https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

 

 

Quisling, Judas og vårt ønske om selv å være Gud

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=1511e983-c72f-5862-a785-5d9ff150f62e&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

 

 

REGISSØR: Erik Poppe har regissert filmen «Quislings siste dager». Foto: Tore Hjalmar Sævik

Leder

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=84420c31-817f-5717-9cdd-303ea5203834&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Tarjei Giljeredaktør i Dagentarjei@dagen.no

Publisert: 06.09.2024 12:49Sist oppdatert: 08.09.2024 10:14

Det er slett ikke bare i moderne tv-serier det er aktuelt å snakke om forrædere. Noen ganger er det underholdning, andre ganger er det blodig alvor.

«En av dere skal forråde meg», sa Jesus. Ifølge Det nye testamente skjedde det i forbindelse med det siste måltidet før han ble korsfestet. Og det gjaldt en av disiplene, en av dem som stod ham nær. Til tross for alt de hadde lært, til tross for alt de hadde opplevd, var altså én person i dette tilfellet villig til å la sine egne kortsiktige interesser gå foran det felles gode.

.

I Norge har vi opplevd at noen av våre egne har begått de verste udåder. Derfor var det så talende at Åsne Seierstads bok om 22. juli-terroristen heter nettopp «En av oss». Derfor er det også så tankevekkende å se filmen «Quislings siste dager» som har premiere neste fredag.

For Quisling var uvanlig ressurssterk. Utdannelsen hans ble kronet med historisk gode karakterer. Han hadde vært statsråd. Han hadde hjulpet tusener av ukrainere som sultet under Josef Stalins barbari. Likevel gikk det så galt. Hva var det som bodde i dette mennesket?

Skuespiller Gard B. Eidsvold gir på en imponerende måte skikkelse til en mystisk og farlig figur i norsk historie. Quisling må fremstilles menneskelig, for han var et menneske.

Han er den kanskje mest foraktede personen i norsk historie, og det er forståelig. Gjennom filmen blir vi minnet om at han kanskje ikke var helt ulik oss andre likevel. Også derfor er filmen viktig.

Tidligere denne uken satte kollega Tore Hjalmar Sævik og jeg oss ned med filmens regissør Erik Poppe. Han er gjest i den nyeste episoden av podkasten Tore og Tarjei. Det ble en uvanlig tankevekkende samtale om den kanskje mest kristelig funderte norske filmen som er laget på lenge. Kollega Espen Ottosen har for øvrig allerede anmeldt filmen her i avisen.

Da vi spurte Poppe hvorfor han ville lage «Quislings siste dager», trakk han linjene rett inn i den politiske situasjonen. Det er i seg selv interessant.

Jeg gledet meg over at han ikke først og fremst ville vende raseriet mot de lederne han er skuffet over, de som har gjort verden til et mer utrygt sted. Han vil heller vende raseriet mot seg selv. Det tror jeg er en konstruktiv tilnærming, også for meg og for oss alle. For med unntak av rene diktaturer er det en eller annen grad av folkelig oppslutning som gir ledere legitimitet.

Dermed handler filmen om mye mer enn Quisling. Den handler også om hverdagen vår nå. Og den handler om hverdagen i andre land.

.

Tidlig i filmen møter vi Oslo-biskop Eivind Berggrav. Han vil gjerne at kirken skal bidra i forsoningen som må finne sted etter krigen, og omtaler erkjennelse som en begynnelse til forsoning. Det er en viktig betraktning.

Utsagnet er aktuelt både på et mer overfladisk og på et svært dypt plan. Overfladisk på den måten at vår tids liksom-beklagelser («Jeg beklager hvis du føler deg såret» eller «Jeg beklager hvis du ønsker at jeg skal beklage») blir avslørt. Beklagelse uten erkjennelse av egne feiltrinn har begrenset verdi. Eller mer grunnleggende: syndsbekjennelse uten syndserkjennelse er bare ord.

Men hva da når Quisling mener at han har gjort det han har gjort som del av sin livsoppgave? Hvordan kan han beklage da? Her er vi ved noe av nerven i filmen.

Quisling var prestesønn i fjerde generasjon, og kjente godt til Bibelen. Men kunnskapen var ikke nok til å gi ham et kristent menneskesyn. Hans egne ideologiske overbevisninger fikk dominere. Konsekvensene kjenner vi.

