I norske skolegårder
rammes jødiske barn. Her er noen av historiene deres
·
o
o
·
«Noen av jentene pleier å tørke
av der jeg har sittet» (Jødisk jente, 10 år)
«På fotballen var det en som
hele tiden ropte 'jævla jøde' etter sønnen min» (Far til gutt, 14 år)
«Jeg skal liksom svare for hva
Israel gjør. Men jeg er bare 17 år gammel. Jeg har ingen svar» (Jødisk jente,
17 år)
18 januar 2025
kl. 05:30Av Sondre Bjørdal
Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
En forteller at han ble jaget fra skolen. En annen
forteller om drapstrusler utenfor klasserommet. Flere opplever at omtanke for
familie i Israel blir sett på som nærmest noe skittent.
Det har gått 16 måneder siden situasjonen i Israel
og på Gaza brått eskalerte. Vårt Land har bedt et utvalg jødiske skolebarn,
foreldre og lærere fortelle hvordan konflikten har preget deres hverdag i norsk
skole. De er alle anonymisert.
Dette er det de forteller.
– Noen av jentene pleier å tørke av der jeg har sittet
Jente, 10 år, Vestlandet:
– Ei jente er verre enn de
andre. Foreldrene hennes snakker stygt om jøder hjemme, sier
jenta. (Matilde Solsvik)
Det er vanskelig på skolen, jeg blir ikke invitert
med på så mye. En gjeng jenter sier at Israel er et veldig dårlig land som
dreper barn, og at de håper Gaza vil vinne.
En gang jeg ble med ei jente hjem, sa hun at dette
var siste gang jeg kunne bli med. Så sa hun: «Jeg skal bare hente noe du kan
sitte på». Så kom hun med et teppe, og sa: «jeg vil ikke at du skal sitte på
sengen min». Noen av jentene pleier å tørke av der jeg har sittet. Da blir jeg
lei meg. Men jeg tør ikke si fra til noen voksne når slike ting skjer.
Jeg tør ikke si fra til noen voksne når slike ting skjer
— Jente (10 år)
Ei av jentene er verre enn de andre. Jeg vet at foreldrene
hennes snakker stygt om jøder hjemme. Mamma har sagt fra til læreren, og jeg
tror læreren har snakket med faren hennes. Men det har ikke blitt noe bedre.
Klimaet i ukene etter 7. oktober
Allerede i slutten av oktober 2023 sendte Det
mosaiske trossamfunn i Oslo ut en bekymringsmelding, hvor de skrev at «flere av
våre medlemmer har de siste dagene opplevd truende hendelser mot sine hjem,
fordi de er jødiske».
Eskaleringen forplantet seg raskt til norske
klasserom.
«Lærere forteller oss om spenninger i klasserommet
knyttet til krigen mellom Israel og Hamas», skrev forskere fra HL-senteret i et
leserinnlegg i Aftenposten, da det hadde gått én måned siden terrorangrepet:
«Mange elever har sterke følelsesmessige reaksjoner,
og det kan være utfordrende å opprettholde en konstruktiv dialog. Vi ser at
både antisemittisme og muslimfiendtlighet får næring, noe som også går ut over
konkrete elever i klasserommet».
– De sa det var så bra at mange
jøder hadde blitt drept
Jente, 17 år, Oslo:
– Jeg begynte å passe meg for å
si visse ting, og tenkte at jeg kanskje burde gjemme meg litt, sier 17-åringen.
Bildet er tatt i en annen anledning. (Rebekka Johannessen Litland)
En gang jeg kom inn i klasserommet, sa noen gutter
at de syntes det var så bra at mange jøder hadde blitt drept 7. oktober.
Endelig hadde noen gjort noe, og selv om det kanskje rammet min familie, så var
det liksom bra at israelere ble bomba.
Noen dager senere satt de og laget «memes» på en
datamaskin (tekst på et bilde, red.anm.) Én laget et bilde av mennesker som ble
bombet og skrev at det var familien min, og satt klappende hender rundt. Siden
begynte jeg å passe meg for å si visse ting, og tenkte at jeg kanskje burde
gjemme meg litt. Det synes jeg er dumt, for jeg er veldig stolt over å være
jøde. Men opplevelser den siste tiden har vært skremmende og ubehagelig.
