«Går de fortsatt rundt og
føler seg som epleskrotter?»
Foto: Matilde Solsvik
– Det føltes eksistensielt for meg
å skulle leve rent, forteller Kristine Banggren Gripsgård
Som kristen vokste hun opp med å
høre at sex tilhører ekteskapet
I noen miljøer ble det forkynt at
man var som et eple det ble tatt en bit av, om man hadde sex før man var gift
Nå jakter hun svar på hva forkynnelse
om å vente har gjort med folk
05 februar
2025 kl. 05:30Av Julie Horpestad, journalist
Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
For tre og et halvt år siden tok den 27 år gamle
jusstudenten Kristine Banggren Gripsgård til tastaturet. Hun hadde fått nok.
«Det går jenter rundt på min alder, som er vokst opp
i frikirkeligheten, og tenker om seg selv at de er epleskrotter», skrev hun i et debattinnlegg i Vårt Land den gangen.
Innlegget utløste en stor debatt om kristen
forkynnelse om sex.
For Gripsgård knøt det seg i magen da hun tenkte
tilbake på forkynnelsen hun og hennes jevnaldrende hadde vokst opp med, om å
vente til ekteskapet med å ha sex.
Det aller mest problematiske, var metaforene som
illustrerte hvorfor sex utenfor ekteskapet var galt, mente hun.
I enkelte miljøer var det blitt forkynt at en ung
kvinne er som et eple. Ved å ha sex utenfor ekteskapet, blir det tatt en bit av
henne. Til slutt er det bare epleskrotten igjen.
SEX-METAFORER: Gjennom oppvekst
og ungdomstid hørte Gripsgård sex-metaforer fra kristne ledere som hun mener har
påført en unødvendig skam på mange. (Matilde Solsvik)
«Fortellingen har brakt skam på jenter som har vokst
opp i frikirkeligheten i tiår på tiår», skrev hun.
Gripsgård er i dag debattleder i Vårt Land, og nå er
hun aktuell med podkasten Epleskrotten, hvor hun utforsker kristne ideer om
sex. Her spør hun:
«Hva har denne forkynnelsen gjort med oss, med
forholdet til vår egen kropp og seksualitet? Og jentene som har hatt sex før
ekteskapet, går de fortsatt rundt og føler seg som epleskrotter?»
Epleskrotten
– Ikke ferdige
Debatten har fortsatt å ulme siden den ble sparket i
gang for i 2021, mener Gripsgård. Fremdeles kommer folk bort til henne for å
fortelle sine historier, og om metaforer de har hørt om hvorfor man bør vente
med sex.
«Sex er som ild. Den må holdes i peisen, hvis ikke
kan huset brennes ned».
«Å ha sex utenfor ekteskapet vil føre til at du til
slutt er en utbrent fyrstikk, som aldri kan bli hel igjen».
– Noen spør om vi ikke er ferdig med å snakke om
dette. Men, nei, vi er ikke ferdige. Fortsatt kommer folk til meg for å
fortelle sin historie, sier Gripsgård, og legger til:
– Folk glemmer aldri hvordan du fikk dem til å føle
seg. Du kan ha femti gode intensjoner i en preken, men hva betyr de
intensjonene når det du husker er det nedbrente huset eller epleskrotten?
MALPLASSERT SKAM: – Jeg ser kanskje
et tilfelle hvor skammen har en funksjon, og det er når du har tråkket over
dine eller andre grenser. Ellers skjønner jeg ikke hvor skammen hører
hjemme. (Matilde Solsvik)
I podkasten møter Gripsgård mennesker som har ulike
erfaringer med forkynnelse om å vente.
Hun møter «Tiril», som angrer på at hun hadde sex
før ekteskapet og som skulle ønske forkynnelsen hun vokste opp med var
tydeligere. Men også «Amanda» som opplevde at den restriktive forkynnelsen om
sex ble med henne langt inn i ekteskapet.
