Moster
24:
Førestillinga om kristning
med sverd truleg svært upresis
EKSPERT: Steffen Hope er postdoktor i mellomalderhistorie ved
Universitetet i Oslo, kor han forskar på helgenkult, identitetsformasjon, og
historieskriving. Foto: Privat
På forskarkonferanse
på Universitetet i Bergen sist veke, sa professor Steffen Hope at kongemakta
var for svak til å gjennomføre ei systematisk kristning med sverd i hand. I
tillegg var mange av desse samfunna allereie kristne.
Journalist
Publisert: 22.04.2024 kl 10:35
·
Steffen Hope er frå bygda Hyen i Nordfjord, og tok doktorgrad
i historie ved Syddansk Universitetsbibliotek.
Han er postdoktor i mellomalderhistorie ved Universitetet
i Oslo, kor han forskar på helgenkult, identitetsformasjon, og historieskriving.
Hovudfeltet hans er nordeuropeisk mellomalder i perioden
ca. 1000-ca. 1300, men han er òg kjend med den generelle historiske utviklinga
i Europa både før og etter denne perioden.
– Eg er interessert i endringar og kontinuitet i historiske
prosessar. Vi er ofte opplærde til å forstå historisk utvikling som klare
overgangar og brot mellom periodar, men røyndomen er mykje meir kompleks enn
dette. Endringar skjer som regel over større tidsrom, og der er ofte mykje av
det føregåande som vert med inn i det nye. Kristenretten har ofte blitt
framstilt som startskotet for kristninga av Noreg. Dette er grunnleggjande
feil. Vi må vere opne for at kristendomen har eksistert og hatt ein innverknad
på samfunna i det som er dagens Noreg i fleire generasjonar før Olav Haraldsson
vart konge i 1016, og før Mostertinget skal ha funne stad i 1024. Kristenretten
er eit svært godt utgangspunkt for å forstå slike glidane overgangar, for her
er mange føreskrifter og reglar i kristenretten som legg til rette for at visse
delar av heidendomen fekk halde fram med å sameksistere med kristendomen ei tid
utetter 1000-talet. Til dømes ser vi at sjølv om utburd – det vil seie å setje
born på skogen for å døy – vart no forbode, så vart det likevel tillate når det
gjaldt born som hadde fysiske skavankar, eller born som ikkje såg ut slik ein
forventa at born skulle sjå ut. Skilnaden var at no skulle born døypast og
leggjast ut for å døy på kyrkjegarden, heller enn på uvigsla jord.
– Eg MÅ berre spørje om dette med kristning med sverd, kor nøyaktig
er den skildringa? Er biletet meir nyansert?
– Vi har absolutt
døme frå historia at der vart kristna med sverd. Kristendomen si historie syner
svært tydeleg at når ei gruppe går frå å verte ein forfølgd minoritet til å påverke
maktapparatet til ein herskar, kan dette legge til rette for brutale prosessar
mot dei som er annleistenkjande og dei som høyrer til andre religionar og andre
etnisitetar. Utetter 200-talet vart til dømes fleire kristne forfølgde av
romerske styresmakter – og mange av desse var sjølve romerske borgarar.
Når det gjeld Noreg, derimot, er førestillinga om kristning med sverd truleg
svært upresis. Kristendomen hadde vore kjend og truleg også praktisert i Noreg
i fleire generasjonar før Olav Tryggvason (d.1000) og Olav Haraldsson regjerte
i Noreg. I foredraget mitt under Moster-konferansen denne veka argumenterte eg
for at den førestillinga om kristning med sverd som vi til dømes les om i
Heimskringla (frå ca. 1230), er basert på ei forteljing om Noreg si
kristningshistorie som vaks fram på 1100-talet. I siste halvdel av 1100-talet
byrja den norske kyrkjeorganisasjonen å konstruere ein historisk identitet for
seg sjølv og for Noreg som eit kristent rike. I historieverka som vart
nedskrivne i denne perioden vart derfor Olav Haraldsson framstilt som ein mild
og ikkje-valdeleg konge, medan det var Olav Tryggvason som for fram med hard
hand. Det er absolutt truleg at begge desse kongane undertrykte heidendomen til
fordel for kristendomen, og at dei kunne gjere dette med sverd og eld, men
dette var nok berre unntaksvis. Noreg på denne tida – altså sist på 900-talet
og tidleg på 1000-talet – var eit lappeteppe av lokale einingar kor stormenn og
storkvinner kontrollerte omlandet. Kongemakta var for svak til å gjennomføre ei
systematisk kristning med sverd i hand. I tillegg var mange av desse samfunna
allereie kristne. Vi må her hugse på at kongemakta brukte kyrkja, i form av
biskopar, til å overta kontrollen over lokale kristne samfunn, og dei brukte
kristning som ein måte å øydeleggje maktbasisen til heidne storfolk. Både Olav
Tryggvason og Olav Haraldsson var valdelege og utrivelege menn, så vi kan
absolutt førestille oss at dei for hardt fram når dei kunne, men graden av
valdsbruk i den norske kristningsprosessen er nok overdriven.
