Kirke eller løgnkirke?
Debatt
Jan
Bygstadformann i For Bibel og Bekjennelse (FBB)
Publisert: 12.09.2024 17:04Sist
oppdatert: 17:04
I
kjølvannet av Sofie Brauts uttreden fra Den norske kirke (DnK) har det vært en
interessant ordveksling i avisen Dagen med innlegg fra både professorene Knut
Alfsvåg, Arve Brunvoll og Bernt Oftestad. Samtlige innlegg berører på ulike
måter kirketenkningen, det vi kaller ekklesiologien.
KIRKETENKNING:
Verken Den norske kirke eller Den katolske kirke er sanne kirker, skriver Jan
Bygstad, som inntil nylig var prest i DELK Bergen. Her er Den katolske kirke
representert St. Paul kirke i Bergen (tv) og Den norske kirke ved Bergen
domkirke. Foto: Dagen-arkiv
Alfsvåg
ytrer bekymring over den moderne individualismen som definerer kirketilhørighet
ut fra egne/subjektive preferanser når en er på leting etter en kirke/menighet
som «passer for meg».
Oftestad
går mange hakk lenger i sin kritikk av moderne individualisme, og hevder at
denne er en grunnleggende side ved og forutsetning for «protestantisk»
kirketenkning og kristendomsforståelse. I følge Oftestad hviler hele det lavkirkelige
prosjekt i en slik subjektivisme, en subjektivisme som i realiteten henlegger
øverste autoritet for tro og liv, og for forståelse av Den hellige skrift til
det fromme selvet.
Som
god katolikk plederer Oftestad så for en kirketenkning som legger høyeste
autoritet til en objektiv instans utenfor selvet, nemlig «kirken» slik den
fremtrer som en ytre institusjon med sine biskoper og paven som øverste
autoritet. Dette innebærer en ny virkelighetsforståelse for troen fordi det
befrir fra subjektivismens fangenskap. Dermed kan den enkelte eie troens
visshet og frimodighet i kraft av kirkens «objektive» autoritet. I kraft av
denne autoritet har kirken/paven enerett til å tolke Skriften – enhver som
våger seg til å tolke Skriften i strid med den pavelige/katolske kirkes
autoritet, er på ville veier.
Dette
betinger selvfølgelig at denne «kirke» må være ufeilbarlig, noe som da også er
romersk-katolsk lære fra og med vatikankonsilet i 1870. Her ble dogmet om
pavens ufeilbarlighet vedtatt.
Sofie Braut sitt oppbrot og vi
At
denne kirkeinstitusjon så gir «trygghet» for troen, kan vel for enkelte synes å
gjelde i nordeuropeiske land, der en ikke har sett et kirkelig forfall på samme
måte som i tradisjonelt katolske land. Overgrepssakene som derimot har florert
i disse landene, inngir ikke akkurat trygghet, og synkretismen en ser i
latinamerikansk katolisisme kan vel knapt sies å være tillitsskapende med tanke
på troens klarhet.
At
den nåværende pave ser ut til å skape uklarhet på en rekke områder, er noe som
ikke akkurat styrker følelsen av å ha med Peter – «Klippen» – å gjøre. Ikke
minst med ufeilbarlighetsdogmet i minne …
Sett
med bibelske øyne vil ingen kirkelig organisering eller institusjonalisering
kunne garantere noe som helst.
Sett
med bibelske øyne vil ingen kirkelig organisering eller institusjonalisering
kunne garantere noe som helst. Menneskets synd og svakhet vil på ulike vis
kunne korrumpere enhver kirkelig organisasjon – uansett hvor gode lover og
ordninger en måtte ha. Noe kirkehistorien vitner om til fulle: Både kongekirke
og pavekirke har vist seg alt annet enn ufeilbarlige, høykirkelige og
lavkirkelige går i hver sine grøfter. Å gjøre kirken til grunnvoll er å
absoluttere det relative, samtidig som en relativiserer det absolutte – nemlig
Guds ord.
Å
søke å bygge noe som helst på kirkelig institusjonalisering (i Rom: «kanonisk
lov») eller hierarkier, er å bygge på sand – eller som profeten uttrykker det:
Å «holde kjød for sin arm» (Jer 17,5). Det betyr ikke at disse ting er uviktige
– god orden i kirken er tvert om av stor betydning (jf. CA 5 & 14).
Men
Herren har gitt troen, og dermed sin kirke, noe annet og bedre å bygge på: Sitt
ord. Når Paulus tar avskjed med de eldste i Efesus, sier han derfor: «Så
overgir jeg dere til Herren og hans nådes ord» (Apgj 20,32). Kirken er bygget
på «apostlenes og profetenes grunnvoll» (Ef 2,20), dvs. Den hellige skrift i
Det gamle og Det nye testamente.
.
