Lekmannsbevegelsens
avkom
Vi – de utdannede
barna og barnebarna av lekmannsbevegelsen – er nærmest et symbol på selve forfallet.
Å HØRE TIL: For å
høre til ble det påkrevet å løfte fram røtter i bedehusbevegelsen. Mitt
adelsmerke har vært at min morfar bidro til å bygge bedehuset på Sørarnøy i
Nordland. Min mormor var med i et utall av misjonsforeninger, skriver politisk
redaktør Berit Aalborg. Bildet er ment som en illustrasjon, og er fra Kastnes
bedehus i Troms. (Foto: Erlend Berge)
Av Berit
Aalborg, politisk redaktør
Publisert: 06 juni 2023Sist
oppdatert: 07 juni 2023
Få
nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Dette er en kommentar. Den gir
uttrykk for skribentens analyser og meninger.
For et halvt år siden leste jeg et interessant
essay, Mitt
farvel til Stortinget, av tidligere Ap-politiker Marianne
Marthinsen i Morgenbladet. Artikkelen traff meg fordi jeg kjente meg igjen.
Ikke fordi den handlet om Arbeiderpartiet, men fordi den like gjerne kunne
handlet om Kristen-Norge.
Marthinsen skrev om sin oppvekst i et «litt
ansiktsløst byggefeltet på et middels stort tettsted». Hun kom fra et sted det
ikke var naturlig «å knytte nevene fra.» Et sted der foreldrene jobbet på
Statoil og i kommunen. De hadde ordinære inntekter og rekkehus. Slik vokste
mange barn opp på 80- og 90-tallet i Norge, etter flere tiår med reformer for å
fjerne fattigdom og løfte arbeiderklassen. Det var skapt et samfunn der
arbeiderklassens barn skulle få mulighet til å ta høyere utdanning på lik linje
med andre.
Alltid med «en viss ambivalens»
Men da Marthinsen ble aktiv i arbeiderbevegelsen
fikk hun et behov for å løfte fram sine arbeiderklasserøtter og «foredle dem».
Hun ble opptatt av sin bestefars bakgrunn fra bilverksted. Hun beskriver det
godt: «Jeg hadde tross alt hatt olje på hendene. Jeg visste hvordan det føltes
og luktet. Dagene som 4–5 år gammel maskot i bestefars verksted ble min forbindelseslinje
til ‘realt arbeid’».
Det interessante er at det kjentes nødvendig for
henne. For henne og resten av hennes generasjon i Ap.
Nå spør hun seg om det egentlig er plass til henne i
partiet. Hun er et produkt at av det samfunnet Ap har ønsket å skape. Men
likevel er hun kanskje ikke nok arbeiderklasse. Hun beskriver også dette godt:
«Arbeiderbevegelsen omfavner sitt mastergradsutdannede avkom, gir det
posisjoner og muligheter, men alltid med en viss ambivalens. Det er for mange
av dem, sies det fra talerstolene på nominasjonsmøtene. Hvor er de med skitt
under neglene?»
For meg finnes det ingen måte «å ta Jesus til sitt hjerte»
uten å ta med denne rike, interessante og mangslungne tradisjonen.
Kristendommen er alt dette. Dette er ingen relativisering av kristendommen. Det
er en berikelse og en gullgruve av Jesus-tolkninger
Lekmannsbevegelsens etterkommere
Jeg vet akkurat hva som traff meg da leste
Marthinsens tekst.
Historien hadde så sterke paralleller til deler av
Kristen-Norge og min egen historie. Jeg har opplevd mye av det samme både i min
ungdomstid i KrF og min tid i Vårt Land. Det utdanningsmessige kvantespranget
jeg tok fra generasjonene før meg var både villet og heiet fram av de som gikk
foran. Men både min tro og den jeg ble skapte ambivalens. Det samme opplevde
mange i min generasjon og blant fler som kom etter meg.
For å høre til ble det påkrevet å løfte fram røtter
i bedehusbevegelsen. Mitt adelsmerke har vært at min morfar bidro til å bygge
bedehuset på Sørarnøy i Nordland. Min mormor var med i et utall av
misjonsforeninger. Som Marthinsen elsket jeg å være med mormor eller
gammeltante Janna på bedehuset på Sørarnøy. Jeg husker basarene, sangene og åresalgene.
