«Går de fortsatt rundt og
føler seg som epleskrotter?»
Foto: Matilde
Solsvik
– Det føltes eksistensielt for meg å
skulle leve rent, forteller Kristine Banggren Gripsgård
Som kristen vokste hun opp med å høre
at sex tilhører ekteskapet
I noen miljøer ble det forkynt at man
var som et eple det ble tatt en bit av, om man hadde sex før man var gift
Nå jakter hun svar på hva forkynnelse om
å vente har gjort med folk
05 februar 2025 kl. 05:30Av Julie
Horpestad, journalist
Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
For tre og et halvt år siden tok den 27 år gamle jusstudenten Kristine
Banggren Gripsgård til tastaturet. Hun hadde fått nok.
«Det går jenter rundt på min alder, som er vokst opp i
frikirkeligheten, og tenker om seg selv at de er epleskrotter», skrev hun i et debattinnlegg i Vårt Land den gangen.
Innlegget utløste en stor debatt om kristen forkynnelse om sex.
For Gripsgård knøt det seg i magen da hun tenkte tilbake på forkynnelsen
hun og hennes jevnaldrende hadde vokst opp med, om å vente til ekteskapet med å
ha sex.
Det aller mest problematiske, var metaforene som illustrerte hvorfor
sex utenfor ekteskapet var galt, mente hun.
I enkelte miljøer var det blitt forkynt at en ung kvinne er som et
eple. Ved å ha sex utenfor ekteskapet, blir det tatt en bit av henne. Til slutt
er det bare epleskrotten igjen.
SEX-METAFORER: Gjennom oppvekst og
ungdomstid hørte Gripsgård sex-metaforer fra kristne ledere som hun mener har
påført en unødvendig skam på mange. (Matilde Solsvik)
«Fortellingen har brakt skam på jenter som har vokst opp i
frikirkeligheten i tiår på tiår», skrev hun.
Gripsgård er i dag debattleder i Vårt Land, og nå er hun aktuell med
podkasten Epleskrotten, hvor hun utforsker kristne ideer om sex. Her spør hun:
«Hva har denne forkynnelsen gjort med oss, med forholdet til vår egen
kropp og seksualitet? Og jentene som har hatt sex før ekteskapet, går de
fortsatt rundt og føler seg som epleskrotter?»
Epleskrotten
– Ikke ferdige
Debatten har fortsatt å ulme siden den ble sparket i gang for i 2021,
mener Gripsgård. Fremdeles kommer folk bort til henne for å fortelle sine
historier, og om metaforer de har hørt om hvorfor man bør vente med sex.
«Sex er som ild. Den må holdes i peisen, hvis ikke kan huset brennes
ned».
«Å ha sex utenfor ekteskapet vil føre til at du til slutt er en utbrent
fyrstikk, som aldri kan bli hel igjen».
– Noen spør om vi ikke er ferdig med å snakke om dette. Men, nei, vi er
ikke ferdige. Fortsatt kommer folk til meg for å fortelle sin historie, sier
Gripsgård, og legger til:
– Folk glemmer aldri hvordan du fikk dem til å føle seg. Du kan ha
femti gode intensjoner i en preken, men hva betyr de intensjonene når det du
husker er det nedbrente huset eller epleskrotten?
MALPLASSERT SKAM: – Jeg ser
kanskje et tilfelle hvor skammen har en funksjon, og det er når du har tråkket
over dine eller andre grenser. Ellers skjønner jeg ikke hvor skammen hører
hjemme. (Matilde Solsvik)
I podkasten møter Gripsgård mennesker som har ulike erfaringer med
forkynnelse om å vente.
Hun møter «Tiril», som angrer på at hun hadde sex før ekteskapet og som
skulle ønske forkynnelsen hun vokste opp med var tydeligere. Men også «Amanda»
som opplevde at den restriktive forkynnelsen om sex ble med henne langt inn i
ekteskapet.
For Gripsgård er det viktig å ta spørsmålet om grenser på alvor,
spesielt når den rådende kulturen i samfunnet er så seksualisert. Er det
fornuftig å be unge vente til ekteskapet? Hva er alternativet?
– Jeg har hatt mitt innsteg til debatten, men så har det blitt veldig
viktig for meg å høre ut den andre siden, sier Gripsgård.
Samme budskap, ny innpakning
– Måten man snakker om seksualitet på har endret seg, men innholdet er
det samme.
Det sier Dina Viktora Teien. Hun er sosiolog og har forsket på sex i
kristne kontekster, og har bakgrunn fra Misjonssambandet.
I sin bacheloroppgave, fant Teien at det tidligere var vanligere å
bruke det hun beskriver som «skremselspropaganda» når man oppfordret folk til å
holde seg unna sex før ekteskapet, mens det i dag er mer vanlig å snakke om sex
som noe positivt, noe det er verdt å vente på.
Senere, i masteroppgaven «‘Guds gave’ – vanskelig å vente på?», en
kvalitativ studie av unge voksne ektepar med tilknytning til Misjonssambandet
om deres syn på grensesetting, sex og samliv, fant Teien at det gjennomgående
var et savn etter en forklaring på hvorfor man skulle vente, og et savn etter
rom for dialog om tematikken.
UTVIKLING: I bacheloroppgaven
sin fant Dina Viktoria Teien at kristen forkynnelse av sex har fått ny
innpakning. Nå snakkes det om som noe som er verdt å vente på. (Sindre
Deschington)
– Hvordan begrunner folk som venter med sex dette valget?
– Informantene mine pekte til stadighet på Bibelen som sin rettesnor
for seksualmoral, men få henviser likevel direkte til Bibelen. Det kommer frem
at kristne ledere, familie og andre kristne har stor innflytelse på hvordan deres
syn på sex og samliv er, mer enn konkrete bibelvers.
– Jeg tenker at det er helt håpløst å bruke sånne metaforer
— Dina Viktoria Teien
Teiens inntrykk er at deres bibelreferanser er innøvde og skriptet.
– Det fremstår som noe man har hørt, som man tenker gir mening. Det
skiller seg nok veldig fra hvordan man kan anta at det snakkes om sex i
dagligtalen, sier hun.
Sex-metaforene
– Håpløst å bruke sånne metaforer
Teien forteller at også hun hørte metaforer som epleskrotten fra
forkynnere da hun var tenåring.
– Det var en på leir en gang som hadde malt ei kvinne og en mann, men
malingen hadde ikke tørket ordentlig. Så la han kvinnen oppå mannen, og når han
tok dem fra hverandre var begge bildene ødelagt. Det skulle illustrere hvordan
man liksom blir ødelagt av å ha sex utenfor ekteskapet.
– Hva tenker du om bruken av disse metaforene?