For Gripsgård er det viktig å ta spørsmålet om
grenser på alvor, spesielt når den rådende kulturen i samfunnet er så
seksualisert. Er det fornuftig å be unge vente til ekteskapet? Hva er
alternativet?
– Jeg har hatt mitt innsteg til debatten, men så har
det blitt veldig viktig for meg å høre ut den andre siden, sier Gripsgård.
Samme budskap, ny innpakning
– Måten man snakker om seksualitet på har endret
seg, men innholdet er det samme.
Det sier Dina Viktora Teien. Hun er sosiolog og har forsket
på sex i kristne kontekster, og har bakgrunn fra Misjonssambandet.
I sin bacheloroppgave, fant Teien at det tidligere
var vanligere å bruke det hun beskriver som «skremselspropaganda» når man
oppfordret folk til å holde seg unna sex før ekteskapet, mens det i dag er mer
vanlig å snakke om sex som noe positivt, noe det er verdt å vente på.
Senere, i masteroppgaven «‘Guds gave’ – vanskelig å
vente på?», en kvalitativ studie av unge voksne ektepar med tilknytning til
Misjonssambandet om deres syn på grensesetting, sex og samliv, fant Teien at
det gjennomgående var et savn etter en forklaring på hvorfor man skulle vente,
og et savn etter rom for dialog om tematikken.
UTVIKLING: I bacheloroppgaven
sin fant Dina Viktoria Teien at kristen forkynnelse av sex har fått ny
innpakning. Nå snakkes det om som noe som er verdt å vente på. (Sindre
Deschington)
– Hvordan begrunner folk som venter med sex dette
valget?
– Informantene mine pekte til stadighet på Bibelen
som sin rettesnor for seksualmoral, men få henviser likevel direkte til
Bibelen. Det kommer frem at kristne ledere, familie og andre kristne har stor
innflytelse på hvordan deres syn på sex og samliv er, mer enn konkrete
bibelvers.
– Jeg tenker at det er helt håpløst å bruke sånne metaforer
— Dina Viktoria Teien
Teiens inntrykk er at deres bibelreferanser er
innøvde og skriptet.
– Det fremstår som noe man har hørt, som man tenker
gir mening. Det skiller seg nok veldig fra hvordan man kan anta at det snakkes
om sex i dagligtalen, sier hun.
Sex-metaforene
– Håpløst å bruke sånne metaforer
Teien forteller at også hun hørte metaforer som
epleskrotten fra forkynnere da hun var tenåring.
– Det var en på leir en gang som hadde malt ei
kvinne og en mann, men malingen hadde ikke tørket ordentlig. Så la han kvinnen
oppå mannen, og når han tok dem fra hverandre var begge bildene ødelagt. Det
skulle illustrere hvordan man liksom blir ødelagt av å ha sex utenfor
ekteskapet.
– Hva tenker du om bruken av disse
metaforene?
– Jeg
tenker at det er helt håpløst å bruke sånne metaforer, og at det er fryktelig
skadelig for unge sinn å høre at du aldri kan bli hel igjen, bli oppbrukt eller
hva enn det skal være. Det er forkastelig, sier Teien.
PÅ VEI UT: Dina Viktoria Teiens
inntrykk er at sex-metaforene er på vei ut. (Sindre Deschington)
Hennes inntrykk er at disse formuleringene er i ferd
med å utgå.
Selv forteller Teien at det er først de senere
årene, når hun har forstått hva de har gjort med andre, at disse metaforene har
fått negative konnotasjoner for henne. Likevel husker hun tilbake på en
undervisningsseanse som tenåring hvor hun satt og følte på det hun beskriver
som en «fremtidig skam», uten at hun selv hadde gjort noe av det som ble
formidlet.
– Hvilket ansvar tenker du at forkynnere har
når det kommer til å snakke om seksualitet?
– Jeg
tenker vi skal være hensynsfulle uansett hvilken rolle vi har når vi snakker om
seksualitet. Det ligger et ansvar på kristne ledere til å snakke sant om det.
