https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1



Litt kristen? Det funkar ikkje å gradbøya gudsforholdet

| Kommentar

Denne teologien er like treffsikker som ein flaskepost. 

https://image.dagen.no/1408427.webp?imageId=1408427&x=0.00&y=0.00&cropw=99.44&croph=100.00&width=960&height=644&format=jpg

 

GRADERT TRU: Med boka «Litt kristen» som kom tidlegare i år, brukar teolog Åste Dokka kreftene på å slå eit slag for tru utan vedkjenning.Foto: Herman Frantzen

Sofie Braut

Sofie BrautKommentator

Publisert 21.03.25 - 13:57 Sist oppdatert 21.03.25 - 14:10

Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post

Sjå føre deg følgjande scenario: Du sit hos parterapeuten. Første konsultasjon er individuell. Din partnar er altså ikkje i same rommet. Etter at du har lagt ut om utfordringar med opplevd avstand, kjensle av slokna intimitet og manglande prioritering, ser terapeuten opp og smiler forsiktig, men løysingsorientert. Så kjem det. «Kan du ikkje berre slå deg til ro med at du er litt gift?» 

Brått har terapeuten plassert seg heilt i nedrykksstriden. «Litt gift» er det minst konstruktive alternativet for den som ønskjer å få samlivet på sporet att. 

Gift- giftare-giftast. Mogleg ein slik sprø grammatikk gir deg indre bilete av ulike par i omgangskretsen din. Men å gradbøya eit absolutt er berre forvirrande. 

Ekteskap og gudsforhold

Koplinga mellom ekteskap og gudsrelasjon er ikkje noko kvantesprang. Tvert om. Bibelen vender stadig tilbake til ekteskapet som bilete på Guds forhold til sitt folk. Heilt frå starten av har ekteskapeleg eksklusivitet romma meir enn det funksjonelle. 

Som alt anna Gud skapte, vart også ekteskapet lada med løyndomar og ornamentert med lovnader. Som alt anna er også ekteskapet forbigåande i si noverande form. 

Ofte synest desse rammene så ramponerte av synda at dei liknar forvridde vrakrestar. Likevel: dei lange, håpefulle linjene frå Guds side ligg fast. Også rollene som brud og brudgom skal ein gong bli fullkomne.  

Gradsforskjell?

Nyleg høyrde eg ei preike av no avdøde Tim Keller. «Å vera kristen dreier seg ikkje om gradsforskjell», lydde eitt av hans poeng. Med ekko av Paulus’ og Johannes’ kontrastar, som mørker og lys, liv og død, fekk han fram at kristentru handlar om eit heilt nytt liv. Ein relasjon like eksklusiv som ekteskapet. 

Her i Noreg er det lett å sjå at pendelen svingar vekk frå Kellers kontrastrikdom. Nylege døme i fleng fortel at det er god teologisk tone nettopp å tona ned moglege motsetnader. Vi er nemleg alle undervegs, «på ei reise» som dagens favorittuttrykk lyder. Sentrale teologar formidlar svært gjerne tru plassert på ein glideskala. 

Religionsblanding

Når imamen får ei rolle ved luthersk bispevigsling, er trua sin integritet neppe eit kritisk punkt. Ei heller når folkekyrkja byr på muslimsk iftar-måltid med bøn til Allah, og fleirreligiøs bøn finn stad i Nidarosdomen med biskopens velsigning. 

Når imamen får ei rolle ved luthersk bispevigsling, er trua sin integritet neppe eit kritisk punkt. 

https://image.dagen.no/1408425.webp?imageId=1408425&width=960&height=548&format=jpg

RELIGONSBLANDING: Når imamen får ei rolle ved luthersk bispevigsling, er trua sin integritet neppe eit kritisk punkt.Skjermdump frå Den norske kirke

Synkretismen har fått fotfeste, og med det vektlegging av nyansar og slektskap framfor det som definerer og set skilje. Ikkje berre er Bibelens kontrastfylte og høgdramatiske tale om omvending lagt bort. Det er no noko ein også gjerne åtvarer mot. 

Det som er «greit» 

Graderinga vi fin i boktittelen «Litt kristen», passar godt med desse tendensane. «Jeg vil gjøre det mulig å kalle seg litt kristen», vedkjende forfattar og teolog Åste Dokka i føreordet på den siste boka si. Ho forklarer nærare i undertittelen: «... det er greit at kirka er full av folk som ikke vet hva de tror på». 

Visjonen om ei tru fri for vedkjenning, og tanken om at dei positive fruktene av trua kan leva uavhengig av røter, verkar ikkje ny. På same måten som det foraktelege barneskuleuttrykket «superkristen» har levd i folkedjupet, har også «småkristen» vore ein del av sjølvforståinga for mange, slik også uttrykket «kristen ateist» eller «kulturkristen» har vore det.

Når ein sentral teolog kallar det «greit», er det likevel ikkje umiddelbart så lett å skjøna kva ho siktar til. Er det greitt for henne, greitt for kyrkja, eller greitt for Gud? 