– Jeg tenker at det er helt håpløst å bruke sånne metaforer, og at
det er fryktelig skadelig for unge sinn å høre at du aldri kan bli hel igjen,
bli oppbrukt eller hva enn det skal være. Det er forkastelig, sier Teien.
PÅ VEI UT: Dina Viktoria Teiens
inntrykk er at sex-metaforene er på vei ut. (Sindre Deschington)
Hennes inntrykk er at disse formuleringene er i ferd med å utgå.
Selv forteller Teien at det er først de senere årene, når hun har
forstått hva de har gjort med andre, at disse metaforene har fått negative
konnotasjoner for henne. Likevel husker hun tilbake på en undervisningsseanse
som tenåring hvor hun satt og følte på det hun beskriver som en «fremtidig
skam», uten at hun selv hadde gjort noe av det som ble formidlet.
– Hvilket ansvar tenker du at forkynnere har når det kommer til
å snakke om seksualitet?
– Jeg tenker vi skal være hensynsfulle uansett hvilken rolle vi har
når vi snakker om seksualitet. Det ligger et ansvar på kristne ledere til å
snakke sant om det.
– Er egentlig det å forkynne sex i en kristen kontekst og i trygge
rammer det verste man kan lære bort, i dagens overseksualiserte samfunn?
— Spør
Kristine Banggren Gripsgård i podkasten Epleskrotten
Frykt for å bryte normen
Sosiolog Willy Pedersen konkluderte i 2012 i artikkelen «Guds
grep. Kristendom, sex og samliv», at selv om mange kristne tenker at man bør
vente med sex til ekteskapet, er det kun 10–15 prosent som faktisk gjør det.
Teien beskriver at informantene hennes opplyste om at par tegnet opp
«forebyggende grenser» for å unngå å ha sex før ekteskapet. Noen ganger var det
likevel vanskelig å holde seg til sine egne grenser, noe som ble beskrevet med
negative emosjoner.
SKADELIG: Det er skadelig for
unge sinn å høre at du aldri kan bli hel igjen om du har hatt sex før
ekteskapet, mener Dina Viktoria Teien. (Sindre Deschington)
– Handler det om at man er redd for at andre skal tenke det var
skamfullt?
– Jeg tenker at frykten for å bryte med normen er
større enn den reelle konsekvensen det ville fått i et kristent miljø om man
hadde hatt sex utenfor ekteskapet. Samtidig tror jeg at det innad i
kirkemiljøer ligger en grunntanke om at vi alle vet hva vi skal mene, som kan
gjøre det vanskelig for noen å snakke om de tingene man lurer på. Som samfunn
er man veldig opptatt av normer, og så fort man ikke følger dem innad i en
gruppe, så faller du litt på utsiden, og det jo risikabelt, sier Teien.
Bruker ikke metaforene
Så hvordan opplever unge kristne forkynnelsen om sex i frikirkelige
miljøer?
I Misjonssalen i Oslo er både stoler og bord satt ut for å huse de litt
over 400 menneskene, flesteparten studenter og unge voksne, som er ventet å ta
turen denne mandagskvelden i januar. De skal delta på
bibelundervisningskonseptet «Bibelkveld», som er blitt arrangert av
organisasjonen Ungdom i oppdrag (UIO) siden 2012.
Et konsept som bare har vokst og vokst, og tiltrukket seg mennesker fra
mange ulike kirkesamfunn i hovedstaden.
UNDERVISNING: Det er mulig å
følge bibelundervisningen fysisk eller digitalt, og til sammen har initiativet
omtrent 500 deltakere. (Synne Folstad Moen)
Hver mandag utforskes nye bøker i Bibelen, og sex og samliv er en
naturlig del av undervisningen, om boka de utforsker sier noe om dette, kan
lederne Hogne Schie og Øyvind Nesje fortelle.
Schie forteller at han har hørt om metaforene som Gripsgård tar et
oppgjør med, men understreker at de ikke brukes i bibelkveldsammenheng.
Som bibelundervisere har verken Nesje eller Schie en klar strategi for
hvordan å håndtere teamet seksualitet, men førstnevnte trekker frem Efeserne
4,15 når han sier at målet deres er å snakke sannhet, på en kjærlig måte.
De er begge tydelige på at de ønsker å formidle Guds ord på riktig
måte:
– Vi vil ikke gi oss retten til å være utydelig, hvis Jesus var tydelig
på noe, sier Schie, og legger til:
– Men vi kan heller ikke tillate oss å være harde, når vi er et
nådefellesskap. Vi må tenke på hvem som sitter i salen og hvordan det kan
treffe.
TYDELIGHET: Bibelkveldlederne
Hogne Schie (t.v.) og Øyvind Nesje vil ikke ta seg friheten til å være
utydelige i undervisningen, hvis Jesus var tydelig på noe. (Synne Folstad
Moen)
Bibelkveld
Mener det kan gå galt
Både Schie og Nesje er kritiske til bruk av det de beskriver som
«mangelfulle metaforer». Om de skal brukes i forkynnelse mener de det er viktig
at det også presiseres at Jesus kan gjenopprette.
KRITISKE: Hogne Schie og Øyvind
Nesje er kritiske til bruk av det de beskriver som «mangelfulle»
metaforer. (Synne Folstad Moen)
Schie og Nesje har en tradisjonell kristen forståelse av at sex
tilhører ekteskapet, og sier at dette også er noe de prøver å formidle.
– Jeg tror det er ganske viktig at kirka snakker mer om seksualitet,
fordi samfunnet ellers forkynner jo ganske kraftig, sier Nesje.
Begge to tror likevel at det kan gå galt i forkynnelsen av seksualitet
og samliv fordi det er et komplekst tema, selv om intensjonene er gode.
Synes det snakkes for lite om sex
Bibelundervisningen går mot slutten. En fyr med kassegitar rundt halsen
entrer scenen i Misjonssalen, og lysene dempes. En rolig lovsang avslutter den
to timer lange undervisningen, og de mange biblene og notatbøkene lukkes. Noen
står, andre blir sittende, mens en god del allerede er på vei ut for å forsyne
seg med kveldsmaten.
Da musikken rolig ebber ut, skrus lysene på igjen. Midt i salen blir
Rebekka Lindal, D’Angelo Vasquez og Angel Cagas sittende og prate. Ingen av dem
har hørt om sex-metaforene, men de er alle enige om at det snakkes altfor lite
om sex og samliv i kirkesammenheng.
– Det virker ikke som et så populært tema å snakke om, fordi det er
veldig sårbart, sier Angel, og legger til:
– Jesus snakket alltid sannhet uten filter, det er noe jeg skulle ønske
det var mer av.
