Kirken er der Guds ord er
| Debatt
TEOLOG: Jan Bygstad er formann i For Bibel og
Bekjennelse.Foto: Odd Mehus
Jan Bygstadformann i FBB
Publisert 08.06.25 - 17:01 Sist oppdatert 08.06.25
- 17:20
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Pater Kjell Arild Pollestad har meldt seg på i debatten rundt
romerkirkens lære. Pateren går ikke reelt inn i sakspørsmålene som har vært
reist, men nøyer seg med å gjenta en del av de populære påstandene som kastes
frem for å legitimere pavekirken.
Sånn sett fortjener innlegget egentlig ikke noe svar. Likevel kan det
tjene som passende utgangspunkt for å sammenfatte noe av den grunnleggende
kritikk som er reist.
Pollestad innleder med påstanden om at den katolske kirke er grunnlagt
av Jesus Kristus selv. Dette til forskjell fra den lutherske kirke, som er
grunnlagt av «en frafallen munk».
Her må en spørre: Hva er kirken i ordets bibelske forstand? Den kristne
kirke i ordets egentlige mening består av alle som tror at Jesus, Guds Sønn,
har gått i deres sted og båret deres synder på korset.
Luther sier det enkelt: «Et barn på syv år vet hva kirken er: Det er de
får som hører hyrdens røst» (Joh 10,27f). Eller som bekjennelsen sier: «Kirken
er forsamlingen av de hellige, der evangeliet blir lært rett, og sakramentene
blir rett forvaltet» (CA 7).
Kirken er ikke en organisasjon eller et hierarki av prester og biskoper
med paven på toppen, – noe slikt kan ikke begrunnes bibelsk.
Pavens primat og embete legitimeres fra katolsk hold i Jesus ord til
Peter etter at han på apostlenes vegne har avlagt bekjennelsen «Du er Messias,
den levende Guds Sønn!»
Jesus sier da til Peter: «Jeg sier deg at du er Peter, og på denne
klippe vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over
den» (Matt 16,18). Den romerske forståelsen av dette verset holder ikke rent
eksegetisk, og vitner først og fremst om en ting: En bruker Bibelen/teologien
for å legitimere egne maktkrav.
Klippen som Kristi kirke bygges på er Peters bekjennelse, ikke Peters
person. Den sanne kirke er – slik Jesus sier – definert av Guds ord fordi den
er skapt ved Guds ord:
«Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler.» (Joh
8,31). Den sanne kirke er, slik Luther formulerer det, «creatura verbi» – en
Ordets skapning.
Den lutherske kirke er ikke grunnlagt av Martin Luther slik Pollestad
noe flåsete påstår. Reformasjonen vokste frem som resultat av at Bibelens
frelsesbudskap, evangeliet, ble gjenoppdaget etter å ha vært begravet under et
tykt lag av middelalderlige tradisjoner og menneskebud.
En kirke som selger avlat og lover syndsforlatelse for penger, er ikke
Jesu Kristi kirke. Pollestad bemerker, ganske korrekt, at før Luther «hadde
romerkirken ingen lære om rettferdiggjørelsen». Nettopp!
Er Den katolske kirke bygget
på løgn?
Og når Luther trer frem med Bibelen i hånd, svarer kirken med å
forbanne både ham og læren om rettferdiggjørelsen. (Luther ønsket ikke å stifte
noen ny kirke, den lutherske kirke er et resultat av bannlysningen og
utstøtelsen av evangeliet).
Fordi reformasjonen handlet om en gjenoppdagelse av det bibelske
evangelium, kommer den lutherske kirke ikke med noe nytt, men tvert om en kirke
som har Kristus og apostlene som grunnvoll (Ef 2,20). Lutherdommen griper
tilbake til det apostoliske vitnesbyrd og er slik sett grunnlagt av Jesus
Kristus.
Pollestad bemerker videre at «Det står i det hele tatt ikke til å
nekte – heller ikke for Bygstad – at det var Den katolske kirke som reddet
kristendommen gjennom århundrenes stormer og kriser …»
Dette er en temmelig idylliserende historiefremstilling. Hvis Pollestad
vil argumentere historisk, skal vi minne om historien. Hvordan er det den
katolske kirke har «reddet» sin variant av kristendommen?