I moderne norsk litteratur og film er vi mest vant til å lese om prester som mer eller mindre hederlige, iblant som sjarlataner, skjørtejegere eller som allment stakkarslige. I denne filmen er presten et helstøpt menneske, og de indre kampene står ikke i veien for det. Tvert imot. Det at han kjemper med seg selv gjør ham troverdig. For presten tviler på sine egne evner og sin egen kompetanse. Det er ikke det verste man kan gjøre.

Ingen av oss må tro at vi er hevet over denne faren.

Men i møte med Quisling våger han å utfordre både på teologisk og politisk grunnlag. Dermed får vi belyst spørsmål knyttet til både tro, ydmykhet og sannhet i et gudfryktig perspektiv. Denslags er vi ikke bortskjemt med.

Fordi Poppe har vært opptatt av å skildre både Olsen og Quisling med respekt for deres karakter, unngår vi det Poppe i podkast-samtalen omtaler som «karikaturer, utrolig useriøse og nesten vonde fremstillinger» av religiøse miljøer.

I stedet får vi en høyaktuell skildring av et menneskes kamp med sitt eget Messias-kompleks i relasjon til det samme menneskets ønske om å kjempe for det gode. Og vi som ser på, vet at dette mennesket tok så skjebnesvangert feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Man kan tro at man har et oppdrag fra Gud, og likevel opptre fullstendig i strid med Guds vilje. Og der er ikke Quisling alene. Det er nok å vise til Jesu ord om at en av disiplene skulle forråde ham. Ingen av oss må tro at vi er hevet over denne faren.

«Vi er en skadeskutt nasjon», sier Eivind Berggrav til Peder Olsen i filmen. Det var annerledes å si det i 1945 enn i 2024. Den gangen hadde også kirken en annen posisjon i samfunnet enn den har nå. Det er likevel noe fint i å løfte frem kirkens muligheter i en krevende tid.

 

Aldri har en prest fremstått mer sympatisk i en norsk film

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=7c4deec8-ee36-5b7c-84d3-e7bc85a283d5&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

LANDSSVIKER: Gard B. Eidsvold Spiller Vidkun Quisling i filmen «Quislings siste dager». 

 

 Presten Peder Olsen spør etter ydmykhet. Vidkun Quisling svarer at hans intensjoner var gode. Filmen «Quislings siste dager» er en sterk historie om ondskap og svik, forsoning og tilgivelse.

Anmeldelser

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=52a58527-98a1-5f96-aaae-be6a956bb3fb&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Espen OttosenKommentator i Dagenespen@dagen.no

Publisert: 27.08.2024 20:11Sist oppdatert: 01.09.2024 22:45

Nordmenn virker ikke til å bli lei av 2. verdenskrig. Stadig fylles kinosaler av filmer som bygger på sanne historier. Ofte handler det om heltene. Som Max Manus og Jan Baalsrud.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=fb15c237-d13b-5df7-b341-134d67cf6f82&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

Men «Quislings siste dager» byr på noe helt annet. Her forsøker filmskaper Erik Poppe å fortelle hvordan mannen som reddet tusenvis av ukrainere fra sultedøden på 20-tallet kunne bli en landssviker. Sentralt i historien står presten Peder Olsen – som blir Quislings sjelesørger frem til han henrettes 24. oktober 1945.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tror aldri at jeg har sett at en prest fremstilles på en bedre måte enn i denne filmen. Men det skyldes ikke at han er uten feil og uten tvil. Snarere tvert imot.

Som en martyr

Filmen som snart kommer på norske kimoer dekker omkring det siste halvåret av Vidkun Quislings liv. Mye foregår på fengselscellen – eller i luftegården – hvor Olsen forsøker å utfordre, trøste og støtte mannen som gjerne vil se på seg selv som en martyr.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=a2157e53-af3b-55c1-848d-e1dafe64f061&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

QUISLING: Gard B. Eidsvoll spiller Quisling mens presten Peder Olsen spilles av Anders Danielsen Lie. 

Vi får også glimt fra rettssaken mot Quisling. Den tegner et bilde av en mann som gjerne vil forsvare seg selv – og som er sikker på at i det minste historien vil vise at han gjorde det rette.

Gang på gang forsøker presten å spørre Quisling om han virkelig ikke har noe å beklage eller angre? Jesu lignelse om «tolleren og fariseeren» i Lukas 18 blir en rød tråd.

Det er rent ut sagt oppbyggelig.

Håp også for Quisling?

Hjemme må presten også forholde seg til vanskelige spørsmål fra kona Heidi. Er det rett å formidle håp, og mulighet for tilgivelse, til en mann som Quisling, selve landsforræderen?

