Et rystende nærbilde av Russland
ANMELDELSE:
Reportasjebok åpner opp det lukkede Russland, og viser fram mennesker som Putin
har utradert fra den offentlige fortellingen.
RYSTENDE: Jelena Kostjutjenko har fått mye oppmerksomhet for sin uredde
litteratur. Hennes knallsterke reportasjebok viser oss hvordan motstand innad i
Russland ser ut. (Foto: Forlaget Palomar)
Av Hilde
Slåtto
Publisert: 09 mars 2025 kl. 15:54Sist
oppdatert: 09 mars 2025 kl. 15:54
Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Behovet for å analysere, forstå og ta inn verden er
enorm. Men med all uro og redsel som nå piskes opp er det lett å miste fokus og
evnen til å tenke lange tanker. En tankerekke jeg begynte på i går, virker helt
akterutseilt i dag. Jeg merker det selv i tekstene jeg skriver. Det føles så
merkelig passé når jeg trekker frem hendelser som skjedde for bare en uke siden.
Nået dekonstrueres rett foran øynene våre. Jeg
begynner å forstå hvordan fascisme fortærer språket som vi har stolt på kan
formidle erfaringene våre.
Det kjennes som en eksistensiell trussel.
Sakprosa
Jelena Kostjutjenko
Mit elskede land. Reportager fra Russland
Oversatt fra russisk til dansk av Lotte Jansen
424 sider, Forlaget Palomar 2024
Informasjonsforurensning
Vi har lenge levd i oppmerksomhetsøkonomien og
betalt med vår tid og oppmerksomhet. Det som foregår i storpolitikken i USA nå
er et steg videre i denne informasjonsforurensningen, hvor sannhet i mye større
grad veksles inn i løgner.
En av effektene av denne forurensingen er at vi
mister interessen, og ikke minst evnen, til å forholde oss til der det virkelig
skjer; på slagmarken i Ukraina, i ruinene i Gaza – eller i Putins Russland.
Dissidentene
Da Russlands sjokkerende fullskalainvasjon av
Ukraina var et faktum for tre år siden, oppstod det et stort behov i Europa for
handling, og å vende ryggen til alt som var russisk. Boikott og sanksjoner
rammet ikke bare handel, eksport, teknologi og energi – men også i stor grad
den russiske kulturen – fordi den russiske kulturen selvfølgelig også er en
handelsvare, og kultur er et uttrykk for en hel nasjon.
Russland har en lang og rik tradisjon for
dissidenter som trosser den sittende makten og som er villig til å risikere
sitt eget liv for å fortelle sannheten om virkeligheten som omgir dem. Det er
for eksempel ikke mulig å forstå opposisjonspolitikeren Aleksej Navalnyjs
handlinger uten å sette ham i sammenheng med andre dissidenters arbeid, som for
eksempel Aleksandr Solzjenitsyns utgivelse av GULag-arkipelet (1973–76)
som i en kombinasjon av historisk dokumentasjon, erindring og vitneskildringer
avdekket stalinleirenes enorme dimensjoner og uhyrlige system.
Boka som var forbudt i 15 år i Sovjet, sirkulerte som
samizdat (underjordisk-litteratur) helt frem til 1989, og har blitt beskrevet
som et verk som ga Russland sin hukommelse tilbake.
Russland
har en lang og rik tradisjon for dissidenter som trosser den sittende makten
Eksillitteratur
Siden fullskalainvasjonen av Ukraina har mange av
Russlands offentlige kritikere av regimet flyktet landet, og lever nå i eksil.
Og det interessante er at nå begynner flere av disse russiske
eksilfortellingene å gis ut – uten å bli rammet av boikott og sanksjoner.