SAVNER SEX-PRAT: D’Angelo
Vasquez, Rebekka Lindal og Angel Cagas synes det snakkes for lite om
seksualitet i kristne sammenhenger. (Synne Folstad Moen)
Rebekka mener det er viktig at det både forkynnes at man bør leve i
hellighet, i tillegg til at det blir presisert at det alltid er tilgivelse hos
Gud.
– Vi bør være like Kristus i måten vi er mot andre på, vise
medmenneskelighet og respekt for andre mennesker og deres historier, sier hun.
– Hva tenker dere om disse sex-metaforene?
– Jeg synes det blir helt feil å se på det på den måten. Uansett
hva du gjør, så er du ikke for langt unna Gud. Når man blir frelst får man et
nytt bilde på renhet og hellighet, og selv om man har misforstått det før, så
påfører ikke Gud oss skam, han gir bare kjærlighet, sier Vasquez.
Mener det må settes i kontekst
Kirkens tradisjonelle syn har vært at sex tilhører ekteskapet. Selv om
dette synet fremdeles er rådende i de fleste norske kirkesamfunn, finnes det
perspektiver som utfordrer dette.
I podkasten møter Gripsgård Vårt Lands kommentator Åste Dokka, som
mener Bibelens lære om sex og ekteskapet må forstås i sin kontekst. Denne
konteksten har forandret seg i dag, mener hun.
– I bibelsk tid var spørsmål om sex og spørsmål om reproduksjon
egentlig det samme. Så hvis du skulle stå i fare for å skape et nytt liv, så måtte
du ha en ansvarlig ramme rundt det.
Dokka mener at dette til dels er sant også i vår tid, men at konteksten
er radikalt forandret. I dag har vi prevensjon, det er mulig å forsørge et barn
uten at man er gift, også som kvinne, og vi har ikke noe særlig skam knytta til
det å vokse opp som barn utenfor ekteskap lenger.
KONTEKST: Teolog og debattleder
i Vårt Land mener synet på sex i Bibelen må ses og forstås i konteksten den er
skrevet i. (Sindre Deschington)
I podkasten peker hun også på at ekteskapet, slik vi kjenner det i dag,
ikke så likt ut på de ulike tidene da de bibelske tekstene ble skrevet. Hun
mener det ofte heller enn ekteskap, slik vi forstår det, er snakk om samliv.
– Det er veldig forenkla å tenke at dersom vi bare klarer å la være å
ha samleie før vi gifter oss, så blir Gud glad, sier Dokka.
Likevel synes hun det er viktig å snakke om grenser og lage seg noen
rammer som det er godt å være i.
– Jeg tror at hvis man ikke får med seg noe annet enn hva den
offentlige samtalen sier om hva et godt seksualliv er, så går man glipp av noe
viktig, som handler om å kjenne etter hva man vil, sier hun i podkasten.
Fra fødselsdepresjon til troskrise
Gripsgård fødte to barn på to år. Etter det siste svangerskapet fikk
hun en fødselsdepresjon som utviklet seg til en eksistensiell troskrise.
– Jeg måtte gjøre en teologisk ryddejobb, og det kristne kroppsfokuset
var en av tingene jeg måtte gå opp på nytt.
– Er det noe vits i å snakke om Epleskrotten i dag, hvis den
type forkynnelse ikke lenger er utbredt?
– Det er ingenting som gleder meg mer om den type
forkynnelse er på vei ut. Likevel kan vi ikke se bort ifra alle som fortsatt
sliter som følge av en sånn forkynnelse, sier hun.
I podkasten møter Gripsgård folk med ulike syn på det å vente med sex.
Noen har opplevd forkynnelsen som belastende, andre setter pris på at kirken
gir tydelige rammer for livene deres.
UDEKKET BEHOV: – Det er få
steder unge kristne kan lære om sex, det bør en kristne sexolog se sitt snitt
til å gjøre noe med, sier Gripsgård. (Matilde Solsvik)
Som mor til to jenter på tre og fem år, har hun begynt å tenke over hva
hun ønsker å formidle til sine egne døtre.
– Da jeg skrev om epleskrotten første gang, gikk jeg hardt ut. Jeg
mente at sex-forkynnelsen jeg hadde fått var skadelig og kunne føre til
alvorlige konsekvenser for folk. Nå er det også på tide å utfordre meg selv. Er
egentlig det å forkynne sex i en kristen kontekst og i trygge rammer det verste
man kan lære bort, i dagens overseksualiserte samfunn?, spør hun i podkasten.
Den første episoden slippes 5. februar, deretter kommer det én episode
hver onsdag fremover. Lytt til den der du hører på podkast, og søk på enten
«Epleskrotten» eller «Åpenbart».
LES OGSÅ
Julie Horpestad
Julie Horpestad
er tilknyttet Vårt Land som journalist i religionsavdelingen.
epleskrottenSexseksualitetKristendomEkteskapTeologiUngdom i oppdraggnist
PR-teologiens tragedie
EPLESKROTTEN:
Sårene av kristen sexforkynnelse så svinnende små sammenlignet med der hvor skoen
virkelig trykker i vårt samfunn: skyggesidene ved den seksuelle revolusjon. Jeg
frykter Tellefsdal faller for postmodernismens identitetspolitikk, som er
premisser en kristen aldri kan omfavne.
– PR-råd kan ha sin plass, men kan aldri legge premissene for kristen
tro og formidling – da ender vi fort opp med en kristendom uten kors, en kirke
som er trendy, men ikke trofast – med andre ord et annet evangelium som ikke
har kraft til å frelse, skriver innsenderen Daniel Sæbjørnsen.
Av Daniel Sæbjørnsen , pastor og
kommunikator i Tro og Medier
Publisert: 13 februar 2025 kl. 10:17Sist oppdatert: 13
februar 2025 kl. 10:17
Få nyhetsbrev
fra Vårt Land. Meld deg på her!
Jeg hadde gleden av å bidra i podkasten Epleskrotten, hvor jeg
formidlet en klassisk kristen seksualetikk blant annet ved hjelp av en
seddel-metafor. Dette fikk PR-rådgiver Peder Tellefsdal til å reagere. Jeg har
intet bekjentskap til Tellefsdal fra tidligere, men har med interesse fulgt
lanseringen av hans bok Rebranding The Church. Når da en slik
stemme lener seg inn i denne samtalen kan det potensielt komme meget gode
perspektiver. Imidlertid virket de å være fraværende.
Tellefsdal henger seg opp i seddel-metaforen – to tusenlapper har samme
verdi, men den ene kan være mer merket enn den andre. Til dette sier han:
«denne metaforen sier det samme som ‘epleskrotten’». En «epleskrott» har
etterhvert ingenting igjen, mens en tusenlapp – uavhengig av tilstand – bevarer
den samme verdien. De sier det totalt motsatte.