– Kor viktig er det at vi feirar kristenretten, slik vi gjer
i år, med markeringa av 1000-årsjubileet?
– Kristendomen er
ein viktig del av den norske kulturarven, og det er absolutt viktig at vi markerer
kristenretten som ei ny kraft i norsk historisk utvikling. Men vi må også vere
forsiktige med å skulle feire den, for då kan vi misforstå mange aspekt med
kristenretten sin historiske funksjon. Innføringa av kristenretten skjedde
gradvis. Visse reglar vart fastsette tidleg, medan andre kom til etter kvart.
Dette var dei også klar over i mellomalderen, fordi kristenretten i Gulatingslova
vart til dømes revidert på byrjinga av 1160-talet. Revisjonane vert omtalte som
Magnus-tekst, fordi dei vart gjort under barnekongen Magnus 5. si regjeringstid
(1161-84). Magnus sjølv hadde lite med saka å gjere, men namnet hans gav
legitimitet til desse revisjonane.
Kristenretten var med på å skape store endringar i samfunnet. Trælehaldet
vart etter kvart avvikla, og for trælane og dei svakarestilte i samfunnet har
nok kristenretten markert starten på betre framtidsutsikter. Men vi må
samstundes vere klar over at denne avviklinga skjedde over lang tid. Etter Gulatingslova
skulle ein træl setjast fri på Gulatinget kvart år. Dette markerer at denne
avviklinga var i gang, men der var nok fleire hundre trælar, om ikkje fleire
tusen, omkring i dei norske bygdene, så kristenretten var ikkje ei dramatisk
endring.
For oss som er kristne i dag er det svært viktig at vi klarar å skilje mellom
det å markere og det å feire. Kristenretten er ein viktig del av norsk historie,
og den la grunnlaget for viktige og positive endringar. Men kristendomen kan
også brukast til å undertrykkje, kristne lover kan fort brukast til å gjere
livet vanskeleg for dei som ikkje høyrer til den aksepterte forma for
kristendom. 1100-talet, tida då Gulatingslova vart skriftfesta og gjekk frå å
vere eit munnleg til eit skriftleg lovverk, var også ein periode med store
jødeforfølgingar den kristne verda, og det var ei tid kor krosstoga førte til
store overgrep mot jødar, muslimar og ikkje-katolske kristne i Midtausten.
MOSTER: Bilde viser fra jubileumsfeiringen for Kristenretten på Moster i juni.
Debatt
1000-årsjubileet
for kristningen av Norge nærmer seg. Feiringen er alt begynt. Mostertinget i
1024 er blitt behørig markert, også «Kristenretten» og «Magnus Lagabøters
landslov».
Jubileumsbudskapet
er enkelt: Ved kristningen fikk det norske folket troen på menneskeverd og
rettssamfunn, og en ny humanitets- og rettskultur vokste fram. Da fikk vi
«verdier», som er blitt tradert, og som vi i dag vil føre videre. Norge er
fortsatt et «kristent» land, og det bør det forbli.
Moderne ideologier har sine
historiefortellinger. Ut fra historien begrunnes ideologisk motiverte
samfunnsendringer. Til viktige jubileer produseres gjerne ideologisk tilpassede
historiefortellinger. Viktig er det at de blir korrigert. Selv om mangt er
blitt kjent om kristningen, det grunnleggende ved den er oversett. Kristningen
brakte Norge inn i kristenheten. Ny religiøs kult, tro og ny moral ga nye lover
som endret sed og skikk.
Kristenheten
hvilte på kristendommens grunnsannhet, treenighetslæren. Derfor verget man seg
– også militært – mot islam og heretiske retninger som undergravde kristen
skapertro og frelseslære. Når kristningen brakte med seg forbudet mot drap på
ufødt og nyfødt menneskeliv, var det en konsekvens av troen på Gud som Skaper,
Frelser og Fornyer. Men da blir det nærmest absurd at man i våre dager, da så å
si alle vil føre kristenarven videre, ønsker å innføre en ny abortlov som
bryter radikalt med kristen tro på menneskeverdet? Biskop Erik Varden har
karakterisert dette som schizofreni.
Fra norsk
høymiddelalder har vi fått overlevert skriftet «Kongespeilet». Også Thomas
Aquinas skrev om kongen («De regno»), om hans plikter og oppgaver som styrer av
samfunnet. Kongen skal søke det allmenne vel etter naturretten, et rettferdig
samfunn som gir et godt liv for «undersåttene». Kongen har også som oppgave å
fremme deres evige velsignelse i himmelen. Dette er en del av den gamle
«kristenarven», og som gjerne glemmes. For noen er dette en villet glemsel.
Kristenheten
gikk i oppløsning for alvor fra 1500-tallet av. I 1513 kom Machiavellis bok om
«Fyrsten». Han tok opp det politisk grunnleggende tema: makten. Her. Kom en ny tenkemåte.