Gjennom forfølgelse, bål og brann. I 1415 ble Johan Hus brent, og før
ham utallige «avvikere» fra «troen». I 1523 ble de to første lutherske
bekjennere brent levende (i Nederlandene), for å bli etterfulgt av utallige
martyrer.
I 1572 utsteder paven en minnemynt der han lovpriser Gud over seieren
over kjetteriet i Frankrike etter ‘Bartolomeusnatten’ der mer enn 30 000
hugenotter ble myrdet. Og så videre, og så videre...
Den katolske kirke har ikke først og fremst søkt å ta vare på Guds ord,
men seg selv. Kirken, Kirken, Kirken – svært meget av romersk teologi og
kirkehistorie handler om å lage en ideologisk overbygning som skal legitimere
det kirkelige systemet.
Uhemmet maktbruk har vært anvendt for å fremme et åndelig maktmonopol.
Og dette maktmonopol står den dag i dag i form av kravet på tolkningsmonopol
når det gjelder Bibel og kristendomsforståelse.
Roms avisning av læren om rettferdiggjørelsen var nødvendig for å redde
læren om avlat.
Her må det tilføyes at Roms avisning av læren om rettferdiggjørelsen
var nødvendig for å redde læren om avlat og – med det – den katolske botslæren,
en lære som binder sjelene i avhengighet til den prestelige hierarki:
Det gis ingen syndsforlatelse uten gjennom botssakramentet. Også her
ser vi teologi som legitimasjon av maktkrav.
Når reformasjonsfedrene til og med kaller paven ‘Antikrist’, er dette
nettopp på grunn av hans motstand mot evangeliet og forsøkene på å utrydde
evangelieforkynnelsen med vold og makt.
Pollestad fremholder videre med å hevde at kirken kom før Bibelen. En
kan godt si at katolsk polemikk her snur Luthers utsagn om kirken som Ordets
skapning på hodet:
Bibelen er kirkens skapning (‘creatura ecclesiae’). Som påvist i en
tidligere artikkel, er dette en påstand som ikke holder vann på rent historiske
kriterier.
I kirkehistorien ser vi gjentatte ganger hvordan kirken gjør seg til
herre over Guds ord. Dette skjer i forfallstider i alle kirkesamfunn, ikke bare
i den katolske kirke.
Problemet i romerkirken er at dette er dogmefestet ved at den kirkelige
tradisjon anses som åpenbaringskilde på linje med Skriften. Dette har i praksis
fungert slik at tradisjonen overordnes Skriften fordi den blir den normative
nøkkel til Skriften.
Til sist: Vi som ikke deler romerkirkens evangelieforståelse og ikke
vil bøye oss for dens erkjennelsesteoretiske maktkrav, er små og få i forhold
til denne kirkes milliard medlemmer og imponerende organisasjon og hierarki.
Men det er ikke farlig å være liten så lenge en har Guds levende ord.
katolske kirke debatt kjell arild pollestad rettferdiggjørelse meninger reformasjonen martin luther
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
17 kommentarer2 pålogget
Alle
kommentarer må skrives med ditt fulle navn. Vi vil moderere kommentarfeltet
aktivt for å se etter brudd på våre retningslinjer.
Les debattreglene våre for kommentarfeltet her.
For trangt i
kommentarfeltet? Send leserinnlegg til debatt@dagen.no
Topp
j
jostein figved
Amen.
21
Svar
K
Karla Paz
“Men
det er ikke farlig å være liten så lenge en har Guds levende ord.” Vi er som
får. Lille. Skrøpelige. Derfor er vi avhengige av Jesus vår Frelseren. Vi hører
Hans røst og følger han, vi kan ikke noe annet. Stoler på Den gode hyrde Jesus.
Og tror på at vi er rettferdige pga Jesus offer på korset. Våres rettferdighet
er pga. en annen Herre Jesus har betalt prisen for våres synder. Ingen kunne.