Daniel Sæbjørnsen -
Postmodernisme (Matilde Solsvik)
Sex kan svi
Jeg undres også over Tellefsdals motvilje mot metaforen. For mener han
oppriktig at vi mennesker ikke blir merket av våre seksuelle valg og
erfaringer? Første halvdel av episoden av Epleskrotten, fortalte nettopp
historien til «Tiril» som hadde vokst opp i et kristent miljø, men ikke fått
tydelig undervisning om kristen grensesetting. Hun endte opp med å ta valg som
hun gjerne skulle vært foruten.
Dette her er på ingen måte «rocket science»: Se for deg foreldrene til
to førsteklassinger på første skoledag, selvsagt skulle de vært foruten
«hookup-en» på festen 15 år tidligere; forskningen påpeker at hormonene
oksytocin og vasopressin forløses ved samleie, som skaper en kjemisk
tilknytning til den andre; ikke minst sier Ordspråkene at sex utenfor
ekteskapet merker oss: «Kan en mann hente ild opp i fanget uten at hans klær
blir brent?» og Paulus sier at den seksuelle foreningen gjør oss til «ett
legeme» med den andre. Sex kan svi. Både samtid og skriften sier det. Det kan
vel ikke være problematisk å påpeke?
Langt fra sannheten
Videre blir jeg anklaget for å gi mennesker som ikke har ventet med sex
til ekteskapet en «redusert verdi i dating-markedet», siden de ikke «har levd
slik Sæbjørnsen mener de bør» og kaller det tidligere for en «strikt kristen
moral». Som nevnt ovenfor har vi alle den samme verdien, selv om vi merkes av
våre tidligere valg.
På samme tid blir mitt ståsted karikert til å være noe strikt, særegent
og negativt ladet, som en ung mannlig pastor formidler. Det kunne ikke vært
lengre fra sannheten. Dette har alltid vært klassisk kristen lære fra Første
Mosebok, til Jesus, til Martin Luther, til Guds levende og globale kirke i dag.
Dette er virkelig ikke produsert av en pietistisk og pessimistisk pastor fra
Vestlandet.
Videre blir det påpekt: «Superspesifikke regler på seksualfeltet blir
som regel formidlet av unge menn fra bibelbeltet som giftet seg tidlig. Det må
være definisjonen på et troverdighetsproblem.» Her frykter jeg Tellefsdal
faller for postmodernismens identitetspolitikk, som er premisser en kristen
aldri kan omfavne.
For den kristne er forpliktet på sannhet, uavhengig av hvem som måtte
formidle den. Det er fristende å spørre tilbake: har en politimann uten prikker
på førerkortet et «troverdighetsproblem» når han påpeker at folk må følge
fartsgrensen?
Drevet av omsorg
Det blir også laget en «stråmann» av at de som står for at noe er
konstant og sant, ser ned på andre. Dette trenger ikke å være tilfellet, tvert
imot er det forhåpentligvis drevet av omsorg for sin neste. Selvsagt skal vi
være vise og varme i måten vi formidler sannhet på, men sann nestekjærlighet er
nettopp å si ifra. En lege er ikke «behagelig» når han meddeler en alvorlig
diagnose – men du ønsker sannheten, slik at du kan få riktig medisin.
Imidlertid
er sårene av kristen sexforkynnelse så svinnende små
Når Tellefsdal vender blikket fra meg og metaforene, til sin egen
foreslåtte medisin – blir siktemålet: «Folk er mye mer opptatt av hvordan
formidlere får dem til å føle seg, enn den logiske oppbygningen av argument.»
Her mener jeg det går fra ille til verre. Selvsagt skal vi kristne øve oss på
dobbel lytting – både til Ordet og omverden.
Imidlertid kan ikke den kristne kirke utvanne sitt budskap for at det
skal være mer behagelig. Da blir det verken lys eller salt igjen – og som Jesus
sier ransakende: «Da duger det ikke til noe annet enn å kastes ut og bli
tråkket ned av menneskene.» Det kristne kallet har alltid vært «sannheten tro i
kjærlighet».5 Jeg er fristet til å takke for at Det gamle testamentets profeter
og Det nye testamentets apostler ikke fulgte PR-råd, da hadde den kristne
kirken trolig bare tilhørt et avsnitt i historieboken.
En «terapeutisk og koselig» Jesus
En slik tydelig formidling av kristen seksualetikk som kan gi mennesker
dårlige følelser, blir framstilt som «en real motsetning til grunnleggeren av
den kristne bevegelsen.» I Det nye testamentet er det ingen som er klarere på
synd og omvendelse enn Mesteren selv. Vår samtid står i fare for å skape en
«terapeutisk og koselig» Jesus – imidlertid maler Bibelen bildet av den
«tydelige og kjærlige» Jesus. Selv den sårbare kvinnen som var grepet i hor,
gir Jesus først nåde – men legger også til: «Gå bort og synd ikke mer!»
Der jeg imidlertid er enig med hans utsagn, er i de vise ordene:
«Forutsetningen for å kunne motta nåde, er å vite at du trenger den». Skal den
syke motta medisin, må han selvsagt erkjenne at han er syk. Nettopp derfor
stiller jeg meg uforståelig til Tellefsdal sin løsning – ikke støt folk, men
stryk dem etter de gode følelsene.
Kirken har alltid framholdt både «lov og evangelium», «diagnose og
medisin» – det å påpeke en standard, handler dermed selvsagt ikke om å ville
fordømme og frastøte mennesker, tvert imot som et uttrykk for den største
omsorg for å lede til et godt liv i dag og et evig liv i morgen. PR-råd kan ha
sin plass, men kan aldri legge premissene for kristen tro og formidling – da
ender vi fort opp med en kristendom uten kors, en kirke som er trendy, men ikke
trofast – med andre ord et annet evangelium som ikke har kraft til å frelse!
Svinnende små
Til slutt må jeg kommentere hele tematikken rundt «Epleskrotten» og det
kritiske blikket på sexmetaforer i kristen forkynnelse. Det er selvsagt
smertefullt å høre fortellinger om unge mennesker som har fått sår grunnet
upresis billedbruk i prekener. Det er bra at predikanter som meg selv, kan bli
utfordret til å foredle analogiene mest mulig for å treffe best mulig.
