https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teolog: – Oppdraget er ikke å belage seg på at Gud fikser det med en «plan B»

 

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=eae4629b-a2b9-5215-853d-460d9e7be779&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

 

TEOLOG: Hvordan det vil gå med de som ikke tror, har blitt behandlet på ulike måter i teologien. Førsteamanuensis Martin Jakobsen er overbevist om hva han tror er riktig. Foto: Lasse Eide/Ansgar høyskolen

 Forrige måned ble det debatt om Gud har en «plan B» for de som ikke tror. Teologene Martin Jakobsen og William Skolt Grosås forklarer hvordan spørsmålet er behandlet i teologien og kirkehistorien.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=fc1648cd-70c9-5440-968b-6e77f40cd7a2&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Sølve Depui Aksnessolve@dagen.no

Publisert: 09.03.2024 10:23Sist oppdatert: 14:52

– Det er vanskelig å tro at alle skal bli frelst, sier Martin Jakobsen.

Han er teolog ved Ansgar høyskole i Kristiansand, og har fått med seg «plan B»-debatten som har gått i Dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Med utgangspunkt i Johannes 3,16, og en personlig historie om sin ektemann, uttalte prest Sunniva Gylver i en Plussord-episode at hun håpet Gud hadde en «plan B» for de som ikke tror.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Noen mente Gylver var på ville veier. Andre igjen mente Gud også måtte ha en «plan C». Ja, faktisk at hele alfabetet må tas i bruk for å beskrive Guds leteaksjon.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=31ce877a-c6d9-598c-8a44-8e0618cdc883&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

LES OGSÅ

Reagerer på Sunniva Gylvers andakt om en «plan B» for de som ikke tror

Evig liv for dem som tror

Denne søndagen leses det kjente verset i Johannesevangeliet i kirker over hele landet. Men hva sier «Den lille Bibelen» egentlig om de som ikke tror?

Ingen ting, skal vi ta Jakobsen på ordet.

Johannes 3,16 sier noe om hva som skjer med «de som tror» – de har evig liv i vente.

Skjebnen til de som ikke tror og de som ikke har hørt, er derimot et åpent spørsmål i denne sammenhengen.

– Verset sier egentlig ingen ting om akkurat disse, sier Jakobsen.

Søndagens tekst – fjerde søndag i fastetiden

Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn. Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske? Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen, som er i himmelen. Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Johannes evangeliet kapittel 3, vers 11–16.

Bibelen 2011.

.

Pluralisme

Det spørsmålet som verset i Johannes evangeliet holder åpent, har blitt behandlet på ulike måter i teologien. Tre modeller går igjen.

Den første mulige løsningen er pluralisme, forteller Jakobsen. De som holder et slikt syn tenker seg at alle religioner egentlig tilber samme Gud og at det finnes mange veier til frelse.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=c76ea863-7d1c-56fc-aa83-0c107240b50d&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

TEOLOG: Martin Jakobsen er førsteamanuensis ved Ansgar Høyskolen og har en doktorgrad i religionsfilosofi og systematisk teologi. Foto: Lasse Eide / Ansgar høyskolen

Jakobsen kaller denne posisjonen for den mest kontroversielle. Det er fordi han mener den støter mot mange bibeltekster.

– Er du pluralist, blir ikke misjon så viktig. Da driver man ikke misjon for at folk skal bli frelst, men av sosiale grunner.

Eksklusiv frelse

På den andre enden av skalaen har man synet som kalles eksklusivisme.

Det innebærer at det bare finnes en eksklusiv vei til frelse, og det er gjennom Jesus Kristus.

Ordet eksklusivisme sikter til at det bare finnes én sann religion, nemlig kristen tro åpenbart gjennom Jesus Kristus i Bibelen.

– Av de som holder et slikt syn kan noen tenke at andre religioner er løgn og villfarelse, kanskje til og med fra Satan. Andre kan igjen tenke at religion er uttrykk for en gudslengsel. Slik sett kan de lede personer nærmere Jesus.

 

Inklusivisme

Et sted i midten finnes inklusivistene. De vil som pluralistene også tenke at det kan finnes frelse i andre religioner.

– Men frelsen er likevel kun tilgjengelig på grunn av Jesu død på korset, forklarer Jakobsen.

Et spørsmål er om man må ha en bevisst tro på Jesus for å bli frelst, og inklusivistene vil svare benektende på det, sier kristiansanderen.

Flere teologer med dette synet snakker om at det kan finnes anonyme eller ubevisste kristne – folk som er kristne uten å vite det.

– Her er frelsen tilgjengelig bare gjennom korset, men veien til Gud trenger ikke være gjennom en bevisst tro.

Overbevist om «plan A»

Selv om alle disse posisjonene er utbredt i teologien i dag, er Jakobsen klar på hvilken posisjon han mener har mest for seg.

– Jeg tror ikke på noen «plan B». Jeg tror på «plan A», og det er det eneste jeg kan tillate meg å tro på, sier teologen.

Ifølge ham selv må eksklusivisme være riktig. Han viser til Johannes 3,16 og misjonsbefalingen i Matteusevangeliet.

– Kirken har fått et oppdrag om å drive misjon. Det innebærer at kristne må forholde seg til og arbeide ut ifra at det kun er gjennom å bekjenne sin tro på Jesus at man blir frelst, forklarer han.

– Samtidig kan vi godt håpe på at Gud tilbyr frelse på mange måter, så himmelen blir overbefolket.

– Men oppdraget er ikke å belage seg på at Gud fikser det med en «plan B».

Universalist i oldkirken

William Skolt Grosås er høyskolelektor i teologi ved NLA Høgskolen i Bergen, og en av stemmene bak Dagen-podkasten «Ulest».

Den historieinteresserte teologen fikk også med seg debatten som verserte i forrige måned.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=e1e38b31-e29e-5c4a-a0bd-4a234279f027&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

KIRKEHISTORIE: William Skolt Grosås er høyskolelektor ved NLA Høgskolen og interesserer seg for kristen litteratur fra de første århundrene etter Jesu død. Foto: Bjørn Olav Hammerstad

I løpet av de første århundrene etter Kristus var det innad i kirken flere ulike måter å forstå hvordan det ville gå med de som ikke trodde, forklarer han.

En av kirkefedrene som mente at det fantes en «plan B» – at alle mennesker til slutt ville bli frelst, var Origenes.

Han mente at Gud skapte alle mennesker til å bli frelst, og at Gud ville realisere dette. Synet har fått navnet «apokastasis», men kjennes av mange som «universalisme».

.

Vranglære

Origenes´ syn ble etter hvert fordømt som vranglære på et kirkemøte på 500-tallet. Årsaken til dette var at det ikke fantes belegg i Bibelen til å si at alle til slutt vil bli forent med Gud. At det finnes en fortapelse, ble derimot ansett som klart.

Samtidig må man ha tungen beint i munnen. Det som ble fordømt som vranglære, var å lære at alle kommer til himmelen. Det at en troende håper for seg selv at alle blir frelst, ble ikke fordømt, forklarer Grosås.

Faktisk var det flere i kirkens tidlige fase som delte et slikt håp.

– Skriften tillater oss ikke å lære eller bekjenne det.

– Men vi har lov å håpe på det. Og ikke minst har vi lov å be om at alle skal bli frelst, sier Grosås.

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=cd9cdf02-c63e-5a68-bfca-ac302c3a2a8b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=100&scaleup=1

LES OGSÅ

Svarer Gylver om frelse og fortapelse

TRO