Kravlaus kristentru

Dokka har uansett skapt fornya interesse om den kravlause kristendomen. Det er vanskeleg å vera usamd med NRK-bokmeldarens dom over Dokkas bok. Ho fiska fram firaren: «rausheten gjør Litt kristen til en verdifull bok å lese». Det tykte også eg. 

Samtidig er både tittelen «Litt kristen» og mottakinga boka fekk, ei slags oppsummering av problemet med moderne teologi. 

Når han glimtvis når gjennom til allmenta, er det som han ikkje heilt maktar å seia noko. Visst er han er tilrettelagt som ein EU-godkjend leikeplass. Alt er forsvarleg innretta, og underlaget akkurat passe mjukt. Men når ingenting står på spel og alt er tilpassa, stilnar leiken fort. 

«Litt kristen» gir oss dansebandets refreng iført intellektuell garderobe: «En får værra som en er, når’n itte vart som en sku...». Når boka låner struktur frå den djuptloddande psykologen Irwin Yaloms kategoriar, forsvinn den folkelege appellen. Sjølv om bodskapen minner. 

Flaskepost

Som kommunikasjonsform minner moderne teologi om ein flaskepost. Det er i og for seg noko vakkert ved å letta hjartet og forsegla ein bodskap i håp om at nokon ein dag skal finna og lesa. Det er likevel ikkje til å komma forbi at flaskeposten mest handlar om avsendarens behov.

Eg innrømmer at eg denne tida søkjer til bøker som Dokkas med ei anna interesse og nyfikne enn berre for få år sidan. 

Alt mens menneske framleis spør etter Gud. Sjølv står eg som utmeldt frå kyrkja i ein overgang i livet. Eg innrømmer at eg denne tida søkjer til bøker som Dokkas med ei anna interesse og nyfikne enn berre for få år sidan. 

Tragedien ved moderne teologi er at han berre tilbyr, vel, teologi. Han synest uvillig til å gjera seg til ein usynleg reiskap for å formidla Gud og hans rike. 

Mens parterapien stadig går meir i retning av systematikk og seriøsitet, får arbeid med gudsrelasjonen klara seg med «litt kristen» og snill, terapeutisk synkretisme. 

tim keller synkretisme meninger ekteskap åste dokka teologi

Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post

5 kommentarer6  pålogget

Logg inn

Alle kommentarer må skrives med ditt fulle navn. Vi vil moderere kommentarfeltet aktivt for å se etter brudd på våre retningslinjer.

Les debattreglene våre for kommentarfeltet her.



For trangt i kommentarfeltet? Send leserinnlegg til debatt@dagen.no

 

Top 

J

Johan Slåttavik

4 timer siden

Troen er ikke en skala der man kan befinne seg et sted mellom «litt kristen» og «veldig kristen». Bibelen beskriver troen som et spørsmål om liv eller død, lys eller mørke, frelse eller fortapelse (Kol 1,13 og Joh 3,36). Å prøve å gradbøye troen eller redusere den til en kulturell identitet, fratar den både kraft og sannhet.



Det er derfor bekymringsfullt når kirkens ledere toner ned troens eksklusivitet og åpner for en slags åndelig synkretisme. Når kirken inviterer representanter for andre religioner til å lede bønner, eller arrangerer felles religiøse markeringer, svekkes budskapet om Kristus som den eneste veien til Gud (Joh 14,6). Dette er ikke bare en ubetydelig nyanseforskjell – det er en alvorlig forvrengning av det evangeliet som apostlene forkynte og ga sine liv for.



I en tid der mange søker åndelig retning, burde kirken være tydeligere enn noen gang på hva den står for. En tro som ikke bygger på sannhet, ender med å bli en tro uten forpliktelse – og en tro uten forpliktelse er i praksis en tro uten innhold.

13

Reply

S

Sten Sørensen

5 timer siden

Godt skrevet👍 Jeg er ikke litt kristen og litt gift. Begge deler er jeg fullt og helt. Men det går an å være underveis med sin tro. Er det det Bibelen kaller for sennepsfrø-tro?

8

Reply

B

Boe Johannes Hermansen

1 time siden

Les denne gode anmeldelsen av Åste Dokkas bok med tittelen: Litt kristen, så forstår du mer:

https://www.fbb.nu/artikkel/litt-kristen/

1

Reply

Odd-Inge Uleberg

Odd-Inge Uleberg

3 timer siden

Frø, vekst plante. Jeg tror Braut vil misforstå Dokka. «Litt kristen». Mange kjenner på det. De tror, men hele pakka med meninger frister ikke. Jesus ja, men ikke alt som følger med av oppskrifter fra skriftlærde. Da er ordene fra, vekst og plante så fine. Om vi er frø, i vekst, eller planter i full blomst, er vi akkurat samme art med i fruktbar jord. Og så kan vi heie på hverandre mot målet.

1

Reply

P

Per Søetorp

1 time siden

Når det gjelder relasjoner, enten det er ekteskap eller gudsforhold, er det en regel som gjelder: It takes rwo to tango! Oversett den til nynorsk du, Sofie Braut!