Imidlertid er sårene av kristen sexforkynnelse så svinnende små
sammenlignet med der hvor skoen virkelig trykker i vårt samfunn: skyggesidene
ved den seksuelle revolusjon! Den enorme veksten i samlivsbrudd, barn som blir
«kasteball» mellom ulike hjem, stadig mer voldelig sex influert av
pornokulturen, de enorme psykiske konsekvensene for både ung og gammel, de
samfunnsøkonomiske kostandene ved det og listen fortsetter endeløst. Skal en
virkelig hjelpe til, er det her verden skriker høyest etter håp!
En krølla tusenlapp
EPLESKROTTEN:
Dersom vi ser to 1000-lapper liggende foran oss - den ene er krøllete og
velbrukt, med litt rifter i kantene, mens den andre er ny og helt glatt.
Formidles det ikke da at kristne gutter og jenter har en redusert verdi i
dating-markedet om de ikke har levd slik Sæbjørnsen mener de bør?
– Etterlatt inntrykk hos folk er
gradering. Det er «oss» og «dem» og folk gidder ikke å forholde seg til en
bevegelse som rynker på nesa av dem. Det forstår jeg godt, skriver Peder
Tellefsdal. På bildet: Kristine Gripsgård, Peder Tellefsdal og Daniel
Sæbjørnsen.
Av Peder
Tellefsdal , forfatter og PR-rådgiver
Publisert: 12 februar 2025 kl. 12:59Sist oppdatert: 12
februar 2025 kl. 13:06
Få nyhetsbrev fra
Vårt Land. Meld deg på her!
Podcasten Epleskrotten gir et svært interessant
innblikk i formidling av kristen seksualmoral. I løpet av to episoder har
serien også illustrert hvorfor mange kristne ledere sliter så med å nå folk
utenfor sine egne, indre kretser.
Seriens navn spiller på en av mange vanlige metaforer for å beskrive
resultatet av å avvike fra strikt kristen moral. Du blir mindre – enten du er
et delvis oppspist eple, en brent fyrstikk, eller en kake der bare smulene
ligger igjen på fatet.
I episode 2 møter programleder Kristine Gripsgård pastor Daniel
Sæbjørnsen.
Sæbjørnsen føler et ansvar for å snakke sannhet inn i livene til unge mennesker,
og velger å bruke metaforen om en krøllete seddel for å beskrive virkningene av
å ha sex før man er gift.
Som lytter får jeg et inntrykk av at denne metaforen sier det samme som
«epleskrotten», men skal fremstå mindre hard. De som synder mot kristen
seksualmoral blir altså krøllete sedler.
Peder
Tellefsdal, forfatter og PR-rådgiver
Redusert verdi?
Men impliserer det at de som holder seg bibeltro kan og bør ha et bilde
av seg selv som nystrøkne sedler?
Dersom vi ser to 1000-lapper liggende foran oss – den ene er krøllete
og velbrukt, med litt rifter i kantene, mens den andre er ny og helt glatt.
Formidles det ikke da at kristne gutter og jenter har en redusert verdi i dating-markedet
om de ikke har levd slik Sæbjørnsen mener de bør?
Etterlatt inntrykk hos folk er gradering. Det er «oss» og «dem» og folk
gidder ikke å forholde seg til en bevegelse som rynker på nesa av dem. Det
forstår jeg godt.
Super-spesifikke regler på seksualfeltet blir som regel formidlet av
unge menn fra bibelbeltet som giftet seg tidlig. Det må være definisjonen på et
troverdighetsproblem. Folk er mye mer opptatt av hvordan formidlere får dem til
å føle seg, enn den logiske oppbygningen av argumentet.
Å føle seg bedre enn andre
Den amerikanske forfatteren Maya Angelou satte ord på noe jeg mener er
kjernen i problemet med kristen formidling i vår tid: «I’ve learned
that people will forget what you said, people will forget what you did, but
people will never forget how you made them feel.»
Egil Svartdahl forteller om to vanlige motforestillinger mot kristne
som han møter når han reiser rundt i Norge. Folk har en oppfatning av at
kristne ser ned på andre, og at de føler seg bedre enn andre. Det må være selve
motsatsen til det vi skulle ønske vi kommuniserte, og i alle fall en real
motsetning til grunnleggeren av den kristne bevegelsen.
Ved å fremstille oss selv som helligere enn vi er, så får ikke folk tak
i at vi også er syndere, som har innsett vår absolutte avhengighet av Guds
nåde. Og hvorfor skal folk lytte til oss da?
Angrende synder
Forutsetningen for å kunne motta nåde, er å vite at du trenger den. Men
det er også forutsetningen for kommunisere nåde til andre.
I Anonyme alkoholikere startet vi hvert møte med å si «Hei, jeg heter
Peder og jeg er alkoholiker». Ikke fordi vi skulle gjøre oss selv mindre, men
fordi vi aldri skal glemme at vi ikke er oss selv nok. Tenk om vi starta
gudstjenester med å si «Hei, jeg heter Peder, og jeg er en angrende synder».
Kanskje vi ikke skal gjøre det bokstavelig, men om vi gjorde det
mentalt, så hadde det endret alt. Og vi kunne begynne å kommunisere med
omverdenen på en helt annen måte – fra én krøllet seddel til en annen.
Med det store fokuset på avholdenhet før
ekteskapet har et bibelsk bakgrunnsspørsmål blitt gjort til et
forgrunnsspørsmål. Det spørs om dette ikke handler om renhet.
21 februar 2025 kl. 18:0021 februar 2025 kl. 18:00
Få nyhetsbrev fra Vårt
Land. Meld deg på her!
Årstallet
er 1944, gutten er Svein Ellingsen, og boka heter Den
kristelige sedelære, forfattet av Ole Hallesby. Ellingsen ble siden
den største moderne salmedikteren i Norge, og denne scenen finnes i Eyvind
Skeies Ellingsen-biografi fra 2009.
Oppgjørene er ikke endelige gjennombrudd, de er mer som
sesonger i landbruket. Om og om igjen skal de skje
Vårt
Lands podkast Epleskrotten slippes for tida, episode for episode, og jeg er med
i en av dem. Her går min kollega Kristine Banggren Gripsgård tett på
sex-forkynnelsen hun har møtt i lavkirkelige miljøer.
Gripsgård
er 65 år yngre enn Ellingsen. Med andre ord: Historien gjentar seg. For over
tjue år siden ble jeg selv intervjuet i Vårt Land for første gang. Og temaet
var sex før ekteskapet. Oppgjørene er altså ikke endelige gjennombrudd, de er
mer som sesonger i landbruket. Om og om igjen skal de skje. Min spådom er at
dersom forkynnere fortsetter å bruke ubeskyttede metaforer, kommer også oppgjørene
til å fortsette.
Og jeg
lurer på hvorfor den fortsetter, forkynnelsen som fokuserer på nei til sex før
ekteskapet. Hvorfor er en del kristne så mye mer opptatt av sex enn Jesus var?
