https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

 

 

 

 

Israel: ICJs uttalelse er meget svak både rettslig og faktisk

 

 

 

https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=e2b1ac5b-85e7-5144-8a67-5afca51af531&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

 

 

ISRAEL: På bildet ser vi ICJ-dommer Nawaf Salam idet han leser domstolens kjennelse om Israel 19. juli i år. Foto: Phil Nijhuis

 

Debatt

Ragnar Hatlemforfatter, fhv. advokat, forkynner

Publisert: 07.08.2024 05:00

30. desember 2022 vedtok FNs generalforsamling resolusjon A/RES/77/247 der den, under henvisning til artikkel 65 i domstolens statutt, ba Den Internasjonale Domstolen (ICJ) blant annet om å gi en «rådgivende uttalelse om de juridiske konsekvensene av Israels pågående brudd på det palestinske folkets rett til selvbestemmelse, dets langvarige okkupasjon, bosetting og annektering av det palestinske territoriet okkupert siden 1967...».

Generalforsamlingen forutsetter altså (utrolig nok) at Israel har brutt internasjonal lov og ber domstolen om å uttrykke hvilke juridiske konsekvenser disse bruddene har.

ICJ offentliggjorde den 19. juli 2024 sin uttalelse. Domstolen konkluderer med at Israels pågående tilstedeværelse i det «okkuperte palestinske territoriet» (inkludert Øst-Jerusalem), krenker den palestinske retten til selvbestemmelse og er ulovlig.

Israel blir oppfordret til å få avslutte sin tilstedeværelse i disse territoriene «så raskt som mulig». Dette innebærer evakuering av alle de israelske bosetningene i nevnte områder.

Tredjestater har ifølge ICJs egen forståelse av internasjonal rett en forpliktelse til å sikre at Israel overholder disse forpliktelsene.

ICJs rådgivende uttalelse er ikke bindende. Men en slik uttalelse vil normalt kunne få stor betydning både når det gjelder forståelsen av internasjonal rett og i den videre utformingen av FNs politikk, herunder dens initiativ for å sikre fred i Midtøsten.

Det er i det alt vesentligste 32 stater som står bak forespørselen til ICJ. Tre fjerdeparter av disse statene har ingen diplomatiske forbindelser med Israel, og flere av disse anerkjenner ikke Israels rett til å eksistere. Men det var til sammen 87 stater (altså et mindretall av FNs medlemsstater) som stemte for å be ICJ om en rådgivende uttalelse.

Hele det historiske og folkerettslige grunnlaget for Israel (som er helt avgjørende for å ta stilling til spørsmålene om okkupasjon, annektering og bosetting etc.), er utelatt i domstolens premisser. Jeg viser i denne forbindelse til min bok «Palestina – Israels historiske og folkerettslige legitimitet».

Domstolen beskriver okkupasjon som «okkupasjon av en stats utøvelse av effektiv kontroll over fremmed territorium». Domstolen foretar ingen drøftelser og/eller undersøkelser av om Jerusalem eller Judea og Samaria er «fremmed territorium».

Domstolen forutsetter uten videre at disse områdene er palestinske områder. Domstolen forutsetter altså (slik den er bedt om å gjøre) uten videre at det har eksistert et palestinsk territorium (og i realiteten en palestinsk stat) før Palestinamandatet ble opprettet uten at dette er undersøkt eller drøftet ytterligere.

Det rettslige grunnlaget for Israel er utrolig nok ikke en gang drøftet av flertallet i ICJ. De rettighetene jødene fikk til Palestina i april 1920 (i San Remo-resolusjonen som senere ble akseptert av Folkeforbundet), er fullstendig utelatt i ICJs premisser.

Heller ikke er den 3000-4000 år gamle historiske tilknytningen jødene har til områdene (denne tilknytningen som ble anerkjent av Folkeforbundet) og som var bakgrunnen for at jødene fikk rett til å reetablere seg i deres nasjonale hjemland, drøftet i ICJ sin uttalelse. Jeg tør minne om at grensene for Palestina ble bestemt ut fra hvor jødene hadde sin sterkeste tilknytning.

Likeså er den over 100 år lange terroren og angrepskrigene mot jødene og senere mot Israel utelatt samtidig som domstolen på ingen måte iakttar Israels behov for sikkerhet.

Alle disse manglene og fakta-feilene underminerer verdien av domstolens rådgivende uttalelse.

Denne rådgivende uttalelsen er i realiteten en undergraving av domstolens egen integritet og status, og vil neppe overleve i et historisk og folkerettslig perspektiv.