– Er egentlig det å forkynne sex i en kristen kontekst og i trygge
rammer det verste man kan lære bort, i dagens overseksualiserte samfunn?
— Spør
Kristine Banggren Gripsgård i podkasten Epleskrotten
Frykt for å bryte normen
Sosiolog Willy Pedersen konkluderte i 2012 i artikkelen «Guds
grep. Kristendom, sex og samliv», at selv om mange kristne tenker at man bør
vente med sex til ekteskapet, er det kun 10–15 prosent som faktisk gjør det.
Teien beskriver at informantene hennes opplyste om
at par tegnet opp «forebyggende grenser» for å unngå å ha sex før ekteskapet.
Noen ganger var det likevel vanskelig å holde seg til sine egne grenser, noe
som ble beskrevet med negative emosjoner.
SKADELIG: Det er skadelig for
unge sinn å høre at du aldri kan bli hel igjen om du har hatt sex før
ekteskapet, mener Dina Viktoria Teien. (Sindre Deschington)
– Handler det om at man er redd for at andre
skal tenke det var skamfullt?
– Jeg tenker at
frykten for å bryte med normen er større enn den reelle konsekvensen det ville
fått i et kristent miljø om man hadde hatt sex utenfor ekteskapet. Samtidig tror
jeg at det innad i kirkemiljøer ligger en grunntanke om at vi alle vet hva vi
skal mene, som kan gjøre det vanskelig for noen å snakke om de tingene man
lurer på. Som samfunn er man veldig opptatt av normer, og så fort man ikke
følger dem innad i en gruppe, så faller du litt på utsiden, og det jo
risikabelt, sier Teien.
Bruker ikke metaforene
Så hvordan opplever unge kristne forkynnelsen om sex
i frikirkelige miljøer?
I Misjonssalen i Oslo er både stoler og bord satt ut
for å huse de litt over 400 menneskene, flesteparten studenter og unge voksne,
som er ventet å ta turen denne mandagskvelden i januar. De skal delta på
bibelundervisningskonseptet «Bibelkveld», som er blitt arrangert av
organisasjonen Ungdom i oppdrag (UIO) siden 2012.
Et konsept som bare har vokst og vokst, og
tiltrukket seg mennesker fra mange ulike kirkesamfunn i hovedstaden.
UNDERVISNING: Det er mulig å følge
bibelundervisningen fysisk eller digitalt, og til sammen har initiativet
omtrent 500 deltakere. (Synne Folstad Moen)
Hver mandag utforskes nye bøker i Bibelen, og sex og
samliv er en naturlig del av undervisningen, om boka de utforsker sier noe om
dette, kan lederne Hogne Schie og Øyvind Nesje fortelle.
Schie forteller at han har hørt om metaforene som
Gripsgård tar et oppgjør med, men understreker at de ikke brukes i
bibelkveldsammenheng.
Som bibelundervisere har verken Nesje eller Schie en
klar strategi for hvordan å håndtere teamet seksualitet, men førstnevnte
trekker frem Efeserne 4,15 når han sier at målet deres er å snakke sannhet, på
en kjærlig måte.
De er begge tydelige på at de ønsker å formidle Guds
ord på riktig måte:
– Vi vil ikke gi oss retten til å være utydelig,
hvis Jesus var tydelig på noe, sier Schie, og legger til:
– Men vi kan heller ikke tillate oss å være harde,
når vi er et nådefellesskap. Vi må tenke på hvem som sitter i salen og hvordan
det kan treffe.
TYDELIGHET: Bibelkveldlederne
Hogne Schie (t.v.) og Øyvind Nesje vil ikke ta seg friheten til å være
utydelige i undervisningen, hvis Jesus var tydelig på noe. (Synne Folstad
Moen)
Bibelkveld
Mener det kan gå galt
Både Schie og Nesje er kritiske til bruk av det de
beskriver som «mangelfulle metaforer». Om de skal brukes i forkynnelse mener de
det er viktig at det også presiseres at Jesus kan gjenopprette.