Hvorfor blir akkurat dette spørsmålet så viktig, mens andre etiske spørsmål får
en helt annen behandling?
For meg
framstår fokuset på ekteskapet som den eneste rammen for sex som uvesentlig for
kristen tro. Jeg mener at standpunktet er unødvendig og merkelig, og jeg tror
det kan være skadelig for kristendommens utbredelse. Ikke minst tror jeg det
kan skade seksualiteten til ungdom som undertrykker signalene fra sin egen
kropp, noe som i verste fall kan ende i vaginisme.
Det er
gode grunner til å være restriktiv med sex, men at akkurat bryllupsnatta skulle
være magisk, er det vanskelig å gi en allmenn argumentasjon for. Og da står man
igjen med Bibelen.
Går vi
så til Bibelen, ser vi at forfatterne i liten grad er opptatt av sex. Joda, de
skriver advarende mot hor her og der. Det skjer i samme slengen som de mener
folk skal avstå fra tåpelig tale, rå ord, fyll, strid og misunnelse. Men hvilke
ungdomsorganisasjoner lager pamfletter og videomateriell om slike fallgruver?
Ingen, såvidt meg bekjent. Et bibelsk bakgrunnsspørsmål er blitt gjort til et
forgrunnsspørsmål.
Jeg
klarer ikke la være å si litt mer om bibelsk etikk, for det er mange etiske
temaer i Bibelen. Jesus advarer for eksempel gang på gang mot penger, mot å være
rik, han ber folk selge alt de eier, betale tilbake, vi får advarsler om å stå
i gjeld til andre, i epistlene nevnes grådighet i samme åndedrag som hor og
løgn. Men er det noen som viderefører Jesu lidenskap her? Som ber ungdommene gi
alt det de har til fattige? Som fordømmer det at de smykker seg med dyre klær,
noe det eksplisitt advares mot? For dette er faktisk et forgrunnstema i
NT, men det snakkes nesten ikke om nå.
En
annen ting Bibelen er ganske så klar på, er at kvinner skal tie. For å si det med
Paulus: «Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen,
hun skal være stille.» Ikke en gang NLMs tjenestedelingsprinsipp er i nærheten
av den paulinske strenghet her. Ikke en gang de mest amerikanske menigheter i
Norge våger å be kvinner holde generelt munn og ikke motsi mennene. Men det er
det som står i Bibelen. Det gis dog lite vekt i dag, det motarbeides faktisk
aktivt, mens det lille som sies om sex anses som normativt og løftes opp til et
sentralt spørsmål.
Det er gode grunner til å være restriktiv med sex, men at
akkurat bryllupsnatta skulle være magisk, er det vanskelig å gi en allmenn
argumentasjon for
At vi
ikke bryr oss om svært mye av den bibelske etikken, er dog ikke et argument mot
å bry seg om deler av den. Og det er klart, den etikken som undervises i norske
menigheter i dag rommer mer enn bare seksualetikk.
Men jeg
mener like fullt at det seksuelle skiller seg kraftig ut. For det er bare dette
som blir gjort til et spørsmål om den enkeltes renhets-CV. I motsetning til
annen umoral, finnes det nemlig her et før og etter. Det er som om det skjer
noe dramatisk idet man har sex for første gang. Etter det har liksom festningen
falt og slaget er tapt, utforbakken ligger åpen, det er bare å rulle utfor. Det
finnes nåde, men en eventuell rehabilitering er en alvorlig sak.
Og slik
er det jo ikke med andre synder. Ta løgn, for eksempel. Ingen foreldre ber
barna innstendig om å ikke begynne å lyve. Å ikke lyve er noe vi alle øver på
gjennom hele livet, og stort sett udramatisk feiler litt i. Joda, vi vet vi
burde ha snakket mer sant, men vi klarer også å vurdere løgner på en skala. Vi
får ikke panikk, vi takler konsekvensene. Det er ingen som ser megetsigende på
hverandre og hvisker at hun der Åste, jo, hun har begynt å lyve.
Det er ikke sikkert det regnes som et relevant argument
at du forteller at du ikke har skadet noen ved å ha sex utenfor ekteskapet
Jeg
tror ikke vi kommer unna at dette ikke bare handler om etikk. Nei, det handler
om et annet ord som er hyppig brukt i Bibelen, nemlig renhet.
Det handler om å være ren, urørt, intakt (virgo intacta!). Fokuset er ikke å
ikke skade oss selv, hverandre og potensielle barn, men å være ren.
Renhet ligger bortenfor etikken. Det er kultisk, religiøst og kroppslig.
Sex får
med andre ord en teologisk betydning, og dermed er ikke vår etiske dømmekraft
så nyttig lenger. Det er ikke sikkert det regnes som et relevant argument at du
forteller at du ikke har skadet noen ved å ha sex. For dette er ting du ikke
har helt tilgang til, det ligger skjult. Men Gud vet hva som er best for oss.
Den
eneste løsningen er dermed å være føre var, si nei til alt. Men problemet med å
alltid si nei, for sikkerhets skyld, er at det kan skade det ja som
forhåpentlig en dag skal komme. Det er dette så mange unge har prøvd å si de
siste 80 år og sikker mer: Avhold, og spesielt alt snakket om avhold, kan også
gjøre skade.
Podkasten
Epleskrotten innledes med noen ord om tre ulike grupper: De som venter, de som
ikke ventet og angret, de som har ventet og ikke ville valgt det igjen. Og så
er det er én gruppe til. Det er de som har hatt sex og ikke angret
på det. Ifølge forskningen er det bare 10-15 prosent av aktive unge kristne som
faktisk avstår før de er gift. At tallet er så lavt, tilsier at diskusjonen om
grenser er overmoden.
Den
store, tause majoriteten lager ikke videoer. De skriver ikke leserinnlegg. De
setter ikke i gang kampanjer i organisasjonene de jobber i. Få ønsker å bli
gallionsfigur for en sak som sex før ekteskapet. Det er ikke bare litt flaut,
det er for de fleste av oss også en ikke-sak, noe vi er ferdig med og som føles
selvsagt.
Som forskeren Renée DiResta sa i Morgenbladet nylig,
finnes det «digitale fellesskap som argumenterer for at jorden er flat, men
ingen som forsvarer at jorden er rund. Det faktiske flertallet er passivt». Å
si nei til sex før ekteskapet er kanskje mainstream i deler av
lavkirkeligheten, men slett ikke i norsk kristenhet generelt. Det er likevel
lett å få det inntrykket, siden mindretallet er så aktivt og siden meningene
deres avviker så kraftig fra holdningene i storsamfunnet.