Jeg er bare 17 år gammel. Jeg har ingen svar, og det spiller uansett
ingen rolle hva jeg tenker
— Jente (17 år)
Det siste året har vært fælt. Mange har sterke
meninger, og jeg blir sett som representant for noe jeg ikke nødvendigvis
representerer. Jeg skal liksom svare for hva jeg mener om krigen, og om det
Israel gjør. Men jeg er bare 17 år gammel. Jeg har ingen svar, og det spiller
uansett ingen rolle hva jeg tenker.
Fra framleggelsen av
regjeringens handlingsplan mot antisemittisme 11. november 2024. Etter
presentasjonen sa statsminister Jonas Gahr Støre til Vårt Land at fortellingene
til jødiske barn som er redd for å gå på skolen, har gjort sterkt inntrykk det
seneste året. (Synne Folstad Moen)
Vanskelig å gjenkjenne
Regjeringens handlingsplan mot antisemittisme, som
kom i november, erkjenner at det er vanskelig å sette tydelige rammer for hva
antisemittisme egentlig er, men skriver at det brukes «om fiendtlige holdninger
og handlinger rettet mot jøder eller det som oppfattes som jødisk».
Videre står det at lærere noen ganger ikke
gjenkjenner antisemittisme når det forekommer, og at lærer noen ganger ikke tar
det alvorlig nok.
I Norge består den jødiske minoriteten av rundt
1.500 mennesker, eller 0,03 prosent av befolkningen. På noen skoler er det
kanskje ett jødisk barn, mens det i Oslo og Trondheim kan det være noen få på
en skole.
– Mine barn blir holdt ansvarlig
for krigen på Gaza
Fotballtrener, far til skolebarn
på 9 og 14 år, østlandsområdet:
Rammene for hva som kan sies om
jøder, har blitt langt videre, mener mannen. (Erlend Berge)
Samtidig som min 9 år gamle gutt har vært redd for
at bestemoren i Israel skal dø, har han måttet høre voldsomt mye stygt om
Israel i klasserommet. Det verste for ham har likevel vært at en to år eldre
gutt var truende mot ham på skolen. Jeg hadde nettopp et møte med skolen, som
har satt i gang tiltaksplan for å få bukt med trusler mot niåringen min.
En gang ringte en av lærerne meg fordi det var så
mye snakk i klasserommet om hvor grusomme Israel var. Dette sitter altså sønnen
min og tar inn, og sier ikke et pip. Noen ganger prøver jeg å snakke med ham om
hva som skjer inni hodet hans. En gang tok det 30 sekunder før han svarte. Da
han åpnet munnen, sa han: «Etter krig kommer fred».
På fotballen var det en som hele tiden ropte «jævla
jøde» etter den eldre sønnen min på 14 år. Ingen ting vi gjorde fikk slutt på
det. Til slutt ble denne gutten utestengt fra fotballen. Men når det gjelder
denne relasjonen har skoleledelsen hatt stor berøringsangst.
Det føles som om alt har blitt lov å si, og da føler vi oss fryktelig
alene
— Far til skolebarn på 9 og 14 år
Det er ingen som tenker at russiske barn i Norge
skal måtte ta ansvar for Putins krig. Men det er som om mine barn indirekte
blir holdt ansvarlig for krigen på Gaza. Vi er veldig glade for at krigen nå
kan ta slutt. Men det bør ikke være relevant. Barn skal være trygge i Norge.
Punktum. Jeg tror heller ikke at situasjonen for jødiske barn blir bedre på
lang, lang tid.
Det føles som om alt har blitt lov å si, og da føler
vi oss fryktelig alene. Det skjer helt åpenbare overtramp, men det føles ikke
som om det er noen vits å si fra.