KRITISKE: Hogne Schie og Øyvind
Nesje er kritiske til bruk av det de beskriver som «mangelfulle»
metaforer. (Synne Folstad Moen)
Schie og Nesje har en tradisjonell kristen forståelse
av at sex tilhører ekteskapet, og sier at dette også er noe de prøver å
formidle.
– Jeg tror det er ganske viktig at kirka snakker mer
om seksualitet, fordi samfunnet ellers forkynner jo ganske kraftig, sier Nesje.
Begge to tror likevel at det kan gå galt i
forkynnelsen av seksualitet og samliv fordi det er et komplekst tema, selv om
intensjonene er gode.
Synes det snakkes for lite om sex
Bibelundervisningen går mot slutten. En fyr med
kassegitar rundt halsen entrer scenen i Misjonssalen, og lysene dempes. En
rolig lovsang avslutter den to timer lange undervisningen, og de mange biblene
og notatbøkene lukkes. Noen står, andre blir sittende, mens en god del allerede
er på vei ut for å forsyne seg med kveldsmaten.
Da musikken rolig ebber ut, skrus lysene på igjen.
Midt i salen blir Rebekka Lindal, D’Angelo Vasquez og Angel Cagas sittende og
prate. Ingen av dem har hørt om sex-metaforene, men de er alle enige om at det
snakkes altfor lite om sex og samliv i kirkesammenheng.
– Det virker ikke som et så populært tema å snakke
om, fordi det er veldig sårbart, sier Angel, og legger til:
– Jesus snakket alltid sannhet uten filter, det er
noe jeg skulle ønske det var mer av.
SAVNER SEX-PRAT: D’Angelo
Vasquez, Rebekka Lindal og Angel Cagas synes det snakkes for lite om
seksualitet i kristne sammenhenger. (Synne Folstad Moen)
Rebekka mener det er viktig at det både forkynnes at
man bør leve i hellighet, i tillegg til at det blir presisert at det alltid er
tilgivelse hos Gud.
– Vi bør være like Kristus i måten vi er mot andre
på, vise medmenneskelighet og respekt for andre mennesker og deres historier,
sier hun.
– Hva tenker dere om disse sex-metaforene?
– Jeg synes
det blir helt feil å se på det på den måten. Uansett hva du gjør, så er du ikke
for langt unna Gud. Når man blir frelst får man et nytt bilde på renhet og
hellighet, og selv om man har misforstått det før, så påfører ikke Gud oss
skam, han gir bare kjærlighet, sier Vasquez.
Mener det må settes i kontekst
Kirkens tradisjonelle syn har vært at sex tilhører
ekteskapet. Selv om dette synet fremdeles er rådende i de fleste norske
kirkesamfunn, finnes det perspektiver som utfordrer dette.
I podkasten møter Gripsgård Vårt Lands kommentator
Åste Dokka, som mener Bibelens lære om sex og ekteskapet må forstås i sin
kontekst. Denne konteksten har forandret seg i dag, mener hun.
– I bibelsk tid var spørsmål om sex og spørsmål om
reproduksjon egentlig det samme. Så hvis du skulle stå i fare for å skape et
nytt liv, så måtte du ha en ansvarlig ramme rundt det.
Dokka mener at dette til dels er sant også i vår
tid, men at konteksten er radikalt forandret. I dag har vi prevensjon, det er
mulig å forsørge et barn uten at man er gift, også som kvinne, og vi har ikke
noe særlig skam knytta til det å vokse opp som barn utenfor ekteskap lenger.
KONTEKST: Teolog og debattleder
i Vårt Land mener synet på sex i Bibelen må ses og forstås i konteksten den er
skrevet i. (Sindre Deschington)
I podkasten peker hun også på at ekteskapet, slik vi
kjenner det i dag, ikke så likt ut på de ulike tidene da de bibelske tekstene
ble skrevet. Hun mener det ofte heller enn ekteskap, slik vi forstår det, er
snakk om samliv.
– Det er veldig forenkla å tenke at dersom vi bare
klarer å la være å ha samleie før vi gifter oss, så blir Gud glad, sier Dokka.
