Fra en mesters hånd
ANMELDELSE:
Endelig er den legendariske science fiction forfatteren Ursula K. Le Guin
tilgjengelig på norsk igjen. Og for en grensesprengende reise denne klassikeren
er.
FANTASTISK: Ursula Le Guin (1929-2018) mente at forfattere søker
sannheten ved å lyve – ved å ta i bruk fantasien. (Foto: Copyright © by
Marian Wood Kolisch)
Av Hilde
Slåtto
Publisert: 14 februar 2025Sist
oppdatert: 14 februar 2025
Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Jeg kan ikke huske sist jeg brukte så lang tid på en
forholdsvis kort roman – og sist jeg fikk den sterke, og ikke minst tidkrevende
opplevelsen, av å kjenne at hjernen ekspanderer i takt med
lesningen.
Amerikanske Ursula K. Le Guin (1929-2018) er en av
disse forfatterne som har en legendarisk aura ved seg. Av mange betraktet som
en som så og beskrev noe, som var skjult for de fleste. Hun fikk sitt gjennombrudd
med Mørkets venstre hånd i 1969 (på norsk første gang i 1980),
og sjangeren feministisk science fiction var et faktum.
Le Guin (Cappelen Damm)
Roman
Ursula
K. Le Guin
Mørkets venstre hånd
Oversatt av Simen Hagerup
272 sider, Cappelen Damm 2025
Ikke en spåkone, men en forfatter
Med sin enorme produksjon av romaner,
novellesamlinger, ungdomsromaner, essays og poesi regnes Le Guin som en av de
betydeligste moderne sci-fi forfatterne – og med sin åpne og undrende
litteratur endret hun hvordan sjangeren ble sett på – og lest.
Men hun ville ha seg frabedt kultdyrkelsen av sci-fi
forfatteren som en sannsigerske og spåkone om fremtiden. I det kjente forordet
til Mørkets venstre hånd, som ble lagt til i 1976,
instruerer hun heller leseren til å se på sjangeren som et tankeeksperiment som
sier noe om virkeligheten og dagens verden.
Men hva er tankeeksperimentet i Mørkets
venstre hånd?
Kjønnsløse romvesen
Mennesket Genly Ai har reist 17 år i romskip fra
Jorden til planeten Gethen – som han bare kaller Vinter, på grunn av det
iskalde klimaet som råder der. Han kommer i fred, med et oppdrag om å forsøke å
få Vinter, som er sammensatt av en rekke kongedømmer, med i den intergalaktiske
sammenslutningen Ekumenen, bestående av en rekke sivilisasjoner.
Genly Ai er langt hjemmefra, og blir sett på som et
romvesen, helt annerledes enn beboerne på Vinter, som i store perioder er
kjønnsløse – men som tar form som menn eller kvinner i de korte periodene de
kan ha sex i løpet av en måned.
Det tar tid å overgi seg til det fundamentalt
fremmede i romanen – hvor helt ukjente begreper, stedsnavn og enkeltnavn gir en
opplevelse av å lese noe på et ukjent språk.
Fascinerende og fremmedgjørende
Å skille hvem som er hvem, hvor en er, og hva som
skjer, blir en øvelse i å ikke yte motstand, men å godta at slik er dette
tekstuniverset bygget opp. Akkurat slik Genly Ai må godta den fremmede verdenen
han vandrer rundt i. Han tolker, og ikke minst, mistolker ansiktsuttrykk,
tonefall og kroppsspråk. Han tror han vet hva det vil si å ha status, kunnskap
og pondus. Og misforstår hvem som vil godt og hvem som har en agenda.
Det er fascinerende og fremmedgjørende. Og gir et
blikk for hvordan hele vår eksistens er bygget opp av religion, kultur,
tradisjoner og usynlige grenser for hva som er tillatt og ikke – noe som vi alle
selvfølgelig vet, men som oppleves særlig intenst og interessant når en entrer
et univers som den fremmede, slik leseren gjør sammen med Genly Ai.
Le Guin
skaper et rom for nysgjerrighet, og spør spørsmålet: hva skjer om jeg viser deg
dette – hva tenker du da?
Begjær fører til krig
Det er ikke til å komme forbi at det største
tankeeksperimentet i Mørkets venstre hånd er hvordan kjønn og
seksualitet er fraværende som identitet og drivende kraft på planeten Vinter.
Og hva dette kjønnede fraværet gjør med et samfunn.
Samfunnet på Vinter drives ikke primært av begjær –
ikke etter vekst, rikdom, status eller sex. Og dette fraværet gjør det til et
samfunn som drives av helt andre prinsipper. Å forstå hvilke prinsipper dette
er, er en av Genly Ais hovedanliggende i romanen. I Mørkets venstre
hånd er det et tydelig sammenfall mellom det mannlige begjæret og
aggresjon – og nasjonsbygging og krig. Et samfunn som ikke drives av begjær, er
heller ikke et samfunn som går til krig.
Forfattere lyver
Men det mest interessante med å lese Mørkets
venstre hånd, er hvordan romanen er et fristed for hvordan en kan tenke om
kjønn akkurat nå. Le Guin skaper et rom for nysgjerrighet, og spør spørsmålet:
hva skjer om jeg viser deg dette – hva tenker du da? Og det tankeeksperimentet
gir rom for å tenke om kjønn og mennesker på helt andre måter enn hva vi gjør
nå – i vår virkelige verden. Det er perspektivutvidende, og gir samtidig et
verdifullt utenforblikk på virkeligheten.
Le Guin sier i sitt forord at forfattere søker
sannheten ved å lyve – ved å ta i bruk fantasien. I sin vev av løgner bygger Le
Guin broer mellom sivilisasjoner, meningsmotstandere, og mennesker som er
fremmede for hverandre.
Les mer om mer disse temaene:
KulturBokAnmeldelseLitteraturScience fiction