Vårt Land har snakket med daglig leder for
idrettslaget, som bekrefter at gutten som kom med antisemittiske tilrop ble
kalt inn til møte med klubbens ledelse, sammen med politiet og guttens far. Det
ble satt krav som måtte innfris om gutten skulle fortsette å spille for
klubben, blant annet at en forelder alltid skulle være til stede og bistå om
det ble nødvendig. Etter dette sluttet gutten i klubben, forteller daglig
leder. Ledelsen ved ungdomsskolen har ikke besvart Vårt Lands henvendelser.
(Erlend Berge)
Gode råd til lærere
Claudia Lenz er forsker ved HL-senteret (Senter for
studier av Holocaust og livssynsminoriteter), som i år skal gå i gang med et
prosjekt for å dokumentere norske jøders erfaringer etter terrorangrepet 7.
oktober.
Hun mener det er viktig å passe på at en konflikt
ikke personliggjøres i klasserommet og skolegården.
– Et barn eller en minoritetsgruppe skal ikke holdes
ansvarlig for hva en politisk aktør gjør et annet sted i verden, sier Lenz.
Claudia Lenz er forsker ved
HL-senteret. (Guro Asdøl Midtmageli)
HL-senteret har utviklet nettsiden dembra.no,
som gir veiledning til lærere som skal snakke om Israel og Palestina med
elevene sine. Den gir blant annet disse rådene:
Lenz understreker at voksne som jobber med barn må
ta høyde for at denne saken både vekker stort engasjement blant elevene, og
samtidig kan være en stor belastning for noen av barna.
– Da må de voksne kjenne elevgruppen, og fange opp
hvilke barn som kan oppleve dette som spesielt belastende. I undervisningen må
barna å få en dypere forståelse av at konflikten har dype historiske røtter, og
anerkjenne at det finnes forskjellige perspektiver og virkelighetsforståelser.
Økende antisemittisme
– De løp etter sønnen min, med
flasker de skulle slå ham med
Mor til gutt på 14 år og jente på
11 år, Oslo:
Et hakekors risset i veggen på
en annen Oslo-skole. Bildet er fra en tidligere sak fra 2022. (Erlend
Berge)
Da sønnen min på fjorten fortalte noen at han var
jøde, gikk det først helt greit. Men litt senere kom det en gutt som han ikke
kjente fra før, og truet med at han skulle ta ham med kniv. Sønnen min avfeide
ham, men så har det egentlig fortsatt. Denne gutten har kommet med veldig mange
stygge kommentarer gjennom hele året. Sønnen min har blitt trakassert i timene,
uten at lærerne har fått det med seg. Eller så lar lærerne det bare skli forbi.
På fotballbanen får han tilrop, av typen «ta ballen fra jævla jøden».
En dag løp noen gutter etter ham med vannflasker av
metall, som de skulle slå ham med. Etter ti minutter klarte han å riste dem av
seg og løp hjem.
Sønnen min dysser det ned. Når skolen spør ham, sier han bare at det
går fint. Så da gjør ikke de noe mer
— Mor
Jeg har prøvd å følge opp saken, men sønnen min selv
dysser det hele ned. Når skolen spør ham om det, sier han bare at det går fint.
Så da gjør ikke de noe mer, da. Men kontaktlæreren har vært veldig støttende og
tatt det alvorlig hele tiden.
Når datteren min har gitt uttrykk for at hun er
bekymret for familien sin i Israel, har hun fått tilbakemeldinger av typen «det
er ikke dem det er synd på», eller «din familie dreper barn». Hun er mye lei
seg. Før likte begge barna mine å snakke om jødedommen. Det vil de ikke lenger.
– Har fått høre at jeg skal dra
til Auschwitz og gasse meg
Småbarnsmor og ungdomsskolelærer,
Oslo:
Hun har selv fått antisemittiske
ytringer mot seg. Det verste er likevel det som går utover barna. (Erlend
Berge)
I min jobb som ungdomsskolelærer i Oslo-skolen har
jeg fått høre at jeg skal dra til Auschwitz og gasse meg. En elev henvendte seg
til en annen lærer og sa «jeg bryr meg ikke om hva den jøde-hora sier». En
annen gang prøvde en elev å komme seg inn i klasserommet, og da jeg nekta å
slippe ham inn, ropte han «jævla jøde, jeg vil inn». Det synes jeg
var skremmende.
