Himmelsk lapskaus
Pastor i Bergen baptistmenighet.Foto: Birgit Opheim
Jan Helge Hindenespastor i Bergen Baptistmenighet
Publisert 24.04.25 - 15:00 Sist oppdatert 24.04.25
- 15:12
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Himmelsk lapskaus (fruktsalat) inneholder mange ingredienser.
Valnøtter, sjokoladebiter, krem, banan, appelsin, epler, sukkerlake og
honning. pluss litt til.
Lett blanding må vi kunne si.
I går smakte jeg sure eplebiter på tacolefse . Litt skeptisk, men
jammen smakte det ok. Ja, i matveien er det mange såkalte kontraster som kan
fungere godt sammen.
Da jeg nylig leste Dagen og så at noen sidestilte nattverd og dåp, med
behovet for å innlemme medlemmer som praktiserer et annet syn på samliv enn
organisasjonen selv står for, ble jeg sjokkert.
Din første tanke er nok kanskje at det har ikke jeg noe med siden jeg
selv er med i et annet kirkesamfunn. Nei, innflytelse og direkte
påvirkningskraft har jeg ikke, men det fratar ikke ansvar.
Ifølge Matt 12,50 er de som arbeider for samme sak i Guds rike mine
søsken i troen. Det er utgangspunktet. Det som rører seg i et kirkesamfunn
påvirker alle andre kirkesamfunn.
Se bare hva de har vedtatt. Burde ikke vi følge etter? Jo, vi hører
tonene hele tiden. Å sidestille dåp og nattverd med at vi skal åpne for
medlemskap og deretter ansvar(direkte følge av medlemskap) i våre kirker er en
fullstendig skivebom.
Nattverd er ifølge Apostlenes gjerninger 2 en av 4 B-er som kirken skal
holde urokkelig fast på. Det å minnes Jesu død og oppstandelse regelmessig er
en livskilde vi drikker av til styrke. Noe som gir liv og noe vi skal holde
fast på.
Dåpen er i følge Rom 6 og andre steder en gravleggelse
(ytreomskjærelse) som viser at vi tar et oppgjør med vårt tidligere liv for å
krone Jesus, ikke bare som frelser, men og som Herre.
Dette vil forløse styrke inn i den videre vandringen i helliggjørelse
(bli mer lik Han).
Helt i motsatt ende av skalaen finner vi det som noen søsken vil
likestille med dåp og nattverd. Altså gi samvittighetsfrihet (fleksibilitet).
På den måten aksepterer de som fullverdige medlemmer selv om de praktiserer et
syn på samliv, stikk i strid både det Bibelen lærer og kirkesamfunnet har
vedtatt.
Altså blande sammen det Bibelen sier vi skal fremelske med det Bibelen
sier vi skal fly i fra. Rom brevet kap 1 og 1 Timoteus brev 1 og 1 Korinterbrev
6 anbefales til lesing. Det burde vise kontrastene til Rom 6 og Apgj 2.
Nå er ikke 130 så mye i en sammenheng på tusenvis, men det er fortsatt
den samme røsten som førte til syndefallet. Har Gud virkelig sagt? Er det så
nøye da? Var vel ikke det Gud mente? Kanskje Jesaja 5,20 kan være en god
avslutning som kan illustrere det jeg har forsøkt å formidle. Dette verset bør
du ta deg tid til å slå opp og lese.
dåp bibelen nattverd meninger kirkesamfunn himmelsk lapskaus