Marxismens undertrykkelse av
ytringsfriheten
Debattinnlegg
MARXIST:
Herbert Marcuse, marxisten som regnes som studentrevolusjonens far på
1960-tallet, snakket åpent om behovet for å «avgrense friheten» på en slik måte
at meningsmotstandere slutter å stille kritiske spørsmål. Det gjelder å strupe
ned ytringsfriheten for dem som marxistene ikke liker, sa han, skriver Hanne
Nabintu Herland. Foto: AP/NTB
Hanne Nabintu Herland:
Å baktale, ærekrenke og sjikanere andre har vært
et av menneskets onde sider siden tidenes morgen. Historien er full av
beretninger om hvordan mobben forfulgte intel-lektuelle, politikere og
religiøse ledere. Mange ble drept, andre ødelagt for livet.
Hanne Nabintu Herland
Religionshistoriker,
bestselgende forfatter, leder av nettstedet Herland Report
Publisert: 09.05.2025 kl 11:48
·
Det gamle testamentet forteller om mang en filosof
og profet som tok lederrollen og sa «Roma» midt imot, med ord som vekket
raseri. Jesu skjebne er ett eksempel. Datidens religiøse lederskap viste
betydelig vilje til å spotte ham for hans godhet mot uønskede minoriteter og
folk flest – og hans evne til å lære mennesker veien til et bedre og mer
rettferdig samfunn.
Mange, nettopp blant de religiøse lederne, ble
eksperter på å få ham dømt – basert på falske anklager, og utleverte ham
samvittighetsløst til den verste tortur og henrettelse. De fulgte etter ham, i
et stadig håp om å finne noe å anklage ham for. Og fant de det ikke, så laget
de løgnaktige historier og spredte dem. Noe lignende skjedde med Sokrates, en
av antikkens greske filosofer. Platon skriver i Sokrates’ forsvarstale at
Sokrates innså at folkets hat mot ham ville komme til å føre ham til døden. Han
ble anklaget for å «forderve ungdommen» ved å lære dem opp til å tenke selv.
Sokrates hevder at anklagerne dømte ham for å fortelle sannheten. Han levde i
en tid med massiv propaganda, der urett ble fremstilt som rett, ikke ulikt vår
egen tid. Det var en tid da hedonismen vant frem i det athenske samfunn, til
høy protest fra de ledende filosofene.
De totalitære styreformer kjennetegnes av mangelen
på respekt for forskjellige meninger. Mangfoldet forsøkes innsnevret på en slik
måte at hele befolkningen mener det samme og tenker likt. Dette er et
kjennetegn på sosialistiske og marxistiske samfunn. Individets frihet
forsvinner. Dette er også målsetningen. Vi så det tydelig under nazismen. NAZI
er som kjent forkortelsen for Det Nasjonal Sosialistiske Arbeiderparti i
Tyskland. I etterkrigs-tiden arbeidet en rekke marxistiske filosofer med å
skjule at Nazismen kom fra venstresiden, fra sosialismen. Den var ikke
høyrevridd, slik historieforfalskerne sier i dag. Nazismen var en venstreside
og sosialistisk ideologi. Og slike samfunn kjennetegnes av sterk gruppetenkning
og ensrettethet. Meningsmangfold var fienden.
En av metodene som brukes for å få til denne typen
frihetsinnsnevring, er grov mobbing av de få – som våger å stikke hodet ut av
boksen og stille kritiske spørsmål. Dersom disse sjikaneres tilstrekkelig
hardt, antar man at frykten for å bli utsatt for det samme vil fylle
befolkningen, slik at offentlige motforestillinger vil stilne. Mobbens ledere,
i vår kultur ofte regnet for å være medieredaktører og ledende kommentatorer i
kristne såvel som andre aviser, blir dermed tildelt en viktig samfunnsrolle,
ettersom det tilfaller disse å sørge for at det er tilstrekkelig frykt i
befolkningen mot å ytre seg på tvers av det politisk korrekte.
Denne typen autoritær makt- og trusselstruktur
fungerer utmerket i land som Norge. Det er dog viktig å presisere at mange som
jobber i media, er svært fortvilet over denne trenden og ønsker å skrive
balansert og nyansert, hvis de fikk lov. Mange utdannet seg som journalister
nettopp for å bidra med kritisk tenkning og viktige avsløringer hva gjelder
maktmisbruk. Likevel, ser vi nøye etter, så hadde ikke det kulturradikale
opprøret mot europeiske tradisjoner til hensikt å øke meningsmangfoldet.
Herbert Marcuse, marxisten som regnes som
studentrevolusjonens far på 1960-tallet, snakket åpent om behovet for å «avgrense
friheten» på en slik måte at meningsmotstandere slutter å stille kritiske
spørsmål. Det gjelder å strupe ned ytringsfriheten for dem som marxistene ikke
liker, sa han. Kun slik ville marxistene kunne overta samfunnet, når de som
ikke var enige med dem var fjernet fra offentligheten. Og slik har vi det i
stor grad i Norge i dag. Herbert Marcuse skriver i «A critique of pure
tolerance» om behovet for å begrense ytringsfriheten for bestemte grupper i
samfunnet. I Marcuses tankemønster ble det meget tydelig definert at de
«undertrykkende ideer», som skulle bekjempes, var borgerskapet, de kristne og
de såkalt konservative. Disse gruppene ble «fienden» som skulle angripes.
Det marxistiske målet var følgelig å strupe ned
mangfoldet i samfunnet. Man var altså ikke ute etter å få et fritt samfunn der
ulike meninger skulle respekteres, men derimot innsnevre ytringsfriheten til
kun å gjelde de som var enige med Marcuse.
Under ytringsfrihetens faner, kjempet man i praksis
for å avslutte meningsmangfoldet. Og dette har de norske marxistene også
kjempet for å oppnå i årtier. Det er en av grunnene til hvorfor vi har en så
meningstrang offentlighet i dag.