I april kommer den regimekritiske forfatteren Sergej
Lebedev ut med romanen Damen i hvitt (Cappelen Damm), som
forteller fra synsvinkelen til ofre og overgripere om julidagene i 2014, da de
første russiske soldatene begynner å dukke opp i Øst-Ukraina og et fly fullt av
passasjerer faller ned fra himmelen i en landsby. Mens en annen roman som
kommer til våren er Forsvinningsnummer (Gyldendal) av Maria Stepanova, om en forfatter som
lever på sammenbruddets rand i eksil, nedbrutt av skam og desperasjon over
krigen som har sendt henne på flukt.
Både Lebedev og Stepanova regnes som to av Russlands
viktigste forfattere i sin generasjon. Begge har vokst opp under Sovjets fall,
og har fulgt Putins reise fra å bli sett på som Russlands reformator til å bli
Russlands despot.
En annen representant for denne generasjonen, som
har fått mye oppmerksomhet for sin uredde litteratur er journalisten Jelena
Kostjutjenko (f.1987) og hennes knallsterke reportasjebok I Love
Russia. Reporting from a Lost Country (2023).
Avisen som vant Nobels fredspris
I mars 2022 reiser Kostjutjenko over grensen til
Ukraina for å rapportere om russernes invasjon av nabolandet. Men hun kan ikke
lenger publisere sine saker i den russiske politisk uavhengige avisen Novaja
Gazeta, som hun har skrevet for siden hun var 17 år gammel.
Avisen, som ble tildelt Nobels fredspris i 2021,
(via grunnleggeren av avisen og redaktøren Dmitrij Muratov) har siden
opprettelsen av avisen i 1995, og åtte drap på avisens journalister, holdt
stand mot russisk sensur og nedleggelse. Men etter fire uker ved fronten får
Kostjutjenko beskjed fra Muratov at russiske soldater har fått ordre om å skyte
henne.
I slutten av mars 2022 er det livsfarlig å være den
eneste frie avisen i Russland, og de innstiller sin virksomhet i landet. Jelena
Kostjutjenko flykter til Tyskland. Hun mister sin familie, «storfamilien» i
avisen og sitt land.
På kanten av det russiske
samfunnet
Reportasjeboken om Russlands vei mot fascisme, som
kom på dansk i høst med tittelen Mit elskede land. Reportager fra
Russland, fullfører Kostjutjenko i 2022, på tross av at hun overlever det
som anses som et giftangrep, mens hun lever i eksil i Tyskland.
Og boken, som er en samling av hennes reportasjer
fra reiser i Russland mellom 2010 og 2022 er virkelig sprengstoff.
Mit elskede land. Reportager fra Russland er satt sammen av møter og skildringer av marginaliserte
mennesker som lever helt på kanten av det russiske samfunnet. Mennesker som
Putin har utradert fra den offentlige fortellingen om Russland.
Etter
fire uker ved fronten får Kostjutjenko beskjed om at russiske soldater har fått
ordre om å skyte henne
Mennesker uten rettigheter
Vi møter blant annet rotløse barn og unge, som
okkuperer et livsfarlig halvferdig sykehus, og LHBT+ aktivister som blir banket
opp og arrestert. Vi følger ei georgisk eldre kvinnes kamp mot å bli deportert,
da Russland erklærer alle georgiere for fiender av Russland i 2006. Og vi blir
kjent med en urinnvåner som lever helt alene i sin utdødde landsby langt nord i
Russland, som har mistet språket sitt og landet sitt til staten – og alle sine
kjære i en epidemi av alkoholisme og selvmord.
Vi ser landskapet som er rammet av en enorm
miljøkatastrofe da 21 000 tonn diesel lekker ut av et kjernekraftverk i
Norilsk, den nordligste byen i Russland. Og ser inn i ansiktet til de fortvilte
psykisk syke menneskene som lever på internater som fratar dem alle rettigheter
som mennesker.
Putin vs de svakeste
Reportasjeformen gir Kostjutjenko en mulighet til å
observere og være et vitne til de endringene som gradvis skjer med hennes
elskede land. Hun lar historiene som menneskene forteller henne tale for seg
selv – analysene er det leseren selv som må trekke.