Mormor og morfar nektet oss å strikke på søndager, for hviledagen skulle holdes
hellig. Hjemme i bokhylla mi står Mannakorn-boksen fra mormor. Som Marthinsen
har jeg noe å vise for meg når det er fremmedgjørende med høy utdanning.
I store deler av Kristen-Norge står skepsisen til en
intellektuell og kontekstuell kristendom sterkt. Så sterkt står den at vi – de
utdannede barna og barnebarna av lekmannsbevegelsen – nærmest er et symbol på
selve forfallet. Vi skal ha forlatt en «klassisk kristendom». Andre mener vi
har forlatt selv troen.
En litt tilfeldig valgt beskrivelse fra 2008 lyder
slik: «Når vi anvender
skriftprinsippet i dag, så ser vi fort at både teologer og lekfolk bryter med
det. Mye av skylden til dette er den historisk kritiske metode i
bibelforskningen som brukes på de fleste teologiske læresteder. Å møte Skriften
med kritikk, er ødeleggende og livsfarlig. Nei, en diskuterer ikke med
Skriftens profeter og apostler, men bøyer seg for Guds ord og tar det til sitt
hjerte.»
Dette er sterke ord, men langt fra uvanlige.
En historisk tradisjon
Ja, det er riktig at min tro er annerledes enn
mormors tro. Jeg våger påstanden at jeg har lest like mye i Bibelen som henne.
Men jeg har også lest langt mer om Bibelen enn henne. Min tro
og min forståelse av Bibelen, Jesus og Gud går gjennom kontekstuell og
historisk-kritisk lesing av bibeltekster og gjennom en idéhistorisk horisont.
Min tro er ikke svakere enn mormors, men den er definitivt annerledes.
Hva var det som skjedde med meg og med mine like?
For min del ble jeg idéhistoriker. Noe av det som
interesserte meg i studietiden var forskjellen på den historiske Jesus og Jesus
slik han har blitt fremstilt gjennom historien. Jeg begynte å forstå at både
kristendommen og synet på både Gud og Jesus har vært i sterk endring gjennom
historien. Det finnes ikke et statisk eller «klassisk» syn på hverken Gud,
Jesus og evangeliet.
Den historiske forandringen
På stående fot husker jeg særlig hvor interessant
jeg synes det var da jeg forsto at synet på Jesus endret seg gjennom
middelalderen. Fra å være en seiers-konge kledd i gull med krone som nærmest
sto ved korset med krone på hodet, ble bildet av ham forvandlet til en lidende
og menneskeliggjort skikkelse som hang sammensunket og blodig på korset.
Fransiskanerordenen og Dominikanerordenen, som jobbet mye blant lidende og
syke, begynte å legge vekt på Jesus som menneskelig og lidende. Frans av Assisi
selv var sterkt opptatt av menneskelig lidelse gjennom sin omsorg for de
spedalske og fattige. Slik bidro munkene til å endre synet på Jesus på grunn av
menneskelig erfaring og gjenkjennelse av lidelse.
Enhver tid og enhver tradisjon har tegnet Jesus og
Gud i sitt bilde. Vi er alle barn av vår samtid og våre miljøer. Vår måte å
tro, forstå Jesus og Gud er sterkt preget av nettopp det. For meg finnes det
ingen måte «å ta Jesus til sitt hjerte» uten å ta med denne rike, interessante
og mangslungne tradisjonen. Kristendommen er alt dette. Dette er ingen relativisering
av kristendommen. Det er en berikelse og en gullgruve av Jesus-tolkninger.
Jeg våger påstanden at jeg har lest like mye i Bibelen som
min mormor. Men jeg har også lest langt mer om Bibelen enn henne
Lekmannsbevegelsens endrende kraft
Selv om deler av mine røtter ligger i
lekmannsbevegelsen og på bedehuset, vokste jeg opp i det som den gangen var en
gjennomsnittlig og traust statskirketradisjon. Et slags kristelig motsvar til
Marthinsens ansiktsløse rekkehus på 80-90-tallet. Men det var trygt og godt.
Likevel er jeg et barnebarn av bedehusbevegelsen og
lekmannsbevegelsen. Et barnebarn som også bygget videre på denne
lekmannsbevegelsens seige kamp for at alle skal få lese Bibelen selv og tro,
uten å bli instruert av en overmakt. Selv gikk jeg til bøkene, studier og en
forståelse av kristendommens lange og mangslungne kontekst. Derfor kjennes det
som et paradoks å bli fremmedgjort av den samme tradisjonen.