Slik
er det fordi Herrens ord er det eneste som holder: «Himmel og jord skal forgå,
mine ord skal aldri i evighet forgå», sier Jesus (Matt 24,35). Ved sitt ord
skapte Gud i begynnelsen himmel og jord, og ved dette ord holdes alle ting oppe
inntil enden. Kirkeorganisasjoner skal forgå, kirkehus og bedehus skal falle,
kirkemøter og kirkefyrster skal i graven. Men Kristi ord blir stående til evig
tid.
Kristi
kirke her i tiden er «creatura verbi», skapt av Ordet. Ved det samme ord holdes
hun også oppe frem til Herrens dag. Den kirke, den prest eller biskop,
predikant eller pastor som forlater, forkaster eller gir seg til å tilpasse
Ordet etter hva mennesker synes om, mister Den hellige ånd og kommer under Guds
dom. For Gud Herren krever sin kirke til regnskap for hvordan hun har forholdt
seg til Hans ord. Vi skal dømmes etter vårt forhold til Ordet – noe som i
særlig forstand gjelder alle som er gitt læreansvar i Guds folk.
Eg har ikkje
klaga Braut for å ha «svikta» nokon eller noko
Av
denne grunn hører vi profeten Jeremia peke på hva som er hovedårsaken til at
Israels folk og Jerusalem rammes av Guds dom:
«Dette
var det bud jeg gav dem: Hør på min røst! Så vil jeg være deres Gud, og dere
skal være mitt folk. Dere skal vandre på alle de veier jeg befaler dere, så
skal det gå dere vel. Men de hørte ikke og vendte ikke øret til meg. De fulgte
sine egne tanker, sitt onde, hårde hjerte. De vendte ryggen, ikke ansiktet til
meg … de hørte ikke på meg og vendte ikke øret til meg. De gjorde nakken hård …
Du skal si til dem: Dette er det folk som ikke har hørt på Herrens, sin Guds
røst og ikke tatt imot tukt …» (Jer 7,23f. 26. 28)
«Jakten» på en
ny menighet er ikke alltid et egoistisk og individualistisk prosjekt
Både
kirke- og frelseshistorie kan sees som historien om kirkens forhold til
Bibelen. Åndelige forfallstider er kjennetegnet av at kirken bøyer Guds ord
etter egne interesser. Åndelige fornyelses- og vekkelsestider er kjennetegnet
av at kirken bøyer seg for Guds ord. Når kirken fristiller seg i forholdet til
Guds ord på ulike områder, forderves den. Når kirken lar seg kritisere og dømme
av Guds ord, fornyes og gjenreises den ved Guds hellige Ånd. For Ånden er uløselig
knyttet til Ordet og bruker Ordet som sitt redskap.
Fordi
dette forhold til Guds ord, budskapet i Den hellige skrift, er så basalt,
bekjenner den lutherske kirke i samsvar med Skriften: «Kirken er forsamlingen av
de hellige der evangeliet læres rett og sakramentene forvaltes etter Kristi
innstiftelse» Det er evangeliet – Ordet – som konstituerer kirken, som
definerer kirken og som bærer kirken. Og derfor skal også enhver lære og enhver
lærer prøves på Skriften først og sist.
Konkret
betyr dette – om vi vender tilbake til Sofie Brauts utmelding fra DnK – at når
denne kirke ved sine hyrder og lærevedtak forkaster klare sannheter i Den
hellige skrift, fremtrer den som løgnkirke. Troen finner det umulig å stå i en
slik sammenheng, for Jesus sier om sine får at «de flyr fra de fremmede fordi
de ikke kjenner de fremmedes røst» (Joh 10,5).
Bare utro tjenere som forlater
kirken?
Når
det lokalt fortsatt finnes enkeltmenigheter og -prester i DnK som vil holde
fast på evangeliet etter Guds ord, skal vi takke og be for disse. Men en må
spørre om ikke DnK som kirkefellesskap, som trossamfunn, representerer det
Paulus kaller «et annet evangelium», og derfor også står under den dom Herrens
apostel forkynner (Gal 1,8f).
Å
fly til Rom er heller ikke noe alternativ. Vel har romerkirken bevart
felleskristen tro på etikkens område. Men ettersom denne kirke i sine
lærevedtak uttrykkelig forbanner den evangelieforståelse og -forkynnelse som
den lutherske reformasjonen gjenoppdaget gjennom sitt arbeid nettopp med
Bibelen, er denne kirke like lite som DnK en sann kirke.
Bryta opp eller
bli i Den norske kyrkja? Eg har konkludert
Finn Jarle Sæle:
En aktiv ateist i bispekollegiet
Lederartikler
Bispekollegiet
februar 2024: biskop Kari Mangrud Alvsvåg, biskop Ole Kristian Bonden, biskop
Ragnhild Jepsen, biskop Herborg Finnset, biskop Svein Valle, preses Olav Fykse
Tveit, biskop Kari Veiteberg, biskop Jan Otto Myrseth, biskop Anne Lise Ådnøy,
biskop Olav Øygard, biskop Stein Reinertsen, biskop Ingeborg Midttømme. Foto: Kirkerådet
En
aktiv ateist har tatt sete midt i bispekollegiet og Kirkerådets mange
menigheter. Det er ateismen som har flyttet inn i den teologiske metode – så
Åndens kraft og julens veldige mirakel blir vannet ut.
