Luthers
lille katekisme -en hjelp til å finne fotfeste
| Debatt
KATEKISME:
Fram til 1960-årene ble Luthers lille katekisme av mange kalt barnelærdommen,
skriver Egil Sjaastad.Foto: Adobe Stock
Egil Sjaastaddosent emeritus Fjellhaug
Internasjonale Høgskole (FIH)
Publisert 11.06.25 - 07:33 Sist
oppdatert 11.06.25
- 07:33
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Fram til 1960-årene ble Luthers lille katekisme av
mange kalt barnelærdommen. Katekismen sammenfattet den «lærdommen» som barna
skulle få i et kristent land. Både grunnskolen og konfirmasjonsundervisningen
var forpliktet på katekismens formuleringer. Lærestoffet i katekismen
skulle slå igjennom i kristendomsopplæringen.
I en lang periode ble ikke bare katekismens ord, men
også forklaringen til katekismens forklaringer(!) lært utenat. Pontoppidans
bok, Sannhet til Gudfryktighet fra 1737, fikk en stor
virkningshistorie. Med sine 750 spørsmål og svar var den en grundig utdyping av
katekismens teologi. Men noen barn opplevde nok forsøkene på å lære denne boken
utenat som et ork og et nederlag.
Allerede før Pontoppidan hadde Petter Dass
(i 1690-årene) gjennomgått Luthers lille katekisme i poesi. Boken hans, Sjungende
katakis, besto av lange, men lettskrevne og frodige sanger. De gjennomgikk
katekismen ledd for ledd. Slik fikk tusener luthersk kristendom innprentet på
en levende og jordnær måte. Poesi og aktualiserende innspill gjorde
katekismesangene enklere å lære enn tilfellet var med Pontoppidans spørsmål og
svar.
Utgangspunktet for katekismens lærestoff er velkjent
blant kristne: De ti bud, de tre trosartiklene, Fadervår, bibeltekster om dåp,
nattverd, skriftemål og en hustavle. Men Luthers forklaring til disse
fundamentale tekstene derimot, hører ikke lenger med til barnelærdommen i de
fleste kristne miljøer.
I dag er ikke katekismen en del av barnelærdommen.
Da jeg for noen år siden gikk i gang med å skrive en
gjennomgåelse av Luthers lille katekisme, hadde jeg i tanke kristne med særlig
ansvar for forkynnelse og sjelesorg. Men jeg oppdaget fort at katekismen
nettopp er det Luther ønsket den skulle være: En elementær innføring i det
fundamentale! Derfor innså jeg stadig vekk at også «vanlige» kristne måtte være
målgruppe når jeg gjennomgikk de ulike delene.
I dag er ikke katekismen en del av barnelærdommen.
Men fortsatt er den det bekjennelsesskriftet som er enklest å skjønne. Og som
bekjennelsesskrift forplikter den forkynnere i lutherske kirker og bevegelser.
Disse bør uansett – i redelighetens navn – bruke tid og grunne på katekismens
formuleringer.
Arbeidstittelen på mitt manus ble tidlig Fri og
frimodig. Dette ble min måte å sammenfatte hvordan katekismestoffet virket på
meg selv. Andre tekster fra reformasjonstiden ga meg en nyttig
forståelseshorisont og noen aha-opplevelser. Leser du boken, vil du kanskje
skjønne hva jeg mener med dette.
Jeg valgte til slutt tittelen Fri og forankret.
Det gjorde jeg for å tydeliggjøre at det nettopp er ankerfestet i Guds ord som
gir den friheten og frimodigheten det her er tale om. Katekismens målsetting
ligger der.
Flere av de tema som nå diskuteres i Dagen, blir
bare indirekte tematisert i katekismen. Men likevel gir katekismen god hjelp
til å skjønne hvor skillelinjene går mellom de ulike posisjonene. Både «vanlige
kristne» og sjelesørgere vil finne avklarende stoff i katekismens ulike utsagn.
Min bok var ment å hjelpe lesere til nettopp dette. Jeg trives ikke så godt med
å anbefale egne bøker, men her gjør jeg et unntak!
I bokens etterord skrev jeg:
«Livet er som en seilas i skiftende vær. Det gjelder
både konfidenter og sjelesørgere. Katekismens teologi frigjør oss til å lytte,
til å ta livet på alvor og til å virke frigjørende i våre samtaler. Forankrer
vi troen og sjelesorgen der, får vi hjelp til å leve og virke som frigjorte
kristne.»
Denne artikkelen er ment som en oppmuntring til dem
av Dagens lesere som tilhører lutherske kirker eller bevegelser: Det er grunn
til å sette seg inn i hva luthersk kristendom dreier seg om – og kanskje erfare
det jeg gjorde: At dette «gamle» skolepensumet faktisk kan gjøre deg både «Fri
og frimodig» og «Fri og forankret».
Uvitenhet
blant kristne fikk Luther til å satse på hjemmet som kirke
petter dass barnelærdom pontoppidan luthers lille katekisme kristendom meninger