Bare Guds Sønn, den perfekte offerlam som bærer verdens synder. Ha en god
Pinse!
15
Svar
L
Lars Arne H.
Pater
Pollestad tror, om han fremdeles er katolikk, at paven har bl.a. DHÅnds rolle
på jord. Pollestad tilber paven og Maria og tror på en ny sjanse etter døden.
Han
har også, leser jeg, fått en fan-skare blandt noen protestanter, hvilket vil
sette store spørsmålstegn på disse sin teologiske vurderingsevne. Jesuittene,
pavens kamporganisasjon fungerer den dag i dag, deres viktigste mål er å drive
mot-reformasjon - fordi Rettferdiggjørelsen ved Tro ALENE er ikke nok hevdes
det, men tradisjonen må også vektlegges m.m. Det sier ikke Jesus, som ER Guds
Ord.
Menneskedyrking
i alle variasjoner fører kun i Fortapelsen.
8
Svar
H
Hans-Henrik Brix
Takk
for et interessant innlegg. H står vel for Høgetveit? 🙄
3
Svar
L
Leif G. Opheim
Kirken er der
Ordet bor – ikke der mennesker krever makt
Når
vi følger Guds Ord slik det er gitt, ser vi at det ikke bygger hierarkier, men
hjerter. Evangeliet er gitt for å frelse syndere – ikke for å kontrollere
samvittigheter. Guds bud er ikke tunge, og Hans Ord er ikke gitt for at vi skal
skjelve for mennesker, men for at vi skal frykte Ham alene.
Derfor
står vi i dag, som reformatorene, og sier: Kirken er der Kristus er. Og Kristus
er der Hans Ord lyder i sannhet og tro.
Er
det dette vi ser som apostelen Johannes advarte imot?
«De er utgått fra
oss, men de var ikke av oss. For dersom de hadde vært av oss, da var de blitt
hos oss. Men dette skulle skje for at det skulle bli åpenbart at ikke alle er
av oss.» (1 Joh 2:19)
Og
visdommen fra Ordspråkene gir oss veiledning:
«Den som holder
fast ved Ordet, finner lykke, og salig er den som setter sin lit til
Herren.» (Ordsp 16:20)
Må
vi da aldri forlate den levende Guds Ord – og aldri kalle det for surt, der Gud
kaller det for liv.
6
Svar
S
Sigurd Skoge
Modig
og klargjørende svar. Luthers reformasjon er en milepæl i kirkehistorien. Måtte
lutheranerne forstå at det er mer som må reformeres for å komme tilbake til
apostlenes lære!
5
Svar
H
Hans-Henrik Brix
Hva
mener Skoge med at det er mer (i den lutherske kirke) som må reformeres for å
komme tilbake til apostlenes lære?
1
Svar
H
Håkon Bleken
Pave
Leo oppfordret i sin pinsepreken på Petersplassen med 70 000 tilstedeværende
til å følge i apostlenes fotspor og bygge ned murer for å samles som ett med
Faderen. God Pinse!
At
de alle må være ett som Jesus ba. Ikke 30 000 små grupperinger på hver sin rett
troende lille haug.
4
Svar
H
Hans-Henrik Brix
Det
er ingen bibelsk substans i dette, Bleken. Sann kristen enhet oppnås ikke ved å
se bort fra avgjørende læreforskjeller mellom den katolske kirke og evangeliske
trossamfunn. I Guds rike er det ikke kvantitet, men kvalitet som teller.
Sannhet er viktigere enn størrelse. Sunn lære er en forutsetning for enhet i
bibelsk forstand.
8
Svar
S
Steinar Steinkopf Sund
Takk
til Bygstad for en klargjørende artikkel.
3
Svar
R
Rebecha Levare
Vakkert
skrevet - takk for at du i tanke og penn holder deg klar og åndelig ren.
2
Svar
Are Karlsen
“Kirken
er ikke en organisasjon eller et hierarki av prester og biskoper med paven på
toppen, – noe slikt kan ikke begrunnes bibelsk.”