0

Vårt Land - Norges største kristne dagsavis

Reply

Dokka

– Det er nedsettende hvis folk sier jeg har tatt en snarvei

PODKASTEN DOKKA: – Jeg tror man ikke skal gi for mye slipp på kravene til utdannelse, sier Marita Bjørke Ådland. Selv er hun prest uten profesjonsstudium, men har en kompetanse som kommer til nytte hver dag.

Marita Bjørke Ådland og Åste Dokka.

PODKAST: Marita Bjørke Ådland og Åste Dokka snakker om hvorvidt man trenger cand theol for å være en god prest. (Foto: Erlend Berge)

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

I dag kan man bli prest i Den norske kirke uten profesjonsstudiet i teologi.

Blir man en bra prest da? Det spør Åste Dokka om i den nyeste episoden av podkasten Dokka.

– Jeg får det ganske bra til, sier sokneprest Marita Bjørke Ådland.

Marita Bjørke Ådland ble prest i voksen alder. I 2013 mistet norsklektoren faren sin, og så kirka på nært hold:

– Det var da jeg søkte evalueringsnemnda i Den norske kirke. Jeg hadde aldri tenkt på å bli prest, folk hører på dialekten min at jeg ikke har vokst opp et sted med veldig mange kvinnelige presteforbilder. Det var helt fjernt for meg, jeg tror jeg var over tjue før jeg så en kvinnelig prest i aksjon.

Det er helt sikkert erfaringsbaserte prester som fungerer helt topp, og profesjonsutdannede som fungerer dårlig

—  Marita Bjørke Ådland

Mindreverd?

– Jeg fikk utdannelsen min godkjent som tilsvarende cand.theol. Den formuleringen har vært viktig for meg. For jeg har aldri følt jeg har hatt mindre utdannelse eller svakere kompetanse enn en teolog. Å føle at en er mindre verdt, må være en ugrei følelse, sier Ådland.

Den ordningen Ådland ble prest på, eksisterer ikke lenger. I dag er veien til prestetjeneste for voksne folk som har en annen yrkesbakgrunn blitt mer strømlinjeformet. I tillegg kan biskopen søke for kandidater utenfor ordningen, og da kan vedkommende ha en hvilken som helst formell kompetanse.

– Det er nedsettende hvis folk sier jeg har tatt profet-veien eller en snarvei, sier Ådland.

Jeg synes det bra at det finnes en åpning for dem uten formell kompetanse, hva tenker du?

– I noen tilfeller kan det være riktig. Vi er jo tross alt bare kristne mennesker som prøver å lage gode fellesskap her på jorda. Men da må en vite at det fungerer. Det er helt sikkert erfaringsbaserte prester som fungerer helt topp, og cand. theol.er som fungerer dårlig.

Det har vært en sterk økning i antallet andrekarriereprester de siste åra, og det avhjelper prestemangelen. Men det er veldig betent. Hvordan kan vi ha en bra samtale om presters kompetanse uten at noen føler seg tilsidesatt, mindre verdt, hvor vi kan snakke om hva som er bra og dårlig?

– Det er en viktig samtale. Jeg tror man ikke skal gi for mye slipp på kravene til utdannelse. Og prestemangelen er ikke det eneste argumentet for denne ordningen, det handler også om å få inn en bredde i yrket. Det er ulik faglig tyngde blant lærere, og det er ulik faglig tyngde hos prester. Vi er gode på hver våre ting.

Marita Bjørke Ådland. Sokneprest i Slemmestad og Nærsnes menighet.

PODKASTEN DOKKA: Marita Bjørke Ådland er sokneprest i Slemmestad og Nærsnes menighet – uten profesjonsstudiet. (Erlend Berge)

Nytte av utdannelsen

– Jeg har hatt veldig stor glede av å være pedagog, nettopp som prest. Jeg tror det er en fordel å være mangfoldig, å like folk, ting som er der helt uavhengig av utdannelsen. Men det er viktig for ens egen selvfølelse og trygghet å ha en god utdannelse. Det er en jobb som krever mye av en, både teologisk, menneskelig og andre ting en må beherske. Jeg har fått et mye mer mangfoldig yrkesliv ved å være prest enn som lektor.

– Ære være dem som begynner på profesjonsstudiet og gjennomfører. På mange måter skulle jeg selv ønske jeg hadde gjort det. Men kanskje må man ta inn over seg at det ikke er så attraktivt å gå profesjonsstudiet i teologi, og se om man vil gjøre noe med det.

Hør samtalen mellom Ådland og Dokka der du hører podkast!

 

Podkasten Dokka

·         Tilgjengelige samtaler om de store temaene innen tanke, tro og eksistens

·         Vert er kommentator i Vårt Land Åste Dokka

·         Ny episode annenhver uke

·         Finnes på de fleste plattformer: AppleSpotifyAcast osv.

 

 

LES OGSÅ

«Man trenger ikke de største kunnskaper for å forstå at damer over en viss alder ikke kan bli gravide»

«Det er god grunn til å utbre og være stolt av det kristne menneskesynet»

«Dette er en oppgave ingen kan påta seg selv»

 

Les mer om mer disse temaene:

Podkasten DokkapodkastTeologiprestgnist