Denne måten å betrakte sitt avkom med en ambivalens
er en tradisjon som både arbeiderbevegelsen og lekmannsbevegelsen deler. Men
fortsatt finnes en alternativ vei, man kunne valgt en annen strategi: Å omfavne
og trekke veksler på forskjelligheten og kunnskapen. Det er ikke for sent, men
det krever vilje. Kanskje krever det også mot.
Over 500 deltakere på JesusKvinner 2025:
Fokus på kraften i mors bønner
ÅRETS JESUSKVINNE:
Michele Mehlen ble tildelt utmerkelsen Årets JesusKvinne 2025 lørdag 8.
februar. Foto: Trine O. Hansen
JesusKvinner 2025
gikk av stabelen forrige helg på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo. 550
kvinner i alle aldre fra hele Norge var påmeldt for å delta på dager med bønn,
undervisning, lovsang og sosialt fellesskap.Et tema som gikk igjen var kraften
i mors bønner. Årets Jesus-Kvinne ble også en mor som ber – og har fått bønnesvar.
Trine
Overå Hansen
Sjefredaktør
Publisert: 14.02.2025 kl 16:05
Lørdag
kveld under JesusKvinner 2025, ble det annonsert: Prisen Årets JesusKvinne går
til «Mødre som ber», representert ved Michele Mehlen, mor til forkynner og pastor
Sebastian Mehlen.
Les også:
Michele Mehlen
er Årets JesusKvinne 2025: – Vi skal se at de bortkomne skal komme hjem igjen
«Mødre
som ber» var også et tema gjennom hele konferansen dette året, som fant sted
midt i Oslo, 7. - 8. februar.
Dagen
før morsdagen, lørdag kveld, ble Mehlen hedret som en mor som ber. Hun har selv
kjempet en kamp i bønn for sin sønn Sebastian Mehlen, som i en lang periode var
langt borte fra Gud.
Fra overdose til nytt liv i Gud
Han
er i dag pastor i Jesus Church i Oslo, men selv ble han frelst i 2014.
–
I november har jeg vært frelst i 10 år. Jeg er et bønnebarn, sa han i en tale
Norge IDAG tidligere har referert.
–
Mine foreldre skilte seg, og det var mye vondt som skjedde. Men moren var en
levende kristen.
«Djevelen
tok ekteskapet mitt, men han skal ikke ta barna mine», bestemte hun seg for.
Men
likevel stod hun foran en lang kamp, som gikk så langt at Sebastian tok
overdose, ble overlatt til seg selv og overlevde kun ved et mirakel.
Bønn virker
Men
Michele Mehlen fikk bønnesvaret sitt etter åresvis med kamp.
–
Bønn virker, sier hun til Norge IDAG. Hun smiler bredt etter å ha blitt tildelt
prisen Årets JesusKvinne for sine bønner.
–
Det er fantastisk og uventet. Og det er en kollektiv anerkjennelse for oss
mødre som ber. Vi som ber, vi får. Og vi skal se at de bortkomne, de skal komme
hjem igjen.
– Sønnen din Sebastian var langt nede og borte fra
Gud og så ba du ham inn igjen?
–
Ja, han trengte å komme tilbake til Gud. Og jeg var ikke interessert i en
religiøs anerkjennelse. Jeg var interresert i en helhjertet overgivelse, og det
sørget Gud for. – Han fylte han opp og renoverte ham fra innsiden og ut,
forteller hun glad.
Innholdsrik konferanse
Årets
talere var blant andre leder og grunnlegger av JesusKvinner, Anne Christiansen,
Pernille Strand, Moshdeh Giske, Benedicte Mella, Tanja Rønhovde, Liv
Engebretsen og mange flere. En rekke unge og voksne talte i løpet av denne 3
dager-konferansen. Søndag var det avslutning med gudstjeneste i Markus kirke på
St. Hanshaugen, hvor Jesus Church holder til.
ANNE CHRISTIANSEN:
Leder av JesusKvinner. Foto: Trine O. Hansen
Det
var også eget opplegg for tenåringer, JesusJenter, denne helgen.
Mors våpen
I
likhet med mange av de andre talerne, snakket Benedicte Mella om bønn. Hun har
selv startet et bønneinitiativ, «Jeg er Norge», som samler mennesker i bønn for
ulike tema.