Likevel synes hun det er viktig å snakke om grenser
og lage seg noen rammer som det er godt å være i.
– Jeg tror at hvis man ikke får med seg noe annet
enn hva den offentlige samtalen sier om hva et godt seksualliv er, så går man
glipp av noe viktig, som handler om å kjenne etter hva man vil, sier hun i
podkasten.
Fra fødselsdepresjon til troskrise
Gripsgård fødte to barn på to år. Etter det siste
svangerskapet fikk hun en fødselsdepresjon som utviklet seg til en
eksistensiell troskrise.
– Jeg måtte gjøre en teologisk ryddejobb, og det kristne
kroppsfokuset var en av tingene jeg måtte gå opp på nytt.
– Er det noe vits i å snakke om Epleskrotten
i dag, hvis den type forkynnelse ikke lenger er utbredt?
– Det er
ingenting som gleder meg mer om den type forkynnelse er på vei ut. Likevel kan vi
ikke se bort ifra alle som fortsatt sliter som følge av en sånn forkynnelse,
sier hun.
I podkasten møter Gripsgård folk med ulike syn på
det å vente med sex. Noen har opplevd forkynnelsen som belastende, andre setter
pris på at kirken gir tydelige rammer for livene deres.
UDEKKET BEHOV: – Det er få
steder unge kristne kan lære om sex, det bør en kristne sexolog se sitt snitt
til å gjøre noe med, sier Gripsgård. (Matilde Solsvik)
Som mor til to jenter på tre og fem år, har hun
begynt å tenke over hva hun ønsker å formidle til sine egne døtre.
– Da jeg skrev om epleskrotten første gang, gikk jeg
hardt ut. Jeg mente at sex-forkynnelsen jeg hadde fått var skadelig og kunne
føre til alvorlige konsekvenser for folk. Nå er det også på tide å utfordre meg
selv. Er egentlig det å forkynne sex i en kristen kontekst og i trygge rammer
det verste man kan lære bort, i dagens overseksualiserte samfunn?, spør hun i
podkasten.
Den første episoden slippes 5. februar, deretter
kommer det én episode hver onsdag fremover. Lytt til den der du hører på
podkast, og søk på enten «Epleskrotten» eller «Åpenbart».
LES OGSÅ
Julie Horpestad
Julie
Horpestad er tilknyttet Vårt Land som journalist i religionsavdelingen.
epleskrottenSexseksualitetKristendomEkteskapTeologiUngdom i oppdraggnist
PR-teologiens tragedie
EPLESKROTTEN:
Sårene av kristen sexforkynnelse så svinnende små sammenlignet med der hvor
skoen virkelig trykker i vårt samfunn: skyggesidene ved den seksuelle
revolusjon. Jeg frykter Tellefsdal faller for postmodernismens identitetspolitikk,
som er premisser en kristen aldri kan omfavne.
– PR-råd kan ha sin plass, men kan aldri legge premissene for kristen
tro og formidling – da ender vi fort opp med en kristendom uten kors, en kirke
som er trendy, men ikke trofast – med andre ord et annet evangelium som ikke
har kraft til å frelse, skriver innsenderen Daniel Sæbjørnsen.
Av Daniel Sæbjørnsen , pastor og
kommunikator i Tro og Medier
Publisert: 13 februar 2025 kl.
10:17Sist oppdatert: 13 februar 2025 kl. 10:17
Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Jeg hadde gleden av å bidra i podkasten
Epleskrotten, hvor jeg formidlet en klassisk kristen seksualetikk blant annet
ved hjelp av en seddel-metafor. Dette fikk PR-rådgiver Peder Tellefsdal til å
reagere. Jeg har intet bekjentskap til Tellefsdal fra tidligere, men har med
interesse fulgt lanseringen av hans bok Rebranding The Church. Når
da en slik stemme lener seg inn i denne samtalen kan det potensielt komme meget
gode perspektiver. Imidlertid virket de å være fraværende.