Det
siterte finner jeg oppsiktvekkende, med tanke på det hierarkiet som tross alt
finnes i Den norske kirke. Mitt spørsmål: Kan det kirkelige hierarkiet
begrunnes bibelsk dersom man stryker pave-nivået? Eller er kirkelig hierarki i
seg selv aldri mulig å begrunne bibelsk?´
2
Svar
athaug
Glimrende
av Bygstad. Luther ryddet opp i mye av kirkens vranglære. Men verken han eller
Bygstad har tatt et skikkelig oppgjør med læren om sjelens udødelighet. Når den
faller, faller hele det katolske systemet sammen.
0
Svar
D
Daniel Krussand
Strålende
skrevet. Katolsk lære er på de punktene Jan Bygstad fremholder her, vranglære
og makt-lære.
Ingen
trossamfunn har rett når de tar på seg navn og læresetninger og på den måten
splitter Jesu legeme. Dette rammer også Lutheranere, Metodister, Baptister.
Jesu Venner er «fullkomment til ett». Da gjelder bare en regel, - lydigheten
mot Jesu Bud og Ord beviser at en disippel elsker Jesus.
Disipler
bekjenner ikke synder, de lar være å falle i fristelser. Lysten til ondt
unnfanger ikke.
«Dersom
dere elsker mig, da holder dere mine bud,»
Johannes
14:15
Jesu
venner lærer hans Ord utenat.
«I
mitt hjerte har jeg gjemt ditt ord forat jeg ikke skal synde imot dig.»
Salme
119:11
0
Svar
H
Hans-Henrik Brix
Enig
i Krussands vurdering av Bygstads artikkel, men ikke i hans påstand om at
lutheranene, metodister, baptister m. fl. splitter Jesu legeme når “de tar på
seg navn og læresetninger”.
Sitatene
fra Joh 14,15 og Salme 119,11 kan ikke tas til inntekt for syndfrihetslæren.
Lar Krussand (som kristen) være å falle i fristelser og synd? Ingen kristen som
kjenner seg selv, vil hevde noe slikt. “Dersom vi sier at vi ikke har
synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss” (1 Joh 1,8).
6
Svar
D
Dan Krussand
Det
er forskjell på å ha synd og å gjøre en synd.
Jeg
forkynner ikke syndfrihet, men at det ikke er synd å fristes, men det er synd å
la fristelsen unnfange, noe som er et aktivt valg.
2
Svar
G
Gerard Oord
Det
virker som om Hans-Henrik Brix kommer med en slags fasit og vurdering av de
enkeltes innlegg. Det har selvfølgelig fordeler, men det kan også skjære seg
litt slik som i dette tilfelle. Det er en vesens forskjell som også Daniel
Krussand opplyser om i sitt svar, mellom å ha synd og å gjøre synd. Det er
meget viktig å forstå dette. Det har i første omgang ikke noe med
syndfrihetslæren å gjøre. Syndfrihetslæren går ut på at syndelegemet eller
kjødet er blitt fjernet under Åndens dåp og at en derfor ikke kan bli fristet
lenger. Vi har alle synd, men ifølge Paulus i Rom 6 behøver vi ikke lenger å
synde. Vi er satt i frihet fra den når vi er under nåden. For synden skal ikke
herske over dere, siden dere ikke er under loven, men under nåden. Krussand
nekter ikke for at han har synd, men poenget er at han mener at disipler kan og
bør seire i fristelser. 1 Joh 5,18. “Vi vet at hver den som er født av Gud,
synder ikke, Men den som er født av Gud vokter seg selv, og den onde rører ham
ikke.” Heldigvis kommer Johannes med en sikkerhetsventil hvis det skulle gå
galt noen ganger i 1 Joh 2, 1-2. Men hensikten med brevet er tydelig: “Dette
skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Vi må vokte oss vell for at
vi ikke forkynner våre egne eller andres erfaringer på dette området, men
Ordet. Selvfølgelig er det mulig at en har en teologi som kun begrenser seg til
forsoningen.