BENEDICTE MELLA: Leder
for «Jeg er Norge», talte om bønn og Asbury-vekkelsen. Foto: Trine O. Hansen
–
Jeg har lyst til å snakke om et utrolig sterkt våpen eller redskap som som vi
som mødre har, mors våpen, som er noe av det sterkeste og mest effektive som vi
kan se i Guds rike.
Asbury – såkorn med tårer for vekkelse
Hun
fortalte at hun var så heldig å besøke vekkelsen som brøt ut i Asbury i 2023.
–
Der fikk jeg møte en professor, dr. David Thomas. Han var nok den som stod mest
sentralt i vekkelsen, selv om det var en navn- og ansiktsløs vekkelse.
Han
kunne ha blitt den som man omtalte i forbindelse med vekkelsen, forklarte
Mella, men han ville ikke.
–
Han hadde lært og trent sine studenter ved det universitetet i åresvis, om å så
såkorn med tårer for vekkelse.
Det
hadde han skrevet sin doktorgrad om og det hadde han undervist om. Og så kom
bønnesvaret, en markant vekkelse som sendte bølger ut i store deler av verden.
Ber for Midtøsten
Anne
Christiansen hadde ordet flere ganger. Hun benyttet blant annet anledningen til
å snakke om gislene i Gaza.
OSLO: 550 kvinner
i alle aldre fra hele Norge var påmeldt på JesusKvinner 2025 på Radisson Blu Scandinavia
Hotel. Foto: Trine O.
Hansen
–
Det er klart det kan være ting vi ikke forstår. Men hvorfor har ikke verden
bare krevd ut gislene? Da er jo krigen over, i det øyeblikket gislene er ute.
Og så sitter man bare og ser på alt det forferdelige som skjer i Gaza uten å kreve
at gislene skal ut. Og hvorfor i alle verden skal de komme i puljer? Vi skal jo
ha ut alle disse gislene, sa Christiansen og fortsatte:
–
Menneskene i Gaza er fanget i et spill, uskyldige mennesker. Det er helt
forferdelig det vi har vært vitne til 7. oktober og i tiden etter 7. oktober.
–
I Europa har vi krigen om pågår i Ukraina og vi har alt som skjer med barn og
unge.Vi trenger å be, og våke i bønn.
Invitert til Egypt
Sammen
med flere andre er Anne med i en bønnegruppe som ber sammen på telefon hver
morgen fra 06:30 til 07:00. Dette begynte de med etter 7. oktober 2023.
–
Vet dere hva som skjedde etter at vi begynte å be for Midtøsten? Jeg har aldri
bedt så mye og fast og jevnt for Midtøsten-området som det vi har gjort etter
7. oktober. Vi har bedt for jøder og arabere. Og plutselig ble vi invitert til
Egypt av Kjell Haltorp.
–
Og vi kom dit og det er 750 ledere, biskoper og pastorer, som er fra alle
mulige kirkesamfunn. Plutselig står vi og taler der, på områder vi har bedt
for. Det ble født fram i bønn.
Hun
avslørte at frukten av dette er at de skal gå i gang med JesusKvinner i Egypt
og det blir konferanse utpå våren.
–
Vi aner ikke hvilke ting Den Hellige Ånd arbeider fram når vi ber, understreket
hun.
Én gang til
Pernille
Strand snakket om inderlig bønn og tok utgangspunkt i fortellingen om Samson,
Dommerne 16:28:
PERNILLE STRAND: En
av talerne under JK 2025. Foto: Trine O. Hansen
«Da
ropte Samson til Herren og sa: Herre Herre! Kom meg i hu og styrk meg bare
denne ene gangen.»
–
Én gang til, Herre. Jeg tror vi er i den tiden nå, hvor det ligger et rop i
Guds kropp, som bare roper: Èn gang til, Herre! Kom, Herre, bare én gang til!
Og den bønnen fikk han bønnesvar på, halleluja!
–
Jeg tror vi skal se den største innhøstningen i denne tiden, så er du med og
bare rope: Èn gang til, Herre! Alt vi har hørt nå, som er blitt delt nå, det
handler om dette. Er du med på den bønnebevegelsen Herren holder på med? Han
vekker oss opp, han rister liv i oss. Og han kaller på oss:
– Kom, elskede, rop til meg.
Chronicles-2 7:14 If my people
Det
tyngste og Kraftiske Våpen i Guds Rike !!! BØNN !!!