Machiavelli utviklet en maktens «teknikk»: Hvordan fyrsten bør ta makten og
verge sin makt for å beholde den. Å utøve makt ble politikkens egentlige vesen.
Etiske perspektiver og forpliktende normer for maktbruken var fraværende.
Machiavelli
åpnet for et nytt og annerledes politikkbegrep. På 1600-tallet ble teoretisk
utviklet og begrunnet blant annet av filosofen Thomas Hobbes. Inspirert av
tidens nye vitenskapelighet konstaterte han at i den naturlige virkeligheten er
det alles kamp mot alle som råder. Som mennesker er vi født inn i denne «krigens»
virkelighet.
Kristenheten gikk i oppløsning for alvor fra 1500-tallet av.
Om menneskene
vil overleve, må de for å bli beskyttet mot «fiender» overlate noe av sin
frihet til en overordnet og suveren styringsmakt. Den moderne stat trådte fram.
Men det måtte også være en rettsorden som kunne regulere de mellommenneskelig
forhold i samfunnet. Fra nå av utvikles en ny naturrett, forpliktende for
individ, fellesskap og den politiske styringsmyndigheten.
Den klassisk
kristne naturretten hvilte på kristen skapertanke og troen på menneskets
mulighet til å erkjenne ut fra den naturlige virkelighet hva som var godt og
rett og i pakt med Guds vilje (Rom. 2,14). Denne rettsoppfatning ble nå
forlatt. I stedet ble naturretten basert alene på menneskets egen erkjennelsesevne.
I mennesket selv og ikke hos Gud var rettens egentlige kilde å finne. Det var
på dette grunnlag at Menneskerettighetene senere ble utviklet.
Det avgjørende
for moderne naturrett ble da menneskenes rett til frihet (ytringsfrihet,
forsamlingsfrihet etc. også religionsfrihet) og lik rett for alle (uavhengig av
kjønn, raser, klasser etc.) til å søke egen «lykke» – økonomisk, politisk,
sosialt og mentalt. Denne liberale og menneskesentrerte naturretten ble bærende
for det moderne demokrati..
Mot slutten av
1800-tallet brøt denne moderne politiske filosofi for alvor gjennom som en
kulturell kraft i vårt samfunn. Særlig viktig i denne sammenheng ble den
syntese av liberalisme og sosialdemokrati som kvinnesakskvinnen, Katti Anker
Møller, sto for.
Fra 1920-årene
av la hennes krav om fri abort og alminnelig utbredelse av kunstig prevensjon
sterke føringer inn i norsk politikk. Mot slutten av 1960-tallet fikk hennes
ideer et bredere og dypere gjennomslag. Til sist nedfelt i abortloven av 1978.
Det var motstand – særlig fra kirkelig hold. Og den er der fortsatt. Man holder
fram fosterets menneskeverd, kristen-humanistiske «verdier» og biologisk
innsikt i fosterets utvikling under svangerskapet. Den politisk dominante
eliten tenker annerledes, og den former også den alminnelige opinion, ikke
minst ved helsevesenet.
Fosteret er et gudskapt menneske, er godt og en gave fra Gud.
Den kirkelige
fronten mot fri abort som syntes sterk og fast, ble etter hvert svekket. Det er
flere årsaker. Manglet den ideologisk og teologisk dybde? Den gudskapte verden
er god, men ufullkommen og inflammert av den onde makt. I sin godhet har Gud
gitt oss alle en mulighet til å erkjenne hvordan vi kan bekjempe det onde og
fremme det gode. Både ut fra den skapte verden, ved vår samvittighet og til
sist ved Jesu undervisning kan vi erkjenne det gode og rette.
Den abortlov som
nå er på vei, beror på to forutsetninger, som begge er falske. Å behandle et
foster som en trussel, en slags «fiende» for andre mennesker, er en refleks av
det nye virkelighetssynet som kom blant annet med Thomas Hobbes. Fosteret er et
gudskapt menneske, er godt og en gave fra Gud.
Å lage en lov ut
fra en rett, som vi selv har konstruert og som beror på konsensus mellom
«selvene», kan aldri ivareta menneskets ubetingede rett til liv. Det vil alltid
hefte ved en slik lov at den til sist sikrer de selvbestemmende og suverene
menneskenes egne rettigheter. Den vil sikre makten, ikke beskytte de som ingen
makt har.
At den kommende
abortlov er schizofren, er en dekkende karakteristikk, særlig om vi forutsetter
at folk og samfunn føler en genuin forpliktelse på den kristne arven. Men
samtidig er den på sin uhyggelige måte rasjonell. Den er en følgeriktig
konsekvens av den avkristningshistorie som Norge har vært igjennom de siste
hundreår og som forsetter.
Mye tyder på at
det kommende kristningsjubileet blir en feiring av at dagens Norge har bevart
kristenarven. Den kommende abortloven vitner om at dette ikke er sant. Vi står
overfor en falsk historiefortelling. En helt annen, ærlig og realistisk
holdning til historien og nåtiden finner vi på katolsk hold: Kristningsjubileet
bør motivere oss troende til å reevangelisere Norge.