Ved å fortelle hva som skjer,
forteller hun indirekte hvorfor det skjer. Linjene hun trekker
opp er hvor systematisk Putins politikk er overfor de svakeste innbyggerne i
landet.
Det er overveldende lesning, men omfanget av hennes
dokumentasjon gir et tydelig og skremmende bilde av hvordan enkeltmennesket
ikke har noen verdi i Putins Russland.
Boken
gir et tydelig og skremmende bilde av hvordan enkeltmennesket ikke har noen
verdi i Putins Russland
Terrorangrepet i Beslan
For meg blir reportasjen fra minnesmarkeringen av
terrorangrepet i Beslan 1 september i 2004, som tok livet av over 334 mennesker
– hvorav 186 barn, den historien i boken som gir meg kropp og ansikter til
overgrepene som konstant påføres deler av Russlands befolkning.
Vi tar del i den hjerteskjærende sorgen til mødrene
i Beslan, som kjemper for at sannheten om myndighetens rolle i terrorangrepet
ved skolen, som tok livet av deres elskede barn, skal komme for en dag og ikke
glemmes.
I Beslan har de russiske spesialsoldatene som kjørte
stridsvognene som ble brukt for å storme skolen, og som kastet granatene som
drepte deres barn, fått gater oppkalt etter seg. Soldatenes handlinger har
blitt omskrevet som heltemodige, og alle som trekker denne versjonen i tvil
kjenner myndighetenes reprimander på kroppen.
BESLAN: Jelena Kostjutjenko
skriver blant annet om hvordan terrorangrepet i Beslan er et svart hull i
hukommelsen til Russland, og at statlige rapporter om hva som skjedde fortsatt
er hemmeligstemplede. (SERGEI GRITS/Ap)
Slått, sparket, arrestert
Terrorangrepet i Beslan er et svart hull i
hukommelsen til Russland, ingen snakker om hva som virkelig skjedde, statlige
rapporter er fortsatt hemmeligstemplede og alle medier, bortsett fra Novaja
Gazeta, avsluttet raskt å rapportere fra hendelsen da terroraksjonen var over.
Men Jelena Kostjutjenko lar mødrene fortelle sine
historier og de foruroligende drømmene de hadde i nettene før angrepet. Det er
ingen som ønsker at disse historiene skal bli hørt. Hvor enn Kostjutjenko
beveger seg i Beslan blir hun slått og sparket av innbyggerne i byen.
Og når dagen for minnesmarkeringen finner sted, og
mødrene rolig tar av seg sine jakker for å vise sine t-skjorter med påskriften
«Putin er en slakter», blir de raskt presset opp til veggen av politiet, slått,
sparket og arrestert, samtidig som tv-kameraene til reportasjeteamene som er
til stede snur seg vekk.
Tilbake henger bildene av barna som ble drept.
Redd og modig
Jelena Kostjutjenko skriver i tradisjonen til den
Belarusiske nobelprisvinneren Svetlana Aleksijevitsj dokumentariske
forfatterskap, som bygger på møter og samtaler med mennesker som har erfart det
sovjetiske imperiet. Og ikke minst har journalistens Anna Politkovskajas modige
journalistikk i Novaja Gazeta, som kostet henne livet, påvirket Kostjutjenkos kamp for sannheten i et
land bygget på løgner.
Mit elskede land. Reportager fra Russland gir oss et rystende nærbilde av et fascistisk styre og dets metoder,
men boka er også et portrett av mennesker som trosser sin egen redsel og fare
for eget liv, og står opp for det lille mennesket i et system som forakter
svakhet.
Ikke minst er det en enormt viktig bok som minner
oss på hvor fundamentalt viktig forfatternes vitneskildringer er fra innsiden
av det totalitære.
RYSTENDE: «Mit elskede land»
gir et rystende nærbilde Putins Russland. (Pavel Bednyakov/AP)