Hijab: De iranske kvinnenes Berlin-mur
LILY BANDEHY:
Lily Bandehy er forfatter og debattant, tidligere lærer og psykiatrisk
sykepleier. Hun kom til Norge som flyktning fra Iran i 1988. Bandehy var
politisk aktiv under både sjah- og Khomeini-regimet. Hun var i to år konsulent
hos Human Rights Service. (Kilde: ) Foto: Hans Christian Bergsjø
Den
vestlige venstresiden forstår ikke sammenhengen mellom fascisme og hijaben. De
ser på den som et uttrykk for mangfold, og et uttrykk som trenger vern.
Debatt
Lily Bandehyforfatter, debattant
Publisert: 06.03.2024 08:01Sist
oppdatert: 08:01
I
denne kronikken skriver jeg ikke om skaut, kun om hijab.
I
1979 brukte muslimske kvinner ulike hodeplagg som skaut, sjal, chador, abaya.
Det var ulike hodeplagg som markerte hvilket land, eller hvilket fylke kvinnen
tilhørte. Det fantes ikke noe hijab verken i Iran, Egypt eller andre muslimske
land. Dette kan vi bevise med bilder av kvinner på universiteter, skoler og
gater før 1979. Hijaben hadde ikke noe grunnlag i verken kulturene eller i
religionen.
.
I
1979 bygge Khomeini, etter at han kuppet den revolusjonen i Iran, Den islamske
republikk, basert på religiøs fascisme. Han trengte en felles uniform, et
felles symbol for den islamske styreformen. Hijaben ble symbolet for den
religiøse fascismen som fra da av skulle råde i Iran. Dette markerte en
gullalder for politisk islam nesten over hele verden.
Den
islam Khomeini har praktisert, har mange fellestrekk med fascisme. Begge
ideologier ofrer individet for systemet. De ønsker seg et samfunn som er
homogent, der alle skal kle seg likt, spise likt, snakke og tenke likt. Alle
individuelle forskjeller viskes ut. Den tillater ikke ytringsfrihet,
kvinnerettigheter eller demokrati. Ei heller uavhengige medier. De
«folkevalgte» utpekes av øverste leder på ulike sett og vis. Og de bærer like
uniformer, også for kvinner, uansett om de liker det eller ikke. Det har de
gjort gjennom hijaben.
HODEPLAGG:
Uten nok kritiske stemmer, har hijaben blitt normalisert, skriver Lily Bandehy. Foto:
Carina Johansen / NTB
De
religiøse makthaverne prøvde å bringe gamle dager tilbake, med en felles leder
valgt av systemet eller Allah. Khomeini sa: «Det moderne samfunnet må ødelegges
totalt og folket må tilbake til sine stammer og bo i ørkenen.»
Hvorfor
jeg sier at den islamske styreform er religiøse fascisme og hijaben er deres uniform?
•
Metodene for å oppnå det ideelle systemet i islam og fascismen er like. Man må
rydde unna folk for å redde samfunnet. Med samfunnet mener de systemet, og det
er lederen. Dette har vi sett i Iran gjennom 45 år.
•
Statsmakten er samlet i en person, den religiøse lederen. Han tenker og vet
best, og treffer de beste avgjørelsene. Nettopp slik vi har sett Mussolini i
Italia og i Hitler-Tyskland. Så under Røde Khmer og etter hvert i Iran.
•
Menneskerettigheter finnes ikke. I et demokratisk samfunn er det loven som
beskytter individets rettigheter. Under den totalitære, religiøse fascismen
forsvarer ikke loven enkeltmennesket, men regimet. I Iran blir kvinner,
journalister og studenter utsatt for tortur, mord og kidnappinger uten at noe
lovverk beskytter dem. De har ingen steder å henvende seg for å klage.
•
Å drepe moralen hos individet. Der mennesket mister samvittigheten, vet man
ikke lenger hva som er riktig og galt. Det er lederen og systemet som definerer
det. Folk blir pliktet til å rapportere andre, eller de risikerer de straff.
Hvis en restaurant, butikk, taxi eller lege tar imot kvinner uten hijab, blir
de straffet med bøter, fengsel eller mister jobben. Rundt 1981–82 navnga mødre
sine opposisjonelle barn for så å stolt fortelle dette foran tv-kamera. Å sende
sine barn til galgen for å forsvare islam og Khomeini, var som å sende dem til
paradiset.
•
Når ideen om menneskerettigheter og moral blir utslettet hos mennesket, blir
man til en bevegelse som ikke selv tenker, men lystrer en leder. Den
østerrikske forfatteren Ernst Kaiser sier følgende: «Fascismen er som en
slange. Først lammes samfunnet, deretter dreper den det.»
OSLO: Lily
Bandehy brant to hijaber på Youngstorvet i Oslo 1. februar. Foto: Hans
Christian Bergsjø
•
Religiøs fascisme er mot modernitet. De religiøse «lærde» i Iran, Afghanistan
og andre muslimske land, hater modernitet og de hater Europa. Dette hører vi i
deres fredagstaler over hele den muslimske verden. Vesten er den store fienden
fordi kvinner er likestilte, og det bidrar til horeri og til å ødelegge
familiene. For familien er kjernen i deres propaganda. Det er bygget på mannlig
dominans. Da må man få kontroll på kvinners seksualitet gjennom uniformering og
rå makt. Hijaben er iranske kvinners Berlin-mur. Vinner kvinnene denne kampen,
er regimet ferdig.
•
Hijaben spredte seg etter den islamske revolusjonen til Irak, Irak, Libanon,
Palestina og Egypt. Også det muslimske brorskap og deres tilhengere som
Hizbollah og Hamas begynte å bruke hijaben som et symbol på islam, og derfra
reiste den videre med muslimer til Europa. I dag er den vanlig også i Norge.
Den
vestlige venstresiden forstår ikke sammenhengen mellom fascisme og hijaben. De
ser på den som et uttrykk for mangfold, og et uttrykk som trenger vern. Deres
støtte til alle som forakter Vestens dekadens og frihet, som Khomeini,
fascinerer dem.
Uten
nok kritiske stemmer, har hijaben blitt normalisert. Mange klager over at
skolesekker kommer i typiske jentefarger, men de færreste tør ta til motmæle
når de ser en sjuåring med hijab. Og selv i markedsføringen