Tellefsdal henger seg opp i seddel-metaforen – to
tusenlapper har samme verdi, men den ene kan være mer merket enn den andre. Til
dette sier han: «denne metaforen sier det samme som ‘epleskrotten’». En
«epleskrott» har etterhvert ingenting igjen, mens en tusenlapp – uavhengig av
tilstand – bevarer den samme verdien. De sier det totalt motsatte.
Daniel Sæbjørnsen -
Postmodernisme (Matilde Solsvik)
Sex kan svi
Jeg undres også over Tellefsdals motvilje mot
metaforen. For mener han oppriktig at vi mennesker ikke blir merket av våre
seksuelle valg og erfaringer? Første halvdel av episoden av Epleskrotten,
fortalte nettopp historien til «Tiril» som hadde vokst opp i et kristent miljø,
men ikke fått tydelig undervisning om kristen grensesetting. Hun endte opp med
å ta valg som hun gjerne skulle vært foruten.
Dette her er på ingen måte «rocket science»: Se for
deg foreldrene til to førsteklassinger på første skoledag, selvsagt skulle de
vært foruten «hookup-en» på festen 15 år tidligere; forskningen påpeker at
hormonene oksytocin og vasopressin forløses ved samleie, som skaper en kjemisk
tilknytning til den andre; ikke minst sier Ordspråkene at sex utenfor
ekteskapet merker oss: «Kan en mann hente ild opp i fanget uten at hans klær
blir brent?» og Paulus sier at den seksuelle foreningen gjør oss til «ett
legeme» med den andre. Sex kan svi. Både samtid og skriften sier det. Det kan
vel ikke være problematisk å påpeke?
Langt fra sannheten
Videre blir jeg anklaget for å gi mennesker som ikke
har ventet med sex til ekteskapet en «redusert verdi i dating-markedet», siden
de ikke «har levd slik Sæbjørnsen mener de bør» og kaller det tidligere for en
«strikt kristen moral». Som nevnt ovenfor har vi alle den samme verdien, selv
om vi merkes av våre tidligere valg.
På samme tid blir mitt ståsted karikert til å være
noe strikt, særegent og negativt ladet, som en ung mannlig pastor formidler.
Det kunne ikke vært lengre fra sannheten. Dette har alltid vært klassisk
kristen lære fra Første Mosebok, til Jesus, til Martin Luther, til Guds levende
og globale kirke i dag. Dette er virkelig ikke produsert av en pietistisk og
pessimistisk pastor fra Vestlandet.
Videre blir det påpekt: «Superspesifikke regler på
seksualfeltet blir som regel formidlet av unge menn fra bibelbeltet som giftet
seg tidlig. Det må være definisjonen på et troverdighetsproblem.» Her frykter
jeg Tellefsdal faller for postmodernismens identitetspolitikk, som er premisser
en kristen aldri kan omfavne.
For den kristne er forpliktet på sannhet, uavhengig
av hvem som måtte formidle den. Det er fristende å spørre tilbake: har en
politimann uten prikker på førerkortet et «troverdighetsproblem» når han påpeker
at folk må følge fartsgrensen?
Drevet av omsorg
Det blir også laget en «stråmann» av at de som står
for at noe er konstant og sant, ser ned på andre. Dette trenger ikke å være
tilfellet, tvert imot er det forhåpentligvis drevet av omsorg for sin neste.
Selvsagt skal vi være vise og varme i måten vi formidler sannhet på, men sann
nestekjærlighet er nettopp å si ifra. En lege er ikke «behagelig» når han
meddeler en alvorlig diagnose – men du ønsker sannheten, slik at du kan få
riktig medisin.
Imidlertid er sårene av kristen sexforkynnelse så svinnende
små
Når Tellefsdal vender blikket fra meg og metaforene,
til sin egen foreslåtte medisin – blir siktemålet: «Folk er mye mer opptatt av
hvordan formidlere får dem til å føle seg, enn den logiske oppbygningen av
argument.» Her mener jeg det går fra ille til verre. Selvsagt skal vi kristne
øve oss på dobbel lytting – både til Ordet og omverden.