Det var to elever som trakasserte meg over tid. Hver
gang jeg gikk forbi dem i fellesområdene, ropte de slikt som «barnemorder» og
«fri Palestina».
Jeg ser at barna blir usikre på sin egen identitet
— Mor
Da sønnen min begynte i første klasse, ville vi ikke
introdusere ham for denne konflikten i det hele tatt. Men elever på skolen
begynte å si stygge ting om Israel til ham, så vi måtte snakke med ham om det.
Også datteren min ble plaga på bussen, av to gutter som sa stygge ting om
Israel. Jeg synes det mest belastende er det som går utover barna mine. Jeg ser
at de blir usikre på sin egen identitet, og at de er veldig forsiktige når vi
er ute.
Vårt Land har snakket en kollega som var til stede
eller like i nærheten under alle episodene av trakassering på arbeidsplassen,
og kollegaen bekrefter at episodene har funnet sted.
(Erlend Berge)
– De ropte «slakt jødene» til meg
Mannlig lærer, omtrent 50 år,
Østlandet:
En av skolene jeg har jobbet på, var i et lite og
isolert lokalsamfunn. En gruppe unge menn pleide å henge i gangen på skolen,
etter norskopplæringen.
På dette stedet visste alle at jeg kom fra Israel.
En eller to uker etter terrorangrepet 7. oktober, skrek de unge mennene «slakt
jødene» til meg på arabisk. Jeg er en mann på rundt 50 år, og de var tre store
menn midt i 20-årene som skrek at de skulle drepe meg, i en smal korridor hvor
det var litt vanskelig å komme seg unna. På dette stedet var det kun de og jeg
som kunne arabisk, så dette skjedde på en måte i et rom som var trygt for dem.
Oppfølgingen avhenger veldig av hvor man er, av kulturen på
arbeidsplassen, og av hvem som er i sentrale posisjoner
— Mannlig lærer, omtrent 50 år
Jeg gikk rett til skolens ledelse, som gikk videre
til politiet. Jeg synes begge gjorde en veldig god jobb. Personene ble bortvist
fra skolebygget, og det ble etablert rutiner hvor en avdelingsleder passet på
at de ikke kom tilbake. Men jeg har også jobbet på andre skoler, hvor det har
skjedd ting som ikke har blitt tatt tak i. Så oppfølgingen avhenger veldig av
hvor man er, av kulturen på arbeidsplassen, og av hvem som er i sentrale
posisjoner.
Vårt Land har snakket med en avdelingsleder på
skolen hvor læreren ble drapstruet. Lederen bekrefter at det var en hendelse
hvor politiet ble involvert, og at skolen deretter iverksatte tiltak som økt
tilsyn og stikkprøvekontroller. Politisaken ble henlagt.
Claudia Lenz: – Kan ikke spille
ut en minoritet i Norge, mot lidelser et annet sted
Utdanningsdirektoratet (Udir) sier til Vårt Land at
de ikke har statistikk over antisemittiske ytringer og hendelser i norsk skole
etter 7. oktober 2023.
Noen ganger kan være vanskelig å skille mellom
elevers legitime politisk engasjement, og ytringer som er belastende for jøder,
mener Claudia Lenz ved HL-senteret. Da er det viktig at lærerne kan åpne for
samtalene, men at de også har kunnskap til å si stopp om en samtale sklir over
i fordommer eller hatefulle ytringer.
Lærere må åpne for vanskelige
samtaler, men si stopp om de sklir over i fordommer som ikke bidrar til noe,
mener Claudia Lenz. (Guro Asdøl Midtmageli)
Lenz understreker at barn aldri skal ansvarliggjøres
for krigshandlinger.
– Akkurat det er en grense som er veldig lett å
trekke, sier hun.
Også palestinske barn i Norge rammes av situasjonen
i Midtøsten, og av hvordan situasjonen debatteres her til lands, understreker
Lenz. Familier lever med stor frykt for at familiemedlemmer eller andre skal
bli rammet av krigshandlinger, og frykter hva nyhetene vil formidle.
Dette er komplisert og vanskelig, men det er noe vi må få til
— Claudia Lenz, HL-senteret