Hva
hører så flertallet, de 33.000 konfirmantene i Den norske kirke i løpet av året
de går i lære? De aller fleste av dem hører om at Gud har skapt dem og at
selvaksept er en god respons på det. De lærer at det er viktig å sette egne
grenser, om overgrep, uønsket graviditet, makt, legning, sunne og usunne
relasjoner, pornoindustrien, sjelelige sår, om familieliv og glede. De lærer om
at ingen har med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dets liv i sin
hånd.
Jeg er
ganske sikker på at de færreste hører at det er forventet at de skal vente
femten år til med sex. Noe har vi kanskje lært siden 1944.
DEN
NORSKE KIRKE: Prestar er ueinig med teologiprofessor. Dei meiner kyrkja kan formidle
at ekteskapet er ei god ramme for seksualitet. – Det er ein del premiss som eg
stussar over.
27 februar 202527 februar 2025
Få nyhetsbrev fra Vårt Land.
Meld deg på her!
– Eg
tenkjer framleis ein kan seie at ekteskapet er ei god ramme for sex, utan at ein
dermed fordømmer alle som vel andre måtar å leve på. Faren er at ein ikkje kan
framme noko som godt, sjølv om nokon tek andre val, seier sokneprest Kjersti
Gautestad Norheim.
Ho
forsvarar kyrkja sitt konfirmantopplegg og undervisning om seksualitet, etter
kritikken som teologiprofessor Elisabeth Tveito Johnsen kom med i ein artikkel i Vårt Land onsdag.
I 2018
gjekk Tveito Johnsen gjennom ressursmateriellet Nøkler til
livet, Konfirmantbibelen og Konflogg,
som Den norske kyrkje (DNK) brukar i sin konfirmantundervisning.
– Sex
vert presentert som ei dyrebar gåve som ungdommane vert oppfordra til å vere
forsiktige med, og at det beste er å vente med sex til ein har funnet den
rette, summerer opp TF-professoren.
Ho
fortel at ho vart overraska og nedstemt av måten seksualitet vert framstilt i
bøkene som er tenkt til konfirmantar i Den Norske Kyrkja.
Gautestad
Norheim seier ho synst det er bra at kritikken kjem, fordi det fører til ein open
og vidare samtale om eit viktig tema. Likevel meiner ho at Tveito Johnsen
bommar.
– Det
er ein del premiss som eg stussar over. Det er til dømes dei færraste stadene
ein forheld strengt til eit undervisningsopplegg i konfirmanttida.
Gautestad
Norheim seier at ho skjønar at forskinga tek utgangspunkt i bøkene, men meiner
at det ser annleis ut i praksis.
– Målet
er ikkje å komme med fasitsvar, målet er å få til ein god refleksjon rundt
temaet.
Gautestad
Norheim fortel at ho har jobba tett med skulehelsetenesta om dette.
– Dei
har vore kjempetydelege om at dei etterlyser vaksne som tek desse samtalane.
Det har nok forsterka tanken om at ein ikkje bør tie men heller seie noko.
Soknepresten
fortel at det har forsterka hennar tanke om at kyrkja ikkje bør tie, men heller
seie noko.
– Viss
ikkje vi får nokre stemmer som nyanserer, så hentar ungdommane sin informasjon
frå nettet, og også frå porno.
– Syns
skulehelsetenesta det er bra med strenge grenser?
– Nei,
men dei tenkjer vi skal ta samtalen.
Sex, kjærleik og trufastheit er ein fin kombo. Det trur eg
vi kan stå inne for å formidle med stoltheit.
— Kathrine Tallaksen Skjerdal,
sokneprest
Tveito
Johnsen meiner det er problematisk i seg sjølv å formidle at sex tilhøyrer
ekteskapet. Det er Kathrine Tallaksen Skjerdal, sokneprest i Høvåg kyrkje,
ueinig i.
–
Hovudutfordringa til ungdom som veks opp i dag er ikkje at dei møter ein
undervisning som er for streng, hovudutfordringa er at dei møter ein straum av
seksualisert innhald i sosiale medium.
Ifølgje
Tveito Johnsen kommuniserer boka Konflogg at konfirmantane eig sin eigen kropp
og har all makt til å setje eigen grenser. Dette trur ho kan fungere mot sin
hensikt. Ho meiner at ungdom med dårleg erfaring kan ende opp med å tenkje at
dei ikkje sat tydelege nok grenser.
Tallaksen
Skjerdal meiner Tveito Johnsen har eit poeng, men ser også på dette som eit
argument for at det er viktig at kyrkja snakkar om grenser.
– Eg vil
sei at ungdom treng å få høyre at det finst nokre grenser utanfor seg sjølv,
som dei kan forhalde seg til.
Ho
meiner samfunnet fortel at ein berre skal lytte til seg sjølv og at dette kan
vere utfordrande.
– Det
er ikkje så lett for ungdom å kjenne kor grensene går.
Ho
meiner at å formidle grensene på ein klok måte kan gi ungdommane eit betre liv.
– Sex,
kjærleik og trufastheit er ein fin kombo. Det trur eg vi kan stå inne for å formidle
med stoltheit.
Gautestad
Norheim trur også at å lære unge om grensesetting kan fungere positivt.
– Vi
ønsker å plukke opp om nokon har opplevd noko gale, og det trur eg vi har betre
grunnlag for å plukke om vi tek samtalen.
Presten
fortel at dei som jobbar med og kjenner konfirmantane bør bruke lokalt skjønn
for å finne ut korleis dei skal opne opp eit trygt rom.
– Om vi
er opne for at vi veit at det er folk som har opplevd vanskelege ting, eller at
folk har sår, så opnar vi samstundes opp for at folk kan komme og vere ærlege.
– Mi
erfaring er at dei færraste tek dette i plenum-undervisning, dei fleste tek det
i seminar, i samtalar og på andre måtar.
Likevel
er Gautestad Norheim er bekymra for at nokon unngår å prate om temaet, fordi
det kan vere utfordrande og kleint.
– Eg er
redd for at frykta for å trå feil gjer at vi vert tause, og eg tenkjer det er
det verste for ungdom, om ingen tør å ta desse samtalane med dei.
Gautestad
Norheim meiner ein må finne ein måte å framme gode rammer for seksualitet og seksuelle
relasjonar, utan å lukke igjen for folk som kjem med andre livserfaringar.
–
Spørsmålet er om ein kan løfte fram om noko er godt og riktig utan å fordømme
dei som tek andre val.
LES OGSÅ
Mener sex-undervisningen i Den
norske kirke kan være skadelig
EPLESKROTTEN: Mye
kirkelig formidling rundt seksualitet er like virkelighetsfjern og hjelpeløs
som pornografien. Skal vi få til noe bedre, må vi ta menneskers erfaring mer på
alvor.
