneske, på noko tidspunkt.
Det er tiggarane, dei spedalske og horene han lyfter fram. Gong på gong. Det er
noko utruleg humanistisk i det, sjølv om det kanskje er eit omgrep som blir
nytta mest av folk som ikkje er kristne, seier Kristjánsson.
Han irriterer seg likevel over dei som prøver å
gjera Bibelen ideologisk.
– Det er typisk SV å kolonisera Bibelen og sei at
Jesus var den første sosialisten. Også høgrevridde menneske kan sikkert finna
teikn på at Jesus var den første kapitalisten, men kristendommen er så mykje
meir enn det, trur han.
– Framand og hårreisande
Marhaug og Kristjánsson har høyrt at Det nye
testamentet var den snille delen av Bibelen, medan Det gamle testamentet var
den slemme. Dei var nysgjerrige på om bibellesinga ville nyansera dette
bildet.
– Sjølv i Det nye testamentet er Jesus ganske
streng, seier Kristjánsson i dag.
Han viser til Matteus 18:8-9:
«Om handa eller foten fører deg til fall, så hogg
han av og kast han frå deg! Det er betre for deg å gå inn til livet halt eller
lamslått enn å ha båe hender eller båe føter og bli kasta i den evige elden.»
Framleis sit dei igjen med mange
spørsmål. Marhaug reagerer på Gud som hemnlysten i Mosebøkene.
– Det er noko som framleis er veldig framand og til
dels hårreisande der, seier ho.
Sindre Deschington
Ho prøver å forstå, har lese fleire ulike tolkingar,
til dømes av den kristne filosofen Søren Kierkegård, men får det ikkje til å
henge på greip at Gud bad Abraham ofra sin eigen son.
– Det handlar vel om at Gud vil ha eit bevis på trua
hans. Nytestamentet bryt med den tradisjonen, skyt Kristjánsson inn.
– Eller ein kan tenkje motsett, at Jesus måtte ofre
seg, så me slepp. Han er den einaste som kan gjere opp for alle og gjennomfører
straffa, påpeiker Marhaug.
Kristjánsson nikkar.
– Det er det ultimate trusbeviset.
Jesus som tvilar
Heller ikkje Marhaug har vakse opp som kristen.
Derfor synest ho det har vore interessant å lesa om tvilen som finst i
evangelia.
– I Matteusevangeliet spør til og med Jesus på
korset «Min Gud, min Gud, kvifor har du forlate meg?».
Sindre Deschington
– Det er mindre bombastisk enn det ein skulle tru. I
Mosebøkene tvilar jo Gud til og med. Han blir overtydd av Abraham om å ikkje
øydeleggje nokon byar og viser seg som eit tvilande og tenkjande person, skyt
Kristjánsson inn.
Marhaug viser til litteraturvitar Harold Bloom, som
meiner Gud viser menneskelege eigenskapar i Det gamle testamentet.
– Han blir sur og indignert og ombestemmer seg. Det
er ikkje noko me forbind Gud med i den kristne kulturarven i dag. Det er litt
interessant å lesa.
Kristjánsson er einig. Han ser og fleire fellestrekk
med problema som menneska i Bibelen bala med for 2000 år sidan, og problem folk
har i dag.
– Når skal ein tilgje? Kva er rettferd og korleis
bli eit godt menneske og leve eit godt liv? Det er fascinerande at du kan
finne life coaching som er relevant i dag i så gamle
tekstar, seier han.
Dette sit dei igjen med
Denne påsken var paret på gudsteneste saman. Då
gjekk dei til nattverd.
Kristjánsson var stressa: Var det frekt av han å ta
imot brødet og vinen, når han ikkje var kristen? Eller var det frekt å la vera?
Han landa på det siste.
– Korleis har bibellesinga prega forholdet til
kristen tru og kristne?
– Mine fordommar mot kristendom handlar om alt som
er syndig, om kvinner som har mensen og homofili. Her har det stått strid
mellom politikk og kristendom. Men når ein les dei tekstane blir ein minna om
at det er ei anna tid. Forlating for syndene er sentralt, seier Marhaug.
Mykje i Bibelen handlar om å frigjera menneske frå
lovar og reglar som på den tida var undertrykkjande, trur ho.
– Det er ikkje for å gi ei woke-tolking av Bibelen
eg seier dette, men eg ser faktisk eit djupare menneskeverd i botn. Trass
i alt eg ikkje forstår og ikkje likar, sit eg igjen med det medmenneskelege.
Kristjánsson er einig.
– Eg kjem frå ein antikristen bakgrunn, der
forteljinga har vore at kristendommen har ført til undertrykking og liding. Me
snakka om korleis kristne har behandla homofile og bla, bla, bla. Men jo meir
eg har med kristendommen å gjera, jo meir sympatisk innstilt blir eg, seier han
og held fram:
– Når eg går inn i Bibelen sin bodskap, så kjenner i
alle fall eg at eg blir utdanna i dei tinga. Så om kanskje 4.000 til 5.000 år
vil det kanskje vere mogleg for meg å bli kristen.
Vanskeleg å tru
Det er når trua kjem inn i bildet at det byrjar å
bli vanskeleg for Kristjánsson.
Foto: Sindre Deschington
– Mogleg eg framleis er for hovmodig og arrogant, men
at det skal finnast ein vilje som skal styra min vilje, klarer ikkje eg å tru
på.
– Klarer du ikkje eller vil du ikkje?
– Eg vil kanskje sei det siste, men det er nok mest
det første. Kanskje litt av begge deler. Eg er ikkje laga for å gi meg over til
å tru noko sånn. Det blir berre for vanskeleg for meg.
Marhaug finn trøyst i Johannes 14,2: «I huset
til far min er det mange rom».
Leiter etter svar
I juleevangeliet gøymer Maria alt ho har sett og
høyrt i hjartet sitt og grunnar på det. Marhaug grunnar óg på det ho har lese.
Sindre Deschington
Kva betyr det å vende det andre kinnet til?
Rettferdsomgrepet i Bibelen rommar noko meir enn det sosialismen
gjer, trur ho. Kvifor er det slik?
Ho håpar å finne fleire svar etter kvart som ho les
meir.
Neste gong Marhaug med sikkerheit skal lese er på
julaftan. I barndomsheimen hennar i Bergen les dei alltid juleevangeliet
før pinnekjøtmiddagen.
– Det er ikkje fordi familien min er så kristne, men
dei veldig opptatt av tradisjonar.
Ho gløymer ikkje julekvelden då dei ikkje fann
bøkenes bok.
– Det blei ekstremt dårleg stemning. Viss ikkje
juleevangeliet blir lese på julaftan, då ramlar alt saman. For oss er
juleevangeliet på høgde med pinnekjøttet.
Folk lengtar etter noko som ikkje er kommersielt i
jula. Derfor er juleevangeliet så viktig, trur ho.
Kristjánsson feirar jul med døtrene og ekssambuar i
barndomsheimen hans Stavanger. Det står att å sjå om det blir høgtlesing frå
juleevangeliet.
– Det trur eg faktisk kan skje. Den eldste dottera
mi er litt i marknaden for å tru på Jesus, så mogleg ho er interessert. I så
fall kan det godt vera me les.
kristendom bibelen nyheter sofie marhaug mímir kristjánsson juleevangeliet