I tillegg kjemper ekteparet med sin egen dårlige samvittighet fordi de ikke hindret at et jødisk ektepar ble sendt til Polen. Det blir etter hvert klart at de ikke havnet i en ordinær arbeidsleir. Nei, nazistene sendte alle over 45 år rett i gasskamrene.

Det finnes lite informasjon om dette paret som en kort periode bodde på loftet til Heidi og Peder Olsen. Navnene som gis dem i filmen er neppe korrekte. Men det er enkelt å forstå hvorfor historien inkluderes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I krigens dager var det mange, også en helstøpt prest, som spurte seg selv om de hadde sviktet medmennesker i nød.

To ukrainske ektefeller

Vi blir også med presten i samtaler med Quislings kone Maria ved flere anledninger. Vi får dermed, litt i forbifarten, vite at de to ikke var formelt gift. Årsaken var at Quisling som 35-åring hadde inngått et ekteskap med en kvinne som da bare var 17 år. Hun bodde en kort periode med Maria og Vidkun før hun ble sendt til Paris.

Maria møtte mannen da han sto i et beundringsverdig humanitært arbeid i Ukraina. Filmen vektlegger at Quislings møte med lidelsene i øst førte til en enorm frykt for kommunismen.

Hans enøyde perspektiv er at han reddet Norge fra “bolsjevismens fare”. Men kan Quisling virkelig ha vært en idealist med gode motiver?

Hva er bolsjevisme?

Bolsjemisme var en betegnelse på den radikale fløyen innenfor Arbeiderpartiet i Sovjetunionen, ledet av Vladimir Lenin, og kalte seg senere for kommunister).

Komplisert ondskap

Når står vi overfor akseptabel moralsk uenighet og når møter vi pur ondskap? Kan et menneske begå grusomme handlinger og samtidig tro, ærlig og oppriktig, at man gjør det rette?

Slike spørsmål møter oss med dirrende aktualitet gjennom hele filmen. Jeg tror de berører oss sterkt fordi vi ønsker at det skal være enkelt å avdekke ren ondskap.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=89ced89c-a069-5779-be66-c3eb29c32760&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

FILMSKAPER: Erik Poppe. 

Derfor vil at Quislings store svik skyldes ufyselige motiver – som egoisme, selvhevdelse eller hevngjerrighet – fremfor et genuint ønske om å gjøre det rette.

.

Men er det noe Quisling insisterer på filmen igjennom, så er det at intensjonene hans var gode. Han ville gjøre det rette for det norske folk.

Skremmende logikk

Samtidig blir det også tydelig at Quisling forsvarer en ekstrem versjon av logikken som ligger til grunn for ordene «målet helliger middelet». Når målet er å unngå borgerkrig, blir det en bagatell at noen hundre uskyldige jøder må bøte med livet.

En slik logikk skremmer. Og den er med på vise hvordan det er mulig å forsvare virkelig forferdelige avgjørelser.

Sympatisk og helstøpt

Filmen «Quislings siste dager» har mange kvaliteter. Det er lagt ned store ressurser i å skape et tidsriktig bilde av Oslo fra 1945. Bildene er dvelende og nærgående. Dialogene er troverdige. Jeg lar meg overbevise av skuespillerprestasjonene.

Særlig verdsetter jeg at presten i filmen skiller seg tydelig fra mange kristne ledere som har dukket opp i norske filmer de siste årene. Peder Olsen fremstilles som en sympatisk og helstøpt mann. Han tror på en god Gud og vil bidra til forsoning samt formidle håp og tilgivelse.

Dessuten er han ikke brautende og skråsikker – slik hans samtalepartner stort sett er. Isteden fremviser han en ydmykhet som gjør inntrykk.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=8f4d0c32-f860-5e50-a131-6591d3f94f80&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

Tysk nazi-sekretær dømt for medvirkning til over 10.000 holocaust-drap

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=4c40fa16-f004-58bd-a8e6-6790ae7d5754&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

Les også

«Quislings siste dager» får internasjonal premiere under filmfestivalen i Toronto

Kultur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krigsoppgjøret var ikke først og fremst et teologisk oppgjør. Likevel kunne kirken, med sin tradisjon for å forholde seg til både urett, erkjennelse, oppgjør og forsoning levere viktige bidrag til samfunnet. Slik er det fremdeles. Men det gjelder å gripe muligheten mens den er der.

Meninger