Mennesket
kan ikke leve uten Gud
| Debatt
OM
LIVET: Et sentralt spørsmål stilles i Fjodor Dostojevskijs (bildet) bok
«Brødrene Karamasov».Foto: Novosti / NTB
Espen Oseid DanielsenJurist
Publisert 10.11.25 - 11:00 Sist
oppdatert 10.11.25
- 11:47
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Kan et menneske leve uten Gud? Dette er et stort
spørsmål. Kanskje det største. Dette spørsmålet står sentralt i boken «Brødrene
Karamasov» av Fjodor Dostojevskij. En gjengivelse av alle hovedpunktene i dette
vidunderlige verket på 980 sider er ikke aktuelt, men spørsmålet består: Kan
mennesket leve uten Gud?
Jeg omformulerer spørsmålet noe, og spør: Kan et
menneske leve et dydig liv uten en felles moral? Et menneske er, etter min
mening, verken født godt eller ondt. Vi blir et resultat av hvilken side vi
nærer og mater mest. Derfor er det viktig at vi alle har gode, tydelige og
klare retningslinjer for hva som grunnleggende sett er riktig og galt, godt og
ondt. Vi er resultatet av våre handlinger, stort sett. Handlingene våre må være
gode og rause.
I et sekularisert samfunn er ikke veien så lang til
å si «alt er tillatt». Handlinger, uetiske handlinger, relativiseres. Dette
gjøres også i såkalte kristne land. Men den som tror oppriktig og ærlig,
frastår fra å utføre onde handlinger, for gjør han det, vil hele samvittigheten
og eksistensgrunnlaget plage og tære på han.
Jeg sliter med å lande på hvorvidt et menneske er
godt eller ondt. Et av mine egne sitater, lyder: «Jeg hater folk, men elsker
mennesker». Tanken her er at folk utgjør en masse og mengde hvor intimiteten og
personene mister sin selvstendige status, mens mennesker er det du møter i
øyehøyde, med mulighet til å bli kjent. Likevel er jeg usikker på om dette
sitatet står seg.
Mennesker redder liv. De hjelper eldre over veien.
De gir verdig opplæring til barn med sterke diagnoser. De gir håp og sprer
glede. De arbeider i humanitære organisasjoner, eldrehjem og barnehager. De
vil, og gjør, godt.
Mennesker halshogger mennesker. De bedrar og lyver
til sine nærmeste. De gruppevoldtar og bruker voldtekt som våpen i krig. De
lager og besitter barnepornografi. De gir sorg og sprer frykt. De vil, og gjør,
det onde.
Et menneske er ikke født godt eller ondt. Ingen
sikker konklusjon kan bli gitt på dette spørsmål. Jeg drister meg likevel til å
konkludere med, at ingen kan leve uten Gud.
| Kulturpastoren

LITTERATURKOLOSS:
Som ung betraktet Dostojevskij Kristus som et menneskelig ideal, uten å oppdage
det guddommelige ved ham, skriver Terje Berg. Bildet viser Fjodor Dostojevskij
i 1876.Foto: Nikolaj Fjedorovitsj / CC PDM 1.0
Terje Bergforkynner og
pensjonert pastor i Pinsebevegelsen
Publisert 29.06.25
- 11:00 Sist oppdatert 29.06.25
- 13:34
«Jeg
kommer fra en from, russisk familie, og vi kunne evangeliet nesten fra vi lå i
vuggen.»
Dette
sier forfatteren Fjodor Dostojevskij, en koloss innen russisk litteratur. Tre
år gammel bøyde han sine knær og ba sin første aftenbønn. Han var mammagutt og
sa følgende: «Kjære gudsmoder, hele mitt håp står til deg – gi meg ly under
dine vinger.»
Noen
av oss ble besatt av de simplifiserte «Illustrerte klassikere» som ble
publisert for 50–60 år siden. La meg hente fram noen scenarioer fra nevnte
litterats utrolige liv.
Åndelige bøker
Jeg
viser ikke til en spesiell roman, men skulle jeg antyde et verk, må det bli
«Idioten», og hvorfor denne tittelen?
Som ung
betraktet Dostojevskij Kristus som et menneskelig ideal, uten å oppdage det
guddommelige ved ham.
Imidlertid,
som statsforbryter sonet han en streng dom i Sibir, der han ble plassert i
tukthus sammen med mordere og andre forbrytere. Mange av disse ydmyket seg for
Gud og deltok i nattverdsmåltidet under messen. Da de fleste av dem knelte ned,
klirret det i fangelenker og Dostojevskij møtte Kristus som Guds sønn, noe som
skulle forvandle hans liv og forfatterskap.
Fjodor
Dostojevskij
Fjodor
Mikhajlovitsj Dostojevskij
Født 11.
november 1821 i Moskva, Russland.
Døde 9.
februar 1881 i St. Petersburg, Russland.
Russisk forfatter, journalist og
tidsskriftsredaktør. Dostojevskij regnes til verdenslitteraturens store
romanforfattere.
I
1843 tok han eksamen ved den militære ingeniørskolen i St. Petersburg. Han
fikk stilling som ingeniøroffiser, men tok snart avskjed for å ofre seg for
litteraturen.
Dostojevskij
debuterte med romanen Fattige folk (originalutgave: Bednyje
ljudi, 1846).
I
april 1849 ble han arrestert for deltakelse i den liberale
Petrasjevskij-kretsen og satt i tukthuset i Omsk 1850–1854.
Han
giftet seg i 1857 med Marija Dmitrijevna Isajeva (død 1864).