Presidenten og dommeren i ICJ (Nawaf Salam) har dessuten vært libanesisk diplomat i FN og dermed handlet for den ene parten, Libanon, som deltok jo i de muntlige høringene i saken for ICJ. I tillegg skal Salam som FN-mbassadør ha stemt mot Israel 210 ganger, ifølge UN Watch. Ifølge UN Watch ønsket Salam heller ikke å kalle Hamas eller PIJ for det de er; terrororganisasjoner.

Nawaf Salam ville ganske sikkert vært ansett som inhabil dommer etter norsk lov, jfr. domstolsloven §106. Nå gjelder det andre regler for dommerne i ICJ, men krava burde være minst like høye.

Det er derfor et paradoks at Salam selv ikke fratrådte som dommer. Dersom de andre dommerne i ICJ enstemmig hadde sagt fra om at Salam ikke oppfyller de nødvendige vilkårene, ville han også ha måttet fratre som dommer i saken.

.

ICJ sin rådgivende uttalelse kan dessuten bli ganske utfordrende for det bindende forhandlings-rammeverket som partene er blitt enige om og som også er lagt til grunn i Oslo-avtalene og i flere av Sikkerhetsrådets bindende resolusjoner (242 og 338 som er akseptert av partene).

Dette rammeverket, som bygger på at den beste måten å finne varige og permanente løsninger på, er gjennom forhandlinger mellom partene. Etter denne rådgivende uttalelsen, eksisterer det ikke lenger noe insentiv for PLO til å forhandle med Israel, fordi de allerede langt på vei har oppnådd det de ville gjennom ICJs uttalelse.

Hva skal partene nå forhandle om? Domstolen har allerede langt på vei gitt PLO det de trenger. Den rådgivende uttalelsen er neppe noe insentiv for PLOs ledere til å forhandle om det ICJ allerede har fastslått som gjeldene rett. En kan heller ikke se bort fra at domstolens uttalelse kan utgjøre en stimulans til mer terror mot israelere og Israel.

Dersom vi legger ICJs forståelse til grunn, bør Israel trekke seg tilbake fra Judea og Samaria (herunder Øst-Jerusalem) som tilhører palestinerne. Dette vil naturligvis aldri Israel kunne akseptere. Hensynet til sine egne innbyggeres sikkerhet er god nok grunn i seg selv.

Dersom palestinerne overtar Vestbredden vil de ha en slik militær strategisk fordel at det ville være svært vanskelig for Israel å forsvare seg. Fra denne fjellryggen i Judea og Samaria har man full kontroll (utsyn over) Ben Gurion flyplass og noen av de tettest befolkede områdene i Israel. Denne fjellryggen på Vestbredden fungerer som en beskyttende barriere fra både øst og vest.

ICJs behandling av saken og den rådgivende uttalelsen er i realiteten egnet til å undergrave internasjonal rett og dens betydning for fred og rettferdighet. Min mening er at den rådgivende uttalelsens kvalitet er så dårlig at den svekker tilliten til internasjonal lov og rett i ikke ubetydelig grad.

Jeg minner i denne forbindelse om at tillit og respekt for folkeretten kanskje er det viktigste verktøyet som finnes for å opprettholde fred og sikkerhet i verden.

ICJs rådgivende uttalelse må alt i alt kunne betegnes som meget svak både rettslig og faktisk. Den rådgivende uttalelsens vekt og betydning må naturligvis betraktes i dette lyset.

.

Det er nå viktig at den frie verdens stater klart og tydelig tar avstand fra denne domstolens forsøk på å omskrive historien og la seg bruke av stater som forsøker å delegitimere og avvikle staten Israel (lawfare). Israel kjemper i fronten for den frie verdens demokratiske liberale verdier som; åpenhet, ytringsfrihet, likestilling mellom mann og kvinne, menneskeverd og menneskerettigheter.

Som visepresident og dommer i ICJ, Julia Sebutinde, blant annet uttaler i sin dissens: «Selv om domstolen har jurisdiksjon, bør domstolen utøve sitt skjønn med omtanke og opprettholde integriteten i sin dømmende rolle. Derfor bør domstolen avstå fra å gi den rådgivende uttalelsen som er bedt om.

Domstolen mangler tilstrekkelig, nøyaktig, balansert og pålitelig informasjon som trengs for å komme frem til en rettferdig vurdering og konklusjoner med hensyn til de omstridte spørsmålene. Den rådgivende uttalelsen omgår ikke bare Israels samtykke til rettens behandling av de involverte problemene, men omgår også og setter den eksisterende internasjonalt sanksjonerte og bindende forhandlingsrammen for løsning av den israelsk-palestinske konflikten i fare.»

Meninger