Imidlertid kan ikke den kristne kirke utvanne sitt
budskap for at det skal være mer behagelig. Da blir det verken lys eller salt
igjen – og som Jesus sier ransakende: «Da duger det ikke til noe annet enn å
kastes ut og bli tråkket ned av menneskene.» Det kristne kallet har alltid vært
«sannheten tro i kjærlighet».5 Jeg er fristet til å takke for at Det gamle
testamentets profeter og Det nye testamentets apostler ikke fulgte PR-råd, da
hadde den kristne kirken trolig bare tilhørt et avsnitt i historieboken.
En «terapeutisk og koselig» Jesus
En slik tydelig formidling av kristen seksualetikk
som kan gi mennesker dårlige følelser, blir framstilt som «en real motsetning
til grunnleggeren av den kristne bevegelsen.» I Det nye testamentet er det
ingen som er klarere på synd og omvendelse enn Mesteren selv. Vår samtid står i
fare for å skape en «terapeutisk og koselig» Jesus – imidlertid maler Bibelen
bildet av den «tydelige og kjærlige» Jesus. Selv den sårbare kvinnen som var
grepet i hor, gir Jesus først nåde – men legger også til: «Gå bort og synd ikke
mer!»
Der jeg imidlertid er enig med hans utsagn, er i de
vise ordene: «Forutsetningen for å kunne motta nåde, er å vite at du trenger
den». Skal den syke motta medisin, må han selvsagt erkjenne at han er syk.
Nettopp derfor stiller jeg meg uforståelig til Tellefsdal sin løsning – ikke
støt folk, men stryk dem etter de gode følelsene.
Kirken har alltid framholdt både «lov og
evangelium», «diagnose og medisin» – det å påpeke en standard, handler dermed
selvsagt ikke om å ville fordømme og frastøte mennesker, tvert imot som et
uttrykk for den største omsorg for å lede til et godt liv i dag og et evig liv
i morgen. PR-råd kan ha sin plass, men kan aldri legge premissene for kristen
tro og formidling – da ender vi fort opp med en kristendom uten kors, en kirke
som er trendy, men ikke trofast – med andre ord et annet evangelium som ikke har
kraft til å frelse!
Svinnende små
Til slutt må jeg kommentere hele tematikken rundt
«Epleskrotten» og det kritiske blikket på sexmetaforer i kristen forkynnelse.
Det er selvsagt smertefullt å høre fortellinger om unge mennesker som har fått
sår grunnet upresis billedbruk i prekener. Det er bra at predikanter som meg
selv, kan bli utfordret til å foredle analogiene mest mulig for å treffe best
mulig.
Imidlertid er sårene av kristen sexforkynnelse så
svinnende små sammenlignet med der hvor skoen virkelig trykker i vårt samfunn:
skyggesidene ved den seksuelle revolusjon! Den enorme veksten i samlivsbrudd,
barn som blir «kasteball» mellom ulike hjem, stadig mer voldelig sex influert
av pornokulturen, de enorme psykiske konsekvensene for både ung og gammel, de
samfunnsøkonomiske kostandene ved det og listen fortsetter endeløst. Skal en
virkelig hjelpe til, er det her verden skriker høyest etter håp!
En krølla
tusenlapp
EPLESKROTTEN:
Dersom vi ser to 1000-lapper liggende foran oss - den ene er krøllete og
velbrukt, med litt rifter i kantene, mens den andre er ny og helt glatt.
Formidles det ikke da at kristne gutter og jenter har en redusert verdi i
dating-markedet om de ikke har levd slik Sæbjørnsen mener de bør?
– Etterlatt
inntrykk hos folk er gradering. Det er «oss» og «dem» og folk gidder ikke å
forholde seg til en bevegelse som rynker på nesa av dem. Det forstår jeg godt,
skriver Peder Tellefsdal. På bildet: Kristine Gripsgård, Peder Tellefsdal og
Daniel Sæbjørnsen.