Kilde: snl.no
Av
litteratur var det kun tillatt å bringe med seg såkalte «åndelige bøker» til
fangeleiren. Mange år senere forteller forfatteren selv at det var et eksemplar
av «Det nye testamente» som hadde gitt ham håp om at han skulle komme levende
derfra.
Bokens
innhold ga nye krefter – det var som en gjennomstrømning av ny energi, og han
sier i en av sine publikasjoner at «i fire år lå nytestamentet under min
hodepute i tukthuset – fra tid til annen studerte jeg det og leste i det for
andre».
Formanende ord
Professor
i russisk historie, Geir Kjetsaa, har gitt mange av
forfatterkjempens verk norsk oversettelse. I en artikkel i Aftenposten for
ganske mange år siden avslører han hvor mye den kristne troen betydde for
Dostojevskij. Hans to hundre år gamle slitte og til dels skitne nytestamente
befinner seg i dag i håndskriftsamlingen på Lenin-biblioteket i Moskva.
Kjetsaa
forteller at forfatteren gjorde mange understrekninger under bibelvers som fikk
særlig stor betydning for ham, og det virker som om han er spesielt opptatt med
ord som er av formanende karakter. I tillegg virker det som om Johannes
evangelium blir høyt prioritert, med budskapet om Kristi kjærlighet og at
mennesker møter Gud gjennom ham. Det typisk russiske gir bøkene hans en
spesiell atmosfære – kulde, kynisme.
Kristus som forbilde
Noen
av dere som er særdeles litteraturinteressert har sikkert fordypet dere i den
utrolige romanen «Idioten», der hovedpersonen er fyrst Mysjkin (Lev
Nikolajevitsj), og det er tydelig at denne gode, varme personligheten har
Kristus som sitt forbilde.
Det
Jesus lærte oss blir teologien i Paulus’ brevlitteratur, for eksempel hans
formaninger i Romerbrevet: «Vær ømhjertet mot hverandre i broderkjærlighet;
kappes om å hedre hverandre!»

Bokomslag
Fyrsten
er så god at han kan av enkelte oppfattes noe naiv, derfor kalles han også i
boktittelen for «Idioten» – en ikke bare tilsynelatende høyglanspolert, men
virkelig et edelt menneske.
Et
eksempel: Jesus lærte oss å vende det andre kinnet til, når noen slår oss i
ansiktet. Han lærte å gi kappa fra oss, når noen spurte etter skjorta. Virker
dette naivt? Er det sveklinger, idioter som gjør sånn? Fyrsten opptrer nemlig
slik, han framhever betydningen av å vise et tilgivende sinnelag og ikke gjemme
på det onde.
Fyrsten
virker som Jesus – naiv og «idiotisk grenseløs» i sin evne til å ville tilgi
mennesker deres overtredelser. Fyrsten tilgir spott, slag mot ansiktet og
baktalelse, ikke bare én gang, men praktiserer selv evangeliets ufattelige
kjærlighet.
Lidelse for å oppnå lykke
Idioten
Idioten
ble skrevet i 1867-1868, på en tid da Dostojevskij var i landflyktighet, pint
av epilepsi, fattigdom og spillegalskap.
At
dikteren levde i stadig frykt for sløvsinn og åndelig mørke, forbinder ham med
bokens hovedperson.
Samtidig
er dette en av verdenslitteraturens mest ambisiøse romaner: Dostojevskij vil
fremstille «det absolutt gode menneske».
Romanen
viser de kristne idealers vanskelige kår i en verden av egoisme, lidenskap og
fordervelse.
Kilde: ark.no
I
Dostojevskijs nytestamente er det kraftige understrekninger under Jesu ord,
slik de lyder så grensesprengende i Matteusevangeliet: Vi skal tilgi hverandre,
«ikke sju ganger, men sytti ganger sju ganger». Man blir bare betatt av fyrsten
– denne Kristuslignende hjemvendte sønn – ved måten han møter mennesker på.
Det
er imidlertid en side ved Dostojevskijs «evangelium» jeg stiller meg noe
skeptisk til, og det er hans vektlegging av lidelsen for å oppnå lykke. Det er
mulig det russiske samfunnet i disse tider av nød og forkommenhet kunne «innby»
til dette. Men Skriften er tydelig på at «nåden alene», som Luther sier, er
grunn for uforskyldt oppnåelse av evig salighet. Hans overbevisning fra
kirketrappene i 1517, da han etterspurte «en nådig Gud» og opplevde at «den
rettferdige skal leve ved tro», diskvalifiserte penger som åndelig kjøpekraft
og tvang avlatsvesenet til retrett.
Noe
annet er at vi i likhet med fyrsten i «Idioten», bør vise solidaritet og
medfølelse med mennesker som har det vondt og som lider, for å hjelpe dem til å
«tjene seg til lykken», som Dostojevskij sier.
Psykiatri og menneskekunnskap
Er du
interessert i et dypdykk i psykiatri og menneskekunnskap, er Dostojevskijs
romaner noe for deg, og det er en underliggende ledetråd, som gir inntrykk av
forfatteren som en troende.
En
ungdomsvenn forærte meg storverket «Brødrene Karamasov» for mange år siden. Han
jobbet i psykiatrien og nevnte at jeg som pastor ville ha stort utbytte av å
lese denne mastodonten av en roman, da forfatteren mesterlig spiller på de
psykiatriske strengene hos de eksentriske brødrene. Romanen lå dessverre uåpnet
i tjue år, men ble deretter en kilde til inspirasjon.
trosfrihet fjodor dostojevskij korsets seier kristendom kulturpastoren litteratur meninger fengsel forfatterskap