Påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen
til evig tid
Den har oss givet, lyset og livet, lyset og livet i dagning
blid
Påske er
glede. Det er slutt på sorgen – til evig tid, forkynner salmedikteren i en av
påskens store salmer. Den som kan synge med, har håp, ja mer, jubel, visshet. Å
si ja til Gud, til Jesus og evig liv er den største investering som kan gjøres.
Den overskgger alt annet. Påskehøytiden er så vidunderlig en tid – i
bibeltekstene, i salmesangen og i menigheten.
Finn Jarle Sæle
Sjefredaktør
PÅSKE: Korset er tomt, graven er tom, Jesus sto opp
– og han lever! Foto: iStock.
Publisert: 19.04.2025 kl 11:30
·
·
Påsken er alt hva Gud har gjort og vil gjøre, for å
frelse oss fra synd og død – noe som var helt umulig for oss. Han vil fylle
alle sine barns drømmer og lengsler om liv og overflod – ja liv for alltid. Hva
annet kan en gjøre enn å gå rundt i slik en tid og bare si: Takk Jesus!
Vi
blir aldri ferdig med de store salmestrofer som bar vekkelsens liv gjennom
Norge, det største et folk kan erfare.
«Du gikk for meg en blodig sti, og jeg som skyldig var slapp fri.
Guds vredesskål du tømte ut, så dyrekjøpt er jeg din brud», synger vi.
Hele himmelens
kjærlighet strømmer inn i deg når du
siterer eller synger slikt.
Det
kan ikke gjøres ofte nok. Men påsken som kommer til oss hvert år, hjelper oss
på vei til å forstå Guds soningsverk og gave.
Forkynn
hva det kostet! Det fikk gamle prester besked om. Og rett var det.
«Ja, la kors og død og smerte,
tale, rope i mitt hjerte,
hva min frelse kostet har.»
Så
søk en plass for å synge påskens gjennomrystende salmer, om en kan – i en
menighet. Det ligger veldige dimensjoner i menigheten som skjønner hvilket
stort og mektig rike den tjener, der Guds strøm av kjærlighet renner – og som
bare fordrer én ting av oss – at vi holder oss til Jesus og Hans ord, og
ingenting annet, selv om bisp eller prest skulle by oss det – i
bibeloppløsningens tid.
Hvor har vi det
fra? Fra Jesus selv. Han sier: den om
elsker meg holder mine ord, holder mine bud. Den som ikke gjør det elsker meg
ikke, Johannes 14:23-24.
Vær
sikker på at dette er den historiske virkelige Jesus, som var og er og blir –
til evig tid, uten at en bokstav av hans ord forgår, Matt 5:18.
Så
vi løfter også bibelboken i påsken for å erklære Ham vår kjærlighet tilbake,
uten å endre en bokstav. Hvem sier det? Jo, den historiske, faktiske Jesus som
taler her – ikke andre steder.
I Matteus 5:18
står det: Før himmel og jord forgår,
skal ikke den minste bokstav ... forgå.
Vel,
hvor har vi det fra?
Vi
har det fra Han som skapte alt, Han som led og døde på det Golgata kors for
oss, bare av uforståelig kjærlighet – til syndere som meg og deg. Han som eier
vår hele evige eksistens, og vissheten om det i det forløsende ord om syndenes
forlatelse – på grunn av Jesu offer i den begivenhet som forandret hele
verdenshistorien. Jesu lidelse, død og oppstandelse.
Han kjøpte oss fri
ved å ofre seg selv. Da skylder den
moderne teologi, på vidvanke,
Jesus
Kristus – lojalitet tilbake.
Den som elsker meg holder mine ord, den som ikke elsker meg holder ikke
mine ord, sier
Jesus. Skulle det være så vanskelig å bøye sin lille intelligens inn under
intelligensen til Ham som alle ting er blitt til ved? Han som snart er tilbake
på Sion for å fullføre sitt verk som allmaktens Herre pantokrator. Han er
skaper av naturlover og alt som logiske lover heter.
Teologien
kan ikke lenger studere Gud som om Bibelen ikke fins. En må studere og forkynne
ham der han fins i Åpenbaringen og ikke vike fra det i et eneste bibelord.
Slik ble vår
lutherske kirke til – basert på to
ord: «Skriften alene», Martin Luthers og reformasjonens
skriftprinsipp.
Vi
må bli ferdig med perioden der vi fikk «teologene alene». For det går galt om
en går med noen som ikke har Guds Ord som absolutt autoritet, og slik er uten
lykt for sin fot og lys for sin sti.
Men påsken er jo
ikke bare kjærlighetens strøm og vår medlevelse. Den
er ikke bare soning fra Gud for alle synder – og evig liv til hver den som vil
ta imot, den er ikke bare kamp mot en sjelefiende som vil hindre en i å ta
imot.
Før
det kommende kirkemøte kom vi til å høre en samtale om Pride-plakater utenfor
en kirke. Det er fremmed ild på alteret. Gud elsker og vil frelse både homofile
og heterofile, men hva som står om å arve Guds rike, består til Jesus kommer.
Det er Romerbrevet kapittel 1 og 2.
Andre ting skygger og for Frelsens sol og Guds Ord. Martin Luther
mister stadig mer av sine kirker i Norge, de har ikke lenger gudstjeneste.
Men
heldigvis er ikke påskens store salmer døde, samme hva som skjer.
Det
vil bli jubel og sang å høre fra norske kirker i framtiden og.
Den
globale vekkelse går mot slutten før Jesu gjenkomst. Vi trodde lenge at radikal
omforming av et land og dens kirker ikke var praktisk mulig – i løpet av en
levealder. Men for noen uker siden endret vi oppfatning. Vi hadde på besøk i
vårt hjem, og på omvisning i Stortinget, en representant fra Brasils parlament,
David Soares. Han er sønn, og medhjelper, av Latin-Amerikas kanskje fremste
kirkebygger, dr. R.R. Soares.
De tomme kirker og
stengte bedehus blir flere. Bedehusbevegelsen
ble kirkens ryggrad i Norge – som du kan lese i vår serie om Norges viktigste
kulturhus.
Men
data tyder på at halvparten av de norske kirker – som vi kysser, elsker og viet
vårt liv til som prest, er borte om 30-50 år. Men noe kan skje i Norge, som i
Brasil, når det kommer «Ild fra himlen» som Harvey Cox, Gud er død-teologen,
møtte i Latin-Amerika.l
Soares
er 77 år gammel, taler fra Sao Paulo til 93 land hver søndag – og har
grunnlagt, personlig, 3000 kirker. Vi må glemme teologiske kannestøperier og la
Gud og vekkelsen og Den hellige ånds ild komme tilbake og formidle Jesus-glede.
Derfor synger vi:
Påskemorgen, slukker sorgen.
En
ny vekkelse er mulig i Norge som i Brasil.
God påske til alle våre lesere, som løfter seg og sine – og vårt
kjære Norge i bønn.