07
april 2025 kl. 10:0007 april 2025 kl. 10:00
Få nyhetsbrev fra Vårt
Land. Meld deg på her!
Kristine
Gripsgård setter nok en gang et viktig søkelys på hva kristen formidling om
seksualitet faktisk gjør med folk – denne gangen gjennom podkasten
‘Epleskrotten’. Og selv om en del av oss blir brydd og vil se en annen vei, er
det godt Gripsgård holder oss igjen.
«Alt du
trenger å vite om sex, er dette: Sky det som pesten til den dagen du er gift.»
Dette var budskapet fra Stephan Christiansen i boken «En ny standard for en ny
generasjon» i 1996. Boken var en eneste lang spissformulering av dårlig
teologi. Likevel er setningen en presis oppsummering av budskapet som reelt er
formidlet i en del kristne sammenhenger. Heldigvis har mange sammenhenger
jobbet bra og faglig med kropp og seksualitet siden 1996. Likevel er det flere
grunnleggende problemer som består.
Noen av
disse problemene kommer frem i samtalen Gripsgård har med Alexis Lundh, som
jobber for organisasjonen Tro og Medier. Han har lenge vært en av de mest
brukte foredragsholderne på kristne skoler og i menigheter i spørsmål om kropp,
kjønn og seksualitet, og jeg kjenner Lundh som en ydmyk person som vil alle
mennesker godt. Lundhs store engasjement startet med kampen mot pornografi,
gjennom heltfri.net. Her har han gjort et viktig arbeid få
andre vil ta.
Et hovedproblem er at en del forkynnelse rett og slett
ikke stemmer med virkeligheten
Lundh
og Tro og Medier vil fortelle «en bedre historie», som blant annet er tittelen
på en podkast. Samtalen med Gripsgård illustrerer flere av problemene med denne
historien, som ikke bare er hans, men for en stor del også kirkens: Den blir
fort vag og uklar, og når den er konkret, tar den bare en liten del av erfaring
og empiri på alvor.
Et
hovedproblem er at en del forkynnelse rett og slett ikke stemmer med
virkeligheten. En del vil fastholde at all sex utenfor ekteskap er synd. Ofte
er det ikke så vanskelig å begrunne hvorfor Bibelen kaller noe for synd, fordi
de negative konsekvensene av handlingene er åpenbare. Men om man skal forsøke å
argumentere konsekvensetisk når det kommer til sex i vår tid, må man overse
eller underminere alle de gode erfaringene folk har. Slike erfaringer blir en trussel
mot eget ståsted. Alternativt man må overdrive de potensielle farene og
problemene. Eller man må si: «Jeg ser du sier dette er godt, men det er likevel
synd», og siden det ikke virker spesielt hemmende på de fleste, blir det også i
noen miljøer snakket om «åndelige bindinger». Da skaper forkynnelsen problemer
den selv vil beskytte folk fra. Folk flest går jo ikke rundt og er plaget av
åndelige bindinger eller skam for førekteskapelig sex. Tvert imot vil mange
heller forbinde slike erfaringer med gode minner og nære relasjoner.
Så for
eksempel om man underviser en elevgruppe på en kristen folkehøyskole er det
stor sannsynlighet for at en del av dem allerede har gode seksuelle erfaringer.
Men om dette ikke anerkjennes, og kun problematiseres, hva skal de da velge?
Den erfarte virkeligheten de har kjent på kroppen, eller budskapet de får høre?
Skal de tvile på Gud eller på seg selv? De skal ikke måtte velge. All sunn
kristen tro bør lede til, og være i tråd med virkeligheten.
Men
bildet er samtidig sammensatt. I det tenkte klasserommet vil det også være
vonde erfaringer, og det er ikke vanskelig å finne bevis på at det er dype
problemer knyttet til vår kulturs forhold til kropp og seksualitet, ref. NRKs
nylige saker om «kvelningssex» eller serien «Adolescence» på Netflix. Pastor
Daniel Sæbjørnsen har rett når han påpeker skyggesidene ved den seksuelle
revolusjonen. Sofie Braut berører det samme i sin kommentar i Dagen. Og hun har
jo også rett i at forskning viser at religiøse rapporterer om et bedre sexliv
enn ikke-troende.
Men det
er dessverre også mange kristne par som ventet med sex, men som strever og ikke
får til det fantastiske samlivet innenfor de «beste rammene» de har blitt
forkynt. Og når Gripsgård løfter frem den påviste sammenhengen mellom
konservativ forkynnelse og smertefull sex for kvinner (såkalt vaginisme), så er
det akkurat som om Lundh og Braut betviler det litt og løfter på skuldrene og
sier «jaja, men se på alt det andre i verden som er mye verre.»
I
Sæbjørnsens ord: «Det er der [ute] skoen virkelig trykker». Det er såkalt
«whataboutism». En del konservativ, protestantisk kristendom klarer rett og
slett ikke å forholde seg nøkternt og redelig til erfaring og empiri. Og mener
man i tillegg at Bibelen alene skal være rettesnor for liv og lære, blir slik
lytting nærmest umulig. Da risikerer man å lage et kunstig – og skadelig –
skille mellom det man kaller ‘sannheten’ (Guds ord) og virkeligheten.
Til
syvende og sist handler også dette om dypere teologiske spørsmål. Gudsbilde, og
særlig bibelsyn, blir sentralt når virkeligheten ikke uten videre samsvarer med
forkynnelsen. Og det skal mye til å motivere dagens unge til å droppe å ligge
med kjæresten med argumentene «synd», «fordi det står i Bibelen» eller at Gud
er «hellig, hellig, hellig», som Lundh sier. Derfor tyr han, og så mange av oss
andre, heller til vage og svevende metaforer, og selektiv bruk av vitenskap og
erfaring.
Lundh
er med rette kritisk til utbredelsen av pornografi, og at det som formidles der
er virkelighetsfjernt og gir unge gale forventninger til hva sex er og kan
være. Spørsmålet er om man ikke kan si det samme om en del av formidlingen av
kropp og seksualitet i konservative miljøer. Men da er det nesten enda mer
alvorlig, for der brukes Gud som argument. Og gjør man det, kan ordene veie ti
tusen tonn. Derfor bør det mane til ydmykhet, til grundig teologisk tenkning –
og ikke minst en bevissthet om når det er bedre å slippe til (andre)
fagpersoner. Hvis ikke, kan selve forkynnelsen bli et falskt anstøt mot
evangeliet. Det vil være en tragedie, for kirken har fortsatt et evangelium å
bringe og en positiv visjon å formidle – også om kropp og seksualitet.