Av Peder
Tellefsdal , forfatter og PR-rådgiver
Publisert: 12 februar 2025 kl.
12:59Sist oppdatert: 12 februar 2025 kl. 13:06
Få
nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Podcasten Epleskrotten gir et svært
interessant innblikk i formidling av kristen seksualmoral. I løpet av to
episoder har serien også illustrert hvorfor mange kristne ledere sliter så med
å nå folk utenfor sine egne, indre kretser.
Seriens navn spiller på en av mange vanlige metaforer
for å beskrive resultatet av å avvike fra strikt kristen moral. Du blir mindre
– enten du er et delvis oppspist eple, en brent fyrstikk, eller en kake der
bare smulene ligger igjen på fatet.
I episode 2 møter programleder Kristine Gripsgård
pastor Daniel Sæbjørnsen.
Sæbjørnsen føler et ansvar for å snakke sannhet inn
i livene til unge mennesker, og velger å bruke metaforen om en krøllete seddel
for å beskrive virkningene av å ha sex før man er gift.
Som lytter får jeg et inntrykk av at denne metaforen
sier det samme som «epleskrotten», men skal fremstå mindre hard. De som synder
mot kristen seksualmoral blir altså krøllete sedler.
Peder Tellefsdal, forfatter og PR-rådgiver
Redusert verdi?
Men impliserer det at de som holder seg bibeltro kan
og bør ha et bilde av seg selv som nystrøkne sedler?
Dersom vi ser to 1000-lapper liggende foran oss –
den ene er krøllete og velbrukt, med litt rifter i kantene, mens den andre er
ny og helt glatt. Formidles det ikke da at kristne gutter og jenter har en
redusert verdi i dating-markedet om de ikke har levd slik Sæbjørnsen mener de
bør?
Etterlatt inntrykk hos folk er gradering. Det er
«oss» og «dem» og folk gidder ikke å forholde seg til en bevegelse som rynker
på nesa av dem. Det forstår jeg godt.
Super-spesifikke regler på seksualfeltet blir som
regel formidlet av unge menn fra bibelbeltet som giftet seg tidlig. Det må være
definisjonen på et troverdighetsproblem. Folk er mye mer opptatt av hvordan
formidlere får dem til å føle seg, enn den logiske oppbygningen av argumentet.
Å føle seg bedre enn andre
Den amerikanske forfatteren Maya Angelou satte ord
på noe jeg mener er kjernen i problemet med kristen formidling i vår tid: «I’ve
learned that people will forget what you said, people will forget what you did,
but people will never forget how you made them feel.»
Egil Svartdahl forteller om to vanlige
motforestillinger mot kristne som han møter når han reiser rundt i Norge. Folk
har en oppfatning av at kristne ser ned på andre, og at de føler seg bedre enn
andre. Det må være selve motsatsen til det vi skulle ønske vi kommuniserte, og
i alle fall en real motsetning til grunnleggeren av den kristne bevegelsen.
Ved å fremstille oss selv som helligere enn vi er,
så får ikke folk tak i at vi også er syndere, som har innsett vår absolutte
avhengighet av Guds nåde. Og hvorfor skal folk lytte til oss da?
Angrende synder
Forutsetningen for å kunne motta nåde, er å vite at
du trenger den. Men det er også forutsetningen for kommunisere nåde til andre.
I Anonyme alkoholikere startet vi hvert møte med å
si «Hei, jeg heter Peder og jeg er alkoholiker». Ikke fordi vi skulle gjøre oss
selv mindre, men fordi vi aldri skal glemme at vi ikke er oss selv nok. Tenk om
vi starta gudstjenester med å si «Hei, jeg heter Peder, og jeg er en angrende
synder».
Kanskje vi ikke skal gjøre det bokstavelig, men om
vi gjorde det mentalt, så hadde det endret alt. Og vi kunne begynne å
kommunisere med omverdenen på en helt annen måte – fra én krøllet seddel til en
annen.