Finn Jarle Sæle
Sjefredaktør
Publisert: 23.12.2024 kl 01:31
Når julens vakre kirkeklokker kaller og
julehøytidens veldige evangelium leses om en Frelser som er oss født,
proklamert av engler og trodd av vise menn og gjetere på marken, har teologer
latt spørsmålet henge i luften: Kan vi virkelig i dag tro på Bibelen Guds ord –
og bøye oss for Bibelens autoritet?
Kirken endrer i
dag hele tiden hva kristne skal tro og tenke i viktige spørsmål, selv om Guds
Ords taler er helt klar.
En kirkerådsautoritet sier at det er ikke hva vi leser ut av den nakne tekst,
men den tolkning vi legger inn i den, som teller.
Borte er bibelautoriteten. Juleevangeliet trues av
bare å bli en fortelling, som kanskje ikke har hendt helt som Skriften
beretter. Åndens salvelse og kraft, og Skriftens ufrakommelige sannhet og
fakta, holder på å forlate prekenen.
Hva er det som
skjer i kirken når dens etiske standarder for ekteskap, samliv og familie blir
endret.
Hva skjer når konservative prester, som tror og forkynner som kirken alltid
før, fortrenges fra kirkelig tjeneste?
Hva ligger under den forandring som alle senser og den frustrasjon som kommer i
stedet for den store Gleden over Underet som er oss gitt.
Nylig fortalte en
avis (Dagens Næringsliv) at mannen til en nyutnevnt biskop spurte om hvordan
det var å ta jobb på et synkende skip.
Hvis det er så, hvorfor er kirken et synkende skip?
Svaret ligger i den teologiske metode som ble ateistisk – og opererer med en
forutsetning som behandler Bibelens tekster som om Gud ikke fins og åpenbarer
seg, og under ikke skjer.
Når det skjer, har vi fått en ateistisk metode i teologien.
Denne metoden som har omstyrtet kirke og teologi, kalles for «historisk kritisk
metode», selv om den verken er kritisk eller historisk. For den får ikke med
seg Bibelens historie – frelseshistorien – og er ikke kritisk til egne
forutsetninger.
Ateismen ligger i den historisk-kritiske metodes
forutsetning der tekstene leses som om Gud ikke fins og Under ikke skjer. Det
vil si: Mirakler er ikke lenger årsak til hendelsene i juleevangeliet,
påskeevangeliet eller Bibelens fortellinger. Og Gud taler ikke til oss i
direkte Åpenbaring i Bibelens skrifter.
Det er slik
sekulær historieforskning nærmer seg historien. Den studerer sekulære årsaker.
Men teologien, og Bibelen, Guds Ord, er fra ende til annen boken om en annen
dimensjon, Troens og Underets.
Den sekulære historiske metode er derfor ikke sakssvarende der.
Bispekollegiet har utviklet seg dramatisk raskt fra
konservativ til liberal teologi, det samme har Kirkerådet. De skulle bli fri
fra staten og representere «kirken selv». Men så mistet de seg selv. Og
fakultetene mistet sin gamle kirkelige og bibelske skrift-teologi.
Det første som har skjedd er at teologien ble
religionsvitenskap. Og det er noe annet enn teologi. Veldig interessant i og
for seg, mitt første høyt elskede studium faktisk (jeg studerte
religionsvitenskap), men det er overhodet ikke teologi. For teologi kan kun
utledes av Åpenbaringen i Bibelen, Guds Ord – altså av bibelordene.
Det andre som har skjedd når man forlater
reformasjonens og teologiens hovedprinsipp, «Skriften alene», er at en ender
opp i følelses-betraktninger og praktisk ateisme.
Det er igjen for tid for nytestamentlig seierstro,
ikke bare for fortvilelse og frustrasjon over kirkepolitikken. Det siste er
gårsdagen. Nytestamentlig seierstro er morgendagen.
Global vekkelse
fyller kloden. Og Norge vil og bli tatt av vekkelsesbølgen, som kommer mot oss
fra alle kontinenter og den vide verden.
Ateisten i bispekollegiet, den gale teologiske metode, må til sist atter vike
plass for det lutherske skriftprinsipp, «Skriften alene».
Og da kan julens klokker ringe på ekte. For et Barn
er oss født, en Sønn er oss gitt. Herredømmet er på Hans skulder, Han skal
kalles Under, Rådgiver, Mektig Gud, Evig far og Fredsfyrste. Slik det står i
juleevangeliet i det gamle testamente, i Jesaja 9:6.