Fra jødeparagraf til boikottparoler
BOIKOTTPAROLE: Bilde viser fra en vegg i
Bergen.Foto: Roger Hardy / Samfoto / NTB
Nils-Petter Enstadforfatter
Publisert 18.05.25 - 08:00
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens
holdning.
Det er en tjukk bok, og ikke alt er like lett tilgjengelig, men i sum er
«Antisemittismens lange linjer – jødefiendtlighet i norsk fortid og samtid» en
solid dose informasjon, både til kunnskap og refleksjon. Jeg lukker boka med et
inntrykk av at det ser ut til å gå en linje fra jødeparagrafen fra 1814 til moderne
boikottparoler.
Det siste først: Det gjentas til kjedsommelighet at man må kunne være «kritisk
til israelsk politikk» uten å bli beskyldt for å være antisemittisk. I teorien
kan det være riktig, men er det slik det framstår i virkeligheten?
Da bør man se litt på selve boikottinstituttet. I nyere tid har dette
bare vært brukt overfor Sør-Afrika. Det er ulike oppfatninger om hvor effektivt
det var med tanke på det som var målet, avskaffelsen av apartheid. For øyeblikk
er det Gaza-krigen som brukes som begrunnelse for å kreve boikott av Israel,
men kravet har jo ikke oppstått som følge av den krigen. Man har aldri manglet
begrunnelser for slike krav, for å si det slik. Det er et fenomen som Jahn Otto
Johansen i boka «Antisemittismens spøkelse» beskrev som «a jew for all
seasons».
Og for å knytte tråden til boka dette handler om: Vibeke Moe Bjørnbekk,
en av redaktørene av boka peker i kapittelet «En undersøkelse av forklaringer på
antisemittisme»: Antisemittiske holdninger kan søke legitimitet i kritikk av hvordan
konfliktene i Midtøsten håndteres.
Lang historie
Den norske antisemittismen var ikke noe som oppsto i 1814, selv om det på
tidspunkt knapt fantes en eneste jøde i Norge. Historien om «jødeparagrafen» er
viet et grundig kapittel i boka, der blant annet Henrik Wergelands
tradisjonelle «helterolle» i denne prosessen tones noe ned.
Antisemittismen i mellomkrigstidas norske underholdnings- og kiosklitteratur
er det skrevet om tidligere, og blir ytterligere utdypet i denne boka. Det
blonde overmennesket Jonas Fjeld er viet et eget kapittel. Det samme er
klisjeen «jøden» i vittighetspressen for perioden fram til 1925, og dessuten
den såkalte «scrabble»-sketsjen fra NRKs Satirix så sent som i 2019.
Det eneste politiske partiet i Norge med en klar antisemittiske agenda var
Nasjonal Samling (1933–45), men det eksisterte klare antisemittiske holdninger
også i andre deler av det politiske Norge.
Det er i alt 14 bidragsytere til denne boka, som jeg anbefale alle som er
interessert i temaer «jødefiendtlighet» og «antisemittisme», enten man nå velger
å lese «hele pakka» eller å velge de kapitlene som spesielt trigger interessen.
Ottar Helleviks kapittel om antisemittisme i dagens Norge bør imidlertid være
pensum for alle.
Forlag
Anmeldt/Bok
Flere forfattere:
Antisemittismens
lange linjer
Jødefiendtlighet
i norsk fortid og samtid
SAP/Spartacus forlag/Forente
forlag
492 sider
jødeparagrafen bokanmeldelse boikott antisemittisme vibeke moe bjørnbekk meninger nasjonal samling kultur