Kristen tro
er en politisk ideologi i dypeste forstand
| Debatt
IKKE
NØYTRALT: Det kristne livssynet er ikke ideologinøytralt, skriver Marianne
Brattgjerd.Foto: Dagen-arkiv
Marianne Brattgjerd(Ph.d.), faglig leder helse og
forskning, Kristent Ressurssenter
Publisert 04.05.25 - 10:00 Sist
oppdatert 04.05.25
- 10:57
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
I et nylig innlegg i Dagen skriver Espen Ottosen at
det å være kristen ikke betyr å slutte seg til en politisk ideologi. Han
fremholder at kristne bør la seg lede av et kristent menneskesyn, men at dette
ikke nødvendigvis gir entydige føringer for politikken.
Jeg er i hovedsak enig med Ottosen: Kristen tro kan
ikke reduseres til partipolitikk. Likevel mener jeg det er behov for å nyansere
fremstillingen. For det kristne livssynet er ikke ideologinøytralt. Det gir en
helhetlig virkelighetsforståelse – om mennesket, samfunnet, sannhet og rett –
som også gir implisitte føringer for hvordan samfunnet bør formes. I den
forstand er kristen tro en politisk ideologi i dypere forstand.
Denne innsikten ble for min del enda tydeligere da
jeg nylig leste The Revenge of Conscience: Politics and the Fall of Man av
professor J. Budziszewski. I boken viser han hvordan moderne ideologier
riktignok kan inneholde fragmenter av sannhet, men i sin grunnstruktur bygger
på forestillinger om mennesket, frihet og fellesskap som bryter med kristen
tro. For eksempel:
·
Liberalismen forstår frihet som individets rett til å
bestemme hva som er godt og sant, uavhengig av Gud og objektive normer – i
motsetning til kristen tro, som forstår frihet som evnen til å leve i sannhet
og fellesskap.
·
Sosialdemokratiet gjør staten til hovedansvarlig for
omsorg og rettferdighet – og svekker dermed individets ansvar og naturlige
fellesskap som familie, kirke og lokalsamfunn.
·
Konservatismen bevarer ofte tradisjoner uten
nødvendigvis å vurdere dem opp mot sannheten og det objektivt gode, og kan ende
i blind tradisjonsdyrkelse.
Budziszewski hevder – med rette – at det er den
kristne virkelighetsforståelsen som gir den mest helhetlige og sanne visjonen
for samfunnsbygging. Kristen tro er ikke partipolitisk, men den er politisk i
sin kjerne. Troen forplikter oss til å bygge samfunn i samsvar med det sanne og
gode – det Budziszewski, Augustin og Aquinas omtaler som ordo amoris,
kjærlighetens rette orden.
Et kristent oppgjør med
ytterste høyre
Denne ordenen betyr kort og godt at kjærligheten har
en rekkefølge. Vi er ikke bare kalt til å elske, men til å elske rett: Gud
først, så våre nærmeste, og deretter andre, ut fra det ansvaret vi faktisk har.
Dette gjelder ikke bare i det personlige livet, men sier også noe om hvordan
samfunnet bør bygges.
Ut fra dette gir troen oss noen klare føringer for
hvordan ulike deler av samfunnet bør innrettes. La meg ta noen eksempel:
Familiepolitikk: Familien er det første og mest
grunnleggende fellesskapet i kjærlighetens orden. Derfor må den beskyttes og
styrkes, ikke undergraves av ideologisk individualisme eller statlig
overstyring.
Utdanning: Utdanning bør formes av kjærlighet til
sannhet, godhet og skjønnhet – ikke bare av nytte og effektivitet. Målet er å
danne hele mennesket, ikke bare forberede til arbeidslivet.
Skattepolitikk: Skatt bør støtte de svake og
fellesskapet, men ikke være så høy at den svekker ansvar og initiativ i familie,
menighet og lokalsamfunn. Når staten overtar for mye, mister de naturlige
fellesskapene sin rolle – og vi mister noe av kjærlighetens rette orden.
Innvandring: Vi har størst ansvar for våre nærmeste
– familie, lokalsamfunn og nasjon – men er også kalt til å vise rettferdighet
mot den fremmede. Hjelp til mennesker i nød er viktig, men vårt første og
fremste ansvar er å bidra der de allerede bor, der hjelpen kan være mest
effektiv og bærekraftig.
Lovgivning: Loven bør bygge på objektiv rett og
galt, forankret i sannhet og menneskets verdighet – ikke bare i flertallets
vilje. Men staten skal ikke forby alt som er synd. Loven skal fremme
rettferdighet og beskytte det felles gode, ikke forsøke å påtvinge all moralsk
dyd med makt.
Kristen tro gir altså ikke bare verdier som kan
legges til ulike politiske ideologier. Den gir en helhetlig ramme for hvordan
et rett samfunn bør formes – i samsvar med menneskets natur og Guds
skaperordning. Derfor er det utilstrekkelig å hevde at kristen tro bare kan
«kombineres» med ulike ideologier. Den må snarere stå som målestokk for å
bedømme og korrigere dem.
Kristen tro forplikter. Ikke bare moralsk, men
politisk. Det må vi våge å stå